Maanantai 17.6.2019

”Autoilijat maksavat jo nyt matkansa ja päästönsä” – Autoliitto tyrmää työryhmän ”mahdottomat” vaatimukset

Luotu: 
12.12.2018 17:17
Päivitetty: 
12.12.2018 17:19
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    "Työryhmän esittämät polttoaineveron korotukset sekä tiemaksut nostaisivat suomalaisten suuria liikkumiskustannuksia entisestään", Autoliitto toteaa syyttäen tänään julkaistua raporttia löyhistä laskelmista ja epärealistisista tavoitteista.
|

Autoliitto antaa palaa täysillä kertoessaan, mitä mieltä se on liikenne- ja viestintäministeriön johtaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän tänään julkaisemasta toimenpideohjelmasta liikenteen kasvihuonepäästöjen poistamiseksi.

Autoliiton mukaan käytännössä työryhmä esittää liikkumisen kustannusten lisäämistä, mikä liiton mukaan perustuu löyhiin laskelmiin niiden vaikutuksista.

"LVM:n työryhmän toimenpiteet ovat suurin piirtein samoja, joita säännöllisin väliajoin on jo vuosien ajan nostettu muutenkin esille haluttaessa heikentää henkilöautoliikenteen kilpailukykyä. Työryhmän esittämät polttoaineveron korotukset sekä tiemaksut nostaisivat suomalaisten suuria liikkumiskustannuksia entisestään. Autoilijat maksavat jo nyt matkansa ja päästönsä, sillä tieliikenteeltä kerätään noin kahdeksan miljardia euroa veroja vuodessa", Autoliitto toteaa.

Liitto myöntää suoraan, että ilmastonmuutos on vakava asia ja mutta sitä vastaan pitää taistella realistisin keinoin.

"Henkilöautoilu edustaa Suomen kasvihuonepäästöistä noin kymmenettä osaa."

"Jos liikenne olisi päästökaupan piirissä, 130 g/km hiilidioksidipäästöillä ja 20 000 kilometrin vuotuisella suoritteella päästökiintiön voisi ostaa 70 eurolla”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen havainnollistaa.

Niemisen mukaan korotettavaksi esitettävää ajoneuvoveroa on korotettu viime vuosina jo useaan otteeseen.

"Esimerkiksi 120 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavan henkilöauton ajoneuvoveron perusvero on noussut seitsemässä vuodessa vajaasta 60 eurosta 184 euroon. Päästöttömän sähköauton ajoneuvoveron perusvero on kiristynyt 19 eurosta 106 euroon. Tämän lisäksi sähköautosta maksetaan käyttövoimaveroa."

Lue lisää: Hurja laskelma Suomelle: Jättimullistus alkaa 2025, ja sitten menee koko autokanta uusiksi

Autoliitto toteaakin, että tieliikenteelle ei ole tullut korotuksista mitään vastinetta eikä ole takeita, että näin tapahtuisi henkilöliikenteen osalta työryhmän esittämien toimenpiteiden jälkeenkään. Lisääntyneistä verotuotoista huolimatta esimerkiksi tiestön kunnossapitoon ei ole saatu riittävää rahoitusta.

"Vasta pari vuotta sitten hallitus asetti erittäin kovaksi tavoitteeksi saada Suomeen 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Nyt LVM:n työryhmän mukaan sähköautoja onkin reilun kymmenen vuoden kuluttua noin 670 000 ja kaasuautoja 130 000. Mitään todellisia perusteluja ja konkreettisia toimia, joille olisi asetettu oikea hintalappu, ei ole esitetty. Tavoite tuntuu täysin mahdottomalta", Nieminen sanoo.

Hänen mukaansa nyt esitetty visio on todella kaukana suomalaisten arjesta.

Henkilöauton keskimääräinen arvo on nyt 3700 euroa

"Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan", Nieminen lataa.

"Työryhmän työstä ei selviä, miten uusia tai uudempien autojen hankkimisen vaatima pääomantarve rahoitetaan tai mitkä vaikutukset suunnitelmalla on koko Suomen yhteiskuntarakenteeseen."

Nieminen sanookin, että Suomi on EU:n harvimmin asuttuja maita ja täällä oman auton käyttö on perustellumpaa kuin missään muualla. Auto ei Suomessa ole mikään luksustuote, vaan arjen mahdollistaja.

Autoliiton mielestä ministeriön työryhmän tavoittelemat päästöhyödyt perustuvat hyvin löyhiin laskelmiin ja todelliset vaikutusarviot puuttuvat.

"Tähän kiinnitti huomiota myös valtiovarainministeriö, joka jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen. Raportista puuttuvat muun muassa laskelmat siitä, miten toimenpiteet vaikuttavat suomalaisten liikkumismahdollisuuksiin, työntekoon ja asumiskustannuksiin."

”Raportissa esiin noussut fossiilisten polttoaineiden myyntikielto on kevyt heitto, jolla voi olla merkittävät vaikutukset. Autoliittoon tulee jo nyt runsaasti kysymyksiä siitä, minkä auton uskaltaa ostaa. Kysyjät ovat useimmiten päätyneet lykkäämään muuten ajankohtaista autonhankintaansa”, Nieminen sanoo.

LUE MYÖS:

Keskusta: Dieseliä ei pidä kieltää Suomessa – toinenkin keino on

Painava lausunto Suomelle: Tiemaksut kaupunkeihin, polttoainevero ylös – raju sähköautolukema

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jouni Halonen

Eikö ensin pitäisi osoittaa, että hiilidioksidi aiheuttaa ilmaston merkittävää ja maapallolla ennennäkemätöntä lämpenemistä? Hiilidioksidia on edelleen vain 0,04% (v) eli 400 ppmv ilmakehän alaosissa.

Tietenkin, jos kyse on jostain muusta, niin voisi ne perustelut tuoda esiin. Olisi helpompi hyväksyä hihhulointi hiilidioksidista, tuosta elämälle välttämättömästä aineesta.

Jussi Linjama

Noista luvuista pääsee kiinni päästöttömän sähköauton verotuksen kehitykseen. Jos se on nyt noussut 19 eurosta 106:een se tarkoittaa, että vero 1.279-kertaistuu joka vuosi.

Vuonna 2025 se on 600 euroa vuodessa. Vuonna 2030 se on 2040 euroa vuodessa. Hiukan ehdinkin jo ihmetellä, että mistähän ne puuttuvat miljardit haetaan jos autoilijat ryhtyvät päästöttömiksi.

Sitten jos liikenteessä on pelkkiä sähköautoja, niiden vuosittainen käyttömaksu on luokkaa 3000-4000 euroa vuodessa. Muistakaa jättää tuon verran säästöön, kun uutta sähköautoa hankitte.

Ilkka Paananen

Osuva ja varteenotettava huomio. Se on varma, että liikkumisen verotus on valtion erityisen huomion kohteena olipa energiana bensa, diesel, sähkö, kaasu, kaura, häkä tahi pieru. Kun riittävä massa kansalaisia on saatu sitoitettua mitä tahansa energiaa käyttävään kulkineeseen, kehitetään sille vero ja sitä nostetaan ja sitä nostetaan ja sit....ei tällä ole mitään tekemistä ilmastonsuojelun kanssa.

Hannu Peltola

mun oli pakko laittaa todella pieni päästöinen diesel mersu seisontaan aika uus ja oli pakko ostaa alle tonnin vanha savupiippu kun kersussa oli pienillä päästöillä vero noin 1200 ja tolla halvalla vanhalla isopäästösellä romulla 194e, ei duunarilla ole enää varaa ajatella päästöjä, kun ytirir olla vihree, sitä sakotettiin ja nyt moni maksaa 10 vuotta turhaan kalliita dieseleitä joissa todellakin pienemmät päästöt kun bensa vehkeissä, lisäksi elinkaari puolet pidempi mikä vie vielä lisää ekologiseen suuntaan , no, näin bvanhensin osaltani pakon edessä suomen autokantaa, ihmettelenm vaan monellako on varaa ostaa sähköautoo kun bensa ja diesel autojen maksut monella vielä 10 vuotta edessö,l todella m ielisaitrasta

Kim Forsell

Mulle riitti 3 kuukautta sittenlypsylehmän rooli nykyään pyöräilen käytän Vattenfallin sähkösopimusta ja vielä kirsikkaa kakun päälle en ole koskaan ollut lentokoneen kyydissä. Miten nämä jatkuvat veronkorotukset ja muut ilmastohömpät voi kokoajan iskeä muhun? Olen matalapalkka alalla eli tienään alle 1290
Kuukaudessa siis käteen ja kumminkin ei ole varaa ostaa eikä kuluttaa mihinkään turhaan. Ja kumminkin olen se syyllinen koska mulla ei ole sähköautoa eikä varaa ostaa luomua. Vastatkaa joku ministeri tähän pyydän mulla on pienempi hiilijalanjälki kuin 99% väestöstä mutta mua kumminkin syyllistetään. Juha Sipilä vastaa?

Petri Kilpi

Kyllä on joillakin suu messingillä, jos saadaan Suomeen myytyä 800000 autoa reilussa 10 vuodessa. Suomalaiset syytää rahaa ulkomaille ja osan ottaa verottaja (esim 40000 € keskihinnalla rahaa tarvitaan 32000 miljoonaa euroa, siis 32 miljardia). Jokaista Suomen asukasta kohden tämä on 5800 € ja nykyautojen keskihinta olisi artikkelin mukaan 3600 €.