Sunnuntai 27.5.2018

Luotsiliitto veneturmasta: "Täysin yllättäen tapahtuu onnettomuus, jota kukaan ei voinut kuvitella tapahtuvaksi"

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.12.2017 12:56
  • Kuva: Merivartiosto
    Kuva
    Finnpilotin luotsivene L242 kaatui Emäsalon edustalla perjantaina lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa. Turmassa menehtyi kaksi kutterinhoitajaa.

Luotsiliiton mukaan perjantaina tapahtunut kahden henkilön kuolemaan johtanutta onnettomuutta on vaikea ymmärtää.

Finnpilotin luotsivene L242 kaatui Emäsalon edustalla perjantaina lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa. Merivartiosto yritti kääntää kaatuneen veneen, mutta vene upposi operaation aikana. Sukeltajat löysivät kaksi kutterinhoitajaa menehtyneinä uponneesta luotsiveneestä.

–Tuo kyseinen työtehtävä oli täysin rutiininomainen. Ei mitään erikoista sään suhteen, ja kaikki muutenkin ihan arkipäiväistä. Kaverit olivat olleet vastaavalla keikalla samalla veneellä, samassa säässä ja saman laivan kyljellä sata kertaa ennenkin. Ja sitten tapahtuu täysin yllättäen onnettomuus, jota kukaan ei voinut kuvitella tapahtuvaksi, Luotsiliitto kommentoi blogissaan.

–Kalustomme on uutta, eikä sen rakentamisessa ole säästelty. Olemme tähän asti olleet ylpeitä kalustostamme. Tuotekehitystä on yhdessä venevalmistajien kanssa tehty vuosia. Sitä taustaa vasten on vieläkin vaikeampaa ymmärtää tapahtunutta, teksti jatkuu.

Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava vaati sunnuntaina tiedotteessa, että veneturma ja tapahtumien kulku tulee selvittää perinpohjaisesti.

Poliisi on aloittanut kuolemansyyntutkinnan ja Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut turvallisuustutkintalain mukaisen tutkinnan tapahtumien vuoksi.

Lue myös: Luotsiveneen kaatumisen syitä selvitetään: "Toimenpiteet on jo käynnistetty"

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Seppo Suppi

Jos Googlatte "Pilot Boat" niin eihän ne ikinä missään ole tommosia tasakannellisia, jossa pieni hytti törröttää, vaan ne on sivuprofiililtaan munan muotoisia. Semmonen ei voi "kaatua", vaan pyörähtää vain katon kautta ympäri. Taitaa olla kotimaista huippusuunnittelua tuo Porvoon Pilottivene?

Mikko Toivonen

Seppo Suppi on googlauksessan jonkin verran oikealla jäljellä. Perinteellinen ja kaikkien olosuhteiden merikelpoinen luotsivene on ollut uppoumatyypin vene missä GM on riittävän suuri palauttamaan veneen pahasta heilahduksesta tai jopa kaatumisesta kölilleen.,
Tässä oli kyseessä V pohja vene mille li mahdollista saada aikaan sellainen painopisteen sijainti ja momentti että se ei keinu nopeasti mutta ei mahdollisesti pahan kallistuman tullessa kykene palaamaan kölilleen.
Merionnettomuus tutkija kyllä varmuudella tutkivat kaikki mahdollisuudet.
Ennen sitä on vaikea ottaa kantaa siihen mikä lopulta aiheutti kaatumisen. Luotsileidareihin kiinni jääminen tai mihinkään aluksen "ulokkeeseen" kuten evävakaajaan törmääminen tuntuisi mahdottomalta. Silloin itse aluksen olisi pitänyt keinua aika lailla

Juha Koponen

..luotsivene aika painava. Jos se painaa rahtilaivan kylkeä vasten ja laiva kääntyy ,voisiko se aiheuttaa kaatumisen? Ruorissa huomio juuri tuolloin ollut muualla? Kapteeni yksin sillalla, luotsihan oli jo leidareilla. Luotsi vene ei ole mikään vene vaan tonneja painava alus. Käsittämätön tuo kaatuminen. Painopisteen äkillinen muuttuminen ei varmaankaan muuten ole mahdollista. Ja ihmeellistä sekin, että mollemmat kuljettajat menehtyivät?
Olisiko vene törmännyt laivan kylkeen ja kaatuminen oli siksi niin vomakas, että he menettivät tajunsa lentäessään kattoon?
Onko rahtilaiva osa syynä turmaan? se ei saisi kääntää luotsia vaihdettaessa, vaikka monesti niinkin tehdään...tosin ei tässäkään varmasti auta syyllisten etsintä, äärimmäisen ikävä tapaturma. Mutta, ei se saa toistua..