Tiistai 6.12.2016

Maasturi-ikonin 75-vuotinen historia - katso kuvat

Jaa artikkeli:
Luotu: 
14.2.2016 17:55
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeepillä on jo 75 vuoden historia.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Willys Jeep MA 1941 oli kaiken alku.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Willys Jeep 1942.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Willys Jeep MB 1944.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Willys Jeep 1946 All-Steel Station Wagon.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep CJ-2A 1945-1949.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep CJ-2A ohjaamo 1945-1949.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Willys Wagon 1946-1965.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Willys Wagon 1946-1965.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep CJ-5 1955-1983.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Willys Jeep Station Wagon 1952.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Willys Jeep CJ-5 1955.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Wagoneer 1971.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep CJ-5 1973.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Cherokee 1975.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep CJ5 Renegade 1980.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Cherokee Laredo 1986.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Grand Wagoneer 1987.
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Wrangler Sahara 1988
  • Kuva: Jeep / Autotoday
    Kuva
    Jeep Wrangler Sport 1997.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Jeep Renegade 2015.
|
Maastoauto Jeep oli markkinoille tullessaan niin merkittävä tuote, että jatkossa kaikkia maastoautoja alettiin kutsua jeepeiksi. Nyt tämä maasturi-ikoni on tullut 75 vuoden ikään.
 
Vuonna 1940 USA:n armeija lähestyi autonvalmistajia otsikolla: “etsimme kevyttä ajoneuvoa korvaamaan armeijan moottoripyörät ja vanhat T-mallin Fordit”.
U.S. Army kutsui tarjouskilpailuun 135 autonvalmistajaa lähettämällä näille listan teknisiä vaatimuksia:
  • Kuormattavuus vähintään 272 kilogrammaa (600 paunaa)
  • Akseliväli vähemmän kuin 190 senttimetriä (75 tuumaa)
  • Korkeus vähemmän kuin 91 senttimetriä (36 tuumaa)
  • Tasaisesti käyvä moottori matkanopeusalueelle 4 – 80 km/h
  • Suorakulmaiseksi muotoiltu kori
  • Neliveto ja kaksinopeuksinen jakovaihteisto
  • Alaslaskettava tuulilasi
  • Kolme istuinta
  • Pimennys- ja ajovalot
  • Kokonaispaino alle 590 kg (1 300 paunaa)
 
Kaksi autonvalmistajaa, Willys-Overland ja American Bantam Car Manufacturing Company, jälkimmäinen tunnettu myös Aku Ankan autonvalmistajana, vastasi tarjouspyyntöön.
 
Pienellä viiveellä mukaan tuli myös Ford Motor Company.
 
Jokainen yhtiö valmisti ennätysajassa koeajettavan prototyypin. Bantamin pääinsinööri rakensi tiiminsä kanssa prototyypin 49:ssä päivässä, mitä pidettiin siihen aikaan lähes mahdottomana suorituksena.
 
Willys-Overlandin suunnittelujohtaja Delmar G. Roos vastasi Willys Quad -mallin suunnittelusta.
 
Ford kehitti Model GP -nimisen auton (General Purpose), lempinimeltään Pygmi, jonka voimanlähteenä oli Ford- ja Ferguson -traktorin moottori.
 
Jokainen valmistaja toimitti prototyyppinsä armeijalle kesän 1940 aikana ja sai sen jälkeen 70 koekappaleen tilauksen. Autot luovutettiin armeijalle marraskuussa 1940 Camp Holabirdissä, Marylandissa. Kaikki prototyypit ylittivät vaaditun maksimipainon, 590 kg. Armeija havaitsi hyvin pian että painoraja oli liian alhainen ja päättikin nostaa painorajaa seuraavalle tarjouskierrokselle.
 
Seuraavan tarjouskierros järjestettiin vuonna 1941. Bantamilta tilattiin 1 500 Model 40 BRC -autoa, Fordilta 1 500 modifioitua GP Pygmiä ja Willysiltä 1 500 Quad -mallia.
 
Pitkään kestäneiden testien jälkeen U.S. Army valitsi Willysin autojen ensisijaiseksi toimittajaksi. Tämän seurauksena suurin osa Bantameista ja Ford GP:istä lähetettiin Iso-Britanniaan ja Venäjälle osana maiden yhteistä sotatarvikeohjelmaa. Iso-Britanniassa Ford tuli tunnetuksi lempinimellä “Blitz Buggy”.
 
Willys MA/MB
 
Muutoskierrosten jälkeen Willys Quad sai mallinimen MA ja myöhemmin MB. Armeija ja sittemmin koko maailma oppi tuntemaan sen nimellä Jeep.
 
Jotkut väittivät myöhemmin että Jeep-nimi tuli General Purpose -sanan lyhenteestä GP. Toisen tarinan mukaan nimi otettiin Kippari-Kallessa esiintyneeltä sarjakuvahahmolta, “Eugene the Jeep”. Niin tai näin, nimi syöpyi lähtemättömästi niin amerikkalaisten kuin koko maailman tietoisuuteen.
 
Kaikkiaan Willys-Overland valmisti U.S. Armylle 368 000 Jeepiä ja Ford edellisten lisäksi lisenssillä 277 000.
 
Lujatekoinen, luotettava, oliivinvihreä auto tuli tunnetuksi auttamalla liittoutuneita voittamaan toisen maailmansodan. Sodan jälkeen Willys rekisteröi Jeep -tavaramerkin ja päätti tehdä sota-autosta maanviljelijöille sopivan hyötyajoneuvon – monikäyttöisen siviili-Jeepin.
 
Yksi Willysin käyttämistä sloganeista kuului: “Aurinko ei koskaan laske Mahti-Jeepille”. Willys pyrki kaikin tavoin varmistamaan maineensa Jeepin aitona ja alkuperäisenä valmistajana.
 
Siviili-Jeepin historia
 
Jeep CJ-2A: 1945-1949
 
Ensimmäisen siviilimallisen Jeepin, mallinimeltään CJ-2A, valmistus aloitettiin vuonna 1945. Siinä oli takaluukku, sivulle kiinnitetty vararengas, isommat ajovalot, ulkoinen polttoainesäiliön korkki ja monia muita varusteita, joita sotilas-Jeepissä ei ollut. 
 
Useat CJ-2A:n ominaisuudet kuten 2 195-kuutiosenttimetrin 4- sylinterinen moottori, T-90A -vaihteisto, Spicer 18 jakovaihteisto, täysin kelluva Dana 25 etu- ja Dana 23-2 taka-akseli – säilyivät Jeep -malleissa vuosien ajan.
 
CJ-2A -mallia valmistettiin neljän vuoden ajan.
 
Jeep Jeepster: 1948-1951
 
Jeep Jeepster oli viimeinen avokorinen Jeep, jossa oli kankaiset sivuverhot ikkunoiden sijaan. Jeepsterin moottorina palveli 2,6 -litrainen, kuusisylinterinen “Hurricane” -moottori ja auto ei ollut nelivetoinen.
 
Jeep CJ-3A: 1949-1953
 
CJ-3 esiteltiin vuonna 1948 melko samankaltaisena kuin edellinen malli. Nelitahtinen moottori oli sama. Merkittävimpinä uutuusominaisuuksina tuotiin kaksiosainen tuulilasi ja vahvempi taka-akseli.
 
Jeep CJ-3B: 1953-1968
 
CJ -mallia päivitettiin vuonna 1953, jolloin mallimerkinnäksi tuli CJ-3B. Mallissa oli korkeampi etusäleikkö ja konepelti kuin sen edeltäjällään, jotta siihen mahtui uusi nelisylinterinen Hurricane F – moottori. CJ-3B:tä valmistettiin vuoteen 1968 ja sitä tehtiin yhteensä 155 494 kappaletta.
 
Vuonna 1953, Willys-Overland myytiin Henry J. Kaiserille 60 miljoonalla dollarilla. Kaiser Company aloitti laajamittaisen tutkimus- ja kehitysohjelman joka tulisi myöhemmin laajentamaan Jeep-mallistoa merkittävästi.
 
Jeep CJ-5: 1955-1983
 
Vuonna 1955, Kaiser esitteli CJ-5 -mallin, joka perustui vuoden 1951 Korean sotaan suunniteltuun pyöreämpimuotoiseen M-38A1 -malliin. Se oli ulkomitoiltaan ja akseliväliltään hieman suurempi kuin CJ-3B. Moottorin, akseliston, vaihteiston ja istuinten parannukset tekivät CJ-5 -mallista suuren yleisön parissa suositun maastoauton. Sitä valmistettiin yli 600 000 kappaletta yli kolmenkymmenen vuoden aikana.
 
Jeep CJ-6: 1956-1975
 
Seuraava Jeep -malli, CJ-6, tuli markkinoille puoli metriä pidemmällä akselivälillä kuin edeltäjänsä CJ-5. Pidempi akseliväli mahdollisti merkittävästi isomman tavaratilan. Muita uudistuksia olivat järeämmät akselit ja paremmat jarrut. Vuonna 1965 esiteltiin uusi V-6 -moottori. 155-hevosvoimaa melkein kaksinkertaisti moottorin tehon verrattuna nelisylinteriseen edeltäjäänsä. Vuonna 1973 esiteltiin V-8 -moottori.
 
Jeep Pickup: 1947-1965
 
Jeep Pickupissa oli kolme metriä pitkä akseliväli ja lava. Pickup Jeep oli Willys-Overlandin ensimmäinen perinteisestä mallista poikkeava versio.
 
(Jeep) Willys Wagon: 1946-1965
 
Ensimmäinen “Wagon” -Jeep, josta tuli yleisön suursuosikki.
 
Jeep FC 150/170 Pickup: 1957-1965
 
Jeepin työajoneuvo, joka osoitti toimivuutensa ja johon tehtiin hyvin vähän muutoksia elinkaarensa aikana.
 
Jeep Wagoneer: 1963-1983
 
Vuonna 1963 lanseerattu, myöhemmin SUV-kategorian edelläkävijäksi osoittautunut Jeep Wagoneer, oli ensimmäinen nelivetoinen auto, jossa oli automaattivaihteisto. Vuonna 1973 markkinoille tuotiin Quadra-Trac, nelinopeuksinen, jatkuvalla nelivedolla varustettu tekninen ratkaisu.
 
Jeep Gladiator/J-Series Pickup: 1963-1987
 
Wagoneeria muistuttava Gladiator debytoi markkinoilla vuonna 1963. Gladiator -mallinimestä luovuttiin vuonna 1972.
 
Jeep Commando: 1967-1973
 
Commando oli reilun kahden ja puolen metrin akselivälillä ja “dauntless” (suom. peloton) V-6 –moottorilla varustettu Jeep. Mallista jalostettua Commando Hurst Special -versiota valmistettiin alle sata yksilöä ja siitä onkin tullut autoharrastajien himoitsema harvinaisuus.
 
Jeep Cherokee (SJ): 1974-1983
 
Autoista alkoi tulla yhä enemmän vapaa-ajan viettoon tarkoitettuja “huvitteluvälineitä”. Niinpä kaksiovinen Cherokee suunnattiin selkeästi nuoremmalle autoilusukupolvelle kuin Wagoneer. Sen keulaa koristi Gladiator -mallista tuttu etusäleikkö ja sen ulkonäköä sävyttivät erilaiset raita- ja väriyhdistelmät.
 
Jeep CJ-7: 1976-1986
 
Vuonna 1976 AMC esitteli CJ-7 -mallin. Se oli ensimmäinen ulkokuoreltaan olennaisesti erinäköinen Jeep 20 vuoteen. Auton akseliväli oli hieman pidempi kuin edeltäjissään, mikä mahdollisti lisätilan automaattivaihteistolle. Ensimmäistä kertaa Jeepiin oli tarjolla irrotettava kovakatto ja teräksestä valmistetut ovet. Mallia valmistettiin 10 vuoden ajan. 
 
Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-1985
 
1981 esiteltiin Scrambler, CJ-7:n sisarmalli pidemmällä akselivälillä. Viralliselta mallinimeltään CJ-8 oli saatavilla joko kova- tai kangaskattoisena versiona. Valmistusmäärä jäi verrattain pieneksi, hieman alle 30 000 kappaleeseen, joten mallista on tullut keräilijöiden suosikki.
 
Jeep Grand Wagoneer: 1984-1991
 
Grand Wagoneer oli ensimmäinen “luksus-SUV”, jonka varusteluun kuului nahkaverhoilu, ilmastointi, stereo-radio, parannettu äänieristys ja puunnäköinen koristepanelointi kyljissä. Grand Wagoneerissa oli muhkea 5,9 -litrainen V-8 moottori ja sen vetokyky oli luokkansa korkein.
 
Jeep Cherokee (XJ): 1984-2001
 
Seuraava kokonaan uusi Jeep -malli oli vuonna 1984 esitelty Cherokee (XJ). Siinä oli hybridikori jossa aikaisempi erillinen runko yhdistettiin kiinteäksi osaksi koria ja Quadra-link -jousitus edessä. Cherokee oli 500 kiloa kevyempi, 10 senttimetriä matalampi ja 15 senttiä kapeampi sekä 53 senttiä lyhyempi kuin edeltäjänsä. Se oli saatavilla joko kaksi- tai nelivetoisena ja neliovisena. Tämä Cherokee malli dominoi maasturimarkkinoita vuosikausia. Cherokee Limited tuotiin vuonna 1988 ja 4-litrainen -moottori vuonna 1989.
 
Jeep Wrangler (YJ): 1987-1996
 
Kehittyvä markkina kaipasi 1980-luvulla myös perinteisempää, mutta silti “life-style” -tarpeet täyttävää maasturia. Tähän kysyntään Jeep loi Wranglerin, joka esiteltiin vuonna 1983. Wrangleriin oli koottu parhaat palat edeltävistä Jeepeistä. Kori muistutti CJ-7:n avokoria. Mekaniikaltaan Wrangler oli lähempänä Cherokeeta kuin CJ-7:aa. Wranglerissa oli poikkeuksellisesti neliskulmaiset ajovalot. Wrangleria valmistettiin huima määrä, yli 630 000 kappaletta.
 
Jeep Comanche (MJ): 1986-1992 Cherokeen alustalle rakennettu ja samoilla varusteluilla maustettu Jeep Cornache oli pickup -malli, joka esiteltiin vuonna 1987.
 
Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004
 
Grand Cherokee ilmestyi ihmisten tietoisuuteen poikkeavalla tavalla: se ajettiin rysäyttämällä seinän läpi Detroitin autonäyttelyssä vuonna 1992. Grand Cherokeessa oli ensimmäisenä SUV:na kuljettajan puoleinen turvatyyny ja se asetti uudet standardit mukavuudelle sekä maantie ajo-ominaisuuksille.
 
Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006
 
Vuoden 1997 Wrangler (TJ) muistutti kovasti CJ-7 -mallia. Sen retrohenkinen ulkonäkö oli poikkeava. 80%:ia auton osista oli suunniteltu uudestaan. Jousitus oli vastaava kuin Grand Cherokeessa. Lisäksi autossa oli turvatyyny sekä kuljettajalle että etumatkustajalle. Malli jatkoi Jeep-perinteitä pyöreillä etuvaloilla, alaslaskettavalla tuulilasilla, irrotettavilla ovilla ja -katolla.
Wranglerista tehtiin kaksi lisäversiota: vuonna 2003 “maastokelpoisin Wrangler”, Wrangler Rubicon ja vuonna 2004 “pitkä Wrangler”, Wrangler Unlimited.
 
Jeep Grand Cherokee (WK): 2005-2010
 
Vuonna 2005 esiteltiin uudelleen muotoiltu Grand Cherokee, jossa oli entistä paremmat ajo-ominaisuudet, 5,7 -litrainen Hemi V-8 ja huippuluokan varustetaso.
 
Jeep Wrangler ja Wrangler Unlimited (JK): 2007-
 
Wrangler ja Wrangler Unlimited veivät eteenpäin Jeepin parhaita ominaisuuksia lisättynä uudella korilla, sisä- ja ulkotilojen muotoilulla, moottorilla, turvavarusteilla parantaen olennaisesti ajettavuutta, tilan tuntua, taloudellisuutta ja turvallisuutta.
 
Jeep Grand Cherokee: 2011-
 
Vuonna 2011 esiteltiin täysin uusi Grand Cherokee, pyrkimyksenä tarjota täydellinen ajettavuus niin maantielle kuin maastoon. Grand Cherokeessa yhdistyi Jeepin mukaan premium -luokan maantieajettavuus, Jeepin legendaariset off-road -ominaisuudet, parantunut polttoainetalous, maailmanluokan sisätilojen viimeistely, hienostunut ulkomuoto sekä huippuluokan turvallisuus ja tekniikka. 
 
Katso myös nämä: 
 
 
 
Katso tästä muut Jeep-jutut.'
 
 

 

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Yritykset: 
Jaa artikkeli: