Keskiviikko 26.9.2018

Katsastus meni uusiksi: Monessa autossa on vika, josta voi nyt saada hylkäyksen päälle ajokiellon

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.5.2018 07:56
  • Kuva: Alma Media arkisto / Outi Järvinen
    Kuva
    Uusi katsastussääntely tuli voimaan eilen sunnuntaina. Arkistokuva.

Autoilijan kannattaa nyt pitää entistä parempaa huolta tuulilasista. Muuten katsastusmääräysten tiukentuminen voi tuoda ikävän yllätyksen.

Katsastukseen on tullut muutoksia voimaan eilen sunnuntaina 20. toukokuuta. Trafin mukaan tuulilasin liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava vaurio voi nyt johtaa myös ajokieltoon. Tähänkin asti asiasta on voinut tulla hylkäys, josta on selvinnyt korjaamalla vian ja tulemalla uudelleen katsastukseen.

Kiveniskemät tuulilasissa ovat erittäin yleisiä. Vauriokorjaukseen erikoistuneen Autoklinikan teettämästä kyselystä käy ilmi, että joka neljännen suomalaisen autossa on kiveniskemä. Vauriot tuulilasissa aiheuttavat merkittävän turvallisuusriskin.

Aikavälit muuttuivat

Katsastukseen tuli 20. toukokuuta alkaen muitakin merkittäviä muutoksia kuin tiukempi tuulilasitulkinta. Yksityiskäytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusväli lyhenee nykyisestä. Tähän asti määräaikaiskatsastukseen on menty ensimmäisen kerran kolmivuotiaalla autolla, jonka jälkeen on ollut välivuosi. Viidennestä vuodesta lähtien katsastuksessa on käyty vuosittain (3-2-1-1-malli).

Jatkossa katsastusvälit harvenevat. Uudet autot ja raskaat nelipyörät on katsastettava ensimmäisen kerran nelivuotiaana ja sen jälkeen joka toinen vuosi kymmeneen vuoteen asti (4-2-2-2-1-malli). Tämän jälkeen ne on katsastettava vuosittain.

Muutos koskee henkilö- ja pakettiautoja sekä osaa mönkijöistä, mutta mopoautot jatkavat vanhalla mallilla

Siirtymävaiheessa on syytä olla tarkkana. Ajoneuvot, jotka on otettu käyttöön ennen päivämäärää 20.5.2018, siirtyvät uuteen katsastusaikaväliin vasta sen jälkeen, kun ne katsastetaan ensimmäinen kerran uusien säädösten voimassaoloaikana.

–Tämä tarkoittaa siis sitä, että nyt käytössä olevat, alle kolmivuotiaat autot katsastetaan ensimmäisen kerran kolmivuotiaana, jonka jälkeen seuraavat katsastukset suoritetaan viisi-, seitsemän- ja yhdeksänvuotiaana, toteaa Trafin erityisasiantuntija Teemu Toivanen tiedotteessa.

Ei kannata siis antaa itselleen jatkoaikaa tarkistamatta asiaa.

Katsastusaikavälin muutos koskee henkilö- ja pakettiautojen lisäksi myös raskaita nelipyöriä, eli muun muassa isompia mönkijöitä. Muutos ei kuitenkaan koske mopoautoja, joiden katsastusajat säilyvät ennallaan.

Jatkossa kaikkien ajoneuvojen paitsi O2-luokan perävaunujen ja museoajoneuvojen, katsastuspäivä määräytyy edellisen hyväksytyn katsastuksen, ei enää käyttöönottopäivän mukaan.

–Uudistus teki katsastusajasta niin sanotusti rullaavan eli katsastusajankohtaa on helppo siirtää haluamakseen katsastuttamalla ajoneuvo siihen aikaan vuodesta, jolloin sen haluaa seuraavan kerrankin katsastaa, kertoo Toivanen.

Seuraavan katsastuksen ajankohta kuitenkaan ei muutu, jos katsastus suoritetaan katsastusaikavälin päättymispäivänä tai sitä edeltävän 30 päivän aikana.

Lähde: Talouselämä

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markus Kilpijoki

"Vauriot tuulilasissa aiheuttavat merkittävän turvallisuusriskin." -Trafi

Toimittaja voisi kysyä tähän jotain statistiikkaa. Moniko kuolemaanjohtanut onnettumuus on seurausta kiveniskemästä tuulilasissa?
Itse en tätä usko alkuunkaan, ennemminkin tässä on nyt lobbarit saaneet jalan oven väliin. Ja näitä lobbareita löytyy niin vakuutusyhtiöistä kuin lasiteollisuudesta.
Uusi Suomi voisi asiaa tiedustella, tuskin löytyy faktaa tämän katsastusmääräyksen takana.

Topi Rantakivi

Haiskahtaa kyllä lobbareiden kusetuksen makua. Kiveniskemä tuskin aiheuttaa suurta vaaraa. Tähän minä haluaisin tilastoja, että onko kiveniskemä tuulilasissa oikeasti aiheuttanut vaaraa liikenteessä?

Minulla oli tuulilasi vaihdettu uuteen ja 2 viikon jälkeen tuli heti kiveniskemä. Kuka sen korvaa ja onko reilua, että ajokieltoa ja hylkäys päälle?

Vesa Korhonen

Onneksi oli oma kottero mahdolista katsastaa jo huhtikuun puolella. Eniten tässä muutoksessa pelottaa alkuajan mahdolliset (todennäköiset?) soutaa-huopaa-linjaukset, kun käytäntöjen "toimivuus" paljastuu, ja aletaan laatia soveltamisohjeiden muutosten muutosten muutoksia. Siihen päälle erilaiset tulkinnat niistä eri paikkakunnilla. Näistähän on jo kokemusta varsinkin 70-luvulta.

Vesa Korhonen

Onneksi oli oma kottero mahdolista katsastaa jo huhtikuun puolella. Eniten tässä muutoksessa pelottaa alkuajan mahdolliset (todennäköiset?) soutaa-huopaa-linjaukset, kun käytäntöjen "toimivuus" paljastuu, ja aletaan laatia soveltamisohjeiden muutosten muutosten muutoksia. Siihen päälle erilaiset tulkinnat niistä eri paikkakunnilla. Näistähän on jo kokemusta varsinkin 70-luvulta.

Erkka Ruotsalainen

Meinasin itsekkin katsastuttaa kotteroni huhtikuun puolella mutta pätkätyö vaan jatkuu ja jatkuu. Noh pääseepähän kohta kerralla näkemään mitä tykkäävät yli puolen tuulilasin yltävästä halkeemasta. Neljäs kesäkuuta viimeinen katsastuspäivä.

Ilse Siltakoski

Edelleen tätä virheellistä tietoa on liikkeellä. Kysyin viimeviikolla katsastuskonttorissa tästä asiasta, niin he sanoivat ettei ajokieltoa/hylkäystä tule ellei halkeamia/kiveniskuja ole pyyhkijöiden pyyhkimällä alueella haittaen näkyvyyttä ja jos lasi on selvästi läpi rikki. He teroittivat että samalla lailla kuin ennenkin katsotaan tuulilasin eheys ja iltapäivälehtien luoma hysteriä on turhaa.