Sunnuntai 16.12.2018

Tutkija julkaisi kartan: Haukuttu aktiivimalli ajaa työttömiä kaupunkeihin – Tampere vetää ylivoimaisesti

Jaa artikkeli:
Luotu: 
3.1.2018 13:15
Päivitetty: 
3.1.2018 14:00
  • Kuva: Timo Aro
    Kuva
    Kartta kuvaa työttömien nettomuuttoa kunnittain. Kokonaiseen karttakuvaan pääsen klikkaamalla nuolta seuraavaan kuvaan.
  • Kuva: Timo Aro
    Kuva
    Tutkija Timo Aron Tilastokeskuksen tiedoista koostama kartta osoittaa, että työttömien muuttovirrat jakautuvat voimakkaasti alueiden välillä.
|

Laajasti haukuttu työttömyysturvan aktiivimalli ajaa työttömiä maaseudulta kaupunkeihin, arvioi aluetutkija Timo Aro. Hän kokosi työttömien muuttoliikkeestä kartan, jota ei muualta saa.

Valtiotieteiden tohtori Aro halusi laatia kartan tuottaakseen aktiivimallille taustatietoa. Hän huomauttaa, että usein työvoiman alueellinen liikkuvuus lasketaan keskeiseksi tekijäksi työttömyyteen liittyvien kannustinloukkujen purkamisessa sekä työn ja työpaikkojen kohtaamattomuuden ratkaisemisessa, joihin aktiivimallillakin on tarkoitus vaikuttaa.

Silti perustietoa työttömien muuttoliikkeestä ei ole Aron mukaan suoraan saatavissa mistään. Hän kokosi karttansa Tilastokeskuksen maksullisista tietokannoista, joihin tiedot päivittyvät viiveellä. Tuoreimmat luvut ovat vuodelta 2015.

Kartta osoittaa, että työttömien muuttovirrat jakautuvat voimakkaasti alueiden välillä. Karkeasti arvioiden yksi kolmesta kunnasta saa Aron mukaan työttömistä muuttovoittoa ja loput muuttotappiota. Kun tarkastellaan, minne muuttovirrat kohdistuvat, paljastuu isoja eroja.

–Pääsääntöisesti työttömien työnhakijoiden muuttovirrat ovat kohdentuneet keskuskaupunkeihin, yleensä maakuntakeskuksiin ja luovuttavia alueita ovat yleensä olleet maakuntien reuna-alueet tai muut kunnat, hän sanoo Uudelle Suomelle.

–Jos halutaan edistää alueellista liikkuvuutta, kyllä se suunta on se, että pienemmistä kunnista herkästi liikutaan oman alueen keskuksia päin, Aro sanoo tiivistäen mielestään olennaisimman tiedon kartastaan.

Houkuttelevimpina erottuvat Oulu ja etenkin Tampere, joka on määrällisesti ylivoimainen muihin verrattuna. Tampereelle muutti kahdessa vuodessa reilut 800 työtöntä, kun Oulussa vastaava luku oli 446. Aron mukaan Tampereen luku on iso ja kertoo, että kyseessä on erittäin houkutteleva kaupunki.

Aro sanoo yllättyneensä Tampereen ja Oulun ylivoimaisesta vetovoimasta suhteessa pääkaupunkiseutuun. Molemmat ovat Aron mukaan muutenkin vetovoimaisia kaikissa muuttajaryhmissä. Hän huomauttaa, että ne ovat pääkaupunkiseutua helpompia muuttokohteita siinä mielessä, että asumisen hinta ja ylipäätään elämisen kustannukset ovat hiukan edullisemmat.

–Molemmat koetaan varmaankin myös sellaisena paikkoina, jotka ovat vähän isompia kaupunkeja ja sitä kautta on ehkä enemmän mahdollisuuksia ja potentiaalisia työmahdollisuuksia.

Aro huomauttaa, että kaikista Suomessa muuttavista ihmisistä työttömien muuttajien määrä on melko pieni, eikä sinänsä hetkauta kaupunkeja. Esimerkiksi vuonna 2015 kaikista tulomuuttaneista heitä oli alle 10 prosenttia.

Työttömiä muutti 2014–2015 pois eniten Vaasasta, mikä niin ikään oli Arolle pienoinen yllätys, koska kyseessä on yli 60 000 asukkaan kaupunki. Hän arvelee, että luvuissa näkyvät opiskelijat, joita valmistuu kahdella kielellä ja joista kaikille tuskin löytyy Vaasasta töitä.

”Hämmentävä kohu marginaalisesta asiasta”

Itse aktiivimallia Aro pitää melko kovana suhteessa siitä saataviin hyötyihin. Hänen mukaansa mukana on paljon hyviä elementtejä paljon puhutusta Tanskan mallista, mutta liian keppipainotteisesti. Porkkana puuttuu hänen mukaansa lähes kokonaan, vaikka sinänsä aktiivisuuteen kannustaminen on hyvä asia.

–Jos halutaan tämän tyyppisiä niin sanottuja aktiivimalleja luoda, ehkä pitäisi jollakin tavalla varmistaa, että keppi ja porkkana -asetelma on suurin piirtein edes tasapainossa.

Aron mukaan perusongelma on se, että koko aktiivimalli on riippuvainen siitä, kuinka paljon te-hallinto pystyy tarjoamaan palveluita, joihin Suomessa varataan minimaalisesti määrärahoja ja henkilöstöä esimerkiksi juuri Tanskaan verrattuna. Hän huomauttaa, että aktiivisuutta on vaikea toteuttaa, jos resurssit ympäriltä puuttuvat.

Aron mielestä aktiivimalli synnyttää turhaa vastakkainasettelua ihmisten ja alueiden välillä. Maaseudulla, missä palveluita ja työpaikkoja on vähemmän, on pelätty aktiivimallin vauhdittavan kaupungistumista, mistä Aron karttakin osaltaan kertoo.

–Se [kaupungistumisen vauhdittaminen] ei varmaan ole ollut alun perin tarkoitus tässä. Se on tullut ikään kuin sivupolkuna.

Aro kuitenkin ihmettelee aktiivimallista noussutta suurta myrskyä, sillä suhteessa työttömien määrään kyse on verrattain marginaalisesta asiasta.

–Vähän se hämmentää, että kokonaisuuden kannalta aika pienestä asiasta on tullut periaate- ja arvovaltakysymys. Se on aina huono asia kaikkien hyvääkin tarkoittavien uudistusten kannalta, kun ihmiset kokevat suoraan, että joko voittavat tai häviävät.

Uudistuksen tavoitteena oli uudistaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa nopeampaan työllistymiseen kannustavaksi niin, että työllisten määrä kasvaa 8 000 henkilöllä valtiontaloudelle neutraalein vaikutuksin. Aro pitää lukua hyvin marginaalisena suhteessa mahdolliseen haittaan, jota vastakkainasettelu ja repivä kiistely ovat aiheuttamassa itse asialle.

Työryhmä arvioi muistiossaan aktiivimallin lisäävän työllisyyttä 5 000–12 000 henkilötyövuotta niillä, jotka saavat ansiopäivärahaa. Hallituksen esityksessä todetaan, että todellista vaikutusta on erittäin vaikea arvioida, mutta todennäköisesti työllisyysvaikutus asettuu mainitulle välille.

Lue myös:

Ministeri Mykkänen Aamulehdelle: Jos työtön ei löydä 18 tuntia töitä tai aktivointia, tulee miettiä muuttamista

Keskustalainen ryöpyttää aktiivimallia puolustanutta: ”Tässä ministeri erehtyy”

Alla Timo Aron kartta myös Twitter-upotuksena.

 

 

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Miten työhön pakottaminen voi olla mahdollista jos niitä avoimia työpaikkoja ei ole? Sosiaaliturva kuuluu kaikille 5,4 milj.kansalaiselle .Myös
työttömille.Jolta vietiin jo muut etuudet Toimeentulotuesta jo 23 vuotta sitten-94.
-Mitä sanoo perustuslaki yhdenvertaisuudesta työttömistä Suomen kansalaisista.

Työ­ ja elinkeinotoimistoissa oli marraskuun lopussa yhteensä
271 300 työtöntä työnhakijaa

Alle 20­vuotiaita oli työttömänä 6 800.
Yli 50­vuotiaita oli työttömänä 106 100
Yli 55­vuotiaita oli työttömänä 74 500
pitkäaikaistyöttömiä 91 800

aktivointiasteeseen laskettavien palveluiden piirissä
oli 127 600 henkilöä
Työllistetyistä
2 % oli valtion,30 %kuntien ja 68 % yksityisen sektorin töissä.

Kaikkiaan työ­ ja elinkeinotoimistoissa oli
marraskuussa avoinna 85 500 työpaikkaa

TEM-työllisyyskatsaus Marras-2017

Pasi Käyhkö

Tämäkin tutkielma todistaa ihmisten muuttohalukkuuden muuttaa kasvaviin keskuskaupunkeihin.
Jo nyt viimeinkin myös nykyisessä pääministeripuolueessa (Keskusta) pitäisi ymmärtää asia.
Yhteiskunnan on tuettava muuttoa eikä paikoilleenjääntiä. Sillä muuttoliike tulee jatkumaan voimakkaana vielä kauan.

Reijo Vuoriheimo

Mistä niitä halpoja asuntoja saisi, jos rakennuskustannukset ovat korkeita? Jostakin pitäisi saada halpoja rakennustarvikkeita ja halpaa työvoimaa. Se on mahdoton yhtälö. Suostuvatko rakentajat alentamaan palkkaansa? Laitetaanko rakennustarvikkeet alennusmyyntiin? Mikä liike suostuu?

Irma Asikainen

Aika ironinen vaatimus. Rakennuslalla huudetaan lisää liksaa, mutta samalla pitäisi rakentaa halvempia asuntoja. Tämä on taas sitä ns vasemmistolaista kaksinaismoralismia. Samaan aikaan materiaalien hinta nousee, sekin osin työvoimakustannusten vuoksi, mutta duunari näkee aina kaiken vain ruusunpunaisten silmälasiensa läpi. "Kel paljon on, sen pitäis omasta mielestään saada lisää", tämäkö on sitä solidaarisuutta heikompiosaisia kohtaan, mistä Rinne ja Lindman aina paasaavat. "Demarit on heikonpien asialla", näinköhän?

Martti Issakainen

Tämä vahvistaa Paavo Väyrysen kampanjassa esilletuotua trediä maakuntien tyhjenemisestä ja ihmisten pakkautumista etelän kaupunkeihin.
Valtiovallan pitää tehdä jotain epäterveen kehityksen kääntämiseksi.
Panostus kotimaisiin luonnonvaroihin olisi yksi askel parempaan.

Pasi Käyhkö

Tässähän ei ole käytettävissä mitään poppakonsteja eikä verovaroilla hoidettavaa tempputyöllistämistä. Sitähän on yritetty kaikenmaailman alueellistamisineen vuosikausia. Seurauksena vain verorahojen tuhlaaminen.
Ihmisten liikkumis- ja muuttohaluja ei nykyisin pidättele mikään. Hyvä niin.

Tapio Mäkeläinen

Tämä on monimutkainen asia ja olisi hyvä jos esimerkiksi työministerillä olisi asiaa tukeva koulutus.
Tanska on Hämeen kokoinen alue jota osin kutsutaan Pirkanmaaksi. Työvoimahallin resursseja on 4 kertaisesti kooltaan valtavaan ja pitkään Suomeen verrattuna.
Kos tutkija on oikeasti oikeassa niin kepun maakuntajohtajille jää yhtäpaljon hommia kuin tammisaarelaisille talvella. Pesee toistensa selkiä. 5 v työsuhdeturva tietysti helpottaa työstressiä.
Aktiivimallista en sano muuta kuin että kysyikö joku headhunter tai reppufirmoita mm barona, vmp tai manpower ynnä 200 muuta, miten he malliin suhtautuvat?

Irma Asikainen

"Tämä on monimutkainen asia ja olisi hyvä jos esimerkiksi työministerillä olisi asiaa tukeva koulutus."Olen tästä samaa mieltä AY-taustainen laborantti, olkoonkin, että hänellä on pitkällinen kokemus myös eduskunnassa ja hallituksessakin, mutta juuri taustansavuoksi hän ei voi olla puolueeton, eikä hänen näkemyksensä tue missään tapauksessa edistyksellisen työllisyyspolitiikan kehittämistä - päin vastoin, hän muovaa elelleen asioita "käsijarru päällä". Olen käynyt täälläkin muutamia debatteja hänen kanssaan ja kun lukee tällä noit vasemmistolaisia kommentteja ja hänenkommenttejaan, niin kyllä ne ovat hyvinkin yksi yhteen. Ja,jos maa pitää niillä eväillä nostaa tästä suosta, niin siitä ei voi seurata muuta kuin toiseen suonsiläämään uppoaminen. Esimerkiksi tämä työllistymisen esteiden purkaminen tuntuu olevan hänelle suurikompastuskivi, koska se edellyttäisi AY-liikkeen vastaista politiikkaa, mihin hän ei uskalla, eikä voi lähteä, kun pelkää Hakaniemen herroja.

Erkki Malinen

Meitäkin aikonaan kasvoi kahdessa perheessä kahdeksan tenavaa maalaistalossa kukaan ei jäänyt Toivakkaan, siitä yksinkertaisesta syystä että sielä ei ollut töitä. Tämän pitäis olla syy muuttaa muualle nykyäänkin, minä ihmettelen miten se nykyään on niin vaikeaa.

Joni Rikkola

Mit äsontaa tämä nyt. Yksikään työtön tuskin on muttanut mihinkään aktivimallin takia. UutisSuomi voisi hieman miettiä otsikointiaan ja uutisointiaan. Samaan ketjuun IS ja IL mielipidevaikuttamisen kanssa. Kovin masinoitua touhua porvareilta. No tiedämme ainakin, ettei uutisointi ei ole realistista tässäkään mediassa. Kommaritouhu jatkuu ja uutisointi sitä tasoa.

Raili Sergejeff

Kai Mykkänen pissaa kai hunajaa, kun näkee tämän. Hänhän sanoi, että maalaisten pitäisi muuttaa kaupunkiin.

Juhana Vartiainen taas antoi neuvon kaupunkien työttömille muuttaa maalle töihin. Tämä Simpson-ukkeli on kyllä aivan omaa luokkaansa.

Niilo Mäkelä

Jos työtön muuttaa kaupunkiin työttömäksi, niin se tulee tuplasti kalliimmaksi vuokra ym tukien takia ja jos saa alipalkatun työn tarvii kuitenkin tukiaisia toimeentuloonsa, joten plus miinus nolla paitsi jos on tavoite saada yhteiskunnan tuella halpatyövoimaa kasvattamaan suurfirmojen voittoja omistajille sijoitettavaksi veroparatiisiin.

Pasi Anttila

Maailmassa ei ole yhtään ongelmaa, on vain ratkaisuja. Miksi te ajattelette vain ongelmia ja sitä yhtä hetkeä, hetkeä kun muutos tapahtuu. Voihan käydä niin onnellisesti että maalta kaupunkiin muuttanut työtön saa töitä ja maksaa veroja eikä tarvitse mitään tukia. Vai onko se ihan mahdoton ajatus teistä????

Kim Floor

Nythän on niin, että keskitytään väärään asiaan. Ei voi pakottaa ketään väkisin töihin, edes millään "aktiivimallislla". Töihin pitää houkutella.
No miten?
Esim. jos joku henkilö työllistää itse itsensä, eli ryhtyy jonkunlaiseksi yrittäjäksi, niin hän voisi saada veronalennusta. Esim. veroprosentti -20% . Jos hän työllistää vielä kaverinkin, joka tietenkin maksaa veronsa normaalisti, yrittäjä voi saada vieläkin suuremman alennuksen esim. vain -10 % ja jos työllistää kolme henkilöä, yrittäjä vapautetaan veroista kokonaan. Kaikki tämä voi tapahtua omalla kotiseudulla, eikä ketään tarvitse pakkomuuttaa taajamiin ja sinne olemattomiin, kalliisiin asuntoihin. Pienemmätkin kylät ja maaseutu pysyy asuttuna.
Miltä tämä kuulostaa?
Ei pakoteta ketään kuten nyt, vaan palkitaan mieluummin heitä, jotka järjestävät töitä itselleen ja toisille, myös heille, jotka eivät yrittäjiksi halua tai kykene. Eikä maksa valtiolle, eli veronmaksajille mitään. Tämä olisi malli, joka aktivoisi ja työllistäisi.

Marja-Liisa Kalkela

Täytyisi keksiä uusi "hakaneula" ennen kuin yrityksen perustamista edes harkitsee. Pizzerioita ja partureita on jo joka kadunkulmassa.
Etenkin palvelualan yrittäjiä on ollut 2000 luvulla sossun luukulla hakemassa toimeentulotukea. Kun vuokrien ym.jälkeen ei jää käteen edes palkan vertaa itselle.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #31

Vuonna 2015 Suomen sosiaaliturvan menot
-olivat 66,3 miljardia euroa.
Asukasta kohden menot olivat 12 083 euroa.
-Sosiaaliturvan menoista suhteellisesti suurin osuus eli 39,1 prosenttia oli vanhuuteen liittyviä menoja .
Sosiaaliturvan menojen suhde bruttokansantuotteeseen vuonna 2015 oli 31,6 prosenttia.

Vuonna 2015 sosiaaliturvan menojen suurin rahoittaja oli
- työnantajat, joiden osuus rahoituksesta oli 34,4 prosenttia.
- Valtion ja kuntien rahoitusosuus sosiaaliturvan menoista oli 47,3 prosenttia.
Eläkerahastot 10%.
Joten veronmaksajat rahoitti sosiaaliturvaa veroillaan tuosta 65,6%
veroilla,veroluonteisilla maksuilla ja ALV 24%.

Kim Floor

Sinä sen sanoit Pasi, juuri sitä tarkoitan. Aina niitä yrityksiä ja ideoita vaan silti syntyy, vaikka itse ei aina keksikään niitä. Sitähän moni nuori kylläkin toivoo. Olen melko varma, että uutta ajatusta rupeaa päässä hyrräämään kunhan on riittävästi houkuttimia, kuten esim. veronhuojennus tai muu helpotus. Nythän yrittämiseen kasataan mahdollisimman paljon esteitä ja pelokkeita. Eihän siinä aloitteleva ideoita täynnä oleva nuori, rohkene ottaa epäonnistumisen riskiä, jos yhteiskuntakaan ei millään muotoa kannusta. Avustuksia tai tukiaisia en tässä kohtaa tarkoita.
Esim. jos nuori yrittäjä hakee itselleen ennakkoveronumeron, niin hänen pitää pystyä arvioimaan ennakkoveron määrää, vaikka ei vielä ole tienannut senttiäkään. Jos hän arvioi väärin, häneltä haetaan kyllä vero, vaikkapa ulosotonuhalla, jos ei muuten tokene. Lisäksi yrittäjä pakoitetaan ilmaistyöhön, keräämän ja tilittämään valtiolle arvonlisäveroa. Siitä hänelle ei makseta mitään. Ole siinä sitten positiivinen, innovatiivinen ja rohkea riskinottaja ja tuleva työnantaja. Pilaat vielä lopun elämääsi merkinnällä luottotietoihin.

Irma Asikainen

Oletko sinä koskaan edes yrittänyt miettiä, mitä muuta voisit tehdä, kuin narista? Miten voisi pärjätä muutenkin kuin "parempiosaisten taskuilla roikkumalla"? Kun lukee noita kommenttejasi, niin tuntu ihan siltä, että olet pyhittänyt elämäsi yrittäjien kadehtimiselle, sen sijaan, että yrittäisit miettiä asioita rakentavasti. Näytät olevan hyvin asioista perillä, mutta et silti aina näe metsää puilta, vaan käännät positiivisetkin asiat päälaelleen. Ok. kyllä minäkin jurnutan, mutta osaan löytää asiosita myös sen toisen puolen ja usko pois, lähes kaikissa asioissa on kaksi puolta. Sekin riivatun työnantaja tekee pahuksen paljon työtä yrityksensä eteen, moninkertaisesti työntekijään verrattua, hän panee usein kaiken omaisuutensa likoon saavuttaakseen jotain ja sitten tulee joku työlainen, joka ei tee muuta, kuin lukee työehtosopimusta kuin piru raamattua, kadehtii tätä "roistoa", joka pyytää palkan vastineeksi sinua tekemään jotain ja sinä lyöt kapuloita rattaisiin sen sijaan, että puhaltaisitte samaan hiileen, yrittäisitte yhdessä saada sen yrityksen tuottamaan mahdollisimman hyvin ja menestymään niin, että työpaikkasi olisi turvattu vastakin? Olisiko se niin hemetin vaikeaa? Ja, usko pois, ainakin se olisi paljon palkitsevampaa, niin sinulle, sinun työkavereillesi kuin tälle "roistolle" joka pistää itsensälikoon teitä kaikkia jatellen. Nimimerkillä "kaiken tämän kokenut"

Lauri Kiiski

Ja kasvukeskuksiin rakennetaan enemmän kuin koskaan uusia asuntoja sisäiselle muuttoliikkelle 100 % velkarahoin, eikä kenelläkään päättäjällä ole olemassa visiota siitä, kuinka työllisyys hoidtteisiin kasvavien yksityisrahoitteisten työpaikkojen työmäärää ja kysyntää kasvattaen ?

Kaikilla puolueilla taitaa silti olla yhteinen tilaus tavoitteissaan, kuinka julkista sektoria ja ennestäänkin mammuttimaista byrokratiaa kasvatetaan edelleenkin entisestäänkin.

Peekoo Suomalainen

Ymmärrän kyl just noin työttömien keskittymät. Mikäli siis siinä työttömyyden alussa on varaa muuttaa.

Mielestäni nykyinen aktiivimalli on hyvä, mikäli katsotaan kokonaisuutena työhistoriaa ja ikää?
Tuttavapiirissä on n. 3-kymppisiä, jotka ovat ikänsä maanneet himassa. En ymmärrä.

Itse duuniin 19 v, muutamien katkojen kautta kuitenkin nyt teen työtä, mikä katsotaan "paskaduuniksi" 4 h/pv.
Eli olen malliesimerkki sosiaaliturvan sovittamiseksi palkkatuloon.

Suomalainen systeemi ei missään kerro, miten toimit, vaan sudenkuoppien jälkeen opit kaikki ansat välttämään. Ja, kyllä, on 2 karenssia takana 2015 jälkeen. Niin vaan ne selvitin. Vaan on rakennettu pelkästään kyykytykseen, tämä omasta kokemuksesta.

Vaan tämä kyykytyskin voidaan kääntää voitoksi. Mä muutin stadista muualle elinkustannusten takia.
Helsingin kaupunki elättää joka kk 65 000 taloutta pääosin korkeiden asuinkustannuksien takia juuri nyt.

Itse jäin vakkariduunista pois 2015 vuoden alussa, karenssia pukkas. Ja toista perään 3 kk työehtoineen. Nämä selvitin. Nyt on siis 2018 ja olen ansiosidonnaisella edelleen, päiviä vielä noin 370. Tosin näyttää, että laskuri nollautuu taas 03-2018

Kyllä, olen yli 50 vuotias. Ja on todella sääli, mihin yhteiskunta on menossa.

Sääliksi käy nykynuorisoa ilman tulevaisuutta. Eläkettä tulossa muualta, kuin Suoli100, mutta myös muualta.

Politiikkaa seurannut nyt noin 15 vuotta, samoin taloutta. Kyllä ollaan aikas erikoisella tiellä. Rahalla saa. Kunnes kaikki tippuu.

Kalkela on kyl ikänsä seurannut politiikkaa, joten mä ainakin sanon, et kiitos. Lukenut pointteja, ja vastasellaisia, joista ikä-, ja poliittinen kanta paljastuu.

Marja-Liisa Kalkela

Sitoutumaton -68 lähtien. En tarvitse jäsenkirjoja kertomaan ketä äänestän.

Helsinki ,valtio ei elätä ketään.Kelan rahat kerätään kansalta.
Veroina,Alv 24% ja veroluonteisilla maksuilla.
Kansan sosiaaliturvan loi multa-kepu,sdp,vasemmisto,Msp yhdessä SAK ja EK kanssa -50 luvulla.
Sen rahoitti isoikäpolvi veroillaan .Ja sen piti turvata elanto kaikille eri elämäntilanteiden aikana.
esim.Työttömyyden aikana kun säännölliset tulot loppuu.
Lapsilisillä kun perhe kasvaa.
Äitiysraha kun nainen jää pois työstä odotusaikana.

Tuo kaikki romutettiin jo-94 mutta vain työttömien tuissa. Niistä tehtiin vastikkeellisia. Tuloja saavien tukiin on tullut yhä useampia etuuksia jotka maksetaan yhteisestä verokirstusta.

Ja kyllä.Rahaa saa lisää tulojen päälle Kelasta useammankin etuuden päällekkäin. Mutta kun tippuu tulottomaksi tai köyhäksi rahan tulo loppuu sosiaaliturvasta.Tai saa vain murusia mitä tuloja saavilta jää.
Eikä tuo ole tähtitiedettä vaan faktaa sen näkee sokea-Reetakin vaikka olis porvari.Jos haluaa nnähdä.
Jos kiinnosta niin lisää tuosta löytyy:
KELAN köyhyystutkimuksista,samoin THL tutkimuksista sosiaaliturvan jakautumisesta eri tuloryhmien välillä.

Marja-Liisa Kalkela

Kenellä on oikeus Kelan etuuksiin?
Kelan etuuksien saaminen edellyttää yleensä, että kuulut Suomen sosiaaliturvaan.
Joitakin etuuksia voit saada vain, jos olet asunut Suomessa tietyn ajan.
Suomen sosiaaliturvaan kuuluvat
-pääsääntöisesti kaikki Suomessa vakinaisesti asuvat henkilöt.
Lähde:
KELA
Joten asuuko suomalainen työtön vakinaisesti Suomessa?
Onko hän enää Suomen kansalainen kun on joutunut työttömäksi?

Peekoo Suomalainen

Suoli100 eläke- , ja tvm -maksut kasvavat vuosittain jo, ettei ole mitään järkee kohta tehdä duunii.
Koska, eläkefirmat eivät halua purkaa 200 mirjardin varojaan.
Koska käsitys "kestävyysvaje" keksittiin EU:n myötä.

Ottakaa selvää, mihin Suomi Oy Ab rahat menee!

Jani Sukuvaara

Onko kukaan miettinyt kuinka paljon aseita siirtyy maaseudulta muuttajien mukana kaupunkeihin? Jos tulee pettymyksiä ja työttömyyttä muuttamisen jälkeen, ovat nämä ihmiset kaukana sosiaalisista tukirakenteistaan. Onko mahdollista, että nämä ihmiset alkavat radikalisoitumaan?

Erkki Malinen

Eihän tästä kauan ole kun lehdet ja telkkariin teki ohjelmia näistä oravanpyörästä hyppääjistä , jotka muutti korpeen. Nämä oli sankareita kun jättivät hyvät työt ja muuttivat muka omavarasitalouteen. Kyllä nämä oli luusereita, yhteiskunta ne joutu elättämään. Kyllä se on kotikasvatusestakin lähtöisin jos työ ei kiinnosta, itse olen pienestä pitäen joutunu töitä tekemään jos se ei kiinnostanu se tunsi nahoissaan kirjaimellisesti.

Pasi Pulkkinen

Kysymys siitä onko oikein, että työtön voi elää työttömänä loppuelämänsä muuttamatta, jos alueella ei ole työtä. Tämä kuullostaa hyvin oikeutetulta kysymykseltä, jos hyväksytään sen sisältämät julkilausumattomat ennakkoehdot.

Tuo kysymys sisältää kuitenkin talousliberaaliudelle tyypillistä populismia kuten "ei ole työtä". Itse voin sanoa suoraan, ettei ole olemassa aluetta, jossa ei voisi tehdä jotain elämälle hyödyllistä eli työtä. Mistä tuossa "ei ole työtä" väitteessä onkaan kysymys. Kysymys on niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin raha eli ostovoima. Sitä ei ole kaikkialla.

Mennäämpä asiaan piemmän kaavan kautta.

Elämme kapitalismissa. Kapitalismi eroaa "vapaasta markkinataloudesta" sillä, että siinä järjestelmän sisällä on erilaisia vapaata kilpailua rajoittavia mekanismeja. Nämä mekanismit asettavat talouden toimijat vaihdannassa erilaiseen asemaan toisiensa suhteen. Tästä seuraa epäsuhtainen vaihdanta eli tulonjaon epäsuhta, jonka talousliberaali-ideologia sivuuttaa. Tällaisia kapitalismiin liittyviä erioikeuksia ja epäsuhtaisen vaihdannan aiheuttajia ovat yrityssalaisuudet, yleensä "epäsymmetrinen informaatio", patentit, tekijänoikeudet, itseasiassa aivan tuotemerkitkin ja usein julkinen sääntelykin.... Eli elämme kapitalismissa, jossa pääomat keskittyvät luonnostaan yhteiskuntaluokkien välillä, sisällä ja alueellisesti.

Kapitalismin negatiivisia vaikutuksia tulonjakoon ja yhteisön vakauteen on perinteisesti kompensoitu progressiivisella verotuksella, sosiaalipolitiikalla ja aluepolitiikalla. Aluepolitiikka on ollut se mekanismi, jolla niille alueille, jotka eniten kärsivät tästä epäsuhtaisesta vaihdannasta, palautetaan sieltä katoavaa ostovoimaa. Tämä on tehty suorina tulonsiirtoina kuten kuntaosuudet tai investointeina. Sikäli kun aluepolitiikasta on luovuttu on syrjäseutujen kokemat kapitalismin ongelmat realisoituneet. Kun alueen ostovoima kutistuu, tulee siitä itseään ruokkiva prosessi, josta seuraa talouden näivettyminen täysin riippumatta siitä onko alueella tehtäväksi kelpaavaa TYÖTÄ.

Toki maaseudulla perinteinen työ on koneellistumisen vuoksi vähentynyt, mutta se ei tarkoita sitä, että elämälle hyödyllinen työ olisi kokonaisuutena vähentynyt maaseudulla tai keskuksien ulkopuolisissa taajamissa. Kyse on ostovoimasta.

YlePuheen ohjelmassa ollut Vasemmiston edustaja ei kyennyt haastamaan Vartiaisen näennäisjärkevää retoriikkaa, koska ei itse hallitse kansantalouden toimintaa. Tällaisilla ohjelmilla saadaan kansa hyväksymään itselleen haitallinen politiikka, kun se esitetään vaihtoehdottomana "faktana" ja vasta-argumentit jäävät "tunteiluksi".

Jos Vartiainen hyväksyy kapitalismin ilman aluepolitiikkaa, on hän sosioekonomisen luokkayhteiskunnan kannattaja, eli ei ainakaan sinun ystäväsi mediaani-ihminen.

Samalla tavalla yhteisvaluutta, ilman jonkinlaista tulotasausmekaniikkaa, johtaa ongelmiin, oli kyseessä Eurooppa tai Suomi.

"Muuta, jos alueellasi ei ole työtä", on järkevä vaatimus, jos tavoitteemme on keskittää ihmiset muutamiin hallinnollisiin keskuksiin, ja siirtää maa- ja kiinteistöomistus talouseliitille ja korporaatioille. Jos me olemme järjestelmää ja sen haltioita varten, on Vartiainen oikeassa. Jos taas järjestelmän tulisi olla meidän hyvinvointia ja tulevien sukupolvien hyvinvointia varten, niin Vartiainen on väärässä.

Kyse on poliittisista valinnoista, ei vaihtoehdottomista faktoista.

Olli Parviainen

Olen samaa mieltä siitä että modernissa yhteiskunnassa esiintyy erilaisia "epäsuhtaisen vaihdannan" mekanismeja, jotka hyödyttävät pääomaa omistavia tahoja pääomattomien kustannuksella: Osa alunperin hyvässä tarkoituksessa laaditusta sääntelystä sekä rajoituksista on johtanut asumisen kalleuteen joka hyödyttää eniten suuria vuokranantajia, sekä toisaalla tuottaa kilpailuetua suurille pörssiyhtiöille paikallisten pienyritysten kustannuksella.

Sitä en kyllä ymmärrä miksi juuri haja-asutusalueet eniten kärsisivät tästä ilmiöstä? Eiköhän se ole kaupunkiseutujen pienituloinen ja/tai vähemmän koulutettu väki joiden elämää kaikkein eniten haittaavat työpaikkojen syntymistä ehkäisevät sekä elin-
ja asumiskustannuksia nostavat mekanismit?

Erkki Malinen

Jos on alue että sielä ei ole mitään lisäarvoa lisäävää työtä eikä ole näköpiirissäkään että sellaista tulisi. Niin eihän tämmöisessä paikassa työikäinen voi elää. Voihan ämpärillä mättää vettä avannosta toiseen jos sattuu jäitä olemaan, mutta eihän siinä mitään järkeä ole.

Kellie Wilson

Pyydä nopeaa ja kätevää lainaa maksamaan laskuja ja aloittamaan uuden rahoituksen projekteillasi halvimmalla 2 prosentin korolla. Ota yhteyttä meihin tänään: [email protected], jonka lainan määrä tarvitaan, koska vähimmäisluottotarjouksemme on 1.000,00 mihin tahansa lainaan. Olen sertifioitu, rekisteröity ja laillinen luotonantaja. Voit ottaa yhteyttä minuun tänään, jos olet kiinnostunut saamaan tämän lainan, ota yhteyttä minuun lisätietoja lainaprosessista, käsitellä lainasopimusehtoja ja miten laina siirretään sinulle. Tarvitsen kiireellistä vastausta, jos olet kiinnostunut.

Hobelman Finance

Tarvitsetko lainaa? JOS KYLLÄ! Ota yhteyttä Hobelman Finance and Mortgages Limitedin pienten ja suurten lainojen määrään. Tarjoamme lainoja kohtuullisella korolla 2%. Ota meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteessa [email protected] ja työskentelet kanssamme hyvästä kokemuksesta. +17816567138 luotto on avoin kaikille kansalaisuudesta riippumatta.

Johnson West West

Hei, tarvitset kiireellistä lainaa meille nopeasti pikaiselle lainalle ([email protected])

Tarvitsetko kiireellistä lainaa Auto Loan House -lainaa liiketoiminnan laina jne. Annamme kaikenlaisia lainoja alhaisella 1% ja saat lainan seuraavien 12hours sähköpostitse meille nyt kaikenlaisia lainaa

{[email protected]}

Koko nimi:
Maa / osavaltio:
Lainan määrä:
Lainan kesto:
Ocupation:
Puhelinnumero:
Ikä:

palaa meille nyt, jos tarvitset kiireellistä lainaa, lähetä meille sähköpostia [email protected]

Yrityksen nimi: REMY FINK

Lähetä meille sähköpostia nyt [[email protected]]