Keskiviikko 20.6.2018

Nyt tulee kiinteähintainen halpataksi – 10 €:n pirssit aloittavat Helsingin keskustassa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.1.2018 07:51
  • Kuva: Alma Talent / Pekka Karhunen
    Kuva
    Taksiala muuttuu hallituksen päätettyä alan avaamisesta kilpailulle.
|

Helsingin keskusta-alueella saa pian taksikyydin kymmenellä eurolla. Taksiyhtiö Kovanen valmistautuu taksialan kilpailun avaamiseen tuomalla pääkaupunkiseudulle kiinteähintaisen FixuTaxi-halpapalvelun.

Kovasen autot ovat Mercedes Benzejä, Fixutaxin puolestaan Toyota Prius -merkkiä. Kovasen omistavan Cabonline Finlandin mukaan uusi palvelu lanseerataan kesän korvilla. Taksiliikenne avataan kesäkuussa kilpailulle.

– Alan suuri muutos tuo varmasti lisää taksinkäyttäjiä etenkin, kun tuomme edullisemman vaihtoehdon markkinoille, Cabonline Finlandin ja Kovasen toimitusjohtaja Topi Simola sanoo tiedotteessa.

Simolan mukaan Cabonline haluaa jatkossa palvella ”myös suurta hintatietoisten joukkoa”.

– Jatkossa esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa taksimatkasta selviää noin kympillä. Tarkoitus on, että taksista tulee arkipäiväisempi tapa liikkua, Simola sanoo.

Kymmenen euron hinta koskee matkoja ”Helsingin keskustassa neljän kilometrin säteellä rautatieasemasta”.

FixuTaxiin liittyy tuleva sovellus, jossa matkan hinnan näkee etukäteen. Mahdollinen liikenneruuhka tai pitempi reitti ei näin kasvata matkan hintaa asiakkaalle.

Taksialan vapauttaminen tarkoittaa alan sääntelyn keventämistä. Esimerkiksi taksilupien määrän rajoitteesta luovutaan ja myös hintasääntelyä kevennetään.

FixuTaxi-palvelu lanseerataan ensin pääkaupunkiseudulla, ja ensi vuoden aikana tarkoitus on laajentua muihin suuriin kaupunkeihin.

Lähde osin: Kauppalehti

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kale Bogdanoff

Nyt alkaa taksi hinnat tippua. Itse käytin viikonloppuna uberia Tallinnassa. Hinnan,auton,rekisterinumeron, kuljettajan nimen ja tietysti jo sen , mistä auto tulee haku paikalle näin sovellutuksesta. 10km keskustasta, 17 minuuttia, hinta oli 5.84€, kuitti tuli heti ajon päätyttyä sähköpostiini. Miksi tälläiset tavalliset ihmisiä hyödyntävät monopolien purkamiset on voinut kestää Suomessa näin kauan.

Jari Koponen

Kukahan tuon oikeasti kustantaa? Jos 10kilsan autokulut olisivat vaikka vain 2 euroa ja autolla vaikka 1/2 ajasta ajoa, niin rahaa jäisi vähän päälle kymppi ja siitä pitäisi vielä verot maksaa. Ehkä se oli lainassa oleva kaverin auto?

Taneli Tempakka

Topi itse mainitsi TV haastattelussa että kuljettajan palkka on 50% kuluista.
Eli kun tuntiliksa olisi 10€ esim. niin melko monta 10€ kyytiä joutuu ajamaan tunnissa jotta kaikki verot ja maksut saadaan katettua.
Epäilen suuresti Topin matematiikkaa tämän kohdalla.

Pentti Westerholm

Ilmeisesti kysymys on 10 eur/henkilö ja taksiin mahtuu 4-8 henkilöön.Taksi kerää porukan sopivalla aikataululla.Eihän siitä saa minkään laskuopin mukaan kannatavaa jos näin ei toimita.Kaksi vähintään täytyy olla kyydissä jotta kuljettajakin saisi vaivan palkkaa.

Jaakko Arra

Talousliberaalit oikeistopuolueet 100 - 0 kansa... Taas jää näistäkin palkoista tuloverotus pitkälti saamatta. Samoin kuin alv niillä ostetuista tuotteista (ja alennetun hintatason mukainen osuus taksin alv:sta). Mutta tämähän oli kai pyrkimyskin joten bravo, kolme verolähdettä saatiin torpattua kerralla... mutta helppo myydä kansalle ''voittona'' koska tällä kertaa kansa olisi itse asiakkaana.

Jaakko Arra

Siis henkilökohtaisesti toivoisin, että taksinkuljettavat voisivat edelleenkin saada elämiseen riittävää palkkaa. Ettei tarttis perheen elättämiseksi tehdä toista työtä ja väsyneenä lähteä liikenteeseen vielä sompaamaan.

Atso Eerikäinen

Täällä Tokion laitamilla taksin perusmaksulla 730 jeniä (5,38 euroa päivän kurssilla) pääsee 3 km säteellä lähtöpaikasta, joka yleensä on juna-asema. Myös lennosta voi taksikyydin saada. Koskaan ei joudu taksia odottamaan.

Tokion keskustassa perusmaksu on noin euron halvempi.

Pasi Veistonen

Miksi joku jaksaa aina verrata Suomen hintoja ulkomaiden vastaaviin?!? Meillä taksin käyttö on pohjoismaiden edullisinta, ja jos otetaan näköjää niin suosittu esimerkkihinta....niin 4 henkilöä samalla taksilla pääsee Suomessa 4.3 euroa/hlö/5km ilta- ja yötaksalla....päivisin vielä halvempaa. Omalla autolla liikkuminen on tietysti ihan ilmaista (n. 25ke:n auton arvo putoaa noin 400e/kk....ja lisäksi tulee käyttökulut) Takseilla on tällähetkellä päivystysvelvollisuus ja hinnat samat koko maassa, mutta jatkossa taksin saaminen voi vaikeutua....varsinkin haja-asutusalueilla, ja hinnat varmasti nousevat kun kotisohvalta lähdetään yöllä siirtämään asiakasta....ties mistä mihin. Ymmärrän että taksiala herättää intohimoja, varsinkin alasta mitään tietämättömien keskuudessa, mutta totuushan on monta kertaa ihan eri, kuin luulo. Lopuksi pieni muistutus siitä, että taksia käytetään muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla ja alalla on todella kovia ammattilaisia hankkimassa elantoaan....eli jos joku kuvittelee pirssityön olevan pelkkää autolla ajamista niin kannattaisi ensin tutustua alaan ja vasta sitten puhua monopoleista sunmuista olemattomista luuloista.