Nordea-pankki alkaa suosia mobiilipankkinsa käyttäjiä verkkopankin käyttäjien kustannuksella. Heinäkuun alussa voimaan tuleva uusi hinnoittelu tarkoittaa sitä, että mobiilikäyttäjät pääsevät Nordeassa reilusti halvemmalla kuin verkkopankkia käyttävät asiakkaat. Kilpailijat S-pankki ja OP eivät seuraa Nordean esimerkkiä, Kauppalehti kertoo.
Nordea kertoi äskettäin muuttavansa hinnoitteluaan ja kannustavansa asiakkaitaan käyttämään mobiilipankkia. Jatkossa Nordean peruspalvelupaketti maksaa verkkopankin käyttäjälle 7,5 euroa kuukaudessa. Mobiilipankin käyttäjä maksaa palveluista 3,5 euroa vähemmän eli neljä euroa kuussa. Myös asuntolainaaja maksaa verkkopankin käytöstä neljä euroa kuussa, mutta mobiilipankkia käyttävä asuntolainaaja selviää nollalla eurolla kuukaudessa.
Nordea perustelee uudistusta sillä, että se haluaa ”yksinkertaistaa” hinnotteluaan. Tällä hetkellä verkkopankkitunnukset maksavat Nordean kanta-asiakkaalle kaksi euroa kuussa, mutta avainasiakkaalle ne ovat ilmaiset. Lisäksi asiakas on maksanut pankki- tai yhdistelmäkortista 2–4,7 euroa kuukaudessa, ja avainasiakas jälleen vähemmän. Uudessa hinnoittelussa pankkikortti ei maksa erikseen.
Kilpailija S-pankista kerrotaan, että asiakasomistajataloudet maksavat peruspalveluistaan nolla euroa.
– Meillä on kaikille S-ryhmän osuuskauppojen asiakasomistajille maksuttomat peruspankkipalvelut. Siihen sisältyy S-mobiili, joka yhdistää pankin ja kaupan palvelut, viestintäjohtaja Raija Gynther sanoo Kauppalehdelle.
Gyntherin mukaan S-pankki ei jatkossakaan aio hinnoittelulla ohjata asiakkaita tietyn alustan käyttöön.
Myöskään OP-pankissa ei ole aikeita muuttaa palveluiden hinnoittelua. OP:n peruspalvelun hinta on sama riippumatta siitä, käyttääkö asiakas palveluissaan konttoria, verkkoa tai mobiilia.
– Päivittäispankkipalvelut, joka sisältää käyttötilin, kortin ja verkkopalvelun ja verkkotiliotteen maksaa noin viisi euroa kuukaudessa. Omistaja-asiakas saa tästä noin 45 prosentin alennuksen, OP:sta kerrotaan.
Lue laajempi juttu Kauppalehdestä.
Kommentit
Sitä kaipaa vanhaa hyvä aikaa jolloin Postipankista sai ilmaisen tilin ja jopa korkoja silloisille pikku säästöilleen, se piti muutkin pankit kurissa ja nuhteessa sekä niiden säästäjät suojassa ahneuden peikoilta. Pankkejakin jotka oikeasti palvelivat oli joka kulmassa, nyt ei ole edes automaatteja ja vanhukset päivittelevät ja väliin kiroilevatkin, että taas on sekin automaatti viety...
Inflaatio jylläsi kahdeksassa. Hyvä oli Possupankin maksaa neljä korkoa.
Risto, juuri näin ja silti kyseinen pankki "tukehtui omaan räkäänsä"
Mä en ymmärrä nordean logiikkaa. Verkkopankki on paljon varmempi ja helppokäyttöisempi! Kuka Idi....i haluu olla kännykkä kädessä koko ajan? Ei siellä Somessa nyt niin tärkeetä oo et pitäis just sillä sekunnilla vastata.
ihmiset ovat myös unohtaneet että autolla ajaessa puhelimen käyttö EI ole sallittua.
Kaikilla ei ole varaa ostaa niitä ns parhaita puhelimia ja kansa on ikääntyvää ja veikkaan etteivät vanhemmat ihmiset halua olla kännykässä kiinni.
Niin asiaan palataan.. Nordea vaan ampuu iteltään ns nilkan irti eikä pelkästään vaan ammu siihen. Nordea näköjään haluu ettei asiakkaissa ole kuin juuri tilinsä haltuun saaneita teinejä ja nuoria aikuisia. Heiltä saa sitten kiskottua korkoo koron päälle kun tarvitsevat lainaa.
Nallepankissa on tavoitteena kerätä taas suurempia osinkoja ensivuonna osakkailleen. Nallepankissa ei myöskään tuulipukujen pienet säästöt ja tulot kiinnosta joten n. 7-8 euroa kuussa on pikkuraha paremmin tienaaville.
Maailma muuttuu ja pankkinaailma kehittyy.
Ei verkkopankissa ole mitään rakennevikaa, jonka takia sen käyttäjiä pitäisi rankaista ja kyykyttää!
Kännykkäkulttuurin ajaminen joka rakoseen on virheellistä ajattelua, superventilointia konservatiivisella alalla. Kännykällä maksetaan nykyisin siten, ettei raha edes käy enää pankin kautta.
Pitääkö tästä vetää se johtopäätös, että seniorien pitää siirtää rahansa Alibabaan!
Nordea noudattaa politiikkaa, joka ajaa kaikki pieni -ja keskituloiset muihin pankkeihin... Nallen ahneudella ei ole todellakaan rajoja...Olen tosi onnellinen, kun suljin tilini Nordeassa n. 10 vuotta sitten!
Tuollainen pelleily johtaa siihen, että alkaa yli 50-vuotiaiden pako pankista!
Ei se satanen vuodessa paljoa ole. Mobiili on ihan turha isosormiselle, tablettiinkin osuu paree.
Tässäpä sopiva haaste Nordealle oikeuteen yhdenvertaisuuden puuttuessa. Hinnoittelu ei saa olla erilainen ihmisten käyttäessä ainoaa pankkiaansa maksaakseen laskut ja muut.
Onko pakko olla Nordean asiakas.....
Hei susta ei näy kuin nenä tuosta kuvasta! Ei tainnut kelvata edes passiin?
Väärä viesti Nordea- pankin asiakkaille!
Päinvastoin verkkopankkia pitäisi tukea eikä polkea.
Taas mennä teinikenossa lippalakki väärin päin eteenpäin tehden vääriä päätöksiä.
Pitäisi ajatella myös maamme seniorikansalaisia - ensisisjaisesti. Kukaan ei kiellä, että teineille on omat palvelut, mutta niiden mukaan ei pidä tanssittaa koko kansaa.
Kun kassapalvelut on lakkautettu ja kivijalkapankit suljettu maksaa laskun maksaminen verkkopankissa tai mobiilissa sen 10€ se on helppo pyytää kun vaihtoehtoa ei ole..näin siinä tulee käymään
Toiminnot automatisoituvat ja kustannukset pankille itselleen laskevat, mutta hinnat asiakkaille nousevat. Nallen ahneudella ei ole tosiaankaan rajoja.
Nyt erotellaan jyvät akanoista. Onneksi olen valinnut oikean. Kerrankin.
Wahlroosin Nordeassa pienituloiset tuovat vain hiekkaa lattioille.
Eivät pienituloiset pääse tuulikaappia pitemmälle. Miksi normaali-ihminen yleensä nykyään menee edes pankkiin sisälle.
ennen oli kaikki niin helppoa , piti tehdä infra ja väylät valmiiksi , jotta voidaankin aloittaa rahastus kaikin tavoin , ennen kannatti tehdä töitä, nyt kannattaa olla valmiudessa ja säästellä voimia ja seurata taloutta koko työaika, terävällä päällä ja pulleilla muskeleilla saa työpaikalla olla juurikin näin ,
Meille pöytäkonetta ammatikseen käyttäville tuo selvästi on tarkoitettu hankaloittamaan pankkiasiointia. Pieniä kännykän virtuaalinäppäimiä näppäillessä tulee virhevalintoja ihan toisella tavalla kuin kunnon näppiksellä. Onneksi olen ja pysyn OP:n asiakkaana. Olin ennen Postipankin asiakas (kuuluin Kultapossukerhoonkin), mutta jätin sen, kun myytiin ulkomaille. Suomalainen pankki olla pitää! Nordean jätin kun äitini kuolinpesän hoidossa en voinut saada pesälle pankkikorttia vaan laskut piti maksaa jonottamalla pankissa.
Miksi täytyy koko ajan valittaa? Meillä Suomessa on useita pankkeja joista voi valita mieleisensä.
Nordean tiedotteessa lukee: "Jos käytät mobiilipankkia ja tunnuslukusovellusta, saat automaattisesti Mobiili Plus-
paketin, kun käytössäsi on tili ja kortti. Mobiilipankin lisäksi käytössäsi on myös
verkkopankki. Paketin kuukausihinta on 4,00 euroa."
Eli verkkopankki ei häviä mobiiliasiakkailta, vaan kuuluu edelleen palveluun. Lisäksi hintaan kuuluu myös pankkikortti, josta muistaakseni on erillinen maksu mennyt ennen.
#22 Paitti että marssijärjestys oli juurikin väärä. Että on verkkopankin asiakas, pitäisi saada se mobiilivaihtoehto-lisä käyttöön (jos haluaa/tarvii) siihen 4 euron kokonaishintaan! Silloin olisi järki päässä ja asiat oikeisssa paikoissaan! Kohdillaan.
Nyt ei pitäisi mennä "teinikenossa" muuttamaan maailmaa - hyvin konservatiisella alalla kuten pankkitoiminnassa. Luottamus ja usko menee meillä aikuisilla ihmisiltä.
Entä miten pärjää kännykällä näköongelmaiset, jotka eivät edes näe käyttää turvattomanpaa mobiiliyhteyttä.
Pankin tehtävä on toimia pankkina ja asiakkailla oikeus tulla kohdelluksi tasa-arvoisesti.
Nordean liiketoimintajohtaja vastasi Hesarissa mielipiteeseen, jossa tätä toimintaa moitittiin.
Kysyin häneltä sähköpostilla suoraan. Ei ole tullut vastausta. Pankin vaihto tässä vanhoille ainakin tulee.
Samanlaista hinnoitteluahan tekee valtio esim sähköautojen kohdalla ja yritti sähköpyöriinkiin soveltaa. Tuulisähkökin on kovin eri tavoin hinnoiteltua kuin järkevä ydinvoima.
Onpas taasen muutosvastaista kirjoittelua, luin eilen kirjeet eikä se nyt niin "karu" muutos edes ole. Tässä näkee kuka pankki on edelläkävijä ja kuka perässähiihtäjä. Sketsihahmon sanoin, Miksi kaiken pitää aina muuttua :)
Onko suomi hakusessa? Ihmisiin viittaava kysyvä pronomini on yleiskielessä kuka (Kuka tuli?). Hyvä kuitenkin ettet ruvennut vielä "ketättelemään" (ketä pankki?) - silloin olisi jo nousseet niskavillat pystyy. No kai noillakin taidoilla pärjäilee ns viimeisten matkojen toimistolla?
Tyypillisellä asiakkaalla, jolla on käytössä muitakin palveluja kuin pelkkä säästötili, palvelumaksut putoavat nollaan euroon kuukaudessa, jos käyttää mobiilisovellusta edes silloin tällöin.
Kuulostaapa todella karulta. :-)
"Nallepankissa on tavoitteena kerätä taas suurempia osinkoja ensivuonna osakkailleen. Nallepankissa ei myöskään tuulipukujen pienet säästöt ja tulot kiinnosta joten n. 7-8 euroa kuussa on pikkuraha paremmin tienaaville."
Todellisuudessa
Nallepankissa paremmin tienaavat ei maksa 7-8 euron kuukausimaksua se on huomattavasti pienempi kuukausimaksu ja edullisempi, esim. korkotuotot ja lainan korot heille on paljon edullisemmat kuin tuulipukukansalle.
Nordean ilmaisu "yksinkertaistaa" palveluitaan on lievästi sanoen huvittava. Mitä yksinkertaistamista on pakottaa maksamaan tuplasti nykyisestä palvelusta johon on ollut tyytyväinen vaikka siihen liitetäänkin lisätoiminto jolle ei asiakkaalla ole käyttöä?
Tuplaaminen eikä edes triplaaminen riittänyt kun yksinkertaistettiin "asiakasmyönteisesti" tallelokeroiden hinnoittelua. 40 euroa vuodessa oli aivan
kohtuullinen hinta pienestä laatikosta johon sai säilöttyä ne tärkeimmät . Yhtäkkiä keksittiin, että nämä sata vuotta paikoillaan nököttäneet peltitoosat ovatkin ihan väärässä eli vuosikäytössä joten otettiin käyttöön näppärä kuukausilaskutus, 20 euroa/kk eli vuosilasku kuusinkertaistui. Tallelokeron saattoi kävellä alakertaan vuokraamaan parissa minuutissa, mutta irtisanoakseen sen piti jonottaa ensin eteisen asiakaspalvelijalle varatakseen ajan toiselle asiakaspalvelijalle jolle kerrottiin olevan 3 tunnin jono mutta huomiselle sitten voimme antaa ajan. Kiitos siitä. Ennenkuin pankista oli ehtinyt poistua, tuli tekstiviesti varmistamaan sovitun ajan, joka olikin aivan muu kuin pari minuuttia aikaisemmin oli suullisesti sovittu. Tekstarisovittuna aikana sitten pankkiin jossa oli vastaanottamassa erittäin ystävällinen marokkolainen nainen joka esitteli ylpeänä hienoa pankkikonttoria ja kysyi olenko koskaan käynyt aikaisemmin täällä. Kerroin, että noin 50 vuoden ajan ja parin vuoden ajan töissä kesäapulaisena. Herttainen hymynsä ei hyytynyt. Seuraavaksi alkoi tenttaus tileistäni ja mahdollisista ulkomaisista talletuksistani, näitä tietoja kun nykyään kuulemma vaaditaan rahanpesun takia. Vartin kuluttua pääsimme asiaan: haluan irtisanoa tallelokeroni. Miksi ihmeessä? Koska hinta on kuusinkertaistunut. Voi sentään, onko noin. Kyllä. Sepä ikävää. Niin minustakin. Jne. Jopa lehtitilauksetkin voi irtisanoa yksinkertaisemmin mutta puolen tunnin väännön jälkeen oli kourassani paperi ja sain pääsyn alakertaan jossa sain tyhjentää lokeroni ja juhlallisesti luovuttaa avaimen Rosa Klebbin näköiselle virkailijalle. Tervetuloa moderniin yksinkertaistettuun pankkipalveluun! Huikea innovaatio: maksat vaikket käyttäisikään.
Eläkkeeni tulee edelleen Nordeaan koska en uskalla kuvitellakaan kuinka monta kuukautta joutuisin elämään ilman rahaa välimaastossa Keva-Nordea. Sitä odotellessa säästän pärjäämisrahaa S-Pankkiin. ..