Tiistai 16.7.2019

Teitkö itse vai menikö oikein? Automekaanikon leuka loksahti jarrupaloille

Luotu: 
8.9.2014 09:03
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva

Suomalainen autonomistaja on kekseliäs, viitseliäs ja oma-aloitteinen ihminen. Toisinaan nämä pellepelottoman luonteenpiirteet johtavat hengenvaarallisiin virityksiin.

Korjaamoketju Autoasi kokosi mekaanikoiltaan kertomuksia asiakkaidensa huoltoon tuomista tapauksista. Hurjin case liittyi jarrulevyihin.

- Erään auton toisen etujarrulevyn todettiin murtuneen navastaan irti, mutta asiakas ei halunnut sitä korjauttaa, vaan ajoi pois, ketjun nimetön mekaanikko kertoo.

- Kuukausi myöhemmin mieli kuitenkin muuttui, ja asiakas tilasi autolleen huoltoajan. Tällä välin hän oli yrittänyt tehdä jarruremontin itse, mutta olikin asentanut tilalle vaarallisen pienet levyt, joihin jarrupalat ylsivät kiinni vain pieneltä alueelta reunasta.

Mekaanikoita hämmästyttävät vuodesta toiseen tee-se-itse-miehet, jotka eivät uskalla myöntää korjanneensa ja epäonnistuneensa työssä pahasti.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

No ei ole ihme että autoilijat yrittävät säästää, kun Laakkosella VW öljynvaihdolle jää hintaa 460 EUR ja laatikkoöljyn kanssa 760 EUR. Kaverin Touran:in kytkinremppa maksoi 4600 Euroa!
Audicenterissä sähkötyöt maksavat 168 Eur/tunti, kun 10MEur koneistuskoneen tuntihinta on 120 Eur/tunti ja siihen sisältyy myös koneistajan palkka?

PS: Öljyt saa tuohon kalliimpaankin huoltoon autotarvikeliikkeestä 60...80 Eurolla.
Olisiko autohuolloissa monopolihinnat? Kuluttajaviranomainen herätys hoi!

Jukka S. Palo

Toivottavasti jutun yksittäistapauksista ei taas lähdetä vetämään laajoja johtopäätöksia kotikorjaajien osaamattomuudesta.
Vielä enemmän löytyy nimittäin kokemuksia siitä, kuinka huollon ammattilaiset ovat onnistumatta koittaneet korjata autoja kalliisti asiakkaan piikkiin siinä onnistumatta. Ratkaisu on sitten löytynyt netin keskustelupalstalta pienen etsimisen jälkeen.

Jukka S. Palo

Autokorjaamoissa on kalliit ylläpitokulut, joka näkyy asiakkaalle rahastuksena.
Mutta esim. vikakoodien luku onnistuu lukutaitoiselta tietokoneen omistajalta.
USB->OBD2 välijohto maksaa pari kymppiä ja sillä nuo koodit voi lukea itse.
Autoliikkeiden velotus 30-60,- euroa toimenpiteestä jää sitten säästöä - joka kerta.

Antero Moilanen

Juu kuulkas. Tulee yleistymään rankasti tuo touhu. Jollain pitäisi siihen alipalkattuun duuniin päästä, milloin aamuun, milloin iltavuoroon. Täällä kun saa jostain loppuunajetusta käymälästäkin maksaa, huoltoineen itsensä kipeäksi, niin onko ihme? Tietääkseni mm. Saksassa tulee pian voimaan säädös, jolla yli 7 vuotta vanhasta autosta joutuu maksamaan enemmän käyttöveroa. Ilmeisesti Suomen verottaja on juossut tässä edellä, koska tuontiveroahan nostettiin hiljattain sellaiselle tasolle että tällä ns. vapaakauppa-alueella ei vahingossakaan köyhäkansa pääse uudemman kaluston makuun.

Ei ei. Tässä maassa mennään selkä kyyryssä ja köyhinä ja tukka likaisena sormet verillä paikataan niitä 15 vuotta vanhoja p***akasoja -jotka sitten tänä päivänä, kaiken kertakäyttöideologian seurauksena ovat niin kalliita korjata, että tarvitsee jo toisen työn niitä kustannuksia varten. Ihan siis älyttömän hyvin osataan tässä maassa nää hommat!

Heikki Johansson

Juu kyllähän asiakkaat ovat yleensä 95 % tyytyväisiä, kun vain osaavat viedä autonsa hinta-laatusuhteeltaan parhaaseen autohuoltoon (yleensä ei kallein, mutta ei myöskään halvin). https://autojerry.fi -palvelussa on mukana yli 500 pientä ja keskisuurta korjaamoa, joista useat ovat jo saaneet oikeiden asiakkaiden vahvistettuja arvosteluja. Yli 95 % käyttäjistämme onkin suositellut valitsemaansa huoltoa, joten uskon, että vertailemalla hyvä liike löytyy jokaiselle tee-se-itse miehellekin.