Sunnuntai 25.9.2016

Kaksivetoisten ralliautojen lyhyt tekninen oppimäärä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.3.2016 09:29
  • Kuva: Taneli Niinimäki / Autotoday
    Kuva
    Juuso Nordgern voitti Mikkelin SM-rallin SM3-luokan Peugeotin R2-autolla.
|

Kokenut ralliasiantuntija ja Peugeotin ja Citroënin tiedotuksesta vastaava Pekka Koski selventää hieman rallin SM-sarjan kaksivetoisten autojen eroja.

- Rallissa autot jaetaan kilpailuluokkiin niiden vetotavan ja viritysasteen mukaan. Ralli SM-sarjassa mitaleista kilpaillaan nelivetoluokkien lisäksi kahdessa kaksivetoisten autojen luokassa, luokissa SM3 ja SM4, Koski toteaa.

Luokassa SM3 ajetaan autoilla, jotka kaikki kelpaavat sekä kansainväliseen että kansalliseen kilpailutoimintaan. Luokan SM4 kaluston pääosan muodostavat FIN R-autot, joilla ei voi osallistua kansainvälisiin kilpailuihin, kuten Suomen MM-ralliin.

Suomalaisissa ralleissa SM-pisteistä ja paikasta oman luokkansa kilpailussa hieman yleiskilpailun kärjen takana kilpailevat kahteen eri luokkaan kuuluvat etuvetoiset autot.

SM3

Luokassa SM3 kilpaillaan FIA:n R1- ja R2B-sääntöjen mukaisilla autoilla.

Luokan R1-autot ovat käytännössä turvavarusteiden ja jousituksen osalta vakioautoja. Useimmat autotehtaat eivät ole kehittäneet R1-autoihin soralle sopivaa jousitusta ollenkaan, joka kertoo niiden käyttötarkoituksesta.

Ne on luotu Keski-Euroopassa aloittelevien kuljettajien kalustoksi, joilla ajetaankin useissa maissa automerkkien tukemia omia sarjoja kansallisten sarjojen sisällä.

Pienet ja pippuriset R2B-autot ovat kompaktista koostaan huolimatta aitoja kilpa-autoja, joiden tuotekehityksestä vastuun ovat kantaneet suurten autotehtaiden kilpailuosastot.

Yhteistä näille autoille on 1,4 – 1,6 litrainen vapaasti hengittävä moottori ja kilpa-autoihin erityisesti valmistettu sekventiaalivaihteisto.

Toisena moottorityyppinä hyväksytään ahdettu moottori, jonka kuutiotilavuus ei ylitä 1,1 litraa. Moottorien tehot liikkuvat merkistä riippuen 175 – 190 hevosvoiman välillä.

Sekventiaalivaihteistossa vaihdetta voidaan vaihtaa ilman kytkintä, kuten R5- tai WRC-autoissa.

SM3-luokan autojen minimipaino on 1030 kg, joten lähes 200 hevosvoiman tehoilla nämä kompaktit autot liikkuvat ripeästi kaikissa olosuhteissa.

Automerkkejä tässä luokassa ovat Peugeot, Citroën, Ford, Renault, Opel ja Skoda.

SM4

Luokassa SM4, kutsutaan myös nimellä Super2, kilpaillaan N-ryhmän enintään 2-litraisilla vakioautoilla, FIA R3, R3T, R3D, ikääntyneemmillä Super 1600 ja enintään 2-litraisilla FIN R -autoilla.

FIN R -autojen moottorien viritys on kohtuullisen vapaata mahdollistaen kilpailijan oman luovan tuotekehityksen.

Näistä moottoreista kutitetaan tehoa parhaimmillaan jopa 270 hevosvoimaa ja voima vetäville etupyörille välitetään 5- tai 6-vaihteisen kilpavaihteiston kautta.

- Tyypillistä näille autoille on korkea kierrosluku, moottorit laulavat heleää sopraanoa aina 9200 kierrokseen saakka, Koski sanoo.

Uutta, kansainvälisesti kilpailukelpoista kalustoa, edustavat R3-autot. R3-auto on varustettu vapaasti hengittävällä kaksilitraisella moottorilla, joista tehoa saadaan ulos saman verran kuin FIN R -autoista ja moottorit laulavat samaan tapaan korkealta.

R3T-autoissa voimanlähde on 1,6-litrainen turboahdettu. Niiden voimantuottoa säädetään turbon ilmamäärää tiukasti rajoittamalla, joten tehot jäävät 240 hevosvoiman tuntumaan.

Kosken mukaan suurta tehoa merkittävämpää on korkea vääntömomentti, ollen jopa R5-autoa hieman korkeampi 430 Nm. Teknisessä mielessä mielenkiintoisinta R3T-autoissa on voimansiirto, jossa vaihteita komennetaan hydraulisesti ohjauspyörän alle sijoitetun siivekkeen avulla. Järjestelmä oli jonkin aikaa kielletty WRC-autoissa, mutta se on koko ajan ollut sallittu R3T-kalustossa.

R3D-autot on varustettu dieselmoottorilla, mutta niillä ei Suomen kansallisilla rallipoluilla ole nähty.

Pääosan SM4-luokan autoista muodostavat jo kansainvälisestä kilpailutoiminnasta ikänsä vuoksi pudonneet FIN R-autot.

Kaksivetoisten autojen kolme parasta kahden osakisan jälkeen
 
SM3-luokka
1. Anssi Rytkönen, Peugeot 208 R2   52,5 pist.
2. Pyry Ovaska ,     Citroën C2 R2       40
3. Miika Hokkanen, Ford Fiesta R2    28,5
 
SM4-luokka
1. Esa Ruotsalainen, Honda Civic Type R        40,5
2. Jesse Turunen, Honda Civic Type R (EP3)   37,5
3. Jussi Teppo,    Honda Civic Type R               27

 

www.rallism.fi

Katso tästä muita Ralli SM -juttuja.
 
Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: