Sunnuntai 23.9.2018

Autotoday testasi: Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD GT Line DCT – isomman oloinen katumaasturi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.7.2016 15:23
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Kia Sportage un tullut neljänteen sukupolveen.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Sportage näyttää isommalta autolta.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Keulasta auton tunnistaa helposti Kiaksi.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Kuljettajalla on autossa ihen kelvolliset oltavat.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Koeajoversiossa oli kaksoiskytkinautomaatti.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Kattoluukku on mukava lisävaruste.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Ison näytön alapuolella on runsaasti kytkimiä.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Sportagessa on sähköinen käsijarru.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Pyöreiden mittareiden välissä on ajotietkoneen näyttö.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Ratissa ei ole liikaa näppäimiä.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Ajotietokoneen näyttöön tulee näkyviin muun muassa nopeusrajoitusmerkit.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Keskikonsolissa on kaksi 12 voltin ulostuloa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tavaratila riittää tavalliseen perhekäyttöön.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tavaratilan pohjan alla on vielä käyttökelpoista lisätilaa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Autossa on monipuoliset valot.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Sumuvalot ovat led-valoja.
|

Kian lippulaiva on pitkään ollut perinteinen perheauto Cee'd. Viime vuonna Rio nousi Kian ykkösmalliksi. Merkillä on kuitenkin monia muitakin malleja, yksi niistä on katumaasturi Sportage.

Sportage on malli, joka kilpailee keskikokoisten katumaasturien kanssa. Sportagen yläpuolella Kialla on tarjolla vielä katumaasturi Sorento, joka hinnaltaan lähtee siitä, mihin huippuvarusteltu Sportage jää. Sorentoon saa 7 istuinpaikkaa.

Teknisesti Sportagessa on paljon samaa Hyundai Tucsonin kanssa, sillä autoilla on yhteinen perusrakenne.

Nykyinen Sportage on malliston neljäs sukupolvi.

Sportage on edullisimmillaan alle 27 000 euron auto, mutta silloin on kyse kaksivetomallista ilman mitään ylimääräisiä herkkuja. Kaksivetomallissa on aina muun muassa manuaalivaihteisto.

Kaksivetoisten mallien kallein maksaa melkein 41 000 euroa. Nelivetomalliston lähtöhinta on lähes 38 000 euroa, eli Sportagen hankkijan kannattaa miettiä, ottaako huippuvarustellun kaksivetomallin vai nelivetomallin. Tarve varmaan ratkaisee.

Meillä oli koeajossa nelivetoinen bensaturbomoottorilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu Sportage 1.6 T-GDI AWD GT-Line DCT.

Varustelista oli erittäin pitkä, eikä koeajossa jäänyt kaipaamaan juuri mitään. Hintaa komeudelle tulee kuitenkin kaikkine lisävarusteineen yli 50 000 euroa.

Koeajoautossa oli muun muassa alamäkihidastin, kaukovaloautomatiikka, nopeusrajoitusmerkkien tunnistus, istuinlämmitys myös takana reunapaikoilla, ratin lämmitys, kaistavahti, peruutuskamera, pysäköintitutkat ja navigointijärjestelmä.

Varustelistaan kuului lisäksi kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, peruutettaessa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, automaattihätäjarrutus, älyavain, kääntyvät kaksoisksenonvalot ja istuinten osittainen nahkaverhoilu.

Ison auton tuntu

Auto tuntuu heti alussa selvästi isommalta autolta kuin mitä se on. Vyötärölinja on korkealla, maavaraa on paljon ja matkustamossa istutaan korkealla. Konepeli tuntuu isolta ja tavaratilaakin tuntuu olevan riittävästi.

Auton kokonaispituus on kasvanut neljä senttiä edelliseen versioon verrattuna. Näistä senteistä kolme on tullut akseliväliin.

Kuljettajan paikka tuntuu heti kättelyssä melko hyvältä. Sähkösäätöisessä penkissä on riittävästi säätömahdollisuuksia ja ratin saa haluttuun asentoon. Keskikonsoli on aika korkea ja muhkea, ja siinä on kytkimiä aivan riittävästi. Kuljettajan kyynärnoja on oikealla korkeudella ja vaihteenvalitsimeen ylettää hyvin.

Automaattivaihteiston ansiosta vaihdekeppiin ei toki tarvitse paljon koskea. Jos vaihteistoa haluaa käyttää manuaalitilassa, voi vaihdekepin lisäksi käyttää ohjauspyörän läpysköitä.

Etupenkeissä on sellainenkin erikoisuus kuin istuinten jäähdytys. Se kyllä tuntui turhalta järjestelmältä, mutta hyvin se tuntui toimivan. Se piti nimittäin kytkeä pois melko nopeasti, ettei olisi ruvennut palelemaan. Kia käyttää palvelusta nimeä istuinten ilmastointi – meidän mielestämme se on enemmänkin jäähdytystä.

Ajettavuus kohdallaan

Autossa on tarjolla kaksi ajotilaa, tavallinen ja sport. Sport-tilassa auto kiihtyy paljon rivakammin – ja kuluttaa ehkä hitusen enemmän polttoainetta. Tavallisessa maantieajossa ei ollut mitään syytä käyttää Sport-asentoa.

Ajettavuuden suhteen ei ole merkittäviä puutteita. Auto ohjautuu hyvin ja ohjaustuntuma on hyvä. Jousitus on kovan ja jämäkän tuntuinen.

Auton moottori on turbolla varustettu 177-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensiinimoottori. Tehokkaampaa bensiinimoottoria Sportageen ei ole tarjolla. Diesel-versio on saatavana aina 185-hevosvoimaisena.

Koeajoauton kulutus oli runsaat 7 - 8  litraa/100 km.

Auton ratissa ei ole vaihdeläpysköiden lisäksi kuin ajotietokoneen, vakionopeudensäätimen ja radion säätimet. Lisäksi ratin painikkeilla voidaan käyttää myös puhelinta, jos se on yhdistetty auton järjestelmään bluetoothin avulla.

Ohjauspylväässä on tietysti vilkku- ja valovipu sekä pyyhkijöiden vipu.

Autossa on avaimeton järjestelmä, eli riittää että auton avaimen pitää taskussaan. Auton ovet voi lukita ja avata kahvasta, jos avain vain on lähettyvillä.

Autossa on pyyhkijöiden automatiikka, mutta se toimi välillä, vaikka tuulilasi oli ollut rutikuiva jo pitkän aikaa. Jostain syystä järjestelmä kuvitteli välillä satavan. Toiminnon saa pois kytkemällä pyyhkijät kokonaan pois. Normaalissa sateessa automatiikka toimi hyvin, eli sateen vähentyessä pyyhkijöiden pyyhintäväli piteni.

Näkyvyys autosta on hyvä, etenkin kun nostaa kuljettajan penkin mahdollisimman ylös. Ulkopeilit kääntyvät automaattisesti auton kylkien suuntaisesti autoa lukittaessa.

Hyvin varusteltu

Auton luksusvarusteluun kuuluu lasinen avattava kattoluukku.

Autossa on runsaasti turvavarusteita, muun muassa kaistavaroitin. Sen pystyy kytkemään joko pelkästään varoittamaan tai myös ohjaamaan. Käytännössä varoitus osoittautui paremmaksi vaihtoehdoksi, koska automaattiohjaus ei toiminut joka tilanteessa. Automaattiohjaus tuntui hieman epävarmalta.

Ratista pitää pitää tiukasti kiinni, sillä liian kevyellä otteella järjestelmä huomauttaa, että ratista on pidettävä kiinni.

Autossa on automaattinen hätäjarrutustoiminto, mutta onneksi sitä ei tarvinnut kokeilla käytännössä. Ehkä tämän osalta jäi kaipaamaan älykästä vakionopeudensäädintä, joka helpottaisi merkittävästi jonossa ajamista.

Takapenkille mahtuu kaksi aikuista hyvin, mutta kolmella aikuisella tulee jo melko ahdasta. Sportagen yksi hienous on säädettävä takapenkin selkänoja. Selkänojan voi kaataa kokonaan, ja lisäksi sen voi säätää kolmeen asentoon.

Jyrkimmillään selkänoja on aivan pystyasennossa, eli silloin siinä ei voi istua kunnolla. Silloin saadaan kuitenkin hieman isompi tavaratila. Selkänoja on jaettu kahteen osaan, ja molemmat osat voidaan säätää erikseen.

Takapenkkien ollessa käytössä tavaratilan koko on Kian mukaan noin 500 litraa. Autossa ei ole varapyörää, joten tavaratilan lattian alla on melko iso tila käytettäväksi.

Auton kojetaulua hallitsee iso 8-tuumainen navigaattorin näyttö. Se toimii myös viihdekeskuksen ja peruutuskameran näyttönä.

Näyttö on kosketusnäyttö, mutta eri toiminnot, kuten navigointi ja radio, valitaan näytön alapuolella olevista kytkimistä.

Näytössä on pieni asia, joka pidemmän päälle alkoi ärsyttää: toimintojen paluunäppäin näytöllä on aina oikeassa yläkulmassa, eli mahdollisimman kaukana kuljettajasta.

Nelivetoinen tilava perheauto

Tällainen Kia Sportage on hinnaltaan ehkä kalliinpuoleinen, mutta toisaalta rahalla saa melko paljon autoa. Auto on nelivetoinen, tilava ja hyvin varusteltu.

Kiassa on vielä yksi asia, joka saattaa ostotilanteessa kallistaa valinnan Kian puoleen: 7 vuoden takuu.

Katso tästä muut koeajot.
 

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: