Tiistai 16.10.2018

Autotoday testasi: Peugeot 2008 PureTech 110 Allure Automaatti - merkin pienin katumaasturi

Jaa artikkeli:
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Peugeot 2008 on merkin pienin katumaasturi.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Halvin versio maksaa alle 20 000 euroa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Auto sopii pienen perheen tai pariskunnan ykkösautoksi.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Kojelautaa hallitsee mittaristo ja kojelaudan keskellä oleva 7 tuuman näyttö.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tästä joko tykkää tai ei - mittaristoa katsotaan ohjauspyörän yli.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Koeajoautossa oli kuusipykäläinen automaattivaihteisto.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Etupenkeissä on riittävästi sivuttaistukea. Kuljettaja jää kaipaamaan kyynärnojaa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Takapenkki sopii paremmin lapselle kuin aikuiselle.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Takapenkkiläisillä on hyvät näkymät myös yläviistoon.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tavaratilaa on yli 400 litraa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Autossa ei ole varapyörää vakiona.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Koeajoautossa oli 2008-mallin tehokkain bensiiniversio.
|

Peugeot 2008 on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla ja tänä vuonna auto uudistui. Kyse on Peugeot-perheen pienimmästä katumaasturista.

Pienet katumaasturit ovat yksi suosituimmista autoluokista tällä hetkellä. Tähän luokkaan kuuluu myös Peugeot 2008.

Peugeot 2008:n voimanlähteet ovat 82 – 130 hv tehoisia.  Moottorien CO2-päästöt ovat 90 – 114 g/km. Dieselmoottorit on varustettu hapetuskatalysaattorilla ja hiukkassuodattimella.

Suomen mallistoon on tarjolla kaksi Puretech-bensiinimoottoria ja yksi BlueHDi-dieselmoottori.

Otimme testiin perheen kalleimman version, eli bensamoottorisen mallin parhaimmalla Allure-nimisellä varustetasolla ja automaattivaihteistolla.

Auton moottori on Peugeotin kolmisylinterinen 1199-kuutioinen Puretech-moottori. Tehoa moottorissa on 110 hevosvoimaa. Tämä moottori on 2008-sarjan Suomen malliston tehokkain versio. Lisäksi on tarjolla 82-hevosvoimainen bensiinimoottori ja 99-hevosvoimainen dieselmoottori.

Vaihteistona mallistoon on tarjolla 5-portainen manuaali, 5-portainen robottivaihteisto ja 6-portainen automaatti. Koeajoautossa oli kuusiportainen automaatti.

Autossa on runsaasti vakiovarusteita

Perusmallissa on vakiona muun muassa mäkilähtöavustin, vakionopeudensäädin ja –rajoitin, ilmastointi ja led-päiväajovalot.  Access-varustelu tuo listaan lisää 7 tuuman kosketusnäytön, bluetooth-valmiuden, nahkapäällysteisen ohjauspyörän, 16 tuuman kevytmetallivanteet, panoraama-lasikaton, sadetunnistimen ja pysäköintitutkan taakse.

Paras Allure-varustetaso tuo lisää automaatti-ilmastoinnin, staattiset kaarrevalot, katumaasturityyppiset pyöräkotelot ja älypuhelimen toiminnot näytölle tuovan Mirror Screen-valmiuden.

Auto voidaan varustaa monilla uusilla kaupunkiajoa helpottavilla teknologisilla varusteilla, muun muassa jarrutusavustimella, pysäköintiavustimella ja peruutuskameralla.

Tavaratila on suuruudeltaan 410 – 1 400 litraa takaistuimen asennosta riippuen. Tavaratilan laidoilla on kaksi tavaralokeroa ja tavaratilan maton alla on vielä pieni tila.  Autossa ei ole varapyörää.

Autoon on saatavilla lisävarusteena etenemiskykyä parantava järjestelmä. Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan esiasetuksen keskikonsoliin sijoitetusta katkaisimesta. Esiasetuksia on viisi erilaista: vakio, lumi, maasto, hiekka ja ajonvakautus poiskytkettynä.

Yllätyksetön ajettava

Heti ensikäynnistyksessä huomaa että koneesta "puuttuu" yksi pytty, tärinä tosin häviää ajossa kun kierrokset nousevat. Autossa on start-stop-käynnistys, mutta sen käynnistys ole kaikkein nopeimmasta päästä.

Liikkeelle lähdettäessä pitää tutustua hieman erilaiseen käsijarruun. Peugeotin kikkailu ei ole yhtä kätevä kuin perinteinen käsijarrukahva, eli kättä ei saa puristettua nyrkkiin vedettäessä käsijarrukahvasta. Peugeotin ratkaisu vaatii hieman enemmän sormivoimaa.

Ajettaessa huomaa, että moottori on melko hiljainen. Iso lasikatto antaa avaruuden tunnetta, etenkin takapenkkiläisille. Alusta on jämäkkä ja kulku vakaata.

Peugeotin I-cockpit-niminen kojelautajärjestelmä ei vain herätä myönteisiä kokemuksia. Ideana on muun muassa, että mittaristo näkyy ratin yläpuolella. Tuntuu siltä, että I-cockpit on vain tietynlaista markkinointikikkailua. Parempi olisi kunnollinen tuulilasinäyttö.

Kojelaudan keskellä on 7 tuuman kosketusnäyttö. Kojelaudassa käytetty hiilikuitujäljitelmä tuntuu hieman turhalta.

Istuinten sivuttaistuki on aivan riittävä, mutta kuljettaja jäi kaipaamaan kyynärnojaa.

Pysäköitäessä ohjaus on erittäin kevyt. Vauhdissa taas ohjaus on yllättävän nopea, mutta on hieman tahmea ja tunnoton.

Auton  moottori on riittävän tehokas tavalliseen kruisailuun, mutta ohitustilanteissa ja raskaalla kuormalla kannattaa ennakoida kunnolla.

Auton huippunopeudeksi ilmoitetaan 188 km/h ja nollasta sataan sen tulisi kiihtyä runsaassa kymmenessä sekunnissa.

Bensakulutuksen pitäisi keskimääräisesti pysyä alle viiden litran sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt ovat 110 g/km. Testikierroksella ei päästy aivan näin lukuihin.

Pienen perheen näppärä kärry

Peugeot 2008 on käyttökelpoinen vaihtoehto moneen. Se sopii pienen perheen tai pariskunnan ykkösautoksi. Autossa on kaikki tärkeimmät ominaisuudet ja hintaa koeajoautossa kertyy vajaat 25 000 euroa. Tässä hintaluokassa on kyllä kilpailua, mutta Peugeot 2008 on yksi hyvä vaihtoehto muiden joukossa.

 


Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Yritykset: 
Jaa artikkeli: