Sunnuntai 26.5.2019

Autotoday tutustui: Nissan Juke Nismo RS

Luotu: 
26.3.2015 14:13
Päivitetty: 
26.3.2015 14:21
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Nissan Juke Nismo RS on nyt Suomessa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Auton saa mustana...
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    ...valkoisena tai hopeisena.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Autossa on tehoa yli 200 hevosvoimaa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Recaron istuimet ovat lisävaruste.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Kuljettajalla on vauhdikkaat näkymät.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Ratti on nykysuuntauksen mukaan täynnä kytkimiä. Ratin takana näkyy automaattivaihteisen auton vaihtamiseen käytettävät siivekkeet.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Navigaattorin näyttö on keskellä kojelautaa.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Punainen taustaväri kierroslukumittarissa tuo sporttisuutta.
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Tavaratila riittää pienen perheen tarpeeseen.
|

Viime vuonna Genevessä julkistettu Nissan Juke Nismo RS on nyt tullut Suomeen, ja se on hinnoiteltu.

Juke Nismo -perusversioon verrattuna Juke Nismo RS:ssä on runsaasti parannuksia

Edistyneen 1,6-litraisen DIG-T-moottorin teho on saatu nostettua 218 hevosvoimaan aikaisemman version 200 hv:sta.

Vääntö on kasvanut käsivaihteistolla varustetuissa etuvetoversioissa 280 newtonmetriin (aikaisemmin 250 Nm).

Nismo RS on saatavissa myös nelivetoisena ja Xtronic-automaattivaihteistolla varustettuna, jolloin huipputeho on 214 hv (157 kW) ja suurin vääntö 250 Nm.

Etuvetomallien vetävälle akselille on lisätty mekaaninen luistonrajoitin, jotta moottorin entistä suurempi voima saataisiin välitettyä tiehen täysimääräisenä.

Nelivetomalleissa on vakiovarusteena Nissanin Xtronic-automaattivaihteisto. Xtronic-vaihteistolla varustetuissa malleissa on vakiona myös vaihtosiivekkeet ohjauspyörässä.

Lisääntynyt teho vaatii myös paremmat jarrut

Parempaan suorituskykyyn liittyviä parannuksia ovat myös kiertojäykkyyttä lisäävät korin vahvikkeet ja isommat jarrulevyt.

Etujarrulevyjen koko on kasvanut 296 millimetristä 320 millimetriin, ja takana on nyt jäähdytetyt levyjarrut.

Alustan muutoksia on täydennetty jousien ja iskunvaimentimien uusilla säädöillä.

Vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa xenon-ajovalot ja turvateknologiapaketti, joka sisältää kuolleen kulman varoitusjärjestelmän, kaistavaroittimen ja liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmän.

Nismo RS:ssä on perusversiota matalammat etu- ja takapuskurit, leveämmät lokasuojat ja helmalevikkeet, sekä ilmavirran ohjausta tehostava takaluukun spoilerin.

Korin värivaihtoehtoja on kolme: valkoinen helmiäisväri, musta metalliväri ja hopea.

Kaksivetoinen käsivaihteistolla varustettu malli maksaa 34 851 euroa ja nelivetoinen automaatilla 40 642 euroa.

Iloinen reippailija

Esittelytilaisuudessa oli mahdollisuus ajaa pieni tutustumislenkki.

Nissan Juke on pieni ja terhakka auto jo perusolemukseltaan, ja kun sitä terästetään kirjaimilla Nismo ja RS, saadaan sporttinen ratkaisu.

Auto istuu hyvin käteen ja ohjaus on tarkka. Perusistuimet ovat hyvät ja antavat riittävästi tukea normaaliin ajoon mutkaisella tiellä.

Vielä paremman tuen saa, jos hankkii lisävarusteena saatavat Recaro-istuimet.

Ajoin nelivetoista mallia, mutta nelivetoisuutta ei kunnolla päässyt kokeilemaan lyhyen lenkin aikana. Nelivetomallissa oli myös automaattilaatikko, joka ei ihan ole sporttisinta laatua.

Jukessa on nimittäin japanilaisille autoille ominainen CVT-automaatti, mikä tarkoittaa, että siitä tulee hiukan kuminauhamainen tuntuma. Eli ensin kierrokset nousevat, ja sen jälkeen auto vasta pääsee vauhtiin.

Onneksi voi myös vaihtaa ohjauspyörän yhteydessä olevilla siivekkeillä. Niitä käyttämällä automaatti toimii paljon urheilullisemmin.

Auton kiihtyvyydeksi luvataan automaatilla 8 sekuntia nollasta sataan. Käsivaihteisella nipistetään tästä vielä sekunti pois.

Yhdistetty kulutus on manuaalilla 7,2 litraa/100 km ja automaatilla 7,4 litraa.

Hiilidioksidipäästöt ovat molemmilla versioilla yli 160 g/km.

Kokonaisuutena auto on mukavan ketterä ja sporttinen, mutta automaattiversion yli 40 000 euron hinta tuntuu kyllä aika kovalta.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: