Keskiviikko 24.7.2019

Keskon pääjohtaja ihmeissään Pirkka- ja Rainbow-kirjauksesta: ”Elämme kuitenkin markkinataloudessa”

Luotu: 
7.6.2019 17:11
  • Kuva: Pekka Karhunen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Mikko Helander.
|

Keskon pääjohtaja Mikko Helander ei ole vielä saanut selvyyttä Antti Rinteen (sd) hallitusohjelman kirjaukseen, jolla halutaan puuttua kauppaketjujen omiin merkkeihin eli private label -tuotteisiin.

Suomessa tunnettuja private label -tuotteita ovat K-ryhmän Pirkka ja K-menu -tuoteryhmä sekä S-ryhmän Rainbow-tuotevalikoima.

”Se kirjaus, mikä siellä on, ei ole kyllä vielä ainakaan kaupan alan toimijoille avautunut, mistä siinä tarkasti ottaen on kysymys. Siinähän puhutaan ennen kaikkea näistä sopimussuhteeseen liittyvistä asioista ja sitten ikään kuin irrallisena asiana mainitaan nämä kaupan omat merkit.”

LUE MYÖS: Ministeriltä tiukka linja Pirkka- ja Rainbow-tuotteisiin: ”Kauppa otti niskalenkin – halvan ruoan maksaa aina joku”

Kyseinen hallitusohjelman kohta on epätarkka. Ohjelmassa halutaan parantaa ”viljelijöiden asemaa ruokaketjussa” mutta kohta, missä private label -tuotteet mainitaan, kuuluu seuraavasti:

”Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet.”

”Aika paha lähteä hirveästi kommentoimaan tätä asiaa, missä ei tosiaankaan kenelläkään alan toimijalla ole tällä hetkellä tarkkaa käsitystä, mitä hallituspuolueet ovat tarkalleen ottaen tarkoittaneet”, Helander sanoo.

Hallitusneuvotteluiden aikana tai niiden jälkeen kaupan alan toimijoihin ei ole Helanderin mukaan oltu yhteydessä.

LUE MYÖS: Hallitusohjelma pelästytti kaupan: Mitä tapahtuu Rainbow- ja Pirkka-tuotteille?

”Ei millään tavalla. Ei millään tavalla. Ei meihin K-ryhmänä, eikä myöskään Kaupan liittoon eikä Päivittäistavarakaupan yhdistykseen. Ei mihinkään näihin tahoihin, jotka varmaan ovat sitten niitä tahoja, joiden kanssa keskustelua ruvetaan käymään, jos hallitus niin tarpeelliseksi katsoo”

Keskon pääjohtaja huomauttaa, että Suomessa private label -tuotteiden osuus kaupoissa on suhteellisesti pieni. Lisäksi Helander puolustaa kaupan omien merkkejä ja korostaa niiden tuoneen kuluttajille selvää säästöä.

”Muistaakseni Saksassa kaupan merkkien osuus taitaa olla nyt jo yli 50 prosenttia, kun meillä esimerkiksi Keskon K-ryhmässä kaupan merkkien osuus on vain 20 prosenttia.”

LUE MYÖS: Pirkan 3 sentin maitokampanja herätti munayrittäjän raivon: ”Rainbow- ja Pirkka-oikeuksista kilpaillaan verissä päin”

”Elämme kuitenkin markkinataloudessa ja vapaassa kilpailussa, niin mitä keinoja oli sitten lähteä näitä asioita rajoittamaan ja ylipäätään, olisiko kenelläkään edes sellaista halua? Olisi hyvä kysyä hallituspuolueilta, että voisivat tarkentaa, mistä tässä on kysymys.”

Ministeri haastoi tuotonjaosta – Helander vastaa

Rinteen hallituksen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk) selvitti Uudessa Suomessa torstaina, mitä kirjaus oikein tarkoittaa. Lepän mukaan kohta jätettiin tarkoituksella väljäksi, jotta se antaisi ”mahdollisuuden monenlaisiin toimenpiteisiin.”

”Private label on yksi asia, jolla kauppa tietenkin on ottanut entistäkin vahvempaa niskalenkkiä niin viljelijöistä kuin erityisesti tietysti teollisuudesta. Ja tämä on tarpeen arvioida, onko tämä nykyinen tapa toimia oikea ja luoko se sitä tasapainoa vai eikö se luo. Ja oma mielipiteeni on, että se luo epätasapainoa. Sen vuoksi on tarpeen arvioida nämä asiat”, Leppä sanoo US:ssa.

”Siitä ei tarvitse olla huolissaan, etteikö private label -tuotteita jatkossakin olisi, mutta kysymys on siitä, miten se tuotto jakautuu eri toimijoiden kesken meidän ruokajärjestelmässämme. Tästä on kysymys”, Leppä jatkaa.

LUE MYÖS: Rainbow-leikkeleen broileri tulee Brasiliasta – Ministeri jyrähti: ”Tämä pitää saada loppumaan, S-ryhmän toiminta erittäin arveluttavaa”

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Raimo Laine

Kauppaliikeiden monopolit riistovoittoineen eivät kuulu markkinatalouteen ja niiden merkkituotteiden halvat hinnat kiristetään onnettomilta tuottajilta ja jalostajilta ja osa ostetaan vielä halvemmalla halpatuotantomaista.

Markus Vuorivirta

No pirkka nyt ei ainakaan ole. Brändi oli jo vuosikymmen ennen kuin ensimmäistäkään lidliä oli suomessa. Sama koskee rainbowta, xtraa yms.

K-menu on uusi brändi kyllä, mutta sen tuotteet onkin luokkaa noh en tiiä voiko niitä eläimillekään syöttää. Ihmisten ainakaan ei kannata...

Pasi Käyhkö

Suomessa maanviljelijöitä tuetaan valtion eli veronmaksajien taskusta jo n. 2 miljardilla/vuosi ja EU:n tuki on n. 1,4 miljardia/vuosi. Jos näillä ei pärjää niin lopetetaan tämä "soutaminen".
Lisäksi meillä on noin 48 000 maatilaa. Joista n. 30 000 on aivan liian tehottomia.
Asiantuntijoiden mukaan Suomessa riittäisi n. kehityskelpoista 10 000 maatilaa, joille myönnettäisiin tukea esim. investointeihin

Eihän tässä ole mitään järkeä, että myönnämme vastikkeettomia tukia maatiloille hirvittävät määrät ja silti ruoka on Suomessa EU-alueen kalliimpia.
Kirjoittelen tätä Tšekin pääkaupungissa Prahassa.

Pasi Käyhkö

Tuet ovat yhteensä n. 3,4miljardia josta EU:n tuki on mainitsemani 1,4miljardia. Joten suurin osa on valtion, eli veronmaksajien rahoja. Kun tuon 2miljardia€ laskee suomalaisten maksamiin kotimaisten elintarvikkeiden hintaan lisää niin ruoan lopullinen hinta on hurjan korkea.