Tiistai 30.8.2016

Kaikki kolme Hyundai Ioniq -versiota esitellään Genevessä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.2.2016 11:58
  • Kuva: Hyundai / Autotoday
    Kuva
|

Hyundai esittelee Geneven autonäyttelyssä ensi viikolla Ioniq-malliston, johon kuuluvat Ioniq Hybrid, Ioniq Plug-In ja Ioniq Electric.

Hyundai Ioniq on maailman ensimmäinen automallisto, joka tarjoaa kolme sähköistä voimalinjaa.

Ioniq Hybrid ja Ioniq Plug-in -mallit tulevat markkinoille uudella Kappa 1.6 GDI –suorasuihkutusbensiinimoottorilla. Uusi nelisylinterinen moottori tuottaa 105 hv ja 147 Nm väännön. Moottori on räätälöity toimimaan hybridimalleissa yhdessä kuusinopeuksisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Sähkömoottori mahdollistaa puhtaasti sähköllä ajamisen ja tarjoaa kuljettajan käyttöön heti moottorin koko vääntöalueen.

Ioniq Hybrid -mallin sähkömoottori tuottaa tehoa 32 kW (43,5 hv) ja vääntöä 170 Nm. Voimansa moottori saa takaistuinten alle sijoitetuista 1,56 kWh litiumionipolymeeri-akuista. Yhdessä 1.6 GDI-bensiinimoottorin kanssa se tarjoaa maksimitehon 103,6 kW (141 hv) ja 265 Nm:n väännön. Auto kiihtyy 185 km:n huippunopeuteen, ja CO2-päästö on 79 g/km.

Valitessaan Ioniq Plug-in -mallin asiakas voi ajaa yli 50 km ajomatkaan sähköllä. Autossa on käytössä 8,9 kWh:n litiumionipolymeeri-akusto, 45 kW (61 hv) tehon tuottava sähkömoottori sekä nelisylinterinen 1.6 GDI Kappa-bensiinimoottori. CO2-päästöjen tavoitellaan jäävän ainoastaan 32 g/km.

Ioniq Electric tarjoaa yli 250 km puhdasta liikkumista 28 kWh:n litiumionipolymeeri-akustolla. Sähkömoottorin tarjoama välitön huippuvääntö on 295 Nm ja maksimiteho on 88 kW (120 hv). Auto saavuttaa 165 km/h huippunopeuden.

Ioniq-mallisto tarjoaa auton sekä mobiililaitteiden yhdistettävyyteen uudenlaisia käyttökokemuksia, kun Android Auto, Apple Car Play, Tomtom live -palvelut sekä langaton älypuhelimien lataustoiminto pitävät yhteyttä ulkomaailmaan. Auton kaikki sähköinen viestintä on ohjattu keskikonsolin 7-tuumaiselle näytölle.

Edistyksellisiin turvallisuusjärjestelmiin Ioniq-mallistossa kuuluu muun muassa aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, kaista-avustin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, sekä mukautuva vakionopeudensäädin.

Hyundai Ioniq -mallisto juhlii maailman ensi-iltaansa Geneven autonäyttelyssä.

Lue tästä muita Hyundai-juttuja.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Yritykset: 
Paikat: 
Jaa artikkeli: