Sunnuntai 21.7.2019

Kansanedustaja vaatii: Koululaisille uusi rangaistus

Luotu: 
16.2.2012 08:30
  • Kuva: Arto Satonen
    Kuva
    Arto Satonen.

Kansanedustaja Arto Satonen (kok.) haluaa kouluille muitakin kurinpitomenetelmiä kuin jälki-istunnon. Satonen kertoo tiedotteessaan jättäneensä asiasta kirjallisen kysymyksen opetusministeri Jukka Gustafssonille (sd.).

Satonen toivoo kurinpitotoimenpiteiden valikoiman laajentamista työpalvelulla, jossa oppilas joutuisi korjaamaan tekemänsä vääryyden, eli esimerkiksi siivoamaan tekemänsä sotkun.

Opettaja-lehti ja Yle Uutiset kertoivat tammikuussa, että opettajajärjestöjen puheenjohtajat korvaisivat jälki-istuntoja työpalvelulla, esimerkiksi siivoamisella. Gustafsson ei Ylen haastattelussa innostunut ideasta. Ministeri ei pitänyt työpalvelua ainakaan yksinään ratkaisuna, vaan painottaisi koulussa käytävää keskustelua lapsen ongelmista.

- Nykyisin jälki-istuntoa ei enää koeta häpeällisenä, vaan se voi olla jopa teko, jolla rehvastellaan kavereiden keskuudessa. Koulukuri onkin Suomessa laskenut OECD:n raportin mukaan jo vertailun kolmanneksi huonoimmalle sijalle, eli taakse jäivät enää Argentiina ja Kreikka. Nykyisen käytännön mukainen jälki-istuntoon joutuminen ei liity millään tavalla tehtyyn tekoon, eivätkä monet oppilaat edes pyri välttämään jälki-istuntoon joutumista, Arto Satonen sanoo kannanotossaan.

Jaa artikkeli:

Kommentit

kehva

sillä häpeärangaistukset ovat tehokkaita ja humaaneja... En itseasiassa usko, etteikö suomesta löytyisi kouluja joissa TOTTAKAI joutuu sekä siivoamaan sotkunsa tai ainakin yrittämään korjata aiheuttamansa vahinko SEKÄ jälki-istuntoon jos teko on ollut tahallinen tai törkeän huolimaton.
IMHO täysin käsittämätöntä, että tällaisesta täytyy edes keskustella, mutta kai se on niin, ettkä kun valtaosa opettajista on naisia, niin munaa ei saa olla kellään...

Henrik Heino

>Seuraavaksi kokkari Satonen ehdottaa varmaan julkista ruoskimista.

Arvasin että täällä on joku hyysäri kitisemässä. Jos rikkoo/sotkee, niin ei tarvitse korjata/siivota vai?

Tuntuu että Suomessa olisi yleistymässä asenne, että heti kun vähän koitetaan antaa ihmisille vastuuta omista teoistaan, niin se on kauheaa ihmisoikeuksien polkemista. Olisiko se muka niin hirveää, jos ihminen joutuisi vähän itsekin ajattelemaan, että mikä on oikein ja mikä väärin?

setvertti

Voisi koulumatkojen ja välituntien kauppareisujen aikana kylvetyt karkkipaperit kerätä muutaman kerran lukaukaudessa yhteisen siisteyspäivän merkeissä. Koulusta lähikauppaan menevillä poluilla on nähtävissä, että yhtään ei väliä, mihin käärepaperit ja muovit heitellään. Ehkä kotioloissa ei opasteta eikä välitetä. Ystäväni kodinkonekorjaaja kertoi, kun näitä asioista juttelimme, että näkisitpä joidenkin kämpät, joissa hän on joutunut käymään. Sotkuistat vanhemmat, sotkuiset lapset.

Dejavu

Nykyisin jälki-istuntoa ei enää koeta häpeällisenä"
Miksi koettaisiin, kun muutenkin pakkoistutaan tunnilla
ilman tarkoitusta ja hyvää syytä.
Koululaisilla on jo kollektiivinen rangaistus- pakkoruotsi.
Eikö voitaisi luopua siitä ja keksiä vasta sitten näitä muita rangaistuksia...
Innovaatio-Suomi.. rangaistus edellä menestykseen..??

muuan

Onkohan jälki-istuntoa koskaan häpeärangaistukseksi tarkoitettukaan? Sehän on enemmänkin yksityisluontoinen arestirangaistus, pieni koettelemus, ainakin jos on istuttava koko aika kädet pulpetilla ja liikahtamatta, kuten ennen.
Häpäisytarkoituksessa laitettiin nurkkaan seisomaan, tai poika eteen tytön viereen istumaan.

Työhön tai edes istumaan ei voi pakottaa. Olisi löydettävä sellaisia rangaistusmuotoja, joiden teho ei riipu rangaistavan suhteutumisesta. Miksei sellaisiakin, jotka tosiaan saisivat toiset naureskelemaan.

Paras rangaistus on koululaisen näkökulmasta niin pelottava, että jo sillä uhkaaminen riittää parantamaan oppilaan käyttäytymistä. Kyllä sellaisia rangaistuksia varmasti löytää aivan hyväksyttäviäkin. Pitää tuntea oppilaiden psykologiaa yleensä ja erikseen.

nimperi

Onko jälki-istuntoa ikinä koettu häpeällisenä? Itse en muistaakseni ikinä ollut jälki-istunnossa istunut, mutta en kyllä sivusta seuranneena muista ajatelleeni, että se mikään häpeä olisi ollut niille, jotka sitä joskus saivat.

Tämä siis poika-näkökulmasta.

emni

Seuraavana vaiheena liikemies Satonen varmaankin ehdottaa, että kervistelevät koululaiset juotuisivat tekemään ilmaiseksi töitä paikkakunnan työnantajille.

Nythän jo erilaiset harjoittelijoiksi kutsutut tekevät töitä ilmaiseksi.

Lempi

Eli nuorille ajoissa osaamista minkälaisia ovat vaikkapa ahdistuksen, masennuksen tai uupumuksen oireet sekä ymmärrystä erilaisten vaikeidenkin tuntemusten mahdollisista taustatekijöistä ja purkukeinoista. Ja neuvoja kuinka auttaa itseään tai lähimmäisiä, miten ottaa vaikea asia puheeksi, mistä ja miten hakea apua jne.

Mielenterveysosaaminen heijastuisi varmasti myös sosiaalisiin taitoihin ja ennaltaehkäisisi siten myös kiusaamista. Mitä varhaisemmassa vaiheessa nuorilla on välineitä käsitellä erilaisia vaikeita asioita sekä omassa, että kanssaihmisten elämässä sen helpompaa kasvaminen on. Ja tragedioilta voidaan välttyä ajoissa.

Perusasioiden lisäksi mielenterveysopissa voitaisiin myös kertoa tukimahdollisuuksista, kuten ihan esimerkiksi

Tukinet www.tukinet.net

SPR henkinen tuki
www.redcross.fi/apuajatukea/henkinentuki/fi_FI/

Mielenterveysoppi on taito, jota tarvitsee aina elämässä ja osaaminen olisi varmasti humaanin näkökulman lisäksi yhteiskunnalle taloudellisesti kannattavaa mm. ennaltaehkäisyn näkökulmasta.

Suomessa yleisen kiusaamisongelman ohella, kuinka moni nuori saati aikuinenkaan tietää ja tunnistaa ihan esimerkiksi monia vaivaavan masennuksen oireita niin hyvissä ajoin, että toipuminen on paljon helpompaa?

Pentti Perusinssi

Ongelma kuin ongelma hoidetaan Suomessa keinovalikoimalla vero, maksu, sakko, sanktio, pamppu ja häkki. Miksi? Vastuu opettajilta ja vanhemmilta pois ja rangaistukset kehiin? Kuin Kolmannessa Valtakunnassa ikään? "kunnollisella ja lainkuuliaisella kansalaisella ei ole mitään hätää". Noinhan se heidän perustelunsa kuului.

muuan

Tietysti on aina ensin koetettava hyvällä, mutta se ei aina ja kaikkiin tehoa, saatetaanpa tulkita heikkoudeksikin. On siis kurinpidossa pyrittävä luontevaan, lujaotteiseen myönteisyyteen, sellaiseen jota ei voi pitää liiallisena pehmeytenä.

Nyky-yhteiskunnassa tosiaan tarvitaan rangaistuksen uhkaa viimeisenä keinona.

Lempi

koska siinä voidaan pureutua todelliseen ongelmaan eikä sen jälkihoitoon. Jos nuori ymmärtää itseään ja omia motiiveitaan sekä osaa käsitellä tunteitaan rakentavalla tavalla sillä on myönteisiä heijastuksia moneen asiaan. Siksi mm. myös tuo yllä oleva ehdotus mielenterveysopista.

emni

Eikö nyt ole ihan itsestään selvää, että jos joku sotkee paikkoja, pitää hänen siivota jälkensä. Ja jos rikkoo jotain, on vastattava korjauksesta.

Ei kai näin simppeli asia vaadi kansanedustajaa irtopisteitä keräämään.

Mila F

Koulujen käytössä ei kuitenkaan ole laillisesti muita keinoja kuin jälki-istunto. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Jostain syystä kommenttini poistettiin. Sen sisältö oli kutakuinkin se, että soisi yhteiskunnan varoilla kustannettavan oppimateriaalia mieluummin kuin joutuvan siivoamaan esim. pissakilpailujen tuloksia koulun seiniltä.

Tahallisen sotkemisen ja paikkojen tuhoamisen pitäisi ihan maalaisjärjelläkin mennä tekijän piikkiin heti. Kannatan tätä toteutettavaksi nopeutetussa järjestyksessä ilman turhien komiteoiden perustamista.

Brainless

Ne ongelmaisimmat lapset ovat usein ongelmaisista perheistä jossa kurinpitoa toteutetaan oikein "isän kädellä". Toinen häiriötekijä on se että olet teini-ikäinen poika jolla testosteroni on alkanut virrata ja typerryttävä istuminen kalvosulkeisineen on vihoviimeinen helvetti!

Muistan historiantunnit, joilla opettaja pyytää kopioimaan KAIKEN vihkoon, kalvoilta ja höpöttää monotoonisella äänellä samaan aikaan. Ei ihme jos pojat eivät jaksa moista kun miehiset aivot eivät toimi noin!

Ehkä jopa tytöille ja pojille erikseen suunnattu opetus voisi ratkaista ison osan ongelmista. Vaihtoehtona olisi nykyisen kaltainen sekaluokka. Jos on liian levotonta niin siirto ns. "aktiivi" luokalle. Opettajan tulisi olla interaktiivisempi näiden levottomampien sielujen kanssa ja saada heidät mukaan opetukseen.

Kiltit tytöt (tai pojat) voisivat entiseen malliin jatkaa hiljaista kuuliaista opetuksen seuraamista halutessaan.

Eräs psykiatrikin tätä ongelmaa pohti kirjassaan. Että opetus on ajastaan jäljessä vaikka ihmiset ja maailma muuttuu.

SaraLinda

Jälki-istunto ei nykyään todellakaan ole enää mikään rangaistusmuoto koululaisille, sillä nykykoululaiset viihtyvät niin hyvin koulutiloissa, että heitä on joskus jopa ajettava sieltä ulos.

Lisää henkilökuntaa kouluihin ei niinkään lisää rangaistuksia, kuuluisi minun neuvoni. Jokaisella opettajalla saisi olla kouluohjaaja parinaan, joka ottaisi hallinta vallan sen jälkeen kun opettaja astelee luokasta tunnin päätteksi ulos.

Aikuisen puute on enemmänkin nykykoululaisen ongelma.