Lauantai 18.8.2018

Autotoday testasi: Ford Mustang Fastback GT 5.0 A6 - eurooppalaistunut jenkki

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.9.2016 10:53
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Ford Mustang on tullut taas Eurooppaan.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tässä autossa on tehoa yllin kyllin.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Kuljettajalla on hyvät oltavat.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Ratissa on kytkimiä aivan riittävästi.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Kojelautaa hallitsee suuri näyttö.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Mittaristoa hallitsee kaksi pyöreää mittaria.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Takapenkille mahtuu kaksi lasta.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tavaratilaa on jonkin verran.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tavaratilan luukku on melko pieni.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Autossa on paikka varapyörälle.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tavaratilaa voi kasvattaa kaatamalla takapenkin selkänojat.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Koeajoautossa oli se ainoa oikea V8-moottori.
|

Uusi Mustang saapui Suomeen viime vuonna, ja tällä kertaa kyse on varsin modernista autosta.

Työntötankomoottorista luovuttiin jo 90-luvun puolivälissä, mutta jäykkä taka-akseli sinnitteli paria poikkeusta lukuun ottamatta parikymmentä vuotta pidempään. Se onko tämä modernisointi plussaa vai ei, riippuu kuskista.

Uuden Mustangin yläpuolisilla nokka-akseleilla varustetusta viisilitraisesta ahtaamattomasta "kojootista" löytyy varsin mukavat 418 hevosvoimaa. Pienemmästä ja vajaapyttyisestä turbolla varustetusta Ecoboostistakin irtoaa reilusti yli 300 kaakkia kesytettäväksi.

Tämä ei toki ole ensimmäinen kerta kun Mustang on saatavana nelisylinterisellä turbolla, 80-luvulla moottorivalikoima oli aika lailla samankaltainen: 2.3-litrainen turboahdettu nelisylinterinen, vajaa nelilitrainen V6 ja viisilitrainen V8. Tosin, jos mallia otettaisiin 80-luvun puolivälin Mustangin SVO-mallista, Ecoboostissa olisi nyt vähintään yhtä paljon tehoa kuin kasissa.

Koeajossa oli ainoa oikea, eli viisilitraisella V8-moottorilla varustettu malli. Moottori ottaa iloisesti kierroksia ja soi oikein mukavasti. Ääntä saisi toki kuulua enemmänkin. Modernilla tasolla oleva äänieristys pitää kabiinin yllättävän hiljaisena.

Mukavuusintoilijat lienevät tyytyväisiä siihen, että mukavuus on täysin eurooppalaisella tasolla. Se on hämmästyttävää, kun ottaa huomioon auton myyntihinnan rapakon takana.

Sisusta eurooppalaista tasoa

Sisustan materiaalit ovat täysin kelvollisia. Mitään tajunnanräjäyttävää ei ole, mutta tärkeimmät eli ratti, keppi, ovipahvit ja penkit eivät eurooppalaisille häviä. Toki kovaa ja halpaa muoviakin löytyy, mutta niin löytyy yli kaksi kertaa kalliimmista saksalaisistakin. Muotoilu on toimiva ja moderni mutta perinteitä kunnioittava.

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena muun muassa erinomaiset Recaron istuimet, Shaker Pro -audiojärjestelmä ja navigointi. Viihde-elektroniikka ja muut turhat hilavitkuttimet toimivat kuten niiden nykyautossa odottaa toimivankin, eli pääosin hyvin. Mitään silmiinpistävää ongelmaa ei tullut vastaan.

Sisustassa on ainoastaan yksi suuri ongelma: sitä ei saa minkään muun värisenä kuin mustaharmaana.

Ulkoväreissä on sentään paremmin valinnanvaraa. Iänikuisten harmaiden lisäksi saatavilla on esimerkiksi koeajetun auton rehellisesti sanottuna varsin tyyris mutta mainio Triple Yellow (noin 2 000 € autoveron kanssa).

Helppo ajaa

Ajettavuus on yllätyksetöntä ja vaivatonta. Toimii hyvin mutkateillä, mutta pidempikin matka moottoritiellä taittuu oikein mukavasti.  Auto on varsin iso ja ajoittain se myös tuntuu siltä varsinkin kaupungissa, mutta eipä tuo ajossa haitannut. Norjan vuoristoteillä auton koko tosin saattaisi ruveta ahdistamaan.

Näkyvyys eteenpäin on hyvä, ja itse ainakin pidän siitä, että tuulilasin edessä näkyy ihan oikea konepelti. Etukulmat on helpompi arvioida kuin useimmissa autoissa, mutta pysäköitäessä huono näkyvyys taakse saattaa haitata joitakin.

Istuimet ovat hyvät, ne antavat riittävästi tukea ja säädöt saa kohdilleen. Takapenkillä on tilaa kahdelle, mutta sinne ei mielellään ahda täysikokoisia aikuisia. Sen sijaan pari lasta voi hyvinkin viihtyä kuppimaisissa istuimissa.

Kulutuksesta sen verran, että ilmoitettujen kulutuslukemien alle ei ole kovin vaikea päästä. Kulutus on 2000-luvun alkupuolen bensakäyttöisen automaatilla varustetun perheauton luokkaa, eli matka-ajossa reipasta moottoritievauhtia ajettaessa vajaat 9 litraa satasella. Oikein kohtuullista, kun ottaa huomioon, että kyseessä on selvästi painavampi auto, ja tehoakin on yli kolme kertaa enemmän.

Hintaa autolle sitten kertyykin veekasilla vähintään 80 000 euroa, kiitos Suomen autoverotuksen.  Lähes puolet auton hinnasta on autoveroa.

Mikäli tyytyy puolikkaaseen moottoriin, saa uuden Mustangin alleen 55 000 euron hintaan.  

Mustang on kalleimmillaankin kuitenkin selvästi edullisempi kuin vastaavan tehoinen saksalainen, eikä ajettavuudessa tai oikein missään muussakaan joudu tinkimään. 

Katso tästä muut koeajot.

 

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: