Tiistai 13.11.2018

Vaihtuvatko mopoautot kohta ”kevytautoiksi”? Tavallinen auto jonka huippunopeus olisi 45km/h

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.7.2018 11:56
  • Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen
    Kuva
    Nyt kaavaillaan uutta lakia, joka toisi mopoautojen vaihdoehdoksi "kevytauton".

Niin sanottujen kevytautojen tuominen Suomen teille etenee, kun asiaa valmisteleva liikenne- ja viestintäministeriö sai hankkeesta pääosin myönteistä palautetta. Käytännössä ne olisivat vaihtoehto nykyisille mopoautoille ja kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) on kutsunut niitä myös nuorten autoiksi. 

Laki tähtää liikenneturvallisuuden parantamiseen. Mopoautoja ei lakiluonnoksessa kiellettäisi.

Kevytautot voivat olla esimerkiksi tavallisia henkilöautoja, joiden huippunopeus on rajoitettu teknisesti 45 kilometriin tunnissa. Liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrotaan Uudelle Suomelle, että rajoittimena voidaan käyttää rekkaliikenteestä tuttuja rajoittimia.

Ministeriön mukaan kevytajoneuvot rinnastettaisiin traktoreiden T-luokkaan, mutta verotuksessa niitä kohdeltaisiin henkilöautoina. Näin kevytauton verokohtelu pysyisi samana, jos rajoitin poistetaan ja ajoneuvo otetaan muutoskatsastuksen jälkeen käyttöön tavallisena henkilöautona. Vielä ei tosin ole selvää, pysyisikö ajoneuvon rekisterinumero samana tai tarvitseeko kevytauton perässä käyttää samanlaista huomiokolmiota kuin mopoautossa.

Lakiluonnoksen lausuntokierros päättyi 10. heinäkuuta ja 49 lausunnonantajasta 26 kannatti ehdotusta ja 13 vastusti sitä. Kymmenessä lausunnossa esitettiin teknisiä huomioita lakiluonnokseen.

Esitystä vastustaneet lausunnonantajat katsoivat ehdotuksen heikentävän liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta sekä olevan Suomen ympäristötavoitteiden vastainen. Kevytautojen katsottiin olevan painavamman rakenteensa ja nopeamman kiihtyvyytensä vuoksi mopoautoja vaarallisempia erityisesti kevyelle liikenteelle.

Mopo- ja moottoripyöräkauppiaita ja moottoripyöräharrastajia lausunnonantajat katsoivat ehdotuksen heikentävän nuorten liikenneturvallisuuden lisäksi muiden tielläliikkujien turvallisuutta, lisäävän päästöjä sekä heikentävän liikenteen sujuvuutta.

Lakiluonnosten valmistelua jatketaan virkamiestyönä. Hallitus on notifioinut EU:n komissiota lakiluonnoksesta, ja komission lausunnon odotetaan valmistuvan syyskuussa. Esitys on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä.

LUE MYÖS:

Kansanedustaja laittaisi mopoautot vaihtoon: ”15-vuotiaalle oikea auto, joka rajoitettu kulkemaan 45–60 km/h”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Pekka Salminen

"Kevytauto" on ehdottomasti parempi kuin mopoauto koska se suojaa kuljettajaa ja matkustajia tukevamman rakenteen takia. Tietysti hitaasti ajava on "tien tukko" muille autoilijoille. Suurin ongelma on Suomen surkea "minä minä minä itse" liikennekulttuuri. On tietysti toisia huomioivia kuljettajia, mutta he ovat vähemmistö. Osa syy on myös lainsäädäntö joka antaa hyvin lievät rangaistukset liikennerikoksista.

Esim. USA:ssa voi mopoilija ajaa keskikaistalla omaa vauhtiaan ja autoilijat kiertävät hänet ilman keskisormia ja torvensoittoja. Samoin jalankulkija saa kävellä rauhassa suojatiellä vaikkei olisikaan liikennevaloja. Jotkut kävelevät vinosti kadun yli vaikkei ole suojatietä ja autoilijat antavat jalkamiehen mennä vapaasti tien yli ilman käsimerkkejä. Tosin siellä on hieman kovemmat rangaistukset kuin Suomessa.

Eräskin kuljettaja ajoi päätielle stop merkkiä huomioimatta ja kolaroi. Päätiellä ajanut nuorukainen kuoli. Päälleajaja sai 15 vuotta vankeutta ja joutui maksamaan nuorukaisen kummallekin vanhemmalle 20 miljoonaa dollaria. Jos olisi ollut köyhempi niin olisi tullut kakkua huomattavasti enemmän.