Sunnuntai 20.1.2019

Autoilijoille tyly vastaus: Jopa 30 000 maksoi liikaa – vain 60 saa korvauksen?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.7.2013 13:43
Päivitetty: 
9.7.2013 14:47
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva

Faktakulma

Autoveron alaisista ajoneuvoista on ennen niiden rekisteröintiä tai käyttöönottoa Suomessa maksettava valtiolle autoveroa.

EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero.

Lähde: Tulli

Tulli ei aio vapaaehtoisesti maksaa korvauksia vuosina 2002–2005 väärin peritystä autoveron arvonlisäverosta. Jos tullin tulkinta pätee, rahansa voivat saada takaisin vain jo kanteen nostaneet noin 60 autoilijaa.

Tuhannet yksityisautoilijat, jopa 30 000 henkilöä, ovat maksaneet vuosina 2002–2005 EU:n sisältä tuomistaan käytetyistä autoista alv-maksua, jonka korkein oikeus totesi viime perjantaina antamassaan ratkaisussa laittomaksi. Ennakkopäätöksessään KKO määräsi valtion korvaamaan EU-oikeuden rikkomisella aiheuttamansa vahingon autonomistajalle, joka toi käytetyn auton Belgiasta.

Ylimääräistä maksua on autosta riippuen peritty jopa useita tuhansia euroja. Jos kaikki väärät maksut korvattaisiin, summa nousisi miljooniin euroihin.

Tullissa kuitenkin uskotaan, että korvattavaksi tulee vain murto-osa kokonaispotista.

–Helsingin käräjäoikeudessa on vireillä 60 vastaavaa kannetta vähän eri mausteilla. Niiltä, jotka eivät ole kannetta tehneet, kanneoikeus on meidän tulkintamme mukaan vanhentunut, Tullin johtava lakimies Jarmo Nieminen sanoo Uudelle Suomelle.

EU-tuomioistuin antoi vuonna 2009 autoveron alv-maksusta ratkaisun, johon korkeimman oikeuden päätöskin perustuu. Tuomion jälkeen Suomessa säädettiin laki autoverolle kannetun arvonlisäveron palauttamisesta niissä tapauksissa, jotka voitiin oikaista tavanomaisten muutoksenhakusäännösten puitteissa. Veroja palautettiin lähtökohtaisesti vuosilta 2006–2009, koska vahingonkorvausvelka vanhentuu nykyisen lain mukaan kolmessa vuodessa.

Verohallituksen Jarmo Niemisen mukaan autontuojan olisi pitänyt valittaa maksusta kolmen vuoden kuluessa EU-päätöksestä eli vuoden 2012 loppuun mennessä, jotta mahdollisuus oikeuskäsittelyyn ja korvauksiin olisi voimassa.

–Joku voi tietysti nostaa kanteen, ja tuomioistuin päättää, onko kanneoikeutta. Meidän käsityksemme mukaan asia on kuitenkin selvä, Nieminen selittää.

Valtion virheellisesti keräämän maksun maksaneita ihmisiä, jotka eivät ole nostaneet kannetta, on tuhansia. Heille maksu siis jää voimaan?

–Kyllä, jos meidän tulkintamme vanhentumisesta on oikea, Nieminen sanoo.

–Viran puolesta ei mitään ruveta palauttamaan, hän sanoo.

Tapauksista, joista on vireillä kanne, odotetaan Helsingin käräjäoikeuden yhteisratkaisua syksyn aikana, Nieminen kertoo.

Korkeimman oikeuden päätöksestä kertoi ensin Helsingin Sanomat.

Faktakulma

Autoveron alaisista ajoneuvoista on ennen niiden rekisteröintiä tai käyttöönottoa Suomessa maksettava valtiolle autoveroa.

EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero.

Lähde: Tulli

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Johan Von

Ei laukkauttaa vaan vastuuseen. Jos virasto tai virkailijat tieten tahtoen tekevät vääriä päätöksiä ei riitä, että teko oikaistaan. Vaan virkailijoita ja virastoa on myös rangaistava. Tapaus on törkeä sen törkeyttä lisää se että menettely on ollut toistuvaa. Ei virkamiehet voi vetäyytyä vastuusta kun tieten tahtoen tekevät virheitä. Yhden tai muutaman virheen voisi katsoa läpi somien, mutta ei jatkuvaa ja sytemaattista. Koko viraston henkilökunta pellolle ja uudet osaavat ihmiset tilalle.

Mauno Strandén

Kaiken lisäksi nämä tullitulot menee suoraan EU:ole? Suomen kaikki tullitulot menee EU:ole näin minua informoitiin tilastokeskuksessa? Eu antaa hiukan keräyspalkkaa.. Meidän hallitus on suoraan perseestä, se kohtelee kansalaisia kuin saastaa..

Petri Suomi

Tätä yritin selittää silloin ja yritän selittää vieläkin, että edelleen Tulli perii väärin perustein uusista ja käytetyistä autoista EU-maista tuotuna. Po. aikana se oli suoraan toiseen kertaan peritty ALV. En ainakaan minä ole saanut yhtään autoa ostettua Saksasta verottomana. Nyt Tulli suuressa viisaudessaan on muutanut maksujen nimikkeitä, toiminta ei ole muuttunut miksikään. Olen tehnyt jokaisesta tuomastani autosta valituksen ja ne ovat nyt tulossa maksettaviksi. Kiitän suuresta viisaudestanne. Kun olette tienneet tehneenne väärin, kuten monesti olette minulle kertoneet, niin rikoshan on sitäkin törkeämpi. Minua tuhansia muita on kiristetty sillä, että maksa tai vie se auto takaisin, Suomen rekisteriin sitä ei ilman ylimääräisiä maahantuontimaksuja saa. MIKSI?

Ari-Pekka Jantunen

Onneksi on EU jonka toimielimistä jopa suomalaiset voivat hakea oikeutta suomalaisten viranomaisten mielivaltaa vastaan. Tullin tulisi palauttaa viran puolesta kaikki kansalaisilta laittomasti kerätyt varat, vaikkakin ohjeistus on tullut valtiovarainministeriöstä ja eduskunnasta. Nykyistä autoverolakia säätäessä tiedettiin sen olevan EU:n lakien vastainen, ja siitäkin joudutaan käymään oikeutta EU:n Tuomioistuimessa.

Petri Suomi

Eräs poliitikko kertoi, että niin kauan, kuin uusien autojen laiton tullimenettely tuottaa valtiolle miltei 2 miljardia rahaa, se pysyy. Kun EU-tuomioistuimessa ymmärretään, että nimikkeitä vaihtamalla Suomen päättäjät ovat velvoittaneet Tullin toimimaan vastoin EU lainsäädäntöä ja lätkäisee yli 2 miljardin uhkasakon tälle järjettömyydelle tästä eteenpäin vuosittain, niin sitten se loppuu. Ei ennen.

Hän kertoi myös Irlannnissa tapahtuneen joitakin aikoja sitten sen, että uhkasakko tullin väärälle menettelylle oli suurempi kuin saatu hyöty, astui vapaa autojen tuonti välittömästi voimaan. Se aiheutti lukuisiin konkursseihin, koska liikkeissä oli ylihintaisia vaihtoautoja, joista yhdessä yössä suli 40% hinnasta pois. Uusista ei tapioa tullut satamissa, koska vero maksetaan vasta, kun se rekisteröidään. Ne jotka olivat ehtineet liikkeisiin, luonnollisesti oli jo tappiollisia.

Suomessa näiden eri nimikkeiden alle piiloitettujen maksujen poisto aiheuttaisi noin 30% auton hinnasta pois. Edelleen hakeminen toisesta EU-maasta olisi jossain mielessä kannattavaa, sillä isommille markkinoille valmistajat ovat myyneet autoja halvemmalla. Käytetyn arvo on suhteessa uuteen myös vielä suurempi kuin meillä. 30 000€:n autosta(Saksassa) nettoaa vieläkin laittomat verot maksamalla uutena ostettuna ja Suomeen rakisteröitynä 4-6000€. (vaikka hankkii toiset kumit ja Webaston jo alkuperäis asennettuna)

Johan Von
Vastaus kommenttiin #10

Nämä kyseiset menettelyt pitäisi tukia. Syyllisiä pitäisi rangaista. Tälläinen menettely muilta kuin valtion virkailijoita se mekitsisi vankilaa, tapaus on niin raskauttava. Voiskohan löytyä niin paljon sellaisia jotka vaatisivat asian perinpohjaista selvittämistä. Niin että löytyisi taho jolla olisi tarpeeksi suuret hartiat jututun eteenpäin viemiseen.