Sunnuntai 20.1.2019

Renault-Nissan-alliansilla merkittäviä säästöjä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
6.7.2016 10:38
  • Kuva: Nissan / Autotoday
    Kuva
    Nissan NV300 ja Renault Trafic valmistetaan samassa tehtaassa Ranskassa.
|
Renault-Nissan-allianssi saavutti allianssin tiedotteen mukaan vuonna 2015 synergiaetuja 4,3 miljardin euron edestä, 13 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.
 
Tähän tavoitteeseen päästiin tasan vuotta suunniteltua aikaisemmin. Suurimmat synergiaedut saavutettiin hankinnoissa, suunnittelussa ja tuotannossa.
 
Renault ja Nissan saavuttavat synergiaetuja vähentämällä kuluja ja kasvattamalla tuottoja yhteistuumin. Allianssi huomioi vuosittaisissa laskelmissaan vain uudet synergiat, ei kumulatiivisia synergioita. 
 
Renault ja Nissan, joiden myynti kattaa yhteensä noin kymmenen prosenttia automarkkinoiden maailmanlaajuisesta kokonaismyynnistä, yhdistivät vuonna 2014 neljä keskeistä toimintoa: insinöörityön, tuotannon suunnittelun ja toimitusketjun hallinnan, hankinnat ja henkilöstöhallinnon. Renault ja Nissan pysyvät erillisinä yhtiöinä, mutta jokaista yhdistettyä toimintoa johtaa yhteinen varapääjohtaja allianssin puolesta.
 
Yhteinen arkkitehtuuri: Common Module Family
 
Common Module Family (CMF) on Renault-Nissan-allianssin modulaarinen autoarkkitehtuuri, joka tuottaa allianssikumppaneille jatkuvasti synergiaetuja.
 
CMF-C/D-alustaan perustuvat muun muassa Nissan Rogue, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Renault Espace, Renault Kadjar, Renault Megane ja Renault Talisman.
 
Vuonna 2015 Intian markkinoille tuotiin Renault Kwid ja tänä vuonna Datsun Redi-Go, jotka rakennetaan CMF-A-alustalle allianssin Chennain tehtaalla. CMF-A-arkkitehtuuri on suunniteltu kaikkein pienimpiä ja edullisimpia automalleja varten.
 
Renault-Nissan-allianssin arvion mukaan vuoteen 2020 mennessä jo 70 prosenttia allianssikumppanien automalleista perustuu CMF-arkkitehtuuriin.
 
Tuotannon synergiat
 
Allianssikumppanien autojen valmistaminen samoissa tuotantolaitoksissa edistää tuotannon synergioita merkittävästi. 
 
Renault ilmoitti tämän vuoden alussa, että seuraavan sukupolven Nissan NV300 ‑pakettiauton tuotanto käynnistyy yhtiön Sandouvillen tehtaalla Ranskassa samalla tuotantolinjalla uuden Renault Traficin kanssa.
 
Uuden Nissan Micran tuotanto puolestaan alkaa vuoden loppuun mennessä Renaultin Flinsin tuotantolaitoksessa Pariisin lähellä.
 
Avtovazin tehdas Venäjän Togliattissa on Renault-Nissan-allianssin suurin tuotantokeskus, jonka vuosittainen kapasiteetti on miltei miljoona autoa. Tehtaassa valmistetaan Lada-, Renault-, Nissan- ja Datsun-merkkisiä autoja. Renault-Nissan-allianssi on suurin omistaja yhteisyrityksessä, joka omistaa Venäjän suurimman autonvalmistajan Avtovazin.
 
Yhteistyö sähköautojen, itseohjautuvan teknologian ja yhteysratkaisujen kehittämisessä
 
Renault-Nissan-allianssi on ilmoittanut lanseeraavansa vuoteen 2020 mennessä kymmenen automallia, joissa käytetään itseohjautuvaa teknologiaa. 
 
Renaultin ja Nissanin insinöörit kehittävät yhdessä itseohjautuvia järjestelmiä, verkkoyhteysratkaisuja ja muita seuraavan sukupolven teknologioita massamarkkinoille suunnattuihin autoihin. 
 
Renault-Nissan-allianssin vuosittainen tuotekehitysbudjetti on noin 4,5 miljardia euroa. Allianssilla on tutkimuskeskukset Atsugissa Japanissa, Guyancourtissa Ranskassa, Farmington Hillsissä ja Sunnyvalessa Yhdysvalloissa sekä muun muassa Intiassa, Brasiliassa, Romaniassa, Turkissa ja Kiinassa.
 
Tammikuussa Renault-Nissan-allianssi ilmoitti perustavansa yhteisen Connected Vehicles and Mobility Services ‑tiimin, joka mahdollistaa samojen yhteysratkaisujen nopean käyttöönoton kaikissa allianssin automerkeissä. Tiimi myös kehittää uusia yhteyspalveluita koko allianssin puolesta.
 

Lue tästä muut Renault-jutut.

Katso tästä muut Nissan-jutut.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

 

Jaa artikkeli: