Perjantai 14.12.2018

Vihreät: Lentovero Suomeen – ”Hinta matkustajalle 8–40€”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.10.2018 18:04
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Vihreät esittää, että Suomi ottaisi käyttöön kansallisen lentoveron esimerkiksi Ruotsin-mallilla. Ruotsissa lentovero määräytyy suhteessa lennon pituuteen, ja se peritään lentoyhtiöiltä. Hinta matkustajalle vaihtelee noin kahdeksasta 40 euroon.
|

Vihreät listaa tänään julkistetussa vaihtoehtobudjetissaan toimia, joilla puolue torjuisi ilmastonmuutosta. Toinen painopiste vihreiden varjobudjetissa on koulutus.

”Maamme nojaa edelleen voimakkaasti fossiilisiin polttoaineisiin niin energiantuotannossa, liikenteessä kuin lämmityksessä. On luotava uskottava suunnitelma siitä, kuinka tämä riippuvuus katkaistaan ja mitä rakennetaan tilalle. Fossiiliset polttoaineet saavat vuosittain noin miljardin euron verran verotukia. Suurimmat tuensaajat ovat dieselin käyttö, kevyen polttoöljyn käyttö työkoneissa sekä turve”, vaihtoehtobudjetissa sanotaan.

”Vihreät haluaa aloittaa fossiilisten polttoaineiden ja ilmastonmuutosta kiihdyttävien tukien alasajon heti”, linjaa vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja valtiovarainvaliokunnan varajäsen Emma Kari tiedotteessa.

Vihreiden tukien leikkauslista on lähes samanlainen kuin edellisvuoden vaihtoehtobudjetissa. Uutta sen sijaan on esitys lento- ja muoviverosta.

”Vihreät esittää lentoveron käyttöönottoa, koska tällä hetkellä taloudellinen ohjaus ei toimi. Lentäminen on yksi ilmastolle haitallisimpia liikennemuotoja ja lentoliikenteen arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan seuraavan 20 vuoden aikana. Silti kansainvälinen lentoliikenne on vapautettu polttoaineverosta, EU:n päästökauppa kattaa vain pienen osan lennoista eikä ulkomaan lennoista peritä myöskään arvonlisäveroa. Niin kauan kun näin on, tarvitaan kansallisia toimia”, puolue toteaa.

Vihreät esittää, että Suomi ottaisi käyttöön kansallisen lentoveron esimerkiksi Ruotsin-mallilla.

”Ruotsissa lentovero määräytyy suhteessa lennon pituuteen, ja se peritään lentoyhtiöiltä. Hinta matkustajalle vaihtelee noin kahdeksasta 40 euroon”, varjobudjetissa sanotaan.

Yle Uutiset on kertonut aiemmin tänä vuonna, että liikenneministeri Anne Berner (kesk) on tyrmännyt lentoveron muun muassa siksi, että sen ympäristövaikutuksia on pidetty vähäisinä.

Vihreät suhtautui jo samassa yhteydessä positiivisesti lentoveroajatukseen.

”Lentoveron (+100 milj.) lisäksi esitämme muoviveron (160 milj.) käyttöönottoa sekä selvitystä eläintuotteiden verottamisesta”, puolue toteaa.

Muoviveron ajatus nousi hiljattain esille myös yhteistyöryhmän raportissa, jossa pohditiin askelia kohti kestävää muovitaloutta. Raportissa esitettiin muoviveron käyttöönoton selvittämistä kertakäyttömuovien vähentämiseksi ja korvaavien ratkaisujen vauhdittamiseksi.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Vihreät voivat puolestani vaikka syödä homeiset korvansa. Lentoveroa ei tarvita ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Jos ihmisten osuudelle jotain todella vaikuttavaa halutaan tehdä niin se on kahdenlainen eli ydinvoiman merkittävä lisääminen ja kaupungistaminen mahdollisilla pienyksiköillä ja erikoistuneilla lämmöntuootajilla. Maa ja meriliikenteen osalta se on nopea metaanin eri muotojen käyttöönotto. Erityisesti nopeasti lisäämällä biokaasun tuotantoa pakollisena kaikilla nautakarja ja sikatiloilla.

Kolmanneksi tulisi aivan ehdottomasti vähentää biomassan kaikenlaista polttoainekäyttöä mukaanlukien etanoli muusta kuin selvästä jätteestä, palmuöljyä tai sen jätteitä sisältävät tuottee ja suoraan puumateriaalista eri tavoin valmistetut tuotteet poislukien mäntyöljysrtä valmistettu Verno.

Pasi Käyhkö

Mikko, juuri näin. Ydinvoima ja kaupungistuminen. Siinä ovat tärkeät sanat tehdäksemme puhtaamman maapallon.

Lisäksi kaikenlainen ammattimainen maanviljely pitäisi kieltää lähellä vesistöjä. Esim. turva-alue voisi olla miniminä 300-400m

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #13

Miksi minä maalaisia vihaisin. Tiedän, että Suonessa on paljon ns. paketoituja peltoja kauempana rantaviivasta jotka voitaisiin ottaa tarvittaessa käyttöön. Näin järvemme ja jokemme pysyisivät puhtaina.
Esim. paperi - ja kartonkiteollisuus ovat jo melko hyvin hoitaneet osuutensa.

Tapio Mäkeläinen
Vastaus kommenttiin #14

Pasi on oikeassa. Turkulaisena mulla on empiiristä kokemusta kun 70- l lietteet lirisi suoraa Aurajokeen savimailta. Pelto maksoi silloin 100000 mk hehtaari. Ilmakuvista nähtii ja nähdään yhä vaikutus mm sinilevään. Lahtelaiset opiskelukaverit laittoi olut ja viinipanokset. Ihmetteli kun ei käyny. No ei tietenkään vaan ne kuoli siihen sianpissaan.
Sitten vaadittiin tuota muutaman metrin suojavyöhykettä niin MKT
Älämölö oli käsittämätöntä. Vuosisataiset arvot tuhotaan ect.

Teollisuus on hommansa hoitanut hyvin mutta Olkiluoto 3 harmittaa. Samoin vihreiden anaalioppositio jätteenpolttolaitosten vastustuksessa. Meillä 8 mutta sweduilla 33.
Veroilla ei tätä korjata. Se on sitä vasemmistoanarkiaa. Millainen mahtaisi Emma Karin Suomi olla?

Ilkka Paananen

Samaa mieltä. Suomalaisten lentelyn (ei edes kapakasta ulos lentelyn).verotuksella on harvinaisen vähän tekemistä ilmaston muutoksen kanssa. Suomen energiapolitiikka perustuu johonkin hämärään eri eturyhmien osaoptimoituun muka vihreään pienen piirin piiperrökseen. Tämä maa tarvitsee virkamieshallituksen, joka laittaa näin aluksi energia--, työvoima-, maatalouspolitiikan ja soten raiteilleen tuottamaan hyvinvointia kansalaisille eikä milloin millekin eturyhmälle. Eduskunnalta tämä ei tietenkään tule onnistumaan. Mikko voisit alkaa nimellisellä korvauksella neuvonantajaksi energiasektorille..;)

Tapio Mäkeläinen

Vihreiden touhut ovat pelkkas kieltoa ja rajoittamista.
Raivostuttavan puupäinen sakki. Hyväntahtoiset perässäkulkevat kannattajat ovat just kuten Lenin sanoi: ääliöitä. Takana kuitenkin voikakas cityvasemmistolaisuus.
Saakohan vihreiden aktiiveista kukaan elantoaan yksityiseltä sektorilta?

Henri Kainulainen

Nastarenkaat kieltämällä suomen tieliikenteen päästöt laskisivat suurin piirtein koko suomen lentoliikenteen päästöjen verran. Tieliikenteen päästöt laskisivat ainakin pari prosenttia, koska kitkarenkailla on pienempi vierintävastus ja nastarenkaiden karhentamat tiet lisäävät kaikkien autojen vierintävastusta.

Finavia: Vuonna 2016 kotimaan liikenteen CO2-päästöt olivat 12 miljoonaa tonnia, josta kotimaan lentoliikenteen CO2-päästöt ovat 0,2 miljoonaa tonnia.

Kimmo Klemola

Näinköhän on. Polttoaine on täysin verotonta ja ulkomaan lennot ovat arvonlisäverottomia. Lentoyhtiöt ja kentät voivat periä kyllä erilaisia lisämaksuja. Jos vielä lennetään paikkakunnilta, jotka tukevat halpalentoyhtiöitä "markkinointimaksuin", voidaan sanoa että lentäminen on jopa negatiivisesti verotettua. Vihreiden lentoveromalli on hyvä avaus, mutta veron taso on naurettavan matala verrattuna maaliikenteen verottamiseen.