Maanantai 21.5.2018

Muista hoitaa tämäkin asia autosta

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.1.2015 22:09
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Akku on tässä Nissan Pulsarissa etualalla oleva neliömäinen möhkäle.
|

Autossa on yksi asia, joka helposti saattaa unohtua: akun huolto ja kunnossapito.

Auton akku on useimmiten piilossa konepellin alla, eikä sen kunnosta ja toiminnasta saa juuri mitään viestiä, ennen kuin yhtenä aamuna auto ei enää käynnisty.

Pakkanen ei ole auton akun ystävä. Kylmä ilma heikentää akun varauskykyä tai voi jopa jäädyttää sen kokonaan.

Akkua ostaessa kylmäkäynnistystehoon kannattaa kiinnittää huomiota, ja akun varaustilanteesta tulee myös pitää talvella erityistä huolta – muutoin kohmettunut ajoneuvo saattaa jäädä pakkasaamuna parkkipaikalle nikottelemaan.

Talviautoilussa akun kannalta ongelmallista on, jos autolla ajetaan paljon lyhyitä siirtymiä. Tällöin auton akku ei ehdi saada ajossa takaisin edes käynnistämiseen kulunutta virtaa, sillä akun latauksen vastaanotto heikkenee huomattavasti pakkasella.

Akulle omat rasituksensa tuovat myös nykyautojen runsas, sähköllä toimiva varustelu. Esimerkiksi sisätila-, istuin ja lasinlämmittimet ovat varsinaisia akkusyöppöjä.

Puoliksi tyhjä akku voi jäätyä kokonaan mittarin painuessa 20 pakkasasteen puolelle.

– Suomen talvi on rankkaa aikaa auton akulle, etenkin jos auto seisoo ajamatta pitkiä aikoja ulkona. Jokaista talviaikaan parkkipaikalle jäänyttä varmasti mietityttää, mistä löytyisi pakkasenkestävä akku. Hopea-kalsiumakku on hyvä valinta tehokkaamman kylmäkäynnistystehonsa puolesta, Michael Eklund Biltemasta vinkkaa.

Pirtsakkana pakkasaamuna autolla tulisi ajaa noin 15–20 minuuttia, jotta käynnistysvirta saadaan takaisin. Kylmäkäynnistämisessä lohkolämmitin ja hyvä moottoriöljy auttavat oleellisesti käynnistämistä.

Kannattaa myös muistaa, että hyvin huollettu auto ja käynnistysakku takaavat varman käynnistymisen myös pakkasella.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli: