Maanantai 20.5.2019

Autotoday tutustui: Tulevaisuuden auto - vetykäyttöinen Toyota Mirai

Luotu: 
18.5.2016 14:15
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Toyota Mirai on vetyä käyttävä polttokennoauto.
  • Kuva: Clas von Bell
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
|

Toyotan polttokennoauto Mirai käväisi Suomessa ja ajoimme sillä pienen tutustumislenkin.

Vaikka ylivoimaisesti suurin osa uusista autoista kulkee vielä perinteisesti bensiinillä ja dieselillä, uudet vaihtoehdot ovat tulossa hiljalleen niiden rinnalle. Toyota uskoo polttokennotekniikkaan ja on jo lanseerannut Mirai-mallin Euroopan markkinoille. Toyota katsookin tulevaisuuteen, koska japaninkielinen sana mirai tarkoittaa tulevaisuutta.

Mallia myydään aluksi Saksan, Iso-Britannian, Belgian ja Tanskan markkina-alueilla. Suomessa vieraillut Toyota Mirai tuotiin Suomeen Tanskasta.

Vedyllä toimiva auto voi kuulostaa aluksi todella eksoottiselta. Miksi auton liikuttamiseen pitäisi käyttää kaasua, kun helpompiakin vaihtoehtoja on olemassa? Eikö sähköauto ole yksinkertaisempana järkevämpi ratkaisu?

Polttokennoauto on kuin hybridimalli, jossa polttokenno korvaa polttomoottorin. Se on kuin sähköauto, joka tuottaa itse energiansa ilman lataustarvetta ja joka saavuttaa pitkän toimintamatkan yhdellä tankkauksella. Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, eli se on käytännössä ehtymätön luonnonvara. Ja mikä tärkeintä, Toyota Mirain päästönä syntyy vain puhdasta vettä.

Valikoiduille markkinoille

Japanissa ja Yhdysvalloissa jo aiemmin myyntiin tullut Mirai esiteltiin eurooppalaismedioille Hampurissa lokakuun puolivälissä 2015. Saksan lisäksi Tanska, Belgia ja Iso-Britannia saivat Toyotan polttokennomallin tuolloin maanosassamme myyntilistoilleen.

Autoja toimitetaan aluksi alueille, joilla vedyn jakelupisteitä on runsaasti. Tanskan kohdalla asiaan vaikuttaa myös maan koko. Jo nyt koko Tanskan alueella on mahdollista ajaa ja tankata vetyautoa melko vaivatta. Kun tuotantomäärät aikanaan kasvavat nykyisestä noin tuhannen auton vuosivauhdista ja vedyn jakelupisteitä rakennetaan lisää, myyntimaita lisätään harkiten.

Mahdollista myös Suomessa

Polttokennoautoilu on täysin mahdollista Suomessakin. Itse asiassa Mirai-autolla on ajettu paljon Pohjois-Suomessa, mutta ne ajot ovat liittyneet mallin kylmätesteihin. Siirrettävä tankkausasema sijaitsi silloin Rovaniemellä.

Toyotan mukaan arktiset testaukset ovat varmistaneet, että Toyotan polttokennotekniikka toimii myös jäätävän kylmissä oloissa – järjestelmä käynnistyy moitteetta -30 °C lämpötilassakin.

Suomessa vieraillut Toyota Mirai tuotiin Suomeen ajamalla Ruotsin halki, jolloin vetytankkien suoma toimintasäde testattiin normaalin autoliikenteen seassa. Göteborgissa tankattu Mirai kulki tasaisella ajotavalla vaivatta Tukholman Arlandaan (470 km). Kulutus oli noin 0,8 litraa vetyä sadalla kilometrillä.

Maamme loikkasi viime syksynä askeleen lähemmäs vetyautoilun yleistymistä, kun Woikoski Oy avasi vetytankkausaseman Vuosaaren satamaan. Vuosaaren tankkausasemalla kuka tahansa voi tankata vetyautoaan. Toistaiseksi asiointi vaatii ennakkoilmoituksen, ja veloitus tapahtuu laskutusperusteisesti.

Ei eroa mitenkään tavallisesta sähköautosta

Lyhyen koeajolenkin perusteella voidaan todeta, että ajaminen ei eroa tavallisesta sähköautosta mitenkään. Vetyautohan on käytännössä sähköauto, koska auton moottori on sähkömoottori. Vetyä käytetään tuottamaan sähköä auton moottorille.

Polttokenno tuottaa virtaa akkuihin ja sitä kautta sähkömoottoriin. Virtaa syntyy kemiallisen reaktion seurauksena, kun vety ja happi reagoivat polttokennon kennostoissa. Reaktion ainoa päästö on pakoputken päästä tuleva vesi.

Mirai käyttää samaa sähkömoottoria kuin Lexus 400h -hybridi. Sähkömoottorin teho on 152 hevosvoimaa ja vääntöä on 335 newtonmetriä.

Kiihtyvyydeksi nollasta sataan on luvattu runsaat 9 sekuntia ja huippunopeus yltää 180 kilometriin tunnissa.

Auton tankkeihin mahtuu 5 kiloa vetyä ja tankit saa täyteen 3 - 5 minuutissa. Yhdellä tankkauksella auto kulkee enimmillään 500 kilometriä.

Ohjaustuntuman suhteen ei ole valittamista ja jousitus on jämäkkä. Auto on melko raskas, ja sen huomaa kyllä ajon aikana.

Polttokennosto sijaitsee etuistuimen alla ja vetytankit on sijoitettu taakse. Auto on sedan-mallinen ja tavaratilan koko on noin 450 litraa.

Kuljettajan ergonomiassa ei ole valittamista. Säädöt saa kohdilleen helposti. Eniten ehkä ihmetyttää auton nelipaikkaisuus. Siihen on varmaan syynsä, mutta kyllä auton mieluummin ottaisi viisipaikkaisena.

Toyotan mukaan Mirai tulee Suomeen, mutta aikataulusta ei ole tietoa.

Katso tästä muut koeajot.
 

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Carolus Linden

Nestemäisen vedyn käsittely on niin vaarallista ja sen varastointi niin hankalaa, että siitä ei oikein voi olla tulevaisuuden polttoaineeksi.
On tehty kokeiluja vedyn sitomisesta ja vapauttamisesta eri sidosaineiden kanssa. Siitäkään ei ole saatu kovin rohkaisevia tuloksia. Ennenkuin näihin ongelmiin lötytyy päteviä ratkaisuja, ei voi odottaa vedyn tulevan yleisesti käytettäväksi polttoaineeksi.

Pentti Niemeläinen

Mirain vety on 700 bar paineeseen paineistettua kaasua, mutta sen käsittely ja varastointi on haasteellista.
Toimittaja on lintsannut lyhyen fysiikan ja kemian: vetyä kyllä on maailmankaikkeudessa paljon, mutta maapallon pinnalla tai ilmakehässä vapaana sitä on erittäin vähän.
Miraissakin vety on energian varastointiin käytetty väliaine.
Vedyn tuottaminen, esim. hajottamalla vettä sähköllä vedyksi ja hapeksi, vedyn paineistaminen, sekä vedyn takaisin sähköksi muuttaminen polttokennossa, ovat kaikki energiaa kuluttavia prosesseja.
Merkittävästi parempi kokonaishyötysuhde saadaan lataamalla sähkö suoraan akkuun ja ajamalla sähköllä, eli sähköauton "polttoainekustannus" ajettua kilometriä kohden on selvästi edullisempi.
Nykytekniikalla vedyllä saadaan helpommin nopeampi tankkaus ja pidempi ajomatka kuin sähköautolle.
Eri tekniikoita pitääkin tutkia ja kokeilla, koska tulevaisuudessa niistä voi olla arvaamatonta hyötyä, joskus jossain muussa käytössä kuin aiotussa.
Vety yleisenä liikennepolttoaineena tuntuu tältä istumalta aika kaukaiselta ja epätodennäköiseltä ajatukselta, mutta en ole kovin pahoillani jos sattuisin olemaan väärässä.