Tiistai 26.9.2017

Matti Vanhanen tuskastui Mannerheimintiellä: ”Auton kulutus 10-14 litraa / 100 km”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
8.11.2014 11:17
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuvassa Matti Vanhanen ministeriauton kyydissä vuonna 2009.
|

Entinen pääministeri, Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen ottaa kantaa Helsingin liikenteenohjaukseen.

Vanhanen julkaisi torstaina Facebookissa julkisen päivityksen, jossa hän moitti Helsingin Mannerheimintien liikennevalojen ohjausta päästöjä lisääviksi.

Lyhyt päivitys nostatti valtavan keskustelun Vanhasen päivityksen kommenteissa. Päivitys sai nopeasti yli 50 kommenttia, jossa kansalaiset toivat esiin liikennevalojen aiheuttamista sumpuista ja autojen tyhjäkäynnistä.

Mannerheimintie on yksi Helsingin vilkkaimmin liikennöidyistä kaduista. Helsingin ytimestä katsottuna Mannerheimintie jatkuu Tampereen moottoritienä. Se on yksi tärkeimmistä sisääntuloväylistä pääkaupunkiin. 

Henkilöt: 
Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Olli Saarinen

Perheyritysten toimisto kannattaisi varmaankin hajasijoittaa Museokadulta Kehä kolmoselle, missä ne yrityksetkin ovat. Ehdotan Kivistöä. Sinne pääsee pian junalla, Nurmijärvi ja lentoasema ovat vieressä. Samaa voisi toivottaa monelle muullekin järjestölle ja hyväntekeväisyysyhdistykselle ynnä eläkekassalle, jotka kuluttavat kalliita keskustan kiinteistöjä.

Ahti Niemelä

Viranomaisterrori se siellä rehottaa Matti Vanhanen. Heidän yhä pahenevasta sadismistaan ja nimenomaan liikenteessä on erittäin huonot seuraukset, muunmuassa kovat kustannukset työajan menetyksistä. Tätä nämä verovaroilla liosivat trafin vatipäät eivät viitsi edes yrittää ajatella. Niin , että naisia lisää viranomaisterrorin ylläpitoon sinne Hesan alueelle.

Janne Peltola

Kellä kiinnostusta on, niin voi tutkia sopivia vihreitä aaltoja YKaavio-ohjelmalla: http://www.liikennevalot.info/ykaavio/index.shtml

Mm. Hämeentielle pystyy Hakaniemi-Sörnäinen -välille tekemään erittäin sujuvat vihreät aallot molempiin suuntiin, mutta tällöin Hämeentie välittäisi muistaakseni laskennallisesti nykyistä vähemmän autoja. Lisäksi mitä vähemmän sivukaduilta pääsee kääntymään vasemmalle ja mitä useammalla suojatiellä jalankulkijat joutuvat ylittämään kadun kahdessa osassa, niin sitä helpompaa pääkadulle on järjestää vihreä aalto molempiin suuntiin. Eli kapasiteetti, sujuvuus ja liikkumisen helppous muodostavat kolmion, jossa yhden parantaminen heikentää muita.

Muistelen muuten Liikennevalot.info sivuston tekijän maininneen taannoin, että liikennevalojen vihreiden aaltojen suunnittelussa on kolme tärkeää tekijää: Risteysväli, liikennevirran nopeus ja kapasiteetti. Kaikkia näitä et pysty samaan aikaan parantamaan.

Jouni Minkkinen

Siis liikennevalojen tehtävänähän on tänä päivänä juurikin yksityisautoilun haittaaminen jotta kansa liikkuisi julkisilla. Aikaisemmin liikennesuunnitelun tarkoituksena oli liikenteen sujuvoittaminen mutta nykyään liikennesuunnittelun tehtävänä on nimen omaan haitan luonti yksityisautoilulle.

Martti Immonen

Kuules Matti, lähde aikaisemmin töihin ja paalaa myös aikaisemmin kotiisi... tai palaa tarpeeksi myöhään. Vaihda autosi pienempään, säästät polttoainekuluja.
Voisit lisäksi harkita sähköauton hankintaa.
Paras vaihtoehto on tulla julkisilla töihin, sitähän sinä ja kaikki muutkin poliitikot olette kautta aikaan toitottaneet. Niin, siinä vaan kuluu aikaa liikaa, vaikka se olisikin sinulle halvin vaihtoehto. Kokeilepa joskus tulla töihin julkisilla ja kerro kokemuksesi vaikka täällä.

Risto Koukkula

Janne Peltolan kommentti kannattaa lukea sen asiasisällön vuoksi.
Muuta: Matti Vanhanen lienee hiljalleen käynnistämässä eduskuntavaalikampanjaansa, josta tämä oli yksi osa. Kaikki mekin, jotka hänen lausumaansa kommentoimme, tuomme hänelle lisää näkyvyyttä ja mahdollisesti jopa lisä-ääniä.
Sinänsä Vanhasen huomiossa on totta, että auto kuluttanee paikallaan seisoessaan per edetty kilometri enemmän kuin edetessään. Tätä huomiota en pitäisi yhtä terävänä kuin Rukan hangilta annettua lausumaa eläkeikien korottamisesta, johon nyt lopulta, vaikkakin jälleen kerran ay-liikkeen ja heidän vasallinsa, sosialidemokraattien sanelemalla linjalla lähdettäneen.