Maanantai 22.7.2019

Kova äläkkä Laura Huhtasaaren osallistumisesta Matteo Salvinin suurkokoukseen: ”Putinille ja Venäjälle hyödyllisiä idiootteja”

Luotu: 
19.5.2019 11:11
Päivitetty: 
19.5.2019 11:28
  • Kuva: EPA / Matteo Bazzi
    Kuva
    Italian sisäministeri Matteo Salvini järjesti eurooppalaisten äärioikeistopuolueiden suurkokouksen lauantaina Milanossa.
|

Perussuomalaisten varapuheenjohtajan ja eurovaaliehdokkaan Laura Huhtasaaren osallistuminen Italian sisämininisterin Matteo Salvinin järjestämään Euroopan äärioikeistopuolueiden suurkokoukseen Milanossa puhuttaa Suomessa.

Kuohuntaa lisää se, että juuri Salvinin kokouksen alla Itävallan varaliittokansleri ja oikeistopopulistisen FPÖ:n puheenjohtaja Heinz-Christian Strache jätti molemmat tehtävänsä lahjuskohun vuoksi.

Der Spiegelin ja Süddeutsche Zeitungin julkistamalla videolla Strache esittää, että hallitukseen noustuaan hän voisi tehdä venäläisten kanssa julkisia sopimuksia esimerkiksi rakennusalalla. Saksalaismedian mukaan tapaamisessa keskusteltiin myös venälästen mahdollisesta vaalituesta, jonka jälkiä voitaisiin peitellä säätiön avulla. Der Spiegel kertoo varmistaneensa videon aitouden. Strachen mukaan kyseessä oli lavastettu tilanne. 

Tapaus nosti uudelleen esiin eurooppalaisen äärioikeiston Venäjä-yhteydet. Esimerkiksi juuri Matteo Salvinin johtaman italialaisen La Legan on huhuttu saavan taloudellista tukea Venäjältä. Lue tarkemmin:Kova väite venäläisten salaisesta rahoituksesta Italian äärioikeistolle – Tutkija: ”Matteo Salvini, olet petturi”

Muun muassa ruotsidemokraattien puheenjohtaja Jimmie Åkesson on kieltäytynyt yhteistytöstä Salvinin kanssa juurikin tämän Venäjä-myönteisyyden takia. Legaa edustava europarlamentaarikko Mario Borghezio on nostanut erikseen esiin myös perussuomalaiset samassa yhteydessä ja huomauttanut perussuomalaisten ja Legan suhtautumiseen Venäjän olevan erilaista. Tämän on arvioitu saattavan muodostua Salvinin kaavaileman äärioikeistolaisen europarlamenttiryhmän esteeksi. Lue lisää:Yksi asia voi estää Matteo Salvinin kaavaileman yhteenliittymän – ”Esimerkiksi perussuomalaiset on paljon kriittisempi”

Laura Huhtasaari ei kuitenkaan näe asiassa ongelmaa.

”Me emme keskity eroavaisuuksiin, vaan meillä on yhteinen tehtävä pelastaa Eurooppa EU:lta. Venäjällä ei ole mitään tekemistä ja roolia Euroopan kansallismielisten parlamenttiryhmien päämäärissä, joten Venäjä ei ole kysymys”, hän sanoi lauantaina STT:lle.

Toimitusministeristön ulkoministeri, perussuomalaisten entinen puheenjohtaja Timo Soini (sin) nostaa esiin Huhtasaaren roolin eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan johtajana.

”Eduskunnan ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajan tehtävä on vaativa ja vastuullinen toimi. Kysymys ei ole pelkästään valiokunnan johtamisesta vaan eduskunnan kannan edustamisesta ja julkituomisesta. Perussuomalaiset halusivat ja saivat ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajuuden. Sitä pitää käyttää taiten Suomen hyväksi. En pidä viisaana, että perussuomalaiset hönkivät osaksi Euroopan Unionin laitaoikeistoa. Laura Huhtasaari antoi näytteen arvostelukyvystään osallistuessaan Milanon tapaamiseen”, Soini kommentoi blogissaan sunnuntaina.

Soini muistuttaa myös, että jos Huhtasaari valitaan EU- parlamenttiin tulee eduskunnan ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajan paikka uudestaan täytettäväksi.

”Jussi Halla- aho ei tätä vastuuta voi paikoilla. Seurauksena onkin poliittista historiaa valiokunnan puheenjohtajan, tulevan ulkoministerin ja tasavallan presidentin yhteistyön muodossa. Kolmiodraamaa.”

Kokoomuksen eurovaaliehdokas Tuomas Tikkanen huomauttaa, että Salvini, Strache ja Ranskan kansallisen liittouman johtaja Marine Le Pen ovat kaikki muun muassa julkisesti vastustaneet EU:n Venäjälle asettamia talouspakotteita.

”Perussuomalaiset ovat halukkaita liittymään ryhmään Venäjältä rahaa vastaanottavien Putin-mielisten puolueiden kanssa. Nämä ilmiöt ovat Euroopalle haitallisia, ja siksi kaikkien vastuullisten voimien on yhdistettävä voimansa ja taisteltava tätä vastaan. On surullista, jos isänmaallisuus kääntyy kansainvälisen yhteistyön vastustamiseksi ja Venäjän vasalliksi alistumiseen”, hän kommentoi tiedotteessaan.

EU:ta vastustavia ryhmiä näyttääkin Tikkasen mukaan yhdistävän Venäjä-mielisyys.

”Nämä ryhmät ovat Putinille ja Venäjälle ns. hyödyllisiä idiootteja, Kremlin kätyreitä. EU-vastaisuudessaan ne näyttävät hyväksyvän liittolaisekseen kenet vain, jos se heitä hyödyttää.”

Myös EK:n johtaja Ilkka Oksala kommentoi aihetta käyttämällä termiä ”hyödylliset idiootit”.

”Järkyttävää, että Euroopan vapauduttua sosialismin ja Neuvostoliiton kauhuista löytyy näitä ”hyödyllisiä idiootteja” kaikkialta Euroopasta. Poliittisen kentän ääripäät ovat itäisen vaikuttamisen välineitä. Kohta heräämme kasakan nauruun”, hän tviittasi lauantaina.

 

 

Vihreiden konkaripoliitikko Osmo Soininvaara puolestaan kuittaa suoraan Huhtasaarelle kysymällä, onko Venäjä ”ihan vain pyyteetön rahoittaja”. 

 

Myös Saksan liittokansleri Angela Merkel on reagoinut voimakkain viikonlopun tapahtumiin.

”Meidän on päättäväisesti noustava vastustamaan populisteja. He haluavat tuhota meidän arvojemme mukaisen Euroopan. Eurooppa on rauhan, vapauden ja vaurauden projekti ja nationalismi on tämän projektin vihollinen”, hän sanoi puheessaan Zagrebissa Deutsche Wellen mukaan.

Lue lisää:

Angela Merkeliltä kova ulostulo populisteista: ”He haluavat tuhota meidän arvojemme mukaisen Euroopan”

Laura Huhtasaari puhui Matteo Salvinin suurkokouksessa: ”Perussuomalaiset haluaa ottaa kädestä samalla tavalla ajattelevia”

Itävallan varaliittokansleri eroaa lahjontavideon vuoksi: ”Jouduin laittoman ansan uhriksi”

 

Jaa artikkeli:

Kommentit

Janne Pohjala

Kyllä tämä aika väsynyttä on. Obaman hallinto ja aakosvirastojen virkamiehet loivat tämän Venäjäkortin ja sen jälkeen demarit ovat lätkineet sillä kaikkea joka ei heitä miellytä.

Syyttäneet Trumppia (Nothinburger, Muller). Syyttäneet Venäjää Hillaryyn sekaantumisesta, mitä ei ole varsinaisesti mitään todisteita, vain tyhjä syyte (Nothingburger II). Brexitiin, Ranskan vaaleihin, Saksan vaaleihin Ruotsin vaaleihin sekaantumisesta. Eikä koskaan löydy mitään.

Sitten Putin valitsi Suomen preidentiksi Sauli Niinistön ja Antti Rinteen hallitustunnuistelijaksi. (Tietekin, on se ilkee)

Ja nyt Putin on joka ainoan EU globalisti-federalisti -linjaan kriittisen tahon takana. Siis tahojen, jotka haluvat sellaisen EU:n kuin millaisena se meille 1995 myytiin eli suvereenien Euroopan maiden yhteismarkkinana.

Tämä on mennyt naurettavaksi. Mikä tahansa puolue, vaikka edustaisi keskustaa tai jopa sosialistipuolue itäisestä Euroopasta muuttuu äärioikeistoksi jos

1) kritisoi liittiovaltiokehitystä
2) vallan keskittämistä
3) mitä tahansa nykyisen EU -poiltiikan linjaa
4) siirtolaisuutta EU -alueelle
5) asettaa maan asuikkaiden edun Evostoliiton edun edelle
6) kritisoi toimimattomia ja Euroopan maille haitallsia pakotteita, kun Euvostojohto uskoo että itseään mahaan puukottaminen on voittoisa strategia, koska USA niin pitää siitä että EU työntää USA puolesta puukkoa omaan mahaansa

Ja kas vain ja PUH! Äärioikeisto on "natseja", "rasisteja" ja "Putnin tukemaa". Kyllä olisi Hitler ja Göbbels ylpeitä EU:sta miten se mustamaalaa kriitikoitaan vielä olemattomimmin perustein kun Joseph osalsi juutalaisia mustamaalata 1933-1939.

Mutta antoihan herra iso G sentään Euvostoliiton propagandisteille hyvät pohjat. Juutalaisethan olivat myös vieraan vallan tukemia sabotöörejä ja riski kolmannelle valtakunnalle. Ihan siinä missä nämä EU-kriittiset neljännelle.

Raimo Laine

Kyllä Krimin tilanteeseen joku ratkaisu tarvittaisi, kun eihän pakotteita ja jännittynyttä tilannetta voi ikuisesti jatkaa. Krimin väestöstähän 92% äänesti Venäjään liittymisen puolesta pelätessään Ukrainan hallintoa.

Janne Pohjala

Kyllä sen pääti järjestää Krimin alueparlamentti 27.2.2014 samassa parlamentin istunnossa, jossa Krimi julistettiin itsenäiseksi Ukrainasta. Äänestyksen organisoi Krimin aluehallinto.

Krimin paikallishallinto kutsui ETYJ:in vaalitarkkalijoita valvomaan äänestystä, mutta USA / Ukraina vastustivat ja estivät tarkkailijoiden tulon. Valvojia toivottiin paikalle.

Crimea invites OSCE observers for referendum on joining Russia

https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-referendum-osce/crimea...

Me voimme verrata äänestyksen tulosta 26.4.1990 säädetyn Neuvostoliiton hajoamislain mukaiseen lailliseen äänestykseen Krimillä. Laki antoi myös autonomisille alueille oikeuden äänestää itsenäisyydestään.

Krimillä pidettiin kansanäänestys 20.1.1991. 81,37% kävi äänestämässä joista 93,26% kannatti itsenäisyyttä. Tulos ilmoitettiin Ukrainalle joka vahvisti äänestyksen tuloksen 12.2.1991.

Mutta 24.8.1991 Ukraina julisti itsensä itsenäiseksi sisältäen edelleen Krimin. Ukraina laittomasti ohitti Krimin oikeuden itsenäisyyteen. Tämä johti mielenosoituksiin Krimillä ja Krim julistautui uudelleen itsenäiseksi 1992. Tästä huolimatta Ukraina piti Krimiä oikeudetta itseensä liitettynä 1991-2014.

2014 vaalitulos on identtinen 1991 äänestyksen tuloksen kansa. Krimin asukkaiden kanta, jista 90% on venäläisä, ei ollut muuttunut.

Vuosi äänstyksen jälkeen Kanadan tilauksesta saksalinen GfK tutkimusyhtiö teki tukimuksen Krimin asukkaiden kannasta. Kysymykseen "Kannatatteko Kimin liittymistä Venäjään", krimin asukkaat vastasivat

Kyllä, ehdottomasti 82%
Kyllä, pääosin 11%
En osaa sanoa 2%
En 2%
Ei halua ottaa kantaa 3%

USA:n liittovaltion BBG teki vastaavan kyselyn kesällä 2014 ja sai saman tuloksen.

On kiistaonta Krimin asukkaiden enemmistön kanta toteutui ja että se oli sama kuin 23 vuotta aiemmin. Ukraina piti Krimiä pakkollitettynä itseensä 23 vuotta vaikka se hyväksyi 12.2.1991 Krimin laillisen äänestyksen tuloksen.

Lähde: Forbes

http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2015/03/20/one-year-after-russia-a...

https://www.strategic-culture.org/news/2017/02/08/how-ukraine-annexed-cr...

Jari Siili
Vastaus kommenttiin #48

Pensasvenäläinen sentään;
listauksesi joukoista on vajaamiehittynyt.
Siitä puuttuvat kokonaan hihamerkittömät, vahvasti aseistetut joukot,
joita oli paikalla ennen valtausta, valtauksen aikana ja tänään.
Osa niistä liikkuu moottoripyörillä. Motoristeilla on tunnukset.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #84

Ks alta pidemmän kommnetin lopusta:

Venäläisiä sotilaita oli mukana 120 miestä jotka 27.12.2014 Mustanmeren laivasto antoi Krimin pyynnöstä Krimin Kiovalle lojaalin poliisin poistuttua muodostetuille turvallisuusjoukoille avuksi. Turvallisuusjoukkoihin kuului eri arvioiden mukaan noin 1500 miestä joista 1380 oli Krimin asukkaita.

Janne Pohjala

Jari, Ukrainan entiset joukot. Luetaan läntistä sotilaslähdettä:

Krimillä seurattiin tarkasti tapahtumia Maidanilla. 24.2.2014 Krimin alueparlamentin puhemies Vladimir Konstatinov sanoi että mikäli vaalitella valittu hallinto kaadetaan, Krimin tulisi hakeutua osaksi Venäjää.

27.2.2014 Krimin alueparlamentti äänesti epäluottamuslauseen Krimin PM Anatolii Mohylioville. Sergey Aksyonov valittiin vt. pääministeriksi ja Krimi julistettiin itsenäiseksi Ukrainasta. Samassa parlamentin istunnossa päätettiin järjestää kansanäänestys Krimin kohtalosta.

Kiovasta irtautumista perusteltiin sillä että siellä valtaan on vallankaappauksella noussut johto, jolla Krimin alueparlamentin kannan mukaan ei ole laillista valtaa autonomiseen Krimiin. (kutakuinkin sama perustelu kuin mitä Suomi käytti 1917 kun Pietarissa noisivat bolsevikit valtaan).

Seuraavana päivänä 28.2.2014 Ukrainan PM Ihor Tenyukh ilmoitti vt presidentti Oleksandr Turchynoville että Krimin joukoista enää 1500-2000 on lojaaleja Ukrainalle.
14 000 Ukrainan armeijan, merivoimien, rajavalvonnan, poliisin ja muuta viranomaista siirtyi Krimin asukkaiden puolelle.

Tämä 14 000 Ukrainan puolelta Krimin asukkaiden puolelle vaihtaneiden sotilaiden joukko oli se joka Krimin "miehitti", ei Venäjä. Puolen vaihto oli ymmärrettävä koska sotilaat olivat Krimiläisiä eivät toimisi omiaan vastaan. 2000 oli muualta Ukrainasta

Tieto siitä että 16 000 sotilasta 14 000 vaihtoi puolta oli Kiovalle epämieluisa ja koska Venäjästä oltiin jo aiemmin tehty syyllistä kaikkeen, luotiin väite että Venäjä on hyökännyt Krimille. Joukkojen puolenvaihdosta ollaan oltu äärimmäisen hiljaa koko läntisessä mediassa, alla olevasta sotilaslähteestä asian voi lukea itse.

Venäläisisä sotilaita oli mukana 120 miestä jotka 27.12.2014 Mustan meren laivasto antoi Krimin pyynnöstä Krimin Kiovalle lojaalin poliisin poisttua muodostetuille turvallisuusjoukoille avuksi. Turvallisuusjoukkoihin kuului eri avrioiden mukaan noin 1500 miestä joista 1380 oli Krimin asukkaita.

Kiovalle lojaalit 2000 sotilasta päästettiin pois Krimiltä. Krimin valtaisi Ukrainan oma armeija joka vaihtoi puolta Krimiläisien puolelle. Mm. koko Ukrainan laivasto Krimillä aluksineen vaihtioi puolta.

https://outride.rs/en/how-did-the-russians-take-over-crimea-a-report-aft...

Jari Siili
Vastaus kommenttiin #46

Pensasvenäläinen sentään;
listauksesi joukoista on vajaamiehittynyt.
Siitä puuttuvat kokonaan hihamerkittömät, vahvasti aseistetut joukot,
joita oli paikalla ennen valtausta, valtauksen aikana ja tänään.
Osa niistä liikkuu moottoripyörillä. Motoristeilla on tunnukset.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #85

Ei puutu, et lukenut huolella. Niitä oli 120:

Venäläisiä sotilaita oli mukana 120 miestä jotka 27.12.2014 Mustanmeren laivasto antoi Krimin pyynnöstä Krimin Kiovalle lojaalin poliisin poistuttua muodostetuille turvallisuusjoukoille avuksi. Turvallisuusjoukkoihin kuului eri arvioiden mukaan noin 1500 miestä joista 1380 oli Krimin asukkaita.

Jari Siili

Myötähäpeää huhtasaaren tyhmyydelle.
YÖK! huhtasaari.
Tärkeää on vain medialoisteessa pällistely.
Ihan sama missä porukoissa.

Tuli todistettua että:
Ennakkoääntä ei kannata antaa missään vaaleissa.
Jos olis äänestänyt ennakkoon perustaa, niin nyt harmittelis mielessään...

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #29

Ja jos oikein typerästi käyttädymme saavat suomalaiset perheenisät taistella viimeiseen mieheen Trumpin puolesta Venäjää vastaan ja Suomelle käy kuin Puolalle toisessa maailmansodassa.

Siksi 89% suomen rodellisesta armeijasta, eli reservistä ei kannata Natoa.

Reserviläisliiton kyselytutkimus: Nato-jäsenyyttä kannattaa 11 prosenttia vastanneista

Suomalaiset kannattavat liittoumattomuutta tai tiiviimpää sotilaallista yhteistyötä EU:n piirissä kuin Nato-jäsenyyttä.

https://yle.fi/uutiset/3-9451582

Jari Siili
Vastaus kommenttiin #49

Oletko Janne semmoinen venäjän trolli eli agitaattori, joista puhutaan?
Valeinformaatio generaattori?

Luenko sellaisen nyt ihan livenä?
Yleistät ja kerrot vain valitsemasi,
väittäen että väitteesi ovat faktaa.

Yhdistelet tietoja pukien niistä faktojen valepukuja.

Nyt vielä suoraan uhkailet idän hirviöillä ja
molotov stalin (Neuvostokansaa murhanneella) perinteillä.

Eikö tuo Puolailu ole aika törkeää.

Kuule Janne
Nato tai ei mutta ei missään muodossa putinin venäjää.

Minulle Trump ja Putin ovat saman kolikon kääntöpuolet.
Väärää rahaa kumpikin.

Meidän perheelle ja perheen isälle se on sitten sitä,
jos maamme puolustus aseeseen tarttumista vaatii.

Meitä on viisi puolustushenkistä,
armeija koulutuksen saanutta asetaitoista.
Ja kaksi sivaria...
Kaikki puolustavat maataan.

Uhka maallemme on suuri, arvaamaton ja moninainen
mutta historiallisesti se on tullut mmiltei aina idästä.
Ja nykyaikana uhka on tuttu ja se sama vanha.

Tuulee venäjällä mistä päin tahansa, se tuuli kulkee Suomen puolelle.

Elämme sen uhan kanssa joka päivä.

Osa perheestämme kouluttautuu tälläkin hetkellä
mm. kohteliaiden sotilaiden varalta.

Venäjän uhka on todellinen.
Krimin valloitus todistaa sen.
Venäjän uhka on Suomen ja Ruotsin yhteinen asia.

Niilo Mäkelä

Eipä ole pitkä aika kun Venäjä olisi haluttu EU-jäseneksi?
Saksa ja moni muu EU-maa ovat hyvin riippuvaisia Venäjän energiasta.
EU ei pärjää nykymenolla edes maahanmuuttokysymyksessä?
Missä ovat ne hyödylliset jotka saisivat EU:n hallinnon haltuun?

Janne Pohjala

Kiina ja Intia ostavat venäjän kaasut jos Eurooppa välttämättä haluaa maksaa kaasustaan yli kaksinkertaista hintaa ja ostaa LNG:tä USA:sta. Tähän asti ei ole haluttu.

Kaasun myynnin lisäämisen Kiinaan mahdollistava nyt 99% valmiina oleva Power of Siberia -kaasuputki, joka on 3000 km pitkä ja kuljettaa vuodessa 38 miljardia kuutiota kaasua Kiinaan.

http://www.gazprom.com/projects/power-of-siberia/

Saksa, Ranska eikä Hollanti eivät ole kiinostuneita kalllista LNG:stä. Eivätkä myöskään tykkää hyvää Trumpistanin uhkailusta ja kiristämisestä. Siksi Merkel sanoi 2018 ettei Eurooppa voi enää rakentaa turvallisuuttaan USA:n varaan.

Toki on selvää että Eurooppa on edelleen tärkeä asiakas Venäjälle ja Venäjä haluaa Euroopan myös pysyvän asiakkaanaan. Siksi Venäjä ei tule käyttämään kaasua aseenaan.

Vesa Kiljunen

Lyöppäs nyt listaa siitä,ketä täällä oikeasti ajaa Suomen etuja.Käteinen,Sippula,Stuppeli,joku vihreistä tai vassareista tai jopa Ärkoopeesta joku?
Listastasi taitaa tulla tosi lyhyt.Puolueen etu näyttää paljon hyväksyttämältä,kuin OMA ETU!

Jukka Mikkola

Ihmisten joukossa on yleensä vähän niitä ihmisiä, jotka ovat valmiit laittamaan tulevaisuutensa peliin. Tässä tapauksessa kysymys on ollut poliittisesta tulevaisuudesta. Sininen tulevaisuus on suoraa jatkumoa sille isänmaalliselle teolle, jossa isänmaan etu asetettiin oman henkilökohtaisen edun edelle.

”Tänään emme ole poliitikkoja, vaan isänmaan asialla”

https://www.youtube.com/watch?v=TKhxkjqCY7Q

Jukka Mattsson
Vastaus kommenttiin #56

Vesa on ihan oikeassa. Itsekin olen puolueeton. Miksi?

Hyvä niin sillä silloin uskaltaa katsoa avoimesti mikä missäkin puolueessa on pielessä tai hyvää. Harva puolueuskollinen sitä avointa arvostelua tekee... ainakaan omalle puolueelleen?

Sitä kutsutaan ryhmäuskollisuudeksi tai ryhmäkuriksi joka on mielestäni demokratian vastakohta ja puolueen äänestäjien pettämistä. Ja tämän on moni muukin huomannut kuin minä tai Vesa.

Kyllä Raija sinullakin on aika kapeakatsoinen kommentointi. Miksi?

Vesa Kiljunen
Vastaus kommenttiin #56

En nyt itseäni persuksi väittäisi,mutta sympatiani he saavat näitten koulukiusaajapuolueiden taholta tulevalta suu vaahdossa olevalta järjettömältä paatokselta.
Miksi näin?Yli viisikymmentä vuotta maailmaa seuranneena vanhojen valtapuolueiden näytöt perus nettoveronmaksajan näkökulmasta ovat surkeat.Tilipussia katsoessa tässä ihmettelee varsinkin pääkaupunkiseudulla,milloin täältä joutuu pakenemaan.No,viimeistään,kun eläkkeelle pääsee.Vajaa kolmekymmentävuotta vientiteollisuudessa olleena joutuu katselemaan mihin kaiken maailman järjettömyyksiin vaatimattomia verotulojani jaellaan.Ja,jos kritisoi,niin pitäisi pitää vaan turpa kiinni ja levittää lompakkoa vain vielä leveämmälle.
Vanhat valtapuolueet eivät tarjoa minulla muuta kuin lisäkurjistumista.Sen takia olen "mitätöinyt" ne jo mielestäni.
Se ,että tuovatko persut muutosta siihen,jää nähtäväksi ja valuvikoja heilläkin on,mutta jotain tässä on tapahduttava ja siksi on vain katsottava sekin kortti.
Mutta,kun perusduunari ajetaan henkisesti ja taloudellisesti nurkkaan,niin jossain vaiheessa sieltä tullaan pois ja ryminällä.

Raija Lempiäinen
Vastaus kommenttiin #68

Ainoa puolue joka Suomessa ajaa perusduunaria ahtaalle on kokoomus! On aina ollut, siksipä sen valtakauden ansiosta on suomalaisen työväestön elintaso laskenut ja vyöt kiristyneet. Köyhien määrä on huipussaan, surullisinta lapsiperheköyhyys! Kuitenkin PerusSuomalaiset ovat halukkaita kokoomuksen kanssa lisää kyykyttämään kansalaisia, arvomaailmat ovat niin samansuntaiset, kuulemma??
Kokoomus saa myös ottaa syyn niskoilleen ääriliikkeen noususta!

Vesa Kiljunen
Vastaus kommenttiin #73

Kokoomuksen duunarin vihan nyt ymmärtää,mutte eipä paljon demareitakaan kyseinen asia kiinnosta.
Meillä ABB:llä tuli vuosi sitten uusi palkkamallI,josta työnantaja löysi sopimuksista porsaanreiän,joka johti siihen,että pahimmillaan kokeneilta työntekijöiltä tippui tuntipalkka pahimmillaan 7euroa/tunti.Niin mitä teki demarivetoinen Teollisuusliitto.Kävi Turja ja Riku poika levittelemässä käsiään ja voivottelivat meidän huonoa kohtaloaan ja jatkoivat istumistaan kojamon miljoonakasan päällä.Huikeata edunvalvontaa!Meitä erosi iso kasa samantien ammattiliitosta.Että se siitä duunariystävällisistä demareista.

Jari Siili

Sinä kalastelet vesseli! Mutta älä huoli; en ole kiusaajatyyppiä.
Toiset vaan lukevat kokeisiin ja tekevät gradunsa itse.

Kuka nyt oikeasti ketään todella tuntee, ja vaikka tuntisikin,
niin ei kaikkea tarvitse julkistaa siksi että
voisi olla yhteiskuvassa isojen poikien kanssa.

Odotan mielenkiinnolla huhtasaari politiikalle jatkoa.
Ehkä on odotettavissa poliittinen lauselma ja
prinsessakiertue a'la laura ja Shamaani Durek.
Niin uskottavalta huhtasaari minusta tuntuu.

Hannu Rautomäki

Tyypillistä Venäjä-hysterian lietsomista Euroopan kansallismielisien maustamaalaamikseksi.
Venäjä muka manipuloi jopa USA:n presidenttivaaleja. Todisteita ei ole näkynyt, eikä tulla näkemään.
Nyt sitten Venäjä-korttia heilutellaan kansallismielisiä vastaan.
Naurettavaa mielipiteenmuokkausta ja manipulointia.
Mitäpä EU:n puolesta ei tehtäisi?

Pekka J. Mäkinen

Juuri näin Hannu. Muiltakin toimittajilta unohtuu usein se että Huhtasaari edustaa suomen kansaa, ja että PS on parin viimeisen gallupin mukaan maamme suurin puolue.

Eikö siis meillä demokratia toimikaan kun täällä ja muuallakin toimitaan kuin vain "meidän" eli kuvitellun poliittisen eliitin lailla ajattelevat ovat totuudessa kiinni, kun nuo toiset "pahat ihmiset" taas toimivat maamme edun vastaisesti.

PS edustaa suurta kansanosaa enkä voi ymmärtää enkä hyväksyä sen osakseen saamaa jatkuvaa halveksuntaa, joka on itseasiassa demokratian halveksimista. Toisaalta siinä on hyväkin puolensa, nimittäin mitä enemmän perussuomalaisia haukutaan ja heidän ajatteluaan ja tavoitteita mitätöidään, se itseasiassa vain lisää PS:n kannatusta. Väitän että jo nyt käydyt hallitusneuvottelut jossa PS jätettiin paitsioon, on osaltaan lisännyt PS:n kannatusta ja tehnyt siitä maamme suurimman puolueen.

Raija Lempiäinen
Vastaus kommenttiin #57

Huhtasaari edustaa alle viidesosaa kansasta, ei kannata suurennella, kansalaisilla on laskutaito ja arvostelukyky talella! Kiihotus on vastenmielistä ja pelottavaa, nousee eteen mielikuva eräästä viiksekkäästä kansankiihottajasta!

Pekka J. Mäkinen
Vastaus kommenttiin #74

Huhtasaari edustaa siis noin miljoonaa suomalaista. Edustaako joku enemmän. Viimeisten galluppien mukaan ei edusta. Kansalaisilla on toki arvostelukyky tallella ja tässäkin sanassa on sana arvo. Se tarkoittaa sitä että jotkut antava arvoa enemmän itsenäisyydelle ja vapaudelle kuin EU:n alaisuudelle ja sen määräyksille, vaikka siitä olisikin taloudellista hyötyä. Talouselämä ei ole koko elämä.

Panu Saarela

Rautomäki jaksaa jauhaa silkkaa potaskaa. Itävallan populisipuolueen johtaja on juuri joutunut eroamaan jäötyään kiinni valmiudedtaan ottaa venäläinen korruptioraha vastaan. Mueller, FBI ja CIA ovat tutkineet ja todistaneet Venäjän puuttumisen presidentinvaaleihin. Monet populistipuolueet Salvinin johdolla vastustavat Venäjän pakotteita. Samoja puolueita Venäjä rahoittaa.

Ja Rautomäen mielestä kansallismielisiä mustamaalataan. Kuinka syvälle persu voi päänsä työntää pensaaseen?

Panu Saarela

Rautomäki jaksaa jauhaa silkkaa potaskaa. Itävallan populisipuolueen johtaja on juuri joutunut eroamaan jäötyään kiinni valmiudedtaan ottaa venäläinen korruptioraha vastaan. Mueller, FBI ja CIA ovat tutkineet ja todistaneet Venäjän puuttumisen presidentinvaaleihin. Monet populistipuolueet Salvinin johdolla vastustavat Venäjän pakotteita. Samoja puolueita Venäjä rahoittaa.

Ja Rautomäen mielestä kansallismielisiä mustamaalataan. Kuinka syvälle persu voi päänsä työntää pensaaseen?

Janne Pohjala

Ei ole jäänyt juuri kiinni, vaan tämä lavastattu tapaaminen kuvattiin 2017.

Jokainen voi sitten arvioida miksi tämä video, jolla tätä poliitikoa on hyvin todennäköisesti kristeetty kaksi vuotta, päätettiin tuoda julkisuuteen Eurovaalien alla?

En usko että kyse on sattumasta, vaan kaksi vuotta sitten etsitiin joku Itävallan oikeistolainen poliitikko, joka saatiin omaa hölmöyttään ansaan.

Tämän lavastuksen Venäläiselle naisella ei ole osoitettu olleen Venäjällä yhteyksiä kehenkään, kertovat itävallan uutiset.

Lienee varsin selvää että tämä kaksi vuotta vanha video tuotiin esiin nyt jotta sillä voitaisiin leimata kaikki EU -kriittiset tällä kortilla.

Näin ollen tulos voi olla jopa se että tämä vain ennestään lisää intoa äänestää EU -kriittisiä. koska kaksi vuotta vanhan asian panttaminen ja käyttänyt nyt osoittaa että nykyinen valta EU:ssa on hädissään asemansa sulamisesta.

Panu Saarela
Vastaus kommenttiin #51

Kiinni jäämisellä tarkoitan tietenkin asian julkituloa ja sen seurauksia. Saivartelu ei tätä muuksi muuta. Eikä sillä ole mitään merkitystä, että tilanne oli lavastettu, ei silläkään, onko venäläisellä naisella Venäjällä "yhteyksiä kehenkään". Olennaista on valmius korruptioon. Tämäkään ei Pohjalan pyörittelyillä kummene miksikään.

Kun populististen puolueiden suuresti arvostama populistijohtaja jää housut kintuissa kiinni Venäjän käsikassaraksi alentumisesta ja demokratian syvästä halveksumisesta, niin Pohjalan mielestä tämä on osoitus "vallan" petollisesta juonesta EU-kriitikoiden leimaamiseksi!

Pohjalan mielestä Strache-raukka vain joutui julmaan ansaan "omaa hölmöyttään", varsinaisia roistoja ovat ne, jotka leimaavat populisteja Venäjä-mielisiksi. Vakituisen Venäjä-trollin ajattelu on umpikujassa.

Pekka Näränen
Vastaus kommenttiin #63

Panu, mehän on jo totuttu että Pohjala pomppaa aina esiin, kun Kremlin näkemyksiä pitää puolustaa. Kuten nyt vaikka nuo hänen iänikuiset höpinänsä Krimistä, jotka minä jo aikoinaan US:n Puheenvuorossa osoitin perättömiksi.

Nyt hänen mielestään ne ovat konnia, jotka ovat paljastaneet korruptoituneen ja maanpetokseen valmiin itävaltalaispoliitikon. Tuolla logiikalla pedofiilisaalistajille ansan virittäneet poliisit ovat konnia, ei suinkaan näin kiinnisaatu pedofiili! Noiden putinistien moraali taipuu vaikka kahdeksikoksi, jotta pääsevät herraansa palvelemaan ...

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #72

Et osottanut ja tuossa on kaikki lähteet esitetty. Siitä Pekka yrittämään uudelleen.

Lisää lukutaitoa Pekka tarvitsee kuitenkin sitä ennen.

Minä totesin että tämä 2017 kuvattu video tehtiin tai ainakin käytettiin ilmiselvästi Eurovaaleihin vaikuttamiseksi.

Että se oli lavastettu.

Että se oli ansa.

Että se oli näin olen tietoisesti tehty ja kohteeksi vailttu lomallaan oleva kohde jonka arveltiin tällaisen ansaan saatavan, eli puhuvan enemmän kuin ajattevan etenkin pienessä humalassa.

Että mikään asiassa ei liity Venäjään. Ei nainen eikä oligarkki.

Nämä ovat kaikki faktoja, jotka ovat erittäin moraalisia. Pedofilia on eri asia kuin huonosti harkitut lauseet tilanteessa joka oli tietoisesti rakennettu.

Sitä en toki kiistä että ettekö varmasti ole kaikissa puolueissa koplaajia. Voi aloittaa vaikka Paavo Lipposesta ja kaasuputkesta, jos haluaa esittää että jokainen joka tekee mitä tahansa yhteistyötä minkään Venäjään liittyvän kanssa on heti tuhoamassa Euvostollittoa.

Ja jos teille ei ole vielä valjennut niin nyt lännessä pelataan Neuvostoliiton ajan peliä missä jokainen joka edes keskusteli jonkun länsimaalaisten kanssa oli saman tien yhteiskunnan, eli Neuvostoliiton vihollinen.

Nyt Euvostoliiton vihollinen. Teistä on varmasti vaan hyvä että EU kehittyy kiihtyvää vauhtia kohti uutta Neuvostoliittoa kun federalistit yrittävät roikkua vallassa?

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #63

Onhan sillä keskinen ero jos esitetään että Venäjä tukisi näitä puolueita. Se että

1) Latvialainen esittää venäläistä, ei ole todiste vaan antitodiste Venäjän osuudesta

2) Tekaistulla naisella ei ollut yhteyttä yhtää kehenkään oligarkkiin

Video osoittaa että kyseinen politiikko oli valmis koplaamaan mutta ei millään tavoin todiste että virallinen Venäjä pyrkisi yhteistoimintaan näiden puolueiden kanssa.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #64

Ei lännen käymä infosota USA:n liittolaisen USA:n maailtauluja vastaan ole mikään salaliitto, kaukana siitä.

Sitä on käytetty Balkanilla, Irakia vastaan, Libyaa vastaa, Syyriaa vastaan, Venäjää vastaan, Kiinaa vastaan.

Tapio Mäkeläinen

Mitäpä tuohon lisättävää. Graduväärentäjä kreationistilta tuskin omaa luovuutta ajattelussa vii odottaa.
Ihmetyttää että ihan fiksuina pitämiäni ihmisiä on tuohon populistiseen höttöön lähtenyt mukaan. Lähtihän niitä stalinisteihin ja lapualaisiinkin. Tulokset muistetaan.
Ilmastopolitiikasta oleen PS kanssa samaa mieltä. Muuten on tarina masentavaa.

Veijo Murtomäki

Yksisilmäistä! USAlle ja Natolle hyödyllisiä idiootteja ovat useimmat Euroopan maat. Meillä puolueista Kokoomus ja RKP sekä suurin osa mediaamme, joille kelpaa lähes kaikki jenkeistä ja Naton Euroopan keskuksista tuleva propaganda. Venäjää syytetään vaalivaikuttamisesta, josta ei liene silti USAn suhteen ole muuta kuin väitteitä. Ja kun USA on törkeästi vaihtanut armeijansa avulla valrijärjetelmiä Irakissa, Libyassa, Syyriassa ei ole onnistunut ja nyt se haluaa vaihtaa Iranin johdon, tässä ei nähdä mitään erityistä, kun USAlla on ilmeisesti oikeus tehdä mitä vaan. Eläköön kaksinaismoralismi!

petteri ritala

Samalla logiikalla persut voisivat sitten liittyä vihreidenkin ryhmään, joka haluaa lisää maahanmuuttoa, sanoisi vain, että emme ole samaa mieltä, mutta pidetään toisiamme kädestä, niin helpottaa. Persut on todellakin idiootteja.

Irma Asikainen

On se kummaa, miten joitakin ihmisiä näyttää hävettävän tunnustaa olevansa Perusuomalainen, tai ainakin perussuomaalisten linjoilla ja ajatusmaailma on hyvin lähellä niitä arvoja, joita PerSut ajavat, mutta jotenkin vaan monille ihmisille PerSut ei ole vieläkään salonkikelpoinen puolue ja ei kehdata tunnustaa sitä ääneen. Juttelin tuossa yhdessä tilaisuudessa ihmisten kanssa ja niin kauan, kun ei puolueiden nimiä mainittu, olivat ihmiset hyvin Perussuomalaisten linjoilla, mutta heti, kun otettiin esiin puoluesidonnaisuus, alkoi PerSujen mollaaminen.
En tietenkään malttanut olla mainitsematta siitä ja sekös aiheuttikin melkoisen härdelin. Se on mielestäni rusinoiden poimimimista pullasta, eli otetaan ilolla vastaan ne hyvät asiat, joita PerSut ajavat, mutta ollaan muka niin paljon parempia ihmisiä, ettei kehdata näyttäytyä siinä kontekstissa julkisesti. Melkoista kaksinaismoralistista höttöä sanoisin.
On totta, että siihen joukkoon mahtuu monen moista sukan kuluttajaa, mutta se kaikki ei tee perSuista yhtään hunompia, sillä niitä älykääpiöitä mahtuu kyllä jakaiseen puolueeseen (joillakin jopa puheenjohtajaksi) ja kaikkiin ihmisryhmiin, vaikka ne eivät ole joka paikassa samalla tavalla esillä kuin PerSujen sallivassa puolueessa.
Siitäkin pitäisi PerSuille antaa pisteet, että se ei jätä ketään marginaaliin, vaan antaa jokaiselle mahdollisuuden olla osa joukkoa. Ja se juuri on PerSujen voima.

Markku Savikivi

Suomi on rankattu maailmalle kaikkein hyödyllisimmäksi valtioksi. Kivahan se vaan on, jos Venäjäkin meidän politiikastamme hyötyy. Vahingontekijöitä on jo liiankin kanssa.

Merkel totesi kymmenisen vuotta sitten monikulttuurisen Saksan epäonnistuneen täydellisesti ja sanoi sitä multiculturalismi-oppia elämänvaleeksi.

Myös eeuun Euroopan rauhanprojekti on mennyt päin halvattua. Liittovaltiofanaatikot kulkevat ympäri kuin kiljuvat jalopeura miettien miten minkäkin kansallisvaltion kiskoisivat kitaansa. Lisäksi fanaatikot pyrkivät tekemään unionista superpowerin ja jakavat Eurooppaa kahteen toisilleen vihamieliseen sotilasleiriin. Köyhän ja vähäväkisen Venäjän on pakko pelätä. Eiväthän he sentään tyhmiä ole.
Kun Kiovassa olevat maanpetokselliset voimat päättivät tuhota Ukrainan itsenäisyyden ja ajan mittaan alistaa Ukrainan eeuulle, niin Venäjä reagoi perustaakseen rajalle puskurin venäläisväestöisestä Ukrainan osasta, jotta superpoweri ei änkeäisi liian lähelle Moskovaa.

Suomi auttaisi maailmaa vielä nykyistäkin paremmin, jos Suomi saisi unionin rakenteen palautettua lähemmäksi sitä, mikä se oli Suomen liittyessä unioniin. Tällöin voisi Venäjäkin valmistautua liittymiseen tähän unioniin.

Tähän liittovaltiofanaatikot voisivat vastata, ettei EU:n todellinen tarkoitus ollut mikään rauhanprojekti ollakaan, vaan todellinen tarkoitus oli perustaa fanaatikkojen johtama fasistinen superpoweri.

Pekka Näränen

Persut on Suomen epäisänmaallisin eduskuntapuolue, nykypäivän vastine taistolaisille joiden henkinen isänmaa ei ollut Suomi vaan itäinen naapuri. Länsimielinen Halla-aho on puolueessaan vähemmistössä ja on nyt joutunut taipumaan venäjämielisten tahtoon. Nämä haluavat läheistä yhteistyötä Euroopan venäjämielisten puolueiden kanssa ja EU:n asettamien venäjäpakotteiden purkamista. Tämän venäjämielisen suuntauksen johtohahmo näyttää oleevan Laura Huhtasaari, josta tullee persujen puheenjohtaja Halla-ahon jälkeen. Persut saattaa silloin taas kerran hajota harvojen ei- venäjämielisten lähtiessä puolueesta.

Panu Saarela

Hallaaho saattaa todellakin ajautua puolueessaan vähemmistöön, vielä jatkuvasta fanituksesta huolimatta. Venäjä-kriittisyyden öisäksi erottavalsi tekijäksi voi tulla se, ettei hän ole edes maahanmuuttokritiikissään niin ärhäkkä kuin nuorempana - ja sitä samaa monet edelleen toivoisivat. Hän alkaa olla fasistiselle Sisu-siivelle liian pliisu.

Pekka J. Mäkinen

Vai PS on taistolaisuutta. :) No menee kyllä jo ihan överiksi tuollaiset väitteet. Kyse on vain siitä että meidän etumme on olla hyvissä väleissä Venäjän kanssa. Kaikki muu on epäolennaista. Se ei tarkoita nöyristelyä, vaan tosiasioiden hyväksymistä. Sen perusteet löytyvät siitä kun katsomme karttaa. Hyvät suhteet ovat paras tae pitää rauhaa yllä. Hyvät aseet tai Nato eivät takaa mitään, vaan ainoastaan provosoivat Venäjää, ja synnyttävät sodanuhkaa. Venäjälle ja samalla myös meille on itseasiassa vain etua siitä että me olemme eräänlaisella harmaalla tai puolueettomalla vyöhykkeellä idän ja lännen välillä. Nyt tästä on lipsuttu vaaralliseen suuntaan.

Putin on selvästi sanonut että maamme paras turvallisuustae on Suomen liittoutumattomuus. Me toki voimme pitää päämme ja tehdä omat valintamme. Mutta tulee muistaa että vaikka meillä on vapaus valita, me emme voi valita valintojemme seurauksia. Tämän onneksi kansa ymmärtää. Tärkeintähän ei ole mahdollinen tulevassa sodassa pärjääminen (joka sekin on erittäin kyseenalaista) vaan sodan ehkäiseminen.

Ennakoi tuleva tilanne sanottiin joskus liikenne-sloganissa ja se sopii myös tähän asetelmaan.

Pekka J. Mäkinen

Jaa että sillä ei ole mitään merkitystä mitä Putin sanoo?? Mitä vikaa on hyvistä väleistä Venäjän kanssa. Jos se on Venäjämielisyyttää niin olkoon vaan. Vain pelkurit turvatuvat uhitteluun ja Naton turvaan. Kansa on onneksi tämän ymmärtänyt. Rauha voidaan saavuttaa ja säilyttää samalla tavalla valtioiden välillä kuin se säilytetään ihmistenkin välillä. Ts. lopettamalla sotavoimien aggressiiviset mahtailut "kyllä -täältä-pesee" asenteet, ja siirtymällä tuomarin roolista lääkärin rooliin, kuten Kekkonen viisaana ymmärsi. Missä on aiemmin meille niin tärkeä asenne jota sanottiin liennytykseksi. Se parempi turva kuin ns. kauhun tasapaino, joka ei välttämättä aina kestä. Meidän tulee olla sovittelijan roolisssa, eikä pyrkiä mahdollisessa sodassa voittavan puolelle, koska mahdollisissa sodissa ei kukaan koskaan voita, varsinkaan nykyaikana jolloin aseet ovat tuhovoimiltaan moninkertaiset entisiin aikoihin verrattuna. "Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu" on edelleenkin faktaa.