Keskiviikko 20.6.2018

Verkottuminen mullistaa liikenteen jo vuoteen 2025 mennessä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
30.12.2016 11:59
  • Kuva: Bosch / Autotoday
    Kuva
|

Yllättävät tapahtumat liikenteessä ovat vielä toistaiseksi arkipäivää. Tilanteeseen on kuitenkin odotettavissa muutos alle kymmenen vuoden kuluessa: pitkälle automatisoitu ajo mahdollistaa rennon matkustamisen moottoriteillä, edellä ajavat autot lähettävät varoituksen liikenteen hidastumisesta ja oma ajoneuvo hidastaa ennen vaarallisen tilanteen syntymistä.

Lopuksi navigointilaitteet opastavat kuljettajan suoraan vapaaseen parkkipaikkaan tai jopa navigoivat auton täysin itsenäisesti parkkihalliin, todetaan Boschin tiedotteessa.

Autojen verkottumisen myötä edellä mainitut visiot eivät ole enää fiktiota vaan todellisia, toteutumassa olevia asioita.

"Connected Car Effect 2025" -tutkimuksessa Bosch ja konsulttiyritys Prognos tutkivat, minkälaisia vaikutuksia verkottuneella liikkumisella tulee olemaan Yhdysvalloissa, Saksassa ja Kiinan suurimmissa kaupungeissa.

Tulosten mukaan turvallisuusjärjestelmät ja pilvipohjaiset palvelut voivat estää noin 260 000 loukkaantumista, säästää 390 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä ja antaa kuljettajille lukuisia tunteja vapaa-aikaa vuosittain.

Tunnetut kuljettajaa avustavat järjestelmät muuntuvat tietolähteiksi

Tutkimuksen kattamissa kolmessa maassa tehtyjen laskelmien mukaan jopa 90 % ajoneuvoista on varustettu ajovakauden hallintajärjestelmällä (ESP) vuoteen 2025 mennessä. Vastaavasti automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän ja kaista-avustajan odotetaan löytyvän jopa 40 %:sta autokantaa. Myös verkottuneita ja mukavuutta lisääviä toimintoja tulee olemaan useimmissa autoissa vuoteen 2025 mennessä, kun älypuhelimet kytketään joka toisen ajoneuvon infotainment-järjestelmään, tiedotteessa todetaan.

Kun ajonvakautusanturit raportoivat jäisistä teistä, kamerat keräävät tietoja hidastuneesta liikenteestä ja sumusta ja kun internet-pohjaiset pysäköintiratkaisut sekä väärästä ajosuunnasta varoittavat järjestelmät ovat laajassa käytössä, lisääntyvän verkottumisen hyödyt ovat paljon enemmän kuin osiensa summa – kaikille tienkäyttäjille.

Havaintoja tutkimuksesta

  • Vuosittain vältetään yli 260 000 henkilövahinkoja aiheuttavaa onnettomuutta (USA: 210 000, Kiina: 20 000, Saksa: 30 000). Saman verran onnettomuuksia tapahtuu Berliinissä kahdessa vuodessa.
  • 350 000 ihmistä vähemmän loukkaantuu liikenneonnettomuuksissa (Yhdysvallat 290 000, Kiina: 25 000, Saksa: 37 000). Tämä vastaa sitä, että Los Angelesissa ei sattuisi yhtään vammautumiseen johtavaa liikenneonnettomuutta 12 vuodessa.
  • Noin 11 000 ihmishenkeä voidaan pelastaa verkottuneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien ansiosta (Yhdysvallat 4 000 henkilöä, Kiina: 7 000, Saksa: 300).
  • Verkottuneet kuljettajaa avustavat järjestelmät tuovat jopa 4,3 miljardin euron säästöt materiaali- ja korjauskuluihin. Se on lähes kaksinkertainen summa verrattuna siihen, mitä Kiinan hallitus käytti vuonna 2016 Pekingin ilmanlaadun parantamiseksi. Tämä tarkoittaa merkittäviä säästöjä niin vakuutusyhtiöille kuin yksittäisille autonomistajillekin. Pelkästään älypuhelimen integroinnilla ajoneuvoon tulee olemaan iso rooli kokonaisuudessa.
  • Verkottuneen liikkumisen järjestelmät tuovat lähes 400 000 tonnin säästöt hiilidioksidipäästöihin. Verkottuneen pysäköinnin konseptit kuten yhteisöpohjainen pysäköinti ja aktiivinen pysäköintialueen hallinta vähentävät parkkipaikan etsimiseen liittyvää ajoa jopa 380 miljoonan kilometrin verran samalla kun pitkälle automatisoitu ajaminen säästää polttoainetta.
  • Verkottuneen pysäköinnin järjestelmät vähentävät noin 70 miljoonaa ajamiseen kuluvaa tuntia vuodessa Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Saksassa. Se on saman verran kuin 40 000 ihmisen työtunnit vuodessa.
  • Pitkälle automatisoitu ajo vapauttaa noin 80 prosenttia ratissa käytettävästä ajasta johonkin muuhun, esimerkiksi lukemiseen, sähköpostien hoitamiseen, videoneuvotteluihin tai elokuvien katseluun. Kuljettajat, jotka ajavat vuodessa yli 40 000 km saisivat käyttöönsä peräti 95 ylimääräistä tuntia vuosittain.

Tutkimusmetodologia

Bosch ja Prognos arvioivat yhdentoista teknologian leviämistä ja vaikutuksia yksityiseen matkustajaliikenteeseen vuoteen 2025 mennessä Yhdysvalloissa, Saksassa ja Kiinan suurkaupunkialueilla. Laskelmat pohjautuvat autokantaa koskeviin kansainvälisiin tilastoihin, onnettomuustilastoihin, tuoreisiin tutkimuksiin sekä Boschin ja Prognosin omiin ennusteisiin.
 

 

Yritykset: 
Jaa artikkeli: