Perjantai 19.7.2019

Maahanmuuttajanaisen yllättävä ulostulo: ”Länsimaalainen elämäntapa voi olla shokki”

Luotu: 
4.4.2015 10:58
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Fatbardhe Hetemajn mielestä sekä suomalaisten että tänne muuttaneiden on katsottava peiliin. Arkistokuva.
|
Kosovosta Suomeen vuonna 1992 muuttanut kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Fatbardhe Hetemaj sanoo, että puutteellinen kotoutuminen on ainakin osasyy maahanmuuttajien Suomessa tekemiin rikoksiin.
 
-Mielestäni sekä suomalaisten että tänne muuttaneiden on katsottava peiliin: miksi Suomessa joidenkin väestöryhmien kotoutuminen onnistuu paremmin kuin muiden? Miksi jotkin väestöryhmät eivät näytä pääsevän osaksi suomalaista yhteiskuntaa, kun taas ongelmia ei ole esimerkiksi kotoutumisessa Yhdysvaltoihin, hän kysyy Puheenvuoron blogissaan
 
Hetemajn mukaan onnistuneessa kotoutumisessa on myös kyse hyvin paljon kotikasvatuksesta ja erilaisten kulttuurien kohtaamisesta. 
 
-Maahanmuuttajalle länsimaalainen elämäntapa ja kulttuuri voivat olla shokki, jossa naisella on vapaus valita ja mahdollisuus toimeentuloon ilman miestä. Jos tällaista mallia ei ole saanut kotoa ja lähiympäristöstä, ristiriita on valmis. Patriarkaalisissa yhteiskunnissa eläneiden ja kasvaneiden kulttuuri sekä käsitys naisen ja miehen asemasta poikkeavat pääsääntöisesti länsimaalaisesta. Tätä tukevat lisäksi rakenteet, kuten myös monet uskonnot. Patriarkaatti on ajattelutapa ja rakenne, ei sukupuoli. Eri maissa, uskonnoissa ja kulttuureissa naisen asema tai asenne esimerkiksi raiskauksiin on varsin erilainen. Kulttuuritausta ei noin vain muutu maata vaihtamalla. Olen itse sitä mieltä, että todelliset muutokset tapahtuvat kulttuurien ja uskontojen sisällä, eivät ulkoa tarjottuina malleina. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, hän sanoo.
 
Samalla Hetemaj toivoo samanlaista mediajulkisuutta suomalaisten tekemille kotiväkivaltarikoksille.
 
-Suomalaisessa yhteiskunnassa esimerkiksi konservatiivinen äitimyytti on niin vahva, että täällä vaietaan kuoliaaksi äitien uupuminen ja väkivalta omia lapsiaan kohtaan. Järkyttävimmillään tämänkaltaiset tapaukset ovat johtaneet lapsisurmiin. Äitimyytti on ainakin alkanut murtua, mutta teoille ei ole löydettävissä oikeutusta. Mielestäni on aiheellista sekä välttämätöntä keskustella rakentavasti ja ennakkoluulottomasti siitä, mistä jonkin ryhmän yliedustus tietyissä rikoksissa johtuu, sekä miten siihen voidaan puuttua.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ilkka Valonen

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ ja paljonkohan USA käyttää taaloja maahanmuuttajien kotouttamiseen???????????
"-Maahanmuuttajalle länsimaalainen elämäntapa ja kulttuuri voivat olla shokki, jossa naisella on vapaus valita ja mahdollisuus toimeentuloon ilman miestä. Jos tällaista mallia ei ole saanut kotoa ja lähiympäristöstä, ristiriita on valmis."

Menikö se näin: Afrikkalaistaustainen maahanmuuttajanainen joukkoraiskataan Keskuspuitossa -> a) syylliset kantasuomalaisia = rikoslain mukainen tuomio; b) syylliset maahanmuuttajataustaisia = tekijöille psykologista kuntoutusta ja pakollista kotouttamista.

Huom. USA ei tietääkseni käytä centtiäkään liittovaltion varoja nk. kotouttamiseen; heillä on sitä varten "sing sing" ja vastaavat eikä sekään kovin halpaa ole.

Tuntemani brittiperhe käy vuosittain eri puolilla maailmaa vähillä lomillaan. Heillä ja heidän ystävillään on jo vuosikymmenet ollut tapana opetella ennen matkaa kohdemaan kielellä peruskohteliaisuudet ja esim. ravintolakäyttäytymiseen kuuluvat perusfraasit. Olisiko tämä liikaa vaadittu myös maahanmuuttajilta?

Jukka Hämäläinen

Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Nyt meidän pitää miettiä mikä on ratkaisu kotouttamiseen... ottavatko maahanmuuttajat/pakolaiset suomen lait ja kultturin omakseen ja integroituvat näin Suomeen vaiko Suomen ja suomalaisten hylätä oma kulttuurinsa ja lakinsa ja muuttua osaksi itselleen vierasta kulttuuria. Tämä on hieman mustavalkoisesti kirjoitettu, mutta sisältää sen ydinkysymyksen mitä monet ihmiset Suomessa kysyvät.
Olen itse ollut 7 vuotta rauhanturvaajana eri puolella maailmaa, myös Kosovossa. Meille tähdennettiin aina että olette "vieraina" joten kunnioittakaa paikallisia, paikallisten kulttuuria ja uskontoa.

Jukka Hämäläinen
Perussuomalainen

Juha Dubbe

USAssa suurin osa väestöstä on maahanmuuttajataustaista, joten tässä joukossa ei ole mitään varsinaista omaa kultuuria. Sen sijaan alkuperäisen maahanmuuttoa "vastaanottavan" väestön, intiaanien asema on surkea. Tätä ilmiötä en missään nimessä tahdo Suomeen; alkuperäinen kulttuuri nimenomaan antaa maalle sen sivisatystason ja korkean kehitystason. Tämän pitää olla ehdoton esioletus kaiken kehityksen etenemisessä Suomessa.

Tapio Vaattanen

Juha Dubbe: "USAssa suurin osa väestöstä on maahanmuuttajataustaista, joten tässä joukossa ei ole mitään varsinaista omaa kultuuria."

Kyllä uudisasukkailla jotka tulivat mantereelle pääosin yli pari vuosisataa ja joiden jälkeläiset muodostavat edelleen valtaosan väestöstä on merkittävä oma kulttuuri, johon ylivoimaisista suurin osa maahanmuuttajista sulautuu.

Tämä kortti, jossa koko Pohjois-Amerikan väestöä mainitaan samanlaisiksi maahanmuuttajiksi kuin suomen tämän hetken maahanmuuttajat tuntuu olevan kovin suosittu, mutta silti virheellinen.

Samoin intiaanien ja suomalaisten vertaaminen toisiinsa on suorastaan surkuhupaisaa. Suomalaiset ovat koko ajan sekoittuneet maahanmuuttajien kanssa ja sulautuneet heihin. Suomalaiset ovat hylänneet uskontonsa ja suuren osan kulttuuristaan jo satoja vuosia sitten.

Kieli ja muu leimallisesti suomalainen kulttuuri ei ole millään muotoa häviämässä maahanmuuton seurauksena.

Suomalainen sivisistytaso on mitää suuremmissa määrin tuontitavaraa. Mm. Koululaitos on kokonaisuudessaan tuotu rajojen ulkopuolelta. Sittemmin se on toki kehittynyt omalaisekseen, mutta ilman ulkoisia vaikutteita ja tuontia, sitä ei olisi olemassakaan.

Reino Jalas

> Maahanmuuttajalle länsimaalainen elämäntapa ja kulttuuri
> voivat olla shokki, jossa naisella on vapaus valita ja
> mahdollisuus toimeentuloon ilman miestä.

Euroopassa Kosovohan on oikeastaan suhteellisen pitkällä lännessä. Siinä mielessä on vähän huono esimerkki kauhistelemaan "länsimaisen elämäntavan" suurta erikoisuutta.

Enemmänhän tässäkin kohtaa lopulta on kyse kristinuskon ja islamilaisen uskonnon määrittelemistä perhehierarkioista. Ja sitä kautta jatkuvasti uskonnon mukana ja päällä pitämistä, pysyvistä eroavaisuuksista.

Vähän huono ennusmerkki, jos vuosisatoja entisen Jugoslavian alueella asuvilla islaminuskoisillakin on vaikea sopeutua "länsimaiseen" elämään.

Samaan aikaan meille koetetaan kotouttaa Afrikasta tulevia islamilaisia.

Mennee satoja vuosia, ennen kuin aikanaan joskus sopeutuvat tähän hirmuiseen vapauteen ja demokratiaan mitä länsimaissa on.

Cenita Sajaniemi

Monelle suomalaiselle se oli shokki, että 1999 Tammisaareen tuodut Albaanit eivät osanneet käyttää vesiklosettia, eivätkä halunneet edes oppia. Pissivät mieluummin hisseihin ja pienempien lasten tuotteet heitettiin ikkunoista pihalle. siinä oli koirilla haistelemista.
Sekin ihmetytti, että eivät voineet valmistaa ruokaa yhdessä, vaan jokainen "oma talous" valmistu ruuan vain itselleen ja vuorotellen. Kulttuuriero, vaikkakin sodan kynsistä.... niin yhdessä eivät voineet tehdä yhtään mitään.
Lapsille järjestettiin polkupyörät ja opetettiin ajamaan.... koska eivät osanneet edes pyörällä ajaa. Mitä tekivät. Rikkoivat pyörät. Kulttuuriero.

Röyhkeitä olivat ja kovia valehtelemaan. Joka toinen 15 vuotia kertoi olevansa lääkäri.

Tuula Lehtinen

Tämä "besserwisser" toisenmaalainen on meitä neuvonut jo vuosien ajan ja millä verukkeella. Miksi ei Kosovo vedä häntä enää? Siellä voisi näitä tietoja ja taitoja käyttää, ehkä? Missikisoihin ei ainakaan täällä kannata lähettää papereita, joten mikä on edessä? No eduskuntaanhan tämäkin luuseri päätyy...

Aino Hiltunen

Yhtään ottamatta kantaa varsinaiseen asiaan, on pakko ihmetelä miksi sinä Tuula nostat kirjoittajan ulkonäön esille? Onko mielestäsi ulkonäkö mielipidettä arvottava tekijä tai tukeeko moinen solvaus omaa argumentointiasi aiheesta? Kirjoittajan ulkonäöllä ei pitäisi olla mitään tekemistä aiheen kanssa. Moinen kommentointi ylläpitää yhteiskuntaa, jossa (etenkin naisten puheenvuoroja arvottaessa) ulkonäkö on arvon ja vakuuttavuuden mittari. Sahaat paitsi muiden naisten, myös omaa oksaasi.

Tapani Vieri

Niin, taas yksi raivostuttava besserwisser meitä neuvomassa... Sinänsä kotouttaminen vie monen sukupolven ajan, romanithan ovat täällä olleet iät ja ajat eivätkä vieläkään ole kotoutuneet... Ja naisen asema islamissa puistattaa aina yhtä paljon, on se islamilaisista poikaoppilaista Suomen kouluissa varmaan raivostuttavaa, kun naisope käskee mitä tehdä.

Jussi Jukola

Juuri taannoin luin että humanitääriset tapaukset saavat kuin saavatkin jenkeissä tukea, tosin kolmen kuukauden ajan. Sen jälkeen on ruvettava tekemään töitä jos haluaa syödä. Jos aikoo saada työpaikan, on aika lailla vauhdilla opittava uuden kotimaan perussäännöt.

Koko keskustelussa maahanmuutosta ovat menneet termit monikulttuurinen ja monietninen täysin sekaisin. Jenkkilä on monietninen, eli kaikki saavat kotona harrastaa miltei mitä haluavat, mutta kodin ulkopuolella ovat lait kaikille samoja. Yritä selittää poliisille siellä "mutta kun minä olen sieltä ja sieltä"...

Uskoisin että keskustelulla "kotouttamisesta" ja koko "kotouttamisella" pyritään juuri monietnisyyteen vähintäänkin alitajuisella tasolla, mutta koko ajan kustaan omaan nilkkaan hyväksymällä ja selittelemällä parhain päin kodin ulkopuolella tehdyt "monikulttuuriset" teot.

Maailmanhistoriassa ei taida olla yhtäkään monikulttuurista politiikkaa harjoittanutta valtiota tai imperiumia joka olisi pysynyt pitkään pystyssä. Siinä vaiheessa kun monietnisyyttä ei enää ole pidetty yllä rautaisella otteella ja monesti yksinkertaisesti kauloja katkomalla, on monikulttuurisuus yksinkertaisesti hajoittanut valtakunnan. Hyviä esimerkkejä löytyy vaikka millä mitalla, aloitetaan vaikka mongoleista tai roomalaisista.

Tarya Korhonen

"-Suomalaisessa yhteiskunnassa esimerkiksi konservatiivinen äitimyytti on niin vahva, että täällä vaietaan kuoliaaksi äitien uupuminen ja väkivalta omia lapsiaan kohtaan. Järkyttävimmillään tämänkaltaiset tapaukset ovat johtaneet lapsisurmiin. Äitimyytti on ainakin alkanut murtua, mutta teoille ei ole löydettävissä oikeutusta. Mielestäni on aiheellista sekä välttämätöntä keskustella rakentavasti ja ennakkoluulottomasti siitä, mistä jonkin ryhmän yliedustus tietyissä rikoksissa johtuu, sekä miten siihen voidaan puuttua."
Nyt tuntui kuin tämä ihminen on täysin pihalla kuin lumiukko, mikä saa ihmiset vai-kenemaan hädän hetkellä. Suomen Lastensuojelu on puuttunut niin monien ihmisten asioihin huostaamalla lapset. Tämä Äiti-myytistä puhuminen on väärin metodein mm. lapsisurmiin vedoten on niin ulalla olevaa tekstiä. Monet ovat tietoisia siitä, että Suomen "hyeenat" sosiaaliviranomaiset iskevät ja lyövät lisää haavaa jo entisestään kärsivään perheeseen viemällä heiltä sen kaikkein tärkeimmän, lapset.
Tämä aiheeton/tarpeeton/lainvastainen huostaaminen on aiheuttanut useamman kuin yhden perhesurman. Äiti on ottanut pesueensa ja vienyt heidät taivaaseen missä heillä on taatusti parempi olo kuin jossain vieraassa paikassa. Monasti se oma koti on kullan kallis vaikka olisi vähän huono-osaisempi. Lisäksi hän kirjoittaa väkivalta omia lapsia kohtaan, mielestäni sellaista ei ole tapahtunut jos emme nyt ota Erikan tapausta huomioon. On niitä muutama muukin mutta ne ovat olleet poikkeuksia. Näissä tapauksia Hyeenat eivät sitten olekkaan puuttuneet asioiden kulkuun vaikka olisi pitänyt. Todennäköisesti lähiomaisen sukulaisuuden perusteella, joka on itse hyeena. Se mitä olen kuullut ja nähnyt on useampi tapaus luonut itselleni kielteisen kuvan sijoituksista/laitoksista kun lapset vieraissa eristetään tai jopa kääritään mattoihin tottelevaisuuden saamiseksi, näin ei kodeissa tehdä!

Sauli Harju

Mustalaiset ei joudu ikinä tekemään mitään tämän maan hyväksi, samallain kohdellaan uusia maahanmuuttajia. Ei voi olla niin helvetin hankala ymmärtää että jokaiselle pitää olla samat vastuut, riippumatta maasta missä on syntynyt tai onko se vaikeeta.

Ilkka Valonen

Vaikka olin ollut kehitysyhteistyöhön liittyvissä tehtävissä jo aiemmin, niin ei voi kieltää, että oli ensimmäinen pakolaispolitiikkakontakti shokki. Auskultoin Pieksämäellä ja yhtenä aineena oli kansainvälistyminen viimeisen vuoden insinööriopiskelijoille. Samanaikaisesti Hotelli Varsavuori suljettiin ja muutettiin pakolaiskeskukseksi. Kymmeniä ammattityöntyöntekijöitä lähti kilometritehtaalle ja uudet tulivat huolehtimaan pakolaisista. Ihmisistä tuntui, että koko Mikkelin alueen palvelusektorin lippulaiva oli muunnettu orjakaleeriksi helpon rahan vuoksi -> osaavasta ammattiväestä tehtiin aputyövoimaa ja kaljakuppiloiden kiertolaisia ja uusi henkilöstö tuli verovaroin tilalle ja väki majoitettiin hotelliin myös verovaroin. Oli "todella helppoa" motivoida nuoria, joilla lähes jokaisella oli yhteys näihin työnsä menettäneisiin, hyväksymään Suomen kehitysyhteistyötavoitteet, vaikka ne oltiinkin jo muuttamassa idologiaviennistä todelliseen koulutuksen vientiin (nykyään se on taas pelkkää byrokratian vientiä ja rahan hölväämistä 93 prosenttisesti matkalla kohteeseen, siis nämä YK- ja EU-projektit. Oppituntien kuluessa ja asuntolassa illalla käydessäni läpi oppilaiden mielipiteitä ja heidän tuotoksiaan tajusin, että nyt ollaan tekemässä järjettömän kallista virhettä. Puhuin siitä, mutta oli lama ja tämä uusi pakolaispolitiikka antoi runsaasti erilaisia työtilaisuuksia alentuneiden kehitysyhteistyövarojen takia Suomeen palanneille henkilöille sekä Ulkoministeriön kehitysyhteistyöosaston henkilöille. Jokainen pakolaiskeskus syntyi omaksi organisaatiokseen tyydyttämään omaa strategiaansa. Näin synnytettiin laaja byrokraattinen satelliittiorganisaatioiden verkko käyttämään verovaroja päällekkäin ja rinnakkain ilman minkäänlaista keskitettyä johtamista tai valvontaa. Nykyään tätä kutsutaan kotouttamiseksi. Tällaisella toisen asteen opettajan yksinkertaisella logiikalla ymmärtäisin kotoutuksen alkavan siitä, että kerrotaan kohderyhmälle maan tavat ja keskeisimmät lait, asetukset ja niiden valvonta sekä seuraamukset; korostetaan niitä sopimuksia, mihin Suomi YK:n jäsenenä on sitoutunut kuten vaikka lapsen oikeuksien julistus, ihmisoikeudet ja fyysinen loukkaamattomuus iästä ja sukupuolesta riippumatta jne... Vasta tämän jäkeen puhutaan uskonnonvapaudesta tehden myös selväksi valtionkirkkojärjestelmämme ja tehden myös selväksi, että mikään kirjoitettu opus (olkoon miten vanha tahansa) ei mene Suomen Lain yläpuolelle; tehden myös selväksi, mitä oikeuksia kansalaisuus antaa ja mitä velvollisuuksia se tuo Nyt kerrotaan ensin oikeudet ja keinot saada tukea, jos vaikka poliisi tai kotikunnan viranhaltija kiusaa ilkeämielisesti.

Ilkka Valonen

Vaikka olin ollut kehitysyhteistyöhön liittyvissä tehtävissä jo aiemmin, niin ei voi kieltää, että oli ensimmäinen pakolaispolitiikkakontakti shokki. Auskultoin Pieksämäellä ja yhtenä aineena oli kansainvälistyminen viimeisen vuoden insinööriopiskelijoille. Samanaikaisesti Hotelli Varsavuori suljettiin ja muutettiin pakolaiskeskukseksi. Kymmeniä ammattityöntyöntekijöitä lähti kilometritehtaalle ja uudet tulivat huolehtimaan pakolaisista. Ihmisistä tuntui, että koko Mikkelin alueen palvelusektorin lippulaiva oli muunnettu orjakaleeriksi helpon rahan vuoksi -> osaavasta ammattiväestä tehtiin aputyövoimaa ja kaljakuppiloiden kiertolaisia ja uusi henkilöstö tuli verovaroin tilalle ja väki majoitettiin hotelliin myös verovaroin. Oli "todella helppoa" motivoida nuoria, joilla lähes jokaisella oli yhteys näihin työnsä menettäneisiin, hyväksymään Suomen kehitysyhteistyötavoitteet, vaikka ne oltiinkin jo muuttamassa idologiaviennistä todelliseen koulutuksen vientiin (nykyään se on taas pelkkää byrokratian vientiä ja rahan hölväämistä 93 prosenttisesti matkalla kohteeseen, siis nämä YK- ja EU-projektit. Oppituntien kuluessa ja asuntolassa illalla käydessäni läpi oppilaiden mielipiteitä ja heidän tuotoksiaan tajusin, että nyt ollaan tekemässä järjettömän kallista virhettä. Puhuin siitä, mutta oli lama ja tämä uusi pakolaispolitiikka antoi runsaasti erilaisia työtilaisuuksia alentuneiden kehitysyhteistyövarojen takia Suomeen palanneille henkilöille sekä Ulkoministeriön kehitysyhteistyöosaston henkilöille. Jokainen pakolaiskeskus syntyi omaksi organisaatiokseen tyydyttämään omaa strategiaansa. Näin synnytettiin laaja byrokraattinen satelliittiorganisaatioiden verkko käyttämään verovaroja päällekkäin ja rinnakkain ilman minkäänlaista keskitettyä johtamista tai valvontaa. Nykyään tätä kutsutaan kotouttamiseksi. Tällaisella toisen asteen opettajan yksinkertaisella logiikalla ymmärtäisin kotoutuksen alkavan siitä, että kerrotaan kohderyhmälle maan tavat ja keskeisimmät lait, asetukset ja niiden valvonta sekä seuraamukset; korostetaan niitä sopimuksia, mihin Suomi YK:n jäsenenä on sitoutunut kuten vaikka lapsen oikeuksien julistus, ihmisoikeudet ja fyysinen loukkaamattomuus iästä ja sukupuolesta riippumatta jne... Vasta tämän jäkeen puhutaan uskonnonvapaudesta tehden myös selväksi valtionkirkkojärjestelmämme ja tehden myös selväksi, että mikään kirjoitettu opus (olkoon miten vanha tahansa) ei mene Suomen Lain yläpuolelle; tehden myös selväksi, mitä oikeuksia kansalaisuus antaa ja mitä velvollisuuksia se tuo Nyt kerrotaan ensin oikeudet ja keinot saada tukea, jos vaikka poliisi tai kotikunnan viranhaltija kiusaa ilkeämielisesti.

Ari Ohvo

"Ongelmia ei ole kotoutumisessa Yhdysvaltoihin."

Johtuisiko tämä siitä että jos aikoo muuttaa Yhdysvaltoihin pitää sieltä saada työlupa eli green card ennen maahan tuloa. Suomessa sensijaan maahanmuuttajat tulevat ensin Suomeen ja sitten alkavat pohtia että mitähän sitä täällä nyt sitten tekisi.

Suomen ja Yhdysvaltain maahanmuuttopolitiikassa on ideologinen ero. Yhdysvaltoihin otetaan ihmisiä sen mukaan mitä yrityselämä tarvitsee ja Suomeen otetaan turvapaikanhakijoita koska Suomeen ei kukaan halua tulla töihin alhaisen palkkatason takia. Suomessa on pula erityisesti korkean teknologian ammattilaisista, muttei tilanteelle ole vuosien saatossa juuri saatu helpotusta.