Torstai 23.5.2019

Yllätys: Suomen ERVV-osuus hyppääkin 17 miljardiin

Luotu: 
13.5.2011 11:13
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Katainen saanee eduskunnan suurelta valiokunnalta luvan sitoutua ERVV:n kasvattamiseen Ecofin-kokouksessa.

Faktakulma

EU:n valtiovarainministerit kokoontuvat neljään kokoukseen maanantaina 16.5. ja tiistaina 17.5.2011 Brysselissä. Suomea kokouksissa edustaa valtiovarainministeri Jyrki Katainen.

Kokouksissa käsitellään ennen kaikkea Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) puitesopimuksen muuttamista, Euroopan pysyvää vakausmekanismia (EVM) ja Portugalin lainoitusohjelmaa.

Eduskunnan suuri valiokunta kuulee ministeri Kataisen selvityksen edellä mainituista kokouksista tänään perjantaina 13.5. kello 13.30.

Euroopan väliaikaista vakausrahastoa kasvatetaan aiemmin tiedettyä enemmän, mikä tarkoittaa myös Suomen takausosuuden kasvamista. Valtioneuvosto kertoo asiasta kirjelmässä, jonka lähettäminen eduskunnalle hyväksyttiin valtioneuvostossa äänin 11–5 keskustan ministerien vastustaessa.

Ennen vaaleja Suomessa väiteltiin siitä, onko Suomi jo sopinut ERVV-takaustensa tuplaamisesta noin 8 miljardista 16 miljardiin. Nyt valtioneuvoston tiedotteessa kerrotaan, että alkuperäistä korotusehdotusta on muokattu niin, että Suomen osuus olisikin 16 miljardin sijaan 17,2 miljardia euroa.

Valtiovarainministeriön mukaan miljardimäärien muutos johtuu summien laskentatavoista, ei ERVV:n tarpeen kasvamisesta.

ERVV:n nykyisen puitesopimuksen mukaan kaikkien jäsenmaiden takausten yhteismäärä on 440 miljardia euroa. Suomen valtiontakaukset ovat sopimuksen mukaan enintään 7,9052 miljardia euroa.

Nyt Euroopan komissio on yhteistyössä ERVV:n henkilöstön kanssa laatinut 5. huhtikuuta päivätyn luonnoksen ERVV-puitesopimuksen muuttamisesta. Uuden sopimusluonnoksen vaihtoehto 1:n mukaan kokonaistakausta kasvatettaisiin 920 miljardiin euroon, josta Suomen osuus olisi mainittu 17,2 miljardia euroa.

Alkuperäisessä muutosehdotuksessa, josta Suomessa ennen vaaleja keskusteltiin, Suomen osuus ehdotetusta 880 miljardin euron kokonaistakauksesta olisi ollut 15,81041 miljardia euroa.

Toisaalta komission ehdotuksessa on myös vaihtoehto 2, jossa takaus annettaisiin pääoman nimellisarvolle. Tällöin Suomen osuus 726,5 miljardin euron kokonaistakauksista olisi 13,6 miljardia euroa.

Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Martti Salmi vahvistaa Uudelle Suomelle, että Suomen osuus on nousemassa 16 miljardista, josta ennen vaaleja keskusteltiin. Hänen mukaansa kyse on kuitenkin lähinnä siitä, että ”koko laskentatapa on muuttunut”.

Eli kyse ei ole ERVV:n tarpeen kasvamisesta?

–Juuri näin, vastaa Salmi.

Valtioneuvosto lähetti ERVV-kirjelmän eduskunnalle tänään. Uusi ERVV-sopimusehdotus on iltapäivällä eduskunnan suuren valiokunnan keskustelun pohjana. Suuri valiokunta päättää tänään Suomen kannan ERVV:n takausten kasvattamiseen, Portugalin tukipakettiin sekä Euroopan pysyvään vakausmekanismiin.

Martti Salmi toteaa, että takausosuuden nouseminen ei ole "merkityksellistä", koska Suomi on nyt vaatimassa Portugalin jälkeisille mahdollisille takauspyynnöille vakuuksia. Vakuusehdosta sopivat kokoomus ja SDP keskiviikkona, mikä yhdessä muiden ehtojen kanssa aukaisi Suomen Portugali-umpisolmun.

Salmi muistuttaa, että ERVV:n kasvattamisen tarkoitus on palauttaa välineen "alkuperäinen uskottavuus" eli saada ERVV:lle lasketty 440 miljardin hätärahasto täysimääräisenä käyttöön. Tällä hetkellä käytettävissä on tosiasiallisesti vain noin 250 miljardia euroa.

Keskustan ministerit Mari Kiviniemen johdolla jättivät kirjelmän lähettämisestä eriävän mielipiteen sekä ERVV:n että EVM:n osalta. ERVV:n osalta todetaan seuraavaa: ”Suomen vastuullista linjaa euromaiden talouskriisien hoitamisessa on jatkettava. Suomen on samalla pidettävä tiukka linjansa sekä väliaikaisen rahoitusvakausvälineen että pysyvän vakausmekanismin osalta. Tämän mukaisesti Suomen ei tule sitoutua takausvastuiden kasvattamiseen nyt esitetyllä tavalla”.

EVM:n osalta keskustan ministerit toteavat näin: ”Suomen vastuullista linjaa euromaiden talouskriisien hoitamisessa on jatkettava. Suomen on pidettävä tiukka linjansa sekä väliaikaisen rahoitusvakausvälineen että pysyvän vakausmekanismin osalta. Suomi esittää sijoittajavastuun täsmennystä siten, että sijoittajavastuu toteutuisi nyt esitettyä paremmin ennen pysyvän mekanismin voimaantuloa syntyneiden velkojen osalta.”

Faktakulma

EU:n valtiovarainministerit kokoontuvat neljään kokoukseen maanantaina 16.5. ja tiistaina 17.5.2011 Brysselissä. Suomea kokouksissa edustaa valtiovarainministeri Jyrki Katainen.

Kokouksissa käsitellään ennen kaikkea Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) puitesopimuksen muuttamista, Euroopan pysyvää vakausmekanismia (EVM) ja Portugalin lainoitusohjelmaa.

Eduskunnan suuri valiokunta kuulee ministeri Kataisen selvityksen edellä mainituista kokouksista tänään perjantaina 13.5. kello 13.30.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kansalainen2

Oikeusoppineen mielipide EU-tuista:

EU:n tukioperaatiot velkakriisin vuoksi ovat ristiriidassa perussopimuksen kanssa

Maastrichtin sopimukseen sisällytettiin nykyisen Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 125 artikla, joka kieltää unionia ja jäsenvaltioita omaksumasta toisten jäsenmaiden velkaongelmia. Tämän no bailout –klausuulin tehtävänä oli sitoa unionin ja jäsenmaiden kädet, jottei kenellekään syntyisi kiusausta ajautua kriisiin ja heittäytyä muiden syliin.

Oskari Juurikkala
Tohtorikoulutettava ja Foundations of European Law and Polity -huippuyksikön jäsen
Oikeustieteellinen tiedekunta
Helsingin yliopisto

http://oskarijuurikkala.wordpress.com/2011/03/23/eu-tukioperaatiot-velka...

Kiusallinen muisti

Ei ole järjellistä realismia pelätä finanssi kaaosta tai finanssikriisiä. Kun Etelä-Eurooppa irrotetaan eurosta, se ei tapahdu ilmaiseksi se on varma. Hoitakoon Saksa ja Ranska ne maat koska itse Etelä-Euroopan mukaan ovat halunneet! Sopimusta johon Suomi EMUssa sitoutui ei ole noudatettu päivääkään.

Pelkkä rahan menettäminen tuon laskelman mukaan on vähäistä todellisuuteen nähden. Moraalin rappio ja laittomuudet, epätasa-arvo, epäoikeudenmukaisuus, hujaukset, korruptiot, harmaatalous, rikollinen verokilpailu, järjestäytynyt rikollisuus, koko EU ja EMU järjestelmien hallinnon moraalittomuus (eivät noudata omia laatimiaan sopimuksia ja sääntöjä) ja EU sekä euro alueiden kasantalouksien ja valuutta aleen hallitsematon erilaisuus. Näistä jokainen yksistään riittää perusteeksi jopa erota noista yhteisöistä.

Tuo vale että Suomi menetti 40 miljardia euroa USA:sta alkaneesta pankkikriisistä on moraaliton.

Siinä laskettu hypoteesi on, jos talouskehitys maailmassa olisi voinut jatkua yhtä hyvänä syksystä 2008 vuoden 2015 loppuun, kuten aiempina vuosina, niin nuo menetykset voisivat olla 40 miljardia euroa Suomen kansantaloudelle.

Eli tuo väite 40 miljardin realismista on täyttä sontaa ja pelkää kansalaisten huijaamista ja pelottelua! Nyt eletään vasta vuoden 2011 kevättä ja huijarit mellastaa vanhaan malliin.

Pankit pumppaa rahaa valtioille uskoen että rahat tule varmasti lopulta takaisin, isojen korkotuottojen kera koska ovat niin sanottua "riskirahoitusta" jonka maailman pankki ja EU tulevat varmasti hoitamaan, ilman mitään riskiä.

Nämä valtiot jotka imuroivat rahoitusmarkkinoilta valtavat lainat käyttävät varat verokilpailuun ja tuottamattoman yhteiskuntatoiminnan ylläpitoon, korruptioon, asevarusteluun, kilpailun vääristämiseen ja elitistisiin sosiaalietuuksiin eliitilleen.

Nämä rahat ovat poissa terveistä maailmantalouden rakenteista niitä kehittämästä.

Tuo huijari toiminta päättyy vain kun sen annetaan tuhota itsensä eli antaa maistaa omaa lääkettään.

Finanssi ja pankkikriisi ei tuhoa Eurooppaa ja sen taloutta vaan tervehdyttää sen talouden ja hallinnon kestävämpään ja vakaampaan kehitykseen vuosikymmeniksi eteenpäin.

Talous- ja rahoituskriisi jää lyhyt aikaiseksi. Jos Kreikkaa ei olisi pelastettu ja se olisi aiheuttanut kriisin, niin siitä toipuminen olisi jo kiivaasti menossa, eikä uutta olisi nurkan takana odottamassa.

Ja rahaa lainattaisiin yrityksille paljon enemmän kuin nyt on mahdollista, kun ne lainataan maille jotka huijaavat muuta Eurooppaa loputtomasti kuten on nähty.
Loisista pääsee eroon vain ne "tappamalla", ei ne katoa "realismilla" hoivaamalla ja tukemalla hengissä pysymisen varmistamiseksi.

Ne loiset ovat Maailman moraalittomat pankit, rahoittajat ja niiden moraaliton johto, joka hyödyntää hyvä veli poliitikkoja rosvotessaan veronmaksajien rahat ja hyvinvoinnin ympäri maailmaa.

Jos Euroopan takausrahasto toteutetaan, se on viesti pankeilla ja rahoittajille jatkaa samaa toimintaa uusia keinoja ja kanavia etsien, koska se on kaikkein tuottoisinta ja riskittömintä maailmassa.

Tämä varmistaa sen että pahin uhka riskin suuruudesta myös Suomen osalta toteutuu aivan varmasti.

Ja se on noin 80 miljardia euroa, joka tarkoitta Suomen kansantaloudesta imettynä 800 miljardin heikentävää vaikutusta kansantaloudessamme.

Suomi nousi 90 luvun lamasta devalvoimalla ja kelluttamalla markkaa. Nokia ei olisi kasvanut Nokiaksi ilman devalvaatiota.

Tämän päivän Nokia on siirtänyt tuotantoaan pois Suomesta alihankkijoineen voimakkaasti, joka suuntaus jatkuu.

Suomi on liian kallis maa, koska ulkomaanvaluuttamme euron kurssi on pilvissä.

Tämä sama pätee muihinkin yrityksiin, metsäteollisuus on siirtänyt tuotantoaan Ruotsiin halvan kruunun takia kuten moni muukin ala. Suomen alihankintateollisuus on menettänyt runsaasti vientiään Ruotsiin ruotsalaisille kilpailijoilleen halvan kruunun takia.

Varsinaiset Suomen vientialueet ovat euroalueen ulkopuolella
ja potentiaali kasvattaa vientiä on yli 20 kertainen euroalueeseen verrattuna.

Suomi on raaka-ainevarannoiltaan rikas maa mihin maailman maahan tahansa verrattuna, kun huomioidaan väestö ja raaka-aineiden hyödynnettävyys. Euro ja EU se vaan meitä köyhdyttää.

Suomen elintaso perustuu viennille ja ulkomaankaupan ylijäämälle!

Suomi on nettomaksaja EU:ssa, ollut koko ajan.

Suomen ei tarvitse kierrättää rahojaan EU:n kautta maataloustukeen, joista 2/3- osaa katoaa molokin kitaan.

1. Suomen vienti täysin riippuvainen Suomessa käytettävän valuutan arvosta, jota on korjattava oikeaksi eli alemmaksi. Kun vienti saadaan vetämään, työllisyys lisääntyy, verotulot kasvavat ilman veron kiristyksiä, työttömyys korvaukset vähenevät, sairausajan korvaukset vähenevät, sairauseläkkeille siirtymiset vähenevät, sairaanhoidon kustannukset vähenevät, toimeentulotukien tarve vähenee. j.n.e

Samalla kotimainen kulutus ohjautuu enemmän kotimaisiin tuotteisiin joka kasvattaa kansantaloutta yhtä merkittävästi kuin viennin lisääntyminen.

2. Kansainvälisiä rahoitusmarkkinoilta ei enää tarvitse ottaa lainaa, vaan voidaan alkaa lyhentää vanhoja lainoja.

Ulkomaan valuuttamme euro tuhoaa Suomen kansantalouden järjettömällä yliarvostuksellaan joka on eduksi suurelle osalle muita euromaita.

Suomen etua euro politiikassa ei tulla koskaan ottamaan huomioon, Suomen talous poikkeaa niin voimakkaasti muista euro maista että se on mahdotonta!

Suomen talous on voimakkaasti vientiriippuvainen, ei ollenkaan tuontiriippuvainen, koska suurin osa myös tuonnista päätyy lopulta vienniksi.

Rehn kävi valehtelemassa meille ettei Suomen tukiosuutta voi enää sopimuksessa muuttaa, koska se on jo tasapuolinen.

Se määräytyy kuten kaikki muutkin EU maksut, puolet väestöpohjan mukaan ja toinen puoli kansantuotteen mukaan.

Kun avunsaaja maissa harmaatalous moninkertainen Suomeen verrattuna, suoranainen rikollinen rahanpesu ja muut talous laittomuudet, EU-tuki huijauksineen samoin, on Suomi todellisen kusetuksen kohteena EU maksuissaan, varsinkin tässä takuu huijauksessa jossa Suomelta saattaa mennä elintaso ja hyvinvointi sukupolvien ajaksi.

Saksalaiset ja Ranskalaiset pankit ovat antaneet näiden taloushuijareiden pettää itseään yrittäessään hankkia kovalla riskillä hurjia voittoja itselleen ja Super bonuksia johtajilleen ja järjettömiä osinkoja omistajilleen.

Nyt Me suomalaiset olemme Rehnin mielestä hevoshuijareita kun emme suostu maksamaan toisten kestämättömiä velkoja, joihin Meillä ei ole osaa eikä arpaa.

Lissabonin sopimus kohtelee herrakansoja eri tavalla kuin syrjittyä Suomea, se sopimus ei toteuta kansojen tasavertaisuutta kuten alkuperäinen EU sopimus johon Suomikin liittyi.

Saksan talous on yli 20 kertainen Suomeen verrattuna.

Saksan palkat selvästi korkeammat kuin Suomessa, sosiaali etuudet paremmat kuin Suomessa. Irtisanomissuojat super hyvät verrattuna Suomeen.

Silti Saksa on kilpailukykyisempi kuin Suomi.

Siksi että, Saksan kotimarkkinakulutus omalle teollisuudelle on selvästi yli 20 kertainen Suomeen verrattuna.

Suuret määrät on edullisempaa tuottaa joka laskee hintoja, myös vientihintoja. Saksa myös sijaitsee massa markkina alueen keskellä, joten toimitus rahdit alhaisia.

Lisäksi Saksan maataloustuet EU:lta paljon paremmat viljelijöille kuin suomalaisille.

Myös muut EU tuet kohdistuvat Saksaan edullisemmin kuin Suomeen.

Saksa hyötyy kalliista eurosta koska sillä on muuta kautta edullinen kilpailuasema markkinoilla.

Suomen kilpailukyvyn kannalta euron arvo on aivan liian korkea.

Yhdysvallat on selvinnyt pankkikriisistään vähän yli vuodessa. Saksa ja Ranska selviävät omistaan alle kolmessa vuodessa. Ja Kiina auttaa varmasti edelleen rahoineen. Jos ei auta se menettää eniten, eli kaikki omansa. Ranska ja Saksa pitävät omista kansallisista eduistaan kiinni, ei Kiinalaisten.

Suomi selviää vaurioitta Euroopan pankkikriisistä ja euron kriisistä kun ei mene mukaan takaamaan.

Suomi tarvitsee omia viisaita jotka kykenevät hoitamaan Suomen etuja, joko Eurossa tai omalla valuutalla.

Suomi kärsii paljon yliarvostetusta eurosta.

Viennin kilpailukyky euroalueen ulkopuolelle vaikeutuu.

Maailma euroalueen ulkopuolella on 20 kertainen euroalueeseen ja sen talouskasvuun verrattuna.

EU: talouskasvua on pidetty yllä matalilla koroilla ja voimakkaalla elvytyksellä, siitä huolimatta Kreikka, Irlanti, Portugali, Espanja ja Italia ovat konkurssin partaalla.

Kun nuo maat romahtavat, romahtaa Saksa ja Ranska mukana jota seuraa kaikki ne maat jotka ovat sitoutuneet takuillaan mukaan auttamaan.

Kun takuut joudutaan maksamaan, Suomen veroaste nousee niin paljon että teollisuus ja yritykset lähtevät pois maasta ja työttömyys kasvaa super suurtyöttömyydeksi.

Romahdus tulee vääjäämättä. Ennen romahdusta on kiire siirtää tulevat tappiot muiden maksettavaksi mahdollisimman paljon.

Ei ole olemassa talouspolitiikan keinoja joita niin erilaisia talouksia voidaan hoitaa ja kehittää menestyksellisesti.

Vientivetoinen maa kärsii yliarvostetusta eurosta, turismilla ja kotimaassa toteuttavilla palveluilla elävä velkainen kansantalous tarvitsee vahvaa euroa joka mahdollistaa alhaiset korkoja.

Etelä-Euroopan talousmoraali on nähty, valehtelua, peittelyä, salaamista tukien huijaamista, kavalluksia j.n.e.

Ranska ja Saksa ajavat kansallisia etujaan Härskisti, jopa niin härskisti että englanti ei edes suostu maksamaan läheskään kaikkia sille määrättyjä osuusmaksujaan EU:lle.

Virkamiehistö on ahneuden perikuva, joka näkyy palkoissa ja eduissa mitä heille maksetaan, jonka lisäksi väärinkäytöksiä, lahjuksia ja korruptiota harjoitetaan loputtomasti joihin kukaan ei puutu.

Kuvitelma että Suomi pystyy pitämään tukiaisilla konkurssimaille yllä kulutusta joka johtaa suomalaisten tuotteiden kysynnän turvaamiseen on harhaa.

EU:lta kavalletaan miljardeja vuosittain, siltä huijataan aiheettomia tukia harmaantalouden supervalloille kymmeniä miljardeja vuodessa. Se kylvää itse järjettömyyksiin loputtomasti rahaa vuosittain. Sitä johdetaan täysin vailla toimivia kontrolleja turhan virkamies eliitin voimin.

Euroalueelle vienti on 12,1% BKT:stä.

Viennin osuus BKT:stä on 38 %.

Suomi tarvitsee oikein arvostetun valuutan voidakseen kasvattaa vientiään euro- ja EU-alueen ulkopuolisiin maihin.

Kreikka, Portugali, Irlanti, Saksa, Ranska, Italia ja espanja tarvitsevat yliarvostettua euroa, välttyäkseen ylisuuren velkataakan kasvamiselta kestämättömäksi näille valtioille ja niiden maiden pankeille.

Suomi pärjää ilman euroa ja EU:ta, Suomi ei pärjää jos mene mukaan maksamaan toisten hirveitä lainoja. Joita niiden kansantaloudet eivät kestä, vaikka ne ovat moninkertaisia Suomeen verrattuna.

Kiviniemi raivostui kun Ålandsbanken Asset Managementin johto puhuu totta. Kreikka raivostui kun totuus tuli lopullisesti julki. Lontoon pankkiireille jaetaan Super Bonuksia niistä rahoista joilla Kreikkaa ja Irlantia lainoittaneet pankit pelastettiin. Kreikan, Espanjan, Italian ja portugalin harmaat taloudet ovat moninkertaisia Suomeen verrattuna. Heidän harmaat taloudet tuottavat pimeätä hyvinvointia ja elintasoa kotimaissaan, vaikka ei kasvatakaan varsinaista kansantaloutta ja näkyvää elintasoa kotimaissaan.
Kaikki EU maksut ja velvoitteet määräytyvät tämän näkyvän kansantalouden ja elintason/asukas mukaan, myös nämä Kataisen kylvämät tuki miljardit näille harmaantalouden maille. Suomeksi sanottuna, Katainen syytää tukeaan maille jotka, kuten Kreikka on paljastanut, on antanut tahallaan väärää tietoa tilastaan ja maksaa kaikki EU maksunsa alimittaisina suurien harmaiden talouksiensa vuoksi.

Jonka lisäksi ne saavat myös ylimitoitettuja tukia EU:lta johtuen näistä suurista harmaista talouksistaan.

Suomi on mukana systeemissä, jossa sitä kusetetaan molempiin suuntiin, lailliset tuet Suomeen määräytyvät liian alhaisina ja maksut liian korkeina, johtuen näistä huijaavista maista joita Katainen on nyt avokätisesti tukemassa.

Katainen paljastuttuaan vaalirahoitus kuvioista totesi, nyt ei vaaleja voi järjestää kun on paha lama, jonkun täytyy kantaa vastuu ja ei ole aikaa järjestää vaaleja.
Todellisuudessa Katainen jäi pitämään vallasta kiinni ja jakamaan rahaa kavereilleen, piittaamatta mitään varsinaisesta vastuullisuudesta politiikan moraalia kohtaan.

Kun muistellaan vaalirahoitus ja sotku sekä käydyt vaalit läpi ja muu mädännäisyys hyvä veli kuvioineen, niin vääjäämättä joudun epäilemään sitä mahdollisuutta että Keskustapuolue ja Kokoomus saattaa toimia kansainvälisesti rikollisorganisaatioina joita ylimmät laillisuuden valvojat maassamme suojelee.

Suomi voi pärjätä samoilla sopimuksilla kuin esim. Norja, Sveitsi ja Ruotsi, omalla valuutalla!
Kun Euro kaatuu, Suomeen ei tule työttömyyttä ja lamaa!
Kun Euro alueiden yliarvostettu valuutta lakkaa olemasta, Eurooppa alkaa
ostaa Eurooppalaisilta ja EU:n ulkopuolelta tuleva tuonti vähenee
rajusti.
Vienti Euroopasta Aasiaan ja Amerikkaan ja muualle kasvaa voimakkaasti
Euroopan kulutus ei juurikaan vähene, vaan se tuotetaan Euroopassa, kuten
Suomessa. Joten EU alueen työttömyys vähenee alle puoleen, josta johtuen
Euroopan alueen ostovoima kasvaa useita prosentteja niillä aloilla jotka heijastuvat suoraan työllisyyteen ja valtaosan kansalaisista hyvinvointiin.
Kansantaloudet tervehtyvä voimakkaasti, ja yli suuret hallinto-organisaatiot voidaan puolittaa rasittamasta valtioiden taloutta.

Ruotsi menestyy omalla valuutalla paljon paremmin kuin Suomi eurollaan, Norja ja Sveitsi menestyvät EU:n
ulkopuolella ja omilla valuutoilla paljon paremmin kuin Suomi jopa paremmin kuin Ruotsi.
Euron kaatuminen ei ole tuhoisaa kansoille Euroopassa vaan pankkiireille ja Heitä hännysteleville poliitikoille.
Jos pelastetaan moraalia vailla olevat sijoitus hurjastelijat, mikään ei muutu vaan sama toistetaan uudestaan ja uudestaan pitkin Eurooppaa ja
jopa koko maailmaa.
Nyt on aika laittaa tälle kansalaisten kusetukselle ja uhkailulle piste.
Suomi on aivan liian pieni, jotta sen omat edut otettaisiin tasapuolisesti huomioon EMUN jäsenenä. Kun sääntöjä, joihin Suomi sitoutui, ei noudateta Suomen edut kärsivät oleellisesti ja pysyvästi!

Kiusallinen muisti

Katainen ja Urpilainen luulevat Euroopan vakausrahaston 80 miljardia tulevan pilven päältä!
Pankki- ja yritystoimintaa ei voi rinnastaa suoraan kansantalouteen.
Kansantaloudella on aivan omat lainalaisuutensa.

Eli 2 miljardia euroa, (vakausrahaston alkupotin summa), vaikuttaa kotimaisessa kansantaloudessa yli kymmenellä miljardilla eurolla, luoden työpaikkoja ja lisäten hyvinvointia siten että veroja kertyy enemmän ja työttömyyskorvauksia ja toimeentulotukia tarvitsee maksaa vähemmän. Hyvinvointi kasvaa!
Kun tämä 2 miljardia kerätään veroina yhteiskunnasta, jotta se voidaan maksaa ulkomaille, on sillä sama vaikutus kun yllä, mutta negatiiviseen suuntaan, se heikentää kansantaloutta yli 10 miljardilla vuodessa.
Näiden toimien vaikuttavuus ero, delta, on 20 miljardia euroa. Eli 2 miljardia ulkomaille esiintyy kotimaisessa kansantaloudessa jopa kymmenkertaisen eli 20 miljardina.

Näin koska, kun kansantalouteen sijoitetaan rahaa, toimeentulotukien, työllistämistukien, työttömyyskorvausten, lapsilisien, yritystuilla pienille- ja mikroyrityksille, tämä raha tekee työtä taloudessa. Kansantalouteen sijoitettu raha kiertää siinä, ostajalta myyjälle, kuusi kertaa vuodessa. Joka kerta kun raha vaihtaa omistajaa, siitä kuulu maksaa veroja, vähintään alv:n 23 %.
Keräämänsä verot valtio palauttaa kansantalouteen, palkoina, tukina, korvauksina, valtionosuuksina j.n.e, näin kierto jatkuu.
Tämä pätee kaikkeen maasta pois vietävään rahaan.
EU maksut, laittomat ja lailliset, kehitysapu, pankkituet, rauhaan pakottaminen, rauhanturvaaminen, lähialue tuet, maahanmuuton ulkomaille suuntautuva osuus, yli suuret YK:n ja sen alajärjestöjen maksut (USA ja Britannia ei maksa alkuunkaan kaikkia osuuksiaan), yli paisunut ulkomaan edustustojen kustannukset, yli suuret maailmankauppajärjestöjen maksut, ETYJ jäsenmaksu osuus tarkistettava oikeaksi, Nato operaatioihin ja rauhaan pakottamisen kustannukset j.n.e.
Kun näistä leikataan 2 miljardia ja sijoitetaan Suomen kansantalouteen, niin se näkyy 20 miljardina kansantaloudessamme.
Kun suunnitellut 16 miljardin takuut Euroopan vakuusjärjestelmään realisoivat maksettavaksi, se rasittaa Suomea todellisuudessa 160 miljardilla kansantalouttamme heikkenemisenä.
Kun lopullinen 80 miljardin takuut Euroopan vakuusjärjestelmään realisoivat maksettavaksi, se rasittaa Suomea todellisuudessa 800 miljardilla kansantalouttamme heikkenemisenä.

Tässä selvä syy miksi vain Perussuomalaisten leikkauslista toimivat, kun rahat leikataan ulkomaan maksuista!

Kiusallinen muisti

Alla lainaan kommentoijan tietoja Espanjan tilanteesta alkuvuodelta 2011

”2:16 samuliloov
Espanjan ekan kvarttaalin verotulot:
henkilöverot -19,4%, yhteisöverot -42,7%, ALV -22,4%, tullimaksut -40%”

Tässä Videossa kerrotaan Kreikasta, Irlannista, Portugalista ja Espanjasta.

Ei ne maat siihen lopu!

http://www.youtube.com/watch?v=Fyq7WRr_GPg

Katsokaa kuulijoiden ilmeet ja keitä he ovat.

Heidän ilmeistä näkee suoraan millainen tilanne oli tiedossa jo marraskuussa 2010.

"Panostajien" ilmeet eivät kestä totuuden kuulemista.
Ilmeistä kuvastuu häpeä,nolous, raivo, kykenemättömyys ja kylmäävä kauhu.

SDP ja KD katsokaa tämä.

Terveellistä katsottavaa kaikille!

Appi

Mielenkiintoista näissä kaikissa laskelmissa tapa miten ne tehdään. Tuosta 40 miljardista on todellakin puhuttu useassa eri yhteydessä. Mielenkiintoista olisi senkin suhteen tietää, miten tuo summa lasketaan. Onko kyseessä oletettu ulkomaan viennin väheneminen vai mikä? Viennistä saatava realinen tuotto on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin viennin arvo. Kysymys siis tuskin on 40 miljardin katteesta. Toisaalta vaikkapa raaka-aineiden, komponenttien ja työn osuus eri tuotteiden kohdalla vaihtelee huomattavasti. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka suuren nettotuoton Suomi menetti? Erityisen mielenkiintoista tämä on, kun nyt toisessa vaakakupissa tunnutaan pitävän sitä nettomenetystä, jonka uskotaan Suomelle PIG-maiden tukemisesta tulevan. Jotenkin tuntuu, että henkilöstä riippuu mitä asia vähätellään ja mitä korostetaan. Minua kiinnostaisi eniten kylmät faktat.

Kaitsu

Asiaa:

Tällä hetkellä maailman markkinoita myllertävistä asioista Suomen kannalta akuutein ja ikävin on Etelä-Euroopan velkakriisi, näkee Danske Capital.

”Tilanne on kaoottinen, eikä todellakaan hallinnassa”

kommentoi Danske Capitalin Solution Investments -yksikön johtaja Tuomas Virtala.

Danske on tehnyt päätöksen, ettei se tällä hetkellä sijoita piigs-maiden valtionlainoihin.
Maihin kuuluvat Portugali, Espanja, Kreikka, Italia ja Irlanti. ”Velkakriisin loppuratkaisumalli ja sen ajoitus on vielä epäselvä, eikä lopullisista vaikutuksista ole tietoa”, Virtala kommentoi.

Virtala näkee, että kriisimaille suunnatut EU:n ja IMF:n lainapaketit ovat niin sanottua siltarahoitusta pahimman yli. Ilman rahoitusta seurauksena olisi hallitsematon pankkikriisi. ”Lisälainoitus ei kuitenkaan ole pysyvä ratkaisu.”

machdevelop

Se, että perussopimukset syrjäytetään komission päätöksillä kertoo kaiken. Epädemokraattisin päätöksin voidaan muuttaa
perustuslakiin verrattavat alkuperäiset sopimusehdot.
Jos jonkin maan kansanäänestys on kielteinen, se pannaan uuteen äänestykseen uusin porkkanoin tai kepein.

Ken Haven

MISSÄ V****SSA OVAT NIMIMERKIT, THA, luuserius, jplehtinen...

MIEHET(miehenpuolikkaat) ovat tahkoamassa RAHAAAA!!!!!!!!
NYT EI OLE ENÄÄ AIKAA KOMMENTOIDA KANSAN PARISSA!!!!!!!!

OPTIOITA SATAA JA BONUKSIA LYKKÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!

Pankkiirit on pelastettu!!!!!!!!!!!!!

JÄTKÄT NAURAVAT KUINKA KEIKKA TEHTIIN JA KANSA MAKSAA!!!

NÄMÄ KYSEISET VASTUUNKANTAJAT TAISIVAT OLLA TÖISSÄ INVESTOINTIPANKEISSA...............?????????????????????

Kansalainen2

Väliaikainen vakausrahasto on perustuslain vastainen:

HE 309/1993 vp:n mukaan syvälle käyviä, poikkeuksellisia tai summaarisia rajoituksia ei voida tehdä tavallisella lailla.

Eu tuet ovat erittäin syvälle käyviä ja poikkeuksellisia.

Eu tuet ovat EU perustamistamissopimuksen vastaisia ( EU:n perussopimuksen 125 artiklan no bail out -klausuuli ). Perustamissopimus on suoraan ja välittömästi sovellettavaa oikeutta jäsenvaltioissa. Joten Eu tukien antaminen on todella poikkeuksellinen järjestely.

Eu tuet ovat myös suuruudelta niin jättimäisiä, että ne merkitsisivät merkittävän syvälle käyvää poikkeusta eduskunnan budjettivallan käyttöön ( perustuslain 7 luku), mikäli takuuvelat tulisi maksettavaksi. Samoin perustuslain omaisuudensuojan pitäisi suojata kansaa, jos takuu velka napsahtaa maksettavaksi, se merkitsisi huomattavan suurta verojen lisäystä kansalle.

Joten Eu tuista ei voida säätää normaalilla lailla, vaan asiasta pitäisi säätää perustuslaissa.

--------

Eu-tuet ovat Eu-perussopimuksen vastaisia:

Käsitykseni mukaan:
Eu tuet ovat EU perustamistamissopimuksen vastaisia ( EU:n perussopimuksen 125 artiklan no bail out -klausuuli ) ja siten automaattisesti mitättömiä.

Perustamissopimus on ylikansallista, välittömästi ja suoraan sovellettavaa oikeutta. Se tarkoittaa sitä, että kansalliset lait ja päätökset, jotka ovat perustamissopimuksen vastaisia, ovat mitättömiä.

Sen pitäisi merkitä sitä että virkamiehet eivät saa näitä mitättömiä päätöksiä pistää täytöntöön virkavastuun uhalla.

Olisiko ideaa pyytää porukalla poliisitutkintaa virakamiesten toiminnasta, jos päätökset ovat mitättömiä ja niitä on EU-tuki asioissa pistetty täytäntöön ?

Jos asia on näin, niin periaatteessa olisi tiytyllä tavalla sama mitä poliitikot päättää EU-tuista (kunhan Eu-perustamissopimusta ei muuteta), koska virkamiehet eivät mitättömiä päätöksiä saa laittaa täytäntöön.

125 artikla
(aiempi EY-sopimuksen 103 artikla)

1. Unioni ei ole vastuussa eikä ota vastatakseen sitoumuksista, joita jäsenvaltioiden keskushallinnoilla,
alueellisilla, paikallisilla tai muilla viranomaisilla, muilla julkisoikeudellisilla laitoksilla tai julkisilla
yrityksillä on, edellä sanotun kuitenkaan rajoittamatta vastavuoroisten taloudellisten takuiden
antamista tietyn hankkeen yhteiseksi toteuttamiseksi.

Jäsenvaltio ei ole vastuussa eikä ota vastatakseen
sitoumuksista, joita toisen jäsenvaltion keskushallinnoilla, alueellisilla, paikallisilla tai muilla viranomaisilla, muilla julkisoikeudellisilla laitoksilla tai julkisilla yrityksillä on, edellä sanotun kuitenkaan
rajoittamatta vastavuoroisten taloudellisten takuiden antamista tietyn hankkeen yhteiseksi toteuttamiseksi.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:083:0047...

EU-oikeuden  etusijaperiaate 
    Simmenthal  II (106/77) -tapaus/Euroopan yhteisöjen tuomioistuin:

    ”... yhteisöjen oikeuden ensisijaisuuden periaatteesta seuraa, että välittömästi sovellettavat perustamissopimuksen määräykset ja toimielinten antamat säännökset aiheuttavat suhteessaan jäsenvaltioiden sisäiseen oikeuteen sen, että nämä oikeussäännöt jo pelkällä voimaantulollaan estävät kaikkien niiden kanssa ristiriidassa olevien kansallisten säännösten soveltamisen ja estävät myös – koska ne ovat kunkin jäsenvaltion alueella sovellettavan oikeusjärjestyksen sellaisia osia, joille on annettava etusija muihin oikeussääntöihin nähden – uusien kansallisten lainsäädäntötoimien pätevän syntymisen, jos nämä toimet eivät ole yhteensopivia yhteisön oikeussääntöjen kanssa.”

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:0dj_-AKg_ZUJ:vanha....

Myös täällä EU-oikeuden etusija periaatteesta ( ylärivi, 4. vasemmalta ):

http://www.slidefinder.net/o/oikeudenalojen_perusteet_yleinen_oikeustied...

-------------------

Pysyvä vakausrahasto on selvästi perustuslain vastainen.

Kansanuutiset:
Saksan ajama euron vakausrahasto voi kaatua Saksan perustuslakiin

Saksan voimakkaasti ajama eurovaluutan pysyvä vakauttamismekanismi saattaa vaatia Saksan parlamentissa kahden kolmasosan määräenemmistön.

Ongelmakohtia on Der Spiegelin siteeraaman kirjeen mukaan useita. Yksi niistä on se, että vakausrahasto rajoittaa Saksan parlamentin oikeutta päättää vapaasti maan budjetista, mikä on demokratian toiminnan ydinaluetta.

Pysyvä vakausmekanismi rajoittaisi myös tulevien kansanedustajien päätöksentekovapautta.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2468153/saksan-ajama-euron-...

14.04. Kauppalehteä, sivulla 6 on erittäin merkittävä kirjoitus ”Vakausmekanismin vastustus kasvaa Saksassa” !!! 

Kirjoituksessa todetaan ”Saksan valtiontalouden tarkastusviraston ja myös liittopäivien lakiasiantuntijoiden mielestä 2013 käyttöön otettava euron vakausmekanismi vie budjettivallan saksalaisilta kansanedustajilta ja rikkoo maan perustuslakia” Siis rikkoo perustuslakia!!!

http://henry2.puheenvuoro.uusisuomi.fi/69759-saksa-ei-osallistu-eun-vaka...

Suomen Perustuslakivaliokunnan mietintö 25 ( PeVM 25/1994 ):

Tavallisella lailla ei voida säätää perusoikeuden ytimeen ulottuvaa rajoitusta.

http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=PeVM+25/1994&base=erml...

Ps. tosi ovelaa eduskunnalta jättää joka kerta EU-tuki asiasta kysymättä perustuslakivaliokunnan lausuntoa - ihan kuin kukaan ei tajuisi mitään. Perustuslaki edellyttäisi että asia julistettaisiin ensin kiireelliseksi 5/6 enemmistöllä ja siitä sitten...

vilunki

Onko kyseessä siis rikollinen toiminta? Jos joku on tekemässä rikosta, suosittelen jokamiehen kiinniotto-oikeuden käyttöönottoa:

"Rikoksentekijän kiinniottaminen kuuluu ensisijaisesti poliisille. Jos poliisia ei rikoksen tapahtuessa saada välittömästi paikalle, on pakkokeinolaissa säädetty jokamiehen kiinniotto-oikeudesta, jonka perusteella yksityinen kansalainen voi tietyin edellytyksin ottaa kiinni rikoksentekijän." (http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/72B33ED77E5BFF1BC2256BC9004...)

ksr

Mitä tuossa alla olevassa tekstissä tarkoitetaan tuolla "yhtiöllä"?

"Eduskunta hyväksyi ERVV-sopimuksen

Euroopan rahoitusvälinettä koskeva osakassopimus hyväksyttiin toisessa käsittelyssä äänin 157-31. Valtiontakuiden myöntämistä koskeva menettely voi merkitä sitä, että eduskunta joudutaan kutsumaan koolle myös istuntokauden ulkopuolella.

Sopimus sisältää YHTIÖN varainhankintaa, sen myöntämää lainoitusta, lainaa hakeneen maan sopeutusohjelmaa ym. päätöksentekoa koskevat menettelytapaohjeet. Sopimus on samalla myös euromaiden välinen Euroopan rahoitusvakausvälinettä koskeva osakassopimus."

Jouko Heyno

on mainittu EU:n asetus, ei sitä, millä valtuuksilla Kutvonen on neuvotellut. Rehn paljasti, että asioista on suvittu salaisessa kokouksessa. Kuka on sopinut? Kutvonen? Millä valtuuksilla?

Yucca

EU:ssa on itsetuhoava mekanismi. Ennen laukeamistaan se
on tuhonnut länsimaisen hyvinvoinnin, ja siinä mukana sivistyksen.
Jyrkillä ja kokoomuksella on vielä selitettävää kansalle,
sitten kun koko pa*ka lauennut silmille.

MURSU

se tikittävä on Jyrkin vanha herättäjä joka raksuttaa viimeisiään, ja tarkoitettu vain pelotteeksi. Silkkaa hämy-bluffia kaikki...selitettävää kyllä tulee löytymään, mutta kun maailmaltakin opittua, siinä vaiheessa politiikko saa yleensä jonkun kohtauksen..suonenvedon yms johon vedoten on vastaus ym kyvytön.

MURSU

pietro:"Demarit kaksinaamaisia.Tuntuu että Demarit tekevät oikeistolaisempaa politiikka kuin oikesto itse."

-DEMARI-KAMELEONTTI vaihtaa väriä taustan ja ympäristön mukaan (joskus menneisyydessä se oli punerva), sen väriä et voi tietää, ja "tänään ystävä - huomenna petturi vihollinen".

SuurDemari Lipponen on ärhe ärähtäjä jolla örherntelyllä hän uskoo peljätyksen voimaan. Tätä SuurDemaria on erittäin vaikea erottaa Porvarillisten joukkiosta jossa hän kameleontin sulavasti suloautuu ympäröivään joukkioon.

jussivaan

Nousisi hiukset pystyyn, jos pankki yhtäkkiä ilmoittaisi, että takausvastuusi on laskentatavastamme johtuen noussut 100000,- euroa. Onneksi olkoon SDP vielä on aikaa neuvotella, ennenkuin menee puolueen kannatus kuralle. Suomen taloudessa monesti 100 milj. euroa on iso raha, nyt vajaa 2000 miljoonaa ei tunnu missään.

samuliloov

Toivon, että kun näistä asioista tulevaisuudessa käydään oikeutta, Katainen ja muut saavat rehellisen oikeudenkäynnin. Vaikka olot saattavat olla silloin hyvin raskaat niin kuolemanrangaistuksia en kannata missään olosuhteissa. Kysymys tulee olemaan, tiesivätkö he mitä he tekivät?

intiaani

Jyrki sä oot vastuullinen talousnero.

No kannattaa ainakin ruveta selvittelemään kuka pääsee tästä konkurssista ostamaan halvimmalla kiinteät ulos ja pyrkiä itse samaan junaan mukaan. Haalitaan sitten vaan itselle täälläkin lisää, ei ole muuten edes vaikeaa, mutta ei todellakaan koko maan edun mukaista.

Rapaportti

oton melko välittömästi.

Korot ovat myös alkaneet nousta, joten pelkästään velanHOITOkustannukset nousevat vuodessa nykyisestä noin 3+ miljardista 5-6 miljardiin euroon, ja kasvavat jatkossa kiihtyvää tahtia.

Vertailun vuoksi, 17 miljardia on suunnilleen se raha mitä vanhuuseläkkeisiin menee vuosittain. 5 miljardia on suunnilleen lapsilisinä maksettu määrä. Opetuslaitoksen budjetti on vähän päälle 11 miljardia euroa.

Mutta onhan meillä varaa. Kun kerran kehitysmaillekin kaadetaan vuosittain pyörein luvuin 1 miljardi, ja namutukseen 1-2 miljardia kaikkineen, niin toki voimme auttaa eurooppalaisia veljiämme sentään tässä omassa unionissamme..! (Tosin, toivottavasti kukaan ei luule että noista rahoista saadaan puoltakaan takaisin..)

John Galt

Onnea SDP ja demareita äänestäneet! Ihan ensimmäisenä haluan sanoa, että Jyrki-boy porasi teitä pyl***n kunnolla. Tämän tiedon myötä demarijohdon petturuus äänestäjiään kohtaan nousi aivan uudelle tasolle.

Ihmetyttää myös kokoomuslaisten säyseys. Oletteko valmiita antamaan Pillipiipari-Jyrkin viedä tämän maan rotkon reunalle asti, ja vielä sieltäkin eteenpäin? Tähän asti Niinistö on ollut ainoa soraääni kokoomuslaisten joukossa.

Kreikka, Irlanti, Portugali ovat jo ruumiita. Kysymys on enää siitä, paljonko suomalaisten veronmaksajien rahaa heitetään takkaan. Uusi hallitus ei näytä tuntevan mitään rajaa tässä.

John Galt

Työikäisiä on Suomessa n. 3,5 miljoonaa, joten se tekee n. 4850€/työikäinen.

Työikäisistä yli miljoona loikoilee kotona, opiskelee, on 35-vuotias eläkeläinen tms. Palkansaajia on vain n. 2,01 miljoonaa. Eli taakka onkin 8450€/palkansaaja.

Koska yksityinen sektori pitkälti elättää julkisen, ehkä yksityisten alojen työntekijöiden määrä on se oikein tapa jakaa taakka. Heitä on 1,360 miljoona. Apu zorbakselle, ianille ja pedrolle tekee...

... 12500 euroa per naama!!!!!!!!!!!!!!

ONNEKSI OLKOON, SUOMI!
Erityiskiitos "kykypuolue" Kokoomukselle. Olette sen ansainneet.

ksr

"Koska yksityinen sektori pitkälti elättää julkisen, ehkä yksityisten alojen työntekijöiden määrä on se oikein tapa jakaa taakka. Heitä on 1,360 miljoona. Apu zorbakselle, ianille ja pedrolle tekee..."

Toisaalta koska kykypuolueen äänestäjä tyypillisesti on nykyinen tai eläköitynyt virkamies, raha ei ole heille ollut koskaan ongelma.

P.Aholainen

Luoja meitä suomalaisia varjelkoon noilta poliitikoilta. Katainen & co myyvät ilmaiseksi suomalaisten veronmaksajien omaisuutta.

Mepeille ja poliitikoille näyttää olevan tärkeämpää olla suosittu (tarkoittaa käytännössä - tyhmä) Euroopan poliittisissa piireissä. Toisten rahaahan he lupailevat.

Matti Hytölä

Nostetaan vaan energiaveroja ja päästömaksuja niin saadaan loputkin tuotannostamme ajettua muihin maihin. Ja laitetaan maataloudelle sellaiset ympäristö- ja elintarvikelait että se saadaan loppumaan. Sitten voidaan jäädä kaikki vetämään lonkkaa ja jätetään velat hoiotamatta. Etelä-Euroopan maat lähettävät tänne kyllä apua ja sardiineja.

Reino Alho

Terveen järjen nimessä vetoan teihin. Olette nyt viimeisellä asemalla, jossa voi hypätä pois junasta, joka on menossa EU:n "keskitysleirille". EU:n lisäksi joutuisitte kärsimään vielä pienten hallituskumppanien typerääkin typerämmistä hankkeista, joita en vaivaudu tässä edes luettelemaan.

Yucca

en koskaan äänestänyt Kekkosta, se on myönnettävä, että
siinä Urkki oli oikeassa, kokoomusta ei pidä päästää
hallitusvastuuseen.
Muistaanpa Holkerin, Aho-Viinasen, ja Vanhasen-Kiviniemen
hallituksia.
Tosin samaa katastrofilinjaa veti myös Lipponen.

Sanonta: se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa ei pidä enää paikkaansa.
Kun takaukset tulevat maksuun, naurut on naurettu.

de comments

tästä Kataisen järjestämästä "kusetusruletista" on se, että kun Jutta ilmoitti eilen ottavansa aikalisän, niin hän ilmoittaakin myös SDP:n jäävän hallituksesta pois. Perusteluna on se että Katainen jätti Vasemmiston neuvottelujen ulkopuolelle. Toisaalta Vasemmistohan ilmoitti jo vaalikeskusteluissa ettei puolue kannata tukeja eikä vakausrahastoja.

SDP:n ei ole järkevää mennä hallitukseen kaavailluilla eväillä. Mitä sitten jatkossa seuraisi, kertokaapa.

Appi

Kuinkahan monta laskutavan muutosta on vielä euro-päättäjien takataskussa? Toivottavasti ei kovin montaa. Jokainen laskentatavan muutos tuntuu vain kasvattavan pottia miljarditolkulla. Laskentatavan muutosta pidetään kaiken lisäksi riittävänä perusteluna potin kasvulle Kuka näitä laskelmia oikein tekee ja mihin ne perustuvat? Mikä kelvollinen perustelu laskentatavan muutos on kokonaispotin kasvattamiselle? Kyllä perusteluiksi tarvitaan jotain ihan muuta kuin pelkkä laskentatapa. Se on mahdoton oravanpyörä, sillä uusille laskentatavoille löytyy varmasti aina keksijöitä ja selittäjiä, mutta löytyykö perustelijoita? Jos kirjanpito ja tilintarkastus on vielä samalla tasolla kuin laskelmien tekeminen, niin tappioden odotuskin on varsin mielenkiintoista.

de comments

Portugalin tukipaketista ja vakausrahastoista, milloin? On mielenkiintoinen tilanne SDP:n ja miksipä ei Kokoomuksenkin edustajien äänestyskäyttäytyminen. Pakottavatko nuo puolueet kaikki edustajansa äänestämään KYLLÄ, vaikka suurin osa edustajista antoi vaaleja käytäessä äänestäjilleen EI lupauksen.

Pettävätkö ko. KYLLÄ-edustajat täysin antamansa lupauksen? Tämä sitten näkynee, toivottavasti, seuraavissa vaaleissa.

Kiusallinen muisti

Alla lainaan kommentoijan tietoja Espanjan tilanteesta alkuvuodelta 2011

”2:16 samuliloov
Espanjan ekan kvarttaalin verotulot:
henkilöverot -19,4%, yhteisöverot -42,7%, ALV -22,4%, tullimaksut -40%”

Tässä Videossa kerrotaan Kreikasta, Irlannista, Portugalista ja Espanjasta.

Ei ne maat siihen lopu!

http://www.youtube.com/watch?v=Fyq7WRr_GPg

Katsokaa kuulijoiden ilmeet ja keitä he ovat.

Heidän ilmeistä näkee suoraan millainen tilanne oli tiedossa jo marraskuussa 2010.

"Panostajien" ilmeet eivät kestä totuuden kuulemista.
Ilmeistä kuvastuu häpeä,nolous, raivo, kykenemättömyys ja kylmäävä kauhu.

SDP ja KD katsokaa tämä.

Terveellistä katsottavaa kaikille!

de comments

että hyväksyt Suomen jakamat verorahat ilman mitään vastapalvelua rahan saajalta? Miten tuo Sinun mielestäsi oikein reaalistisesti on Suomen hyväksi katsottavissa? Nuo takaukset ja lainathan jäävät meidän veronmaksajien maksettaviksi. EU:n perussopimus kieltää muiden maiden velkoihin osallistumisen.

Htalk

"Salmi muistuttaa, että ERVV:n kasvattamisen tarkoitus on palauttaa välineen "alkuperäinen uskottavuus" eli saada ERVV:lle lasketty 440 miljardin hätärahasto täysimääräisenä käyttöön. Tällä hetkellä käytettävissä on tosiasiallisesti vain noin 250 miljardia euroa"

440 mrd. rahastosta käytettävissä 250 mrd. Ihan uskottavuuden kannalta voisi joku viisas selvittää mistä tämä 190 mrd. ero on tullut.

Luulisi että tollasen 190 mrd:n uskottavuuseron huomaisi jo rahastoa tehdessä.

Aika suurpiirteistä toimintaa- vai onko tässä kyse päätöksen ulkoisista perusteluista kansalle ja totuus on toinen.

1,2 mrd. laskentatavan ero... Tietyille henkilöille vois ostaa taskulaskimen ei menis nollat sekaisin laskentatapaeroissa.

olavinieminen

Koska kuullaan totuus seurauksineen näistä EU-asioista.

Kysymys: Mikä on Suomen todellinen tappio euroissa ja milloin saadaan luotot takaisin, paljonko se on euroissa.
Onko lopputulos Suomelle plussaa vai miinusta?

Kaikista surkeinta on, jos Persut ovat ainoina oikeassa.

Onko VMM edes laskenut näitä seurausvaikutuksia vai ollaanko ihan metsässä?

puutarhamies

(Jos kok-dem:in lupaukset edes toteutuvat,) tämä on viimeinen kerta saada Suomelta vastikketonta rahaa. Potti, joka kerätään, tilitetään eteenpäin, mutta ei makseta koskaan takaisin. Se halutaan mahdollisimman suureksi.

Tuomiojakin tunnusti tänään Aamu-tv:ssä jo tiedetyn tosiasian, että heidän vastuuvaatimuksensa eivät koske tätä ensi viikolla lahjoitettavaa lisäpakettia. Se on vastikkeeton!

Demari pettää aina. Nyt tuli kalliiksi. 1,2 mrd kasvaa 17:ksi.

Kuka tollo oli mennyt äänestämään SDP:tä? Hävetkää.

Tarkkalijat

SDP:lle kelpaa ihan mikä vain. Sama koskee pienpuolueita. Ei mitään väliä kansan vaaleissa ilmaisemalla suunnalla. Katainen vie Suomen konkurssiin jo Kreikan 300 mrd vajeilla.

KENEN VALTUUKSILLA KATAINEN ON SOPIMUKSENSA SOPINUT JA MITÄ ON ITSE ASIASSA SOVITTU? TOTUUS EI OLE TULLUT VIELÄKÄÄN ILMI.

Suomen osuus per capita on täysin kohtuuton.

SDP on todella surullinen tapaus. Sitä viedään kuin pässiä narussa!

Aku

"Martti Salmi toteaa, että takausosuuden nouseminen ei ole "merkityksellistä", koska Suomi on nyt vaatimassa Portugalin jälkeisille mahdollisille takauspyynnöille vakuuksia. "

No jos tuollaiset vakuudet kerran on saatavissa, niin tokihan ne kelpaavat suoraan luotottajille. Suomen takaukset ovat siis osoittautuneet tarpeettomiksi!

MURSU

Jouko Heyno "Miksi eduskunnan toiminnan laillisuutta valvova elin ei valvo?
Saako rikoksia tehdä, jos on kansanedustaja?"

..valvova elin: kenen leipää syöt,sen lauluja laulat...eikä koiratkaan syöttävää kättä pure.

"Rikoksia saa tehdä" ilman rangaistusta, vain kiinnijäämisestä seuraa rangaistus.

Valvovat tahot alkavat toimia (kaikessa) vastaa kun onm tehty 100 (häirintä-) ilmoitusta metrien korkuisin raportein ja kaavakkein 10x kertaisin kappalein liitteineen.

Brandheim

Suomessa työttömyys kasvaa.
Valtion velanotto kasvaa.
korot kasvaa kuten edellä
Kansa ylivelkaantutnut
Velka n. 80 miljardia.
Noin 15 000 euroa /asukas.
2 miljoonaa työntekijää.
3,5 miljoonaa,opiskelijaa,vanhusta,työtöntä,koti äitiä/isää
Saksan palkkakulut on 10% pienemmät kuin suomen, harmaa talous on siellä myös suurempi.
Vienti on Suomessa lähtenyt rajuun laskuun 2011.

Eva Bidee haastaa PS:n Hakkaraisen kuulopuheiden mukaan oikeuteen jota ei poliisi ota kuuleviin korviin,koska Hakkarainen kertoi mitä oli kuullut toiselta ihmiseltä,Eva Bidee teki saman virheen mutta ei haastanut itseään käräjille.

Kay-Ove Isaksson

Uusi Suomikin hallitsee huumorin!
YLLÄTYS!
Hyvä juttu, ellei olisi kyse vakavasta asiasta.
Minulle ei ole yllätys.
Kuka vielä vinoilee Soinille?
"Eli kyse ei ole ERVV:n tarpeen kasvamisesta?
–Juuri näin, vastaa Salmi."
Virkamiehet ja ministeriö ilmeisesti huvikseen korottelee summia miljardeilla. Ei heillä ole varmaankaan muuta tekemistä. Kun Merkel ja Sarkozy meilaa, niin on toteltava ja selityksiä löytyy kun aikoinaan Runebergillä.
Merkitystä sillä korotuksella ei tietenkään ole.
Voi kuinka minua helpottaa.
Se on vain muodollinen 'temppu'.
Voi pyhä Sylvi!

muuan

Puhu sinä MURSU vain karjalaistesi puolesta. Miksi ihmeessä sinä tänne Savoon tuppaat, kun ei tarvita?
Tosin epäilen, ettet ole karjalainenkaan, vaikka tunnetkin vähän sikäläistä murretta.

MURSU

vua savo (etelä)-(pohjois)karjalaenen (miekun uon rajatappaus ja rauhotettu saimoon kot kylä lahelmilla kumminnii) kyllä uon, jote suattoo keenilöetä vällee sekottee, siis mie nyt tarkotan iha siittiötaustaesesti, mutta oon mie karjalaessii haaskempi jote en mie kyllä noeta itkuvärssykansoo omaksein tunnista...jos kohta mie nyt mikkää rasisti..aenakkaa vähhee palajo enempi.

muuan

Ei ole Rehn huumorimiehiä. Senhän näkee jo päältäkin. Tai sitten harrastaa englantilaista huumoria. Mutta turha perussuomalaisten pahastua, osoitatte vain huumorintajuttomuutta. Tosikkoja on aina aihetta vähän varoa.

Ja Rehnin olisi syytä muistaa, että vihamiehiä saa myös varomattomilla lausahduksilla.

kai45

Kukaan ei julkista laskutapaa, jotta se tarpeen niin vaatiessa voidaan muuttaa!
Sehän tiedetään, että meillä on koko joukko tomppeleita politiikkoja, mutta että valtiovarainministeriö on täytetty kykenemättömillä virkamiehillä, joilla ei ole tolkkua neuvoa ymmärtämättömiä ministereitä.
Pitääkö meidän kaikki kestää? Eikö perustuslaista löydy pykälää jolla saadaan aikaan uudet vaalit esim. nimien keruulla tai riittävän kattavalla facebookyhteisöllä.

quantum

Niin se kuutosen matikka ja talouden realiteettien olematon tuntemus jyllää. Kataisella näyttää tavanomaan menevän lukujen suuruusluokat sekaisin niin kuin nytkin. Onkohan Kataisen kohdalla kysymys ns. luovasta toiminnasta vai todellisesta osaamattomuudesta ?
Urpilainen se vaan jatkaa SDP:n ajamista perikatoon. No elämäntehtävä sekin.

tha

No paremmin taitaa olla luvut hallussa, kuin esim useilla toimittajilla tai monilla muilla.

Ensimmäisenä kannattaa vaikka ihan tiedon valtatieltä tarkistaa mitä tarkoittaa "ylitakaus".

Toki valtionvarainministeriökin voisi olla muistioissaan vähän selkeämpi, ettei tarvitsisi sitten tehdä näitä sensaatiojuttuja.

JohMar

Pari aika erikoista faktaa Portugalin tapauksen tiimoilta. Ensinnäkin, jos uusi eduskunta olisi äänestänyt Portugalin tukipaketista, sitä olisi vastustanut 135 kansanedustajaa ja kannattanut vain 56. Tämä tieto perustuu valittujen ehdokkaiden omiin ilmoituksiin vaalikoneissa.

Koska Katainen tietää tämän, hän ei antanut eduskunnalle mitään mahdollisuutta äänestää, vaan päätti asiasta kahdestaan Urpilaisen kanssa.

Näin ollen Portugali-paketti ei perustu EDES Kokoomuksen ja SDP:n tahtoon, vaan AINOASTAAN kahden puoluejohtajan tahtoon.

Suurin osa sekä Kokoomuksen että SDP:n edustajistakin olisi nimittäin äänestänyt vastaan. Faktan voi tarkastaa tästä:

http://www.kansanmuisti.fi/opinions/portugal/

Toiseksi, euromaat olivat pitäneet salaisen kokouksen yhteisen tuen sisällöstä ja ehdoista jo VIIKKOA ENNEN kuin Suomessa julkaistiin paketin ehdot. Paketin vakuusjärjestelyt ovat yllättäen samanlaiset kuin Kataisen ja Urpilaisen VIIKKOA MYÖHEMMIN julkaisemat.

Mitä voimme tästä päätellä? Katainen on ollut salaisessa kokouksessa tai vähintään saanut sähköpostitse tiedon, että Suomen on PAKKO ajaa läpi samanlaiset vakuusjärjestelyt kuin mitä euromaat jo aiemmin olivat yhdessä laatineet.

Häntä on käskytetty keksimään keinot, millä Portugalille saadaan myös Suomen tuki sekä millainen tuen pitää olla. Tässä lisätietoa:
http://www.uusisuomi.fi/raha/112097-suomen-kreikka-ehto-toteutuu

Suomelle ei annettu mitään mahdollisuutta jättäytyä pois tuesta. Kaikki oli jo etukäteen kulisseissa seisovien harmaiden eminenssien määräämää.

Aivan kuten Irlanti saatiin EU:n perustuslain taakse äänestyttämällä maata kahdesti, ja mahdollisesti väärentämällä vielä vaalitulosta jälkimmäisessä äänestyksessä, aivan samoin Suomi saatiin tukipaketin taakse ottamalla äänestysoikeus pois kansanedustajilta ja antamalla kahdelle ihmiselle täydet valtuudet hyväksyä ennalta määritellyn sisältöinen paketti.
Kuka vielä luulee, että Suomen päätäntävalta omista asioistaan on suomalaisten käsissä?

Portugal-paketti hyväksyttiin perustuslain vastaisesti
Koska asiasta ei äänestetty eduskunnassa.

Lainaus:
Kansainväliset suhteet

93 §
Toimivalta kansainvälisissä asioissa

Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Eduskunta hyväksyy kuitenkin kansainväliset velvoitteet ja niiden irtisanomisen sekä päättää kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamisesta siltä osin kuin tässä perustuslaissa säädetään. Sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan suostumuksella.

Valtioneuvosto vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi eduskunnan hyväksymistä. Eduskunta osallistuu Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansalliseen valmisteluun sen mukaan kuin tässä perustuslaissa säädetään.

Ulkopoliittisesti merkittävien kannanottojen ilmoittamisesta muille valtioille ja kansainvälisille järjestöille vastaa ministeri, jonka toimialaan kansainväliset suhteet kuuluvat.

94 §
Kansainvälisten velvoitteiden ja niiden irtisanomisen hyväksyminen

Eduskunta hyväksyy sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen. Eduskunnan hyväksyminen vaaditaan myös tällaisen velvoitteen irtisanomiseen.

Kansainvälisen velvoitteen tai sen irtisanomisen hyväksymisestä päätetään äänten enemmistöllä. Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.

Kansainvälinen velvoite ei saa vaarantaa valtiosäännön kansanvaltaisia perusteita.

Lisäksi Presidentti ei ole antanut asiasta asetusta

Lainaus:
95 §
Kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattaminen

Valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan lailla. Muilta osin kansainväliset velvoitteet saatetaan voimaan tasavallan presidentin antamalla asetuksella.

Lakiehdotus kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta käsitellään tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Jos ehdotus kuitenkin koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista, eduskunnan on se hyväksyttävä sitä lepäämään jättämättä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.

Laissa kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta voidaan säätää, että sen voimaantulosta säädetään asetuksella. Yleiset säännökset valtiosopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden julkaisemisesta annetaan lailla.
Missään kohtaa perustuslakia tai eduskunnan työjärjestystä ei puhuta valiokunnan oikeudestä tehdä päätös ilman asian lähettämistä täysistuntoon!

Kay-Ove Isaksson

Sinulla on, Erkki, huumorintajua!
Minä tykkään siitä.
Riskittömät lainat ja vakuudet, sanoit eilen uutisissa.
Ohhoijaa! Ei minulta nyt menekään yöunet, onneksi!
Ei Suomelle mitään riskiä!! Niinkö?
Miksi pankit eivät suoraan lainaa Portugalille? Idioottivarma laina, sano.
Miksi tarvitaan EU ja Suomi välikätenä?
Olen tosiaan tyhmä kun en ymmärrä mihin sinunkin logiikkasi on hävinnyt.
Olen tähän asti pitänyt demareista sinua harvinaisen viisaana miehenä.
Nyt sekin mielikuva häipyi kuin pieru Saharaan.
Päivi Lipponen kirjoitti US:n kolumnissa että Soini petti äänestäjiensä luottamuksen.
Mitä teki SDP? Myi jopa naapurin kissan hallituspaikasta.
Soini jos joku pysyi lupauksissaan.

Jouni.N.

laittaa "liinat kiinni" Suomen talous-syöksy alkaa! Suomalaiset joutuu laittamaan " kielen vyön alle"
Takauspottihan kasvaa joka viikko, aivan samalla tavalla kuin ( ilman täysosumaa arvottu) lottopotti.
"Suomalainen voittaa aina"

Laura Heinikko

TYPERÄÄ!!! Suomi on itsetuhoinen kansa. Politiikot on viemässä Suomea tuhoon! Todellakin Suomen politiikot vie Suomea kohti itsetuhoon.. tajuaako he edes sitä? He tuhoaa SUOMEN! Eikö he tajua sitä??!!!

Politiikkojen olisi itse maksettava ne miljardit, eikä niitä pidä ottaa osattomilta kansalaisilta! Kukaan kansalainen ei ole niin TYPERÄ, että tuollaiseen suostuisi ja olisi sellaiseen laittanut omaa allekirjoitustaan.

Suomen kansa on alkanut jo nähdä mitä EU on, ja EU-kielteisyys on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

SUOMEN PITÄÄ erota EU:sta!!!!!!

Laura Heinikko

Eduskunta tekee petoksia, rikoksia ja kavalluksia. He tekevät vilpillisiä petoksia kansalaisia kohtaan, tekemällä sellaisia ratkaisuja jotka lyövät suomalaisia alas. He pettävät kaikki vaalilupauksensa. He syyllistyvät myös kiristykseen, jossa kaikkein köyhimmiltä kiristetään rahaa ja viedään heidän välttämätön toimeentulonsa.

Eduskunta on 1990 - luvusta lähtien tehnyt paljon pahoja ratkaisuja, ja alamäki kiihtyy vain. EU romahtaa vielä! EU tulee romahtamaan, menee konkurssiin ja hajoaa. Tulette sen näkemään. Suomi on senjälkeen polvillaan, todellakin polvillaan!!!

Laura Heinikko

Tuntuu että heille on samantekevää jälkisukupolvet ja tämän maan säilyttäminen perintönä seuraavalle sukupolvelle. Jos he haluaa tuhota Suomen, niin olisi parempi ensin tuhota nämä pahat päättäjät. He sallii suomen yhteiskunnan tulla raiskatuksi, tulla maksulliseksi portoksi, joka ei siltikään ansaitse tulla arvostetuksi.

Minusta paras ja siunauksellisin aika Suomelle oli 1980-luvulla. Silloin tapahtui sosiaaliuudistus, joka paransi perheiden asemaa (etenkin äitien). Mutta ei oltu kuitenkaan vielä liitytty EU:hun.

Tietoteknillisesti aika on erilainen kysymys. ATK:n ja tekniikan paras aika on nyt. Mutta sosioligisesti Suomen paras aika oli 1980-luvulla. Eli Kekkosen aikaan. Myös talouden paras aika oli 1990-luvun vaihteessa. On todella outoa että heti kun Suomen taloudellisuus ja omavaraisuus parantui, alkoi "järjestetty" lama, joka johti Suomen liittymisen EU:hun.

Työttömyysprosentti ei yksin riitä määrittämään valtakunnallista lamaa (kuten 1990-luvulla tituleerattiin). Lama riippuu paljon muustakin. Se riippuu Valtion varallisuudesta (huom. velkaantuminen), yhteiskunnan kehityksestä ja taantumisesta, Valtion oman arvon ja itsenäisyyden menetyksestä. Itsenäinen valtio ei voi olla lamassa, mutta jos maata saartaa tai vallitsee joku muu mahti (kuten EU), valtio on lamassa.

Taantumista ei ole se, että tahdotaan pystyttää ne pilarit pystyyn, jotka ennen kannattelivat tätä yhteiskuntaa. Taantumaa on se, että yhteiskunnalla ei ole omia perustuksia, vaan joku muu määrittelee ne. Taantuminen voi johtaa romahdukseen, jos valtiolla ei omia intressejä selviytyä, kuten entisaikoina. Näin ei ollut 1990 -lukuun mennessä.