Sunnuntai 21.10.2018

T&T: Länsimetrossa tehtiin ”hassu ratkaisu” – ”Käytännössä asemia ei tulla ikinä pidentämään”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
12.1.2018 08:53
Päivitetty: 
12.1.2018 09:56
  • Kuva: Länsimetro / HKL / Timo Ojala
    Kuva
    Länsimetron asemien ruuhkautuminen sekä matka-aikojen pidentyminen on kuohuttanut espoolaisia.
|

Espoon metrolaitureista tehtiin lyhyempiä kuin Helsingissä, ja nyt tämä on osasyy Länsimetron asemien ja metrovaunujen ruuhkautumiseen. Asemien pidentämiseen jälkikäteen liittyy kuitenkin niin suuria teknisiä ongelmia, että sitä ei koskaan tulla tekemään, Tekniikka&Talous kertoo.

Lehti kysyi, voidaanko Espoon metrolaitureita näin jälkikäteen pidentää nykyisestä 90 metristä Helsingissä käytettyyn 135 metriin.

– Asemien pidentämisessä on isoja periaatteellisia ongelmia, vastaa infra- ja kalustojohtaja Artturi Lähdetie HKL:ltä.

Ongelmia on useita. Espoossa kaikki asemien tekniikka on laiturialueiden päässä eli juuri siellä, minne laitureita pitäisi jatkaa. Jos laituria taas haluttaisiin pidentää metrotunneliin, ongelmaksi muodostuisivat paloliukuovet. Paloliukuovien tehtävänä on osastoida asema ja tunnelit omiksi paloalueikseen mahdollisen tulipalon sattuessa. Tunnelissa asemaa ei enää kyettäisi osastoimaan.

– Eli käytännössä asemia ei tulla ikinä pidentämään, Lähdetie sanoo T&T:lle.

Lähdetie toteaa, että vaikka lyhyiden asemalaiturien tekeminen on joidenkin mielestä ”hassu ratkaisu”, oli sille selvät perusteet silloin kun ratkaisu suunnittelun aikana hyväksyttiin.

– On syytä muistaa, että kun päätös asemien pituuksista tehtiin, oli käsitys, että automatisaatio viedään loppuun ja saadaan lyhyemmät vuorovälit, kertoi HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila Uudelle Suomelle tällä viikolla.

Metrojen vuorovälien tihentäminen puolestaan on vaikeaa ja edellyttäisi mainittua metron automatisointia, mutta automatisointisuunnitelma peruttiin kolme vuotta sitten.

– Automatisointi siis nopeimmillaankin on vasta 2020-luvun loppupuolen ratkaisu, kertoo Anttila.

HSL pohtii kiivaasti ratkaisuja Länsimetron tilanteen helpottamiseksi. Lue lisää: ”Nämä ovat murhe”: Espoo vaatii Länsimetron ruuhkiin ratkaisua – voi joutua itse maksajaksi

Toinen syy Länsimetron ruuhkautumiseen on se, että matkustajamäärät ovat suurempia kuin HSL on ennakoinut. Lue lisää: Syy Länsimetron laituriruuhkiin löytyi – HSL myöntää virhearvion

Lähde osin: Tekniikka&Talous

Jaa artikkeli:

Kommentit

Seppo Suppi

Ei tämä voi olla näin saakelin vaikeaa: Täyspitkä juna, josta vain keskikohdan ovat avautuvat. Väki valuu kyllä käytäviä myöten junan päihin. Espoon alueella suljetut vaunut voisivat olla erivärisiä ja ovissa tietty kyltit, ettei tämä ovi avaudu kuin vasta Kampissa.

Ilkka Viinikanoja

Tuo toimisi, jos liikenteessä ei olisi vielä lukuisia M100-sarjan vaunupareja, joissa vaunujen välillä kulkeminen ei onnistu. Uudemmat M200- ja M300-sarjan junat ovat läpikuljettavia, mutta käsittääkseni HSL:llä on M100-sarjan junia edelleen enemmän kuin M200- ja M300-sarjan junia yhteensä.

Sami Saarela

Yhä jaksetaan jankuttaa tuosta automatisointitarpeesta, kun puhutaan vuorovälistä. Kummallista on, miten Tukholmassa vuoroväli voi olla pienimmillään kaksi minuuttia, vaikka siellä metrojunissa on ollut ja ilmeisesti tulee olemaankin kuljettaja.

Juha Kuikka

Tokiossa saattaa ruuhka-aikoina tulla juna kerran minuutissa ja solkenaan laiturille virtaavat matkustajamäärät komennetaan koppalakkisten vartijoiden toimesta parijonoon junan pysähdyksen jälkeisten oven kohtiin maalattujen merkkien väliselle alueelle odottamaan. Jokainen vaunu täytetään entisten matkustajien poistuttua tällä tavoin sotilaallisesti kuin armeijan alokkaat ruokasalin. Kaikki vaunut täytetään viimeistä jalkatilaa myöten siten, että vartijat työntävät oviaukosta roikkumaan jääneet matkustajat käsillään sisään, jotta ovi pääsee sulkeutumaan.
Ja homma pelaa!

Jonne Peto

Juurisyy on laiturien lyhyys. Kun nyt tiedetään miten paljon länsimetro meni yli budjetin, olisi selvitettävä syylliset molempaan ongelmaan. Jos metron elinikä on 100 vuotta, on idioottimaista selitellä laiturien lyhyyttä säästösyillä. Kysymys lienee taas että veronmaksajia on kusetettu huijareiden toimesta. Ketään ei tietenkään saada oikeuden eteen.