Torstai 13.12.2018

Autotoday tutustui: Triumph GT6-EV – sähköistynyt klassikkoauto

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.10.2016 13:27
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tämä on ihan oikeasti sähköauto.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Auto on kunnostettu vanhan malliseksi, mutta ei kuitenkaan alkuperäisen näköiseksi.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Konehuoneessa ei ole kuin iso laatikko elektroniikkaa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Entisen kilpakuljettajan Simo Lampisen nimikirjoitus.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    E-Drive Retron taustalla on Michael M. Richardson.
|

Triumph GT6 on vuosina 1966–1973 tuotannossa ollut urheiluauto, joka pohjautui Triumph Spitfire Mk IV:n alustalle.

Kaksipaikkainen GT6-malli esiteltiin vuonna 1966. Autossa oli 95-hevosvoimainen kuusisylinterinen polttomoottori.

Nyt pääsimme tutustumaan GT6-mallin sähköistettyyn versioon. Perinteinen 1960-luvun GT6 on siis muuttunut sähköautoksi.

Muutostyön ovat tehneet Suomessa yritykset E-Drive Retro ja Grips Garage yhdessä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.

Tutustumisajossa oleva auto on alun perin vuosimallia 1972.

Sähköistettynä versiona autolla pääsee noin 150 kilometriä yhdellä latauksella. Virran loppuessa akut voi ladata ihan tavallisesta maadoitetusta pistorasiasta.

Akut latautuvat myös jarrutettaessa. Pikalatausasemalla akuston saa ladattua melkein täyteen noin 30 minuutissa.

Sähkömoottori antaa tehoa noin 130 hevosvoimaa. Sähköauto on hieman bensa-autoa painavampi.

Ei aivan äänetön

Autoa ei tarvitse perinteiseen tapaan käynnistää, mutta virran kytkemisen jälkeen pitää odottaa hetki ennen kuin auto on ajovalmis.

Liikkeelle lähdettäessä tunnelma on aivan erikoinen – ajat vanhalla autolla, josta ei kuulu moottorin ääntä. Ei auto kuitenkaan äänetön ole. Sisätiloissa kaikki muut äänet korostuvat, kun moottori on äänetön. Nämä äänet eivät kuitenkaan ole häiritsevän kovia, niihin vain tuli kiinnittäneeksi huomiota.

Ennen liikkeellelähtöä minua varoitettiin polkimista. Autossahan käytetään vain jarru- ja kaasupoljinta, mutta ne ovat hyvin lähellä toisiaan ja hiukan totuttua enemmän vasemmalla. Varoituksesta huolimatta tulin kerran painaneeksi kaasua jarrupolkimen sijaan. Onneksi en ollut juuri silloin risteyksessä...

Auto on kaksipaikkainen, joten se kyllä sopii pääasiassa hurvitteluun ja nautiskeluajoihin. Sähkömoottorin ansiosta voi ajella ihan vain huvin vuoksi ehkä hieman puhtaammalla omallatunnolla.

Lyhyellä koeajolenkillä en päässyt kokeilemaan auton suorituskykyä. Kaasua painaessani moottori reagoi välittömästi, ja silloin pystyin helposti kuvittelemaan, miltä autolla kurvailu oikein tosissaan voisi tuntua.

Miksi?

Miksi ostaa tällainen auto, joka ei kuitenkaan ole aito klassikkoauto? Miksei? Tämä on eräänlainen sekasikiö, joka sopii henkilölle, joka haluaa nykyaikaisen vanhanmallisen auton.

Autossa on kyllä ideaa, sillä esimerkiksi sähkömoottori on huollettavuuden kannalta paljon yksinkertaisempi kuin polttomoottori. Lisäksi tällainen auto on kunnostettu ja monilta osin uusittu, mutta näyttää kuitenkin vanhalta.

E-Drive Retro ja Grips Garage tekevät seuraavaksi vastaavanlaisen ratkaisun MGA:n Roadster-malliin. Sellaisen voi ostaa 150 000 eurolla.

Yksi on jo työn alla, ja valmiita aihioita on odottamassa.

VIDEO: Katso tästä lyhyt video.


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

 

Jaa artikkeli: