Torstai 8.12.2016

Uudessa Toyota Hiluxissa on täysin uusi moottori

Jaa artikkeli:
Luotu: 
4.3.2016 16:23
  • Kuva: Toyota / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Toyota / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Toyota / Autotoday
    Kuva
|

Hiluxin täysin uusi malli saa Euroopan ensi-iltansa Genevessä. Vuonna 1968 markkinoille tullut avolavamalli etenee jo kahdeksanteen sukupolveensa. Mallia on valmistettu yhteensä yli 16 miljoonaa kappaletta.

Uusi malli tarjoaa neliveto-ominaisuuksien lisäksi selkeästi modernimman ulkonäön ja entistä enemmän mukavuutta, varustelua ja turvallisuutta. Uutuuden pituus on 5 335 mm, leveys 1 855 mm ja korkeus 1 815 mm, joten Hilux on nyt aiempaa 75 mm pidempi, 20 mm leveämpi ja 45 mm matalampi. Lavan maksimileveys on venynyt 1 645 mm:iin.

Sisätiloja leimaa jämäkkä mutta silti henkilöautomainen tunnelma. Kuljettajan näkökentässä on selkeä mittaristo, jonka yhteydessä on 4,2 tuuman monitoiminäyttö. Keskikonsolin jatkeena on 7 tuuman kosketusnäyttö. Vaihteenvalitsin on aiempaa lyhempi ja kevytkäyttöisempi – nelivetoa ohjataan nyt katkasijoilla. Sisustusmateriaaleiksi on saatavilla kolme erilaista vaihtoehtoa työkäyttöä kestävästä kankaasta edustavaan nahkaan.

Hiluxiin tulee saataville muista Toyota-uutuuksista tutut Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet: törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja automaattiset kaukovalot.

Täysin uusi 2,4 D-4D -moottori tarjoaa vahvaa vääntöä ala- ja keskikierroksilla sekä hyvää taloudellisuutta. Huipputeho on 110 kW (150 hv) ja maksimivääntö 400 Nm (1 600 – 2000 r/min).

Voimanlähteen jatkoksi on saatavilla kuusinopeuksiset manuaali- ja automaattivaihteistot. Polttoaineenkulutus tippuu 9 prosenttia edelliseen malliin verrattuna: yhdistetyn ajon kulutuslukema on nyt 7,3 l/100 km.

Lue tästä muita Toyota-juttuja.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Yritykset: 
Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Timo Nenonen

"Uudessa Toyota Hiluxissa on täysin uusi moottori"

Jahas, olen ennen kuvitellut, että jokaisessa ostamassani uudessa autossa olisi ollut uusi moottori.

Nyt kun kaikenlaisia huijauksia paljastuu liki viikoittain, tuli mieleeni epäilys, josko noissa autoissa ei ollutkaan uusi moottori, vaan jo pari sataatuhatta kilsaa ajettu, meikattu ja puleerattu moottori.

On hyvä, jos edes tuijota laittaa uuteen autoon uuden moottorin.