Uusi Suomi uudistuu!

Palvelumme uudistetaan syksyllä 2019. Päivitä tunnuksesi tiedot ajan tasalle täällä.

Maanantai 26.8.2019

Kokoomuslainen ilkkui avustaja-armeijasta – Nyt puhuu Li Andersson

Luotu: 
14.8.2019 11:05
  • Kuva: Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia
    Kuva
    Opetusministeri Li Andersson (vas). Arkistokuva.
|

Keskustelu Rinteen hallituksen avustajamäärästä on ryöpsähtänyt uudelleen opetusministeri Li Anderssonin (vas) nimitettyä kolme uutta erityisavustajaa. Avustajia on nyt yhteensä viisi.

Tilannetta on verrattu viime kaudelle, jolloin silloisella opetusministerillä Sanni Grahn-Laasosella (kok) oli kaksi avustajaa. Andersson kommentoi keskustelua itse Twitterissä.

 ”Viidestä erityisavustajasta kolme työskentelee koko ministeriryhmälle ja ovat minun esikuntaani nimitettyjä siksi että minä olen puolueen puheenjohtaja, toisin kuin edeltäjän”, hän tviittaa.

Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén varmistelee Anderssonilta, avustavatko he myös puolueen johtamiseen liittyvissä tehtävissä.

”Ei, vaan ministeriryhmän toimintaan liittyvissä tehtävissä”, Andersson vastaa Sirénille Twitterissä.

Erityisesti kokoomuksen riveistä on kritisoitu tilannetta.

”Nyt ei riitä enää tilataksitkaan Vasemmistoliitolla :) huh huh”, kirjoitti kansanedustaja Timo Heinonen (kok) Twitterissä.

 LUE LISÄÄ: ”Nyt ei riitä enää tilataksitkaan Vasemmistoliitolla” – Kokoomuslainen ilkkuu Rinteen hallitukselle avustaja-armeijasta

Andersson puolustautui tänään myös Ylen aamu-tv:ssä. Hänen mukaansa hallitusneuvotteluissa sovittiin, että kaikille hallituspuolueiden puheenjohtajille tulee viisi erityisavustajaa, joista kolme työskentelee koko puolueen ministeriryhmälle.

”Se on syy tälle jaolle. Asia ei liity minun avustajamäärääni, vaan siihen, mitä on sovittu kaikkien hallituspuolueiden osalta”, Andersson sanoi Ylelle.

Anderssonin mukaan taustalla on keskustelu siitä, että lain valmistelun taso on heikentynyt merkittävästi.

”Tuli myös paljon huolestuttavaa uutisointia siitä, että ministeriöiden virkamiehet ovat uupuneita siksi, ettei poliittista työtä johdettu kunnolla”, Andersson toteaa Ylelle.

Antti Rinteen (sd) hallituksella on lähes tuplasti avustajia Juha Sipilän (kesk) hallitukseen nähden. Erityisavustajia on valtioneuvoston verkkosivujen mukaan 65 ja valtiosihteereitä 15, eli ministerien avustajia kaikkiaan 80. Sipilän hallituksella valtiosihteereitä oli vain neljä ja erityisavustajia 42.

Avustajista käydään kiivasta keskustelua Twitterissä. Anderssonille muun muassa irvaillaan siitä, että ministeriryhmällä on enemmän avustajia kuin ministereitä. Vasemmistoliitolla on kaksi ministerinsalkkua.

Twitterissä on pantu merkille myös se, että vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo hakee parhaillaan erityisavustajaa viestinnästä ja mediasuhteista vastaavan poliittisen erityisavustajan tehtäviin. Ohisalolla on Anderssonin tavoin viisi erityisavustajaa.

Pääministeri Rinteellä on kuusi erityisavustajaa ja kaksi valtiosihteeriä.

LUE MYÖS: Antti Rinteen hallituksen valtiosihteerien määrä hämmästyttää: ”Tämä kaikki maksaa ja paljon”

LUE SEURAAVAKSI:

Unkari jatkoi Suomi-ryöpytystään: ”Venäläiset oligarkit ostavat kokonaisia saaria Suomesta – ja entäs Jari Aarnio?”

Pieni ydinreaktori räjähti, 5 venäläistä kuoli – Testasivat ilmeisesti Putinin uutta Skyfall-superasetta

Entinen tukija tyrmistyi Donald Trumpin käytöksestä ja käänsi takkinsa –”Hän hyökkää yksittäisten ihmisten kimppuun USA:n presidenttinä”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Hakala
Vastaus kommenttiin #21

Orpolla oli 7 avustajaa siitä huolimatta edellisen hallituksen lakiesitykset olivat eduskunnan historian heikoimmat, ainakin oikeuskanslerin mukaan. Kaiken lisäksi hallituksen pelleilly sote asiassa maksoi valtiolle 700milj. Joten Rinteen hallitus saisi tuplata monenkertaisesti avustaja mäörän jotta päästäisiin Orpon lukuihin.

Teemu Lahtinen

Ehkäpä tällä kertaa saadaan lakiesityksiä valmiiksi asti, ettei tarvitse hutiloitujen kanssa ajaa päin seinää, kuten edellinen hallitus esimerkiksi useaan kertaan perustuslain kanssa.
Aika usein kun isommalla manpowerilla saa laadukkaamman lopputuloksen.

Vesa Kiljunen

Sekö tekee asiasta hyväksyttävän,mutku muillakin oli?
Lupasivat uusia tuulia politiikkaan,kun äänestetään heitä.Mikä muuttuu?Sama ahneuden ralli jatkuu veronmaksajan silmin,kuten heidän edeltäjillään.Nyt on neljä vuotta aikaa järjestellä oma väki hillotolpille ja vaalien jälkeen taas uudet koijarit jatkaa samaa rallia.
On tämä "demokratia"hienoa.
Ja ohjeet veronmaksajille,turpa kiinni ja lompakko levälleen!

Seppo-Juha Pietikäinen

Ministeri Andersson pitää itselleen kerrata valtioneuvoston ohjesääntö
kuka voi toimia esittelijänä:

45 a § (30.12.2004/1401)

Ministerin erityisavustaja

Erityisavustajan nimittää pääministeri ministerin esityksestä.

Erityisavustaja suorittaa ministerin hänelle antamia tehtäviä toimimatta ministeriön esittelijänä.

Erityisavustajalle on annettava ne tiedot, jotka hän tarvitsee tehtävänsä hoitamiseksi. Erityisavustajan on annettava virkamiehelle tämän tehtävien hoitamiseen tarvitsemat tiedot.

Erityisavustajalla on oikeus osallistua ministeriön johtoryhmän kokouksiin sekä muihin suunnittelu- ja valmistelukokouksiin.

Mark Andersson

Kuinkakohan kalliiksi tuli se Sipilän hallituksen "säästö"linja, kun lait lentelivät bumerangeina edes takaisin, ja niiden eteen tehty työ osoittautui turhaksi? Riittävä avustajakaarti olisi voinut hoitaa lainvalmistelun paljon halvemmalla.

Aivan turha änkyttää nykyhallituksen tuhlailusta – edellinen se vasta tuhlailikin – muka säästäessään.

Pasi Käyhkö

Pääministerinä toimi viime hallituksessa Keskusta/ Sipilä. Keskustahan oli silloin maakuntaintoilija.
Nythän sama härdelli alkaa Rinteen vetämänä. Kun tekivät hyvävelikaupat Sipilän kanssa. Vieläpä ehkä on tulossa oikein 18 maakuntaa.

Topi Rantakivi

@6. Niin ajattelinkin, kun kerroit tuolla aiemmassa uutisessa, että olisi ollut 300 miljoonaa ja tietääkseni enemmän kuin 300 mutta tarkemmat tiedot tulee sitten myöhemmin, että paljonko oikeasti on mennyt kuin tuo 700 miljoonaa.

Timo Virtanen

No Rinnehän on meille kertonut, että valmistelu voidaan hyödyntää hänen hallituksensa suunnitelmissa. Nämä valmistelijathan olivat pääosin jo kuntien/valtion palkkalistoilla entuudestaan ja heidän palkkansa olisi juossut joka tapauksessa ! Siis lisäkustannuksia ei syntynyt näiltä osin. Ja epäilen laskutaitoasi sitäpaitsi. Eihän edes virkamiehetkään ole pystyneet selvittämään näitten turvapaikanhakijoiden kustannuksia ! Pauli Vahtera on esittänyt yksilöidyn laskelman ( löytyy netistä), että ne olisivat 3 200 miljoonaa vuodessa. Siis joka vuosi.

Jaakko Hakala
Vastaus kommenttiin #27

Jälleen heittelet lässyn lässyn juttuja, luuletko että olen itse näitä lukuja laskenut. SK lehdestä löytyy tiedot. Maakuntiin valittiin aivan uusia johtajia valmistelemaan maakuntiin sotea ja siihen liittyviä asioita. Tottakai Rinne käyttää mitä voi, mutta 700milj. on liikaa. Sinnehän rakennettiin keskusyksiköitä tietokonejärjestelmiin jne.

Kai Niemeläinen
Vastaus kommenttiin #27

Vahteran laskelman tulopuoli (verot) on laskettu väärin. Laskelman verotulot voisivat pitää paikkaansa ainoastaan niin, että kaikista turvapaikanhakijoihin käytetyistä rahoista (3,5 miljardia Vahteran mukaan) vähintään 2,5 miljardia siirrettäisiin suoraan ulkomaille.

Kuitenkin Vahtera laskee, että kustannuksista yli 80 prosenttia on suomalaisille työntekijöille maksettavia palkkakustannuksia. Niinpä todelliset kustannukset valtiolle jäivät noin miljardin tuntumaan.

On muistettava, että Vahteran laskelma sijoittui aikaan, jolloin oikeudenkäynteihin kului juttujen määrän takia kovin paljon. Oikeuden käynnit ovat kalliita, niinhän se suomalainen työ on.

Vesa Kiljunen

Mutta kun olet niin älykäs,niin kerro tyhmälle mikä muuttuu?
Luulisi sinunkin suusta tulevan fiksumpaa tekstiä,kun ne muutkin tuhlaili.Näytän olevan väärässä.
Puolueista riippumatta velanotto jatkuu ja kansalta leikataan lisää ja mätkitään lisää veroja ja te taputatte,että hyvin menee.Mutku muutkin kuulostaa pikkukakaroiden hokemalta.

Jaakko Hakala

Huonostippa ne sinun mainitsevat lakiasiantuntijat hoitivat työnsä, koska yksikään lakialoute ei mennyt suoraan läpi valiokunnissa, jopa niin huonosti, että oikeuskansleri puuttui asiaan ja totesi ettei näin huonoa lainvalmistelu ole tässä maassa nähty.

Juha Salmi
Vastaus kommenttiin #37

Jos lakiesitykset menisivät täysin suoraan lävitse valiokunnissa, niin mihin niitä valiokuntia sen jälkeen enää tarvitaan tai koko eduskuntaa.
Eduskunnan tärkein tehtävä on tehdä lakeja ja niitä lakeja säätävät kansanedustajat.

Väität kovasti ettei lakeja mennyt yhtään suoran valiokuntien lävitse, olet tuossa osittain oikeassa, sillä valiokunnissa tekstejä tarvittaessa muutettiin.
Todellisuudessa suurin osa edellisen hallituksen lakiesityksistä meni valiokunnista eteenpäin kuten lainsäätämisjärjestys edellytti.

Aina voi myös miettiä mitä hallitusta oikeuskansleri moitti

https://lakimiesuutiset.fi/huono-laki-hiertaa-kuin-kivi-kengassa-paremma...

Kaarlo Kunnari

Virkamiehistä ne jotka olivat palkattuja hallituksen puolueiden mandaatilla tekevät lakien valmistelutöitä ja ne joiden puoluemandaatti on opposition edustus jarruttavat lakien valmistelua. Näinhän tapahtui edellisen hallituksen aikana ja eiköhän homma jatku vanhalla tavalla. Muutos on nyt siinä, että hallitus on palkannut omia avustajia niin paljon etteivät virkamiehet enää voi sotkea tehokkaasti hommia.

Jaakko Hakala

Perustuslakivaliokunnassa päätökset olivat yksimielisiä, kuten muissakin valiokunnissa missä lakiesityksiä käsiteltiin. Kaiken lisäksi jokaisessa valiokunnassa oli hallituksessa enenmistö, olisiko aika katsoa sinun peiliin.

Kaarlo Kunnari
Vastaus kommenttiin #39

Yritin valaista lainvalmistelua en perustulakikomitean työskentelyä, enkä muidenkaan valiokuntien työtä. Lakien valmistelun tekee virkamiehet ja tekstejä kirjoittaessaan he tarkistavat sen sopivuuden muihin lakeihin ja muut sidosasiat. Tässä työssä ei nyt Rinteen hallituksen aikan synny niin paljon virheitä ja epäkohtia jo siistä syystä että erityisavustajien määrä riittää valvomaan ja ohjaamaan virkamiesten työtä.

Timo Virtanen

Entäs viime hallitus ? Velan lisääntyminen saatiin kuriin kun oli kokoomuslainen valtiovarainministeri. Sitä edellisessä hallituksessa olivat demarit valtiovarainministereinä ( Urpilainen ja Rinne ). Ja velka todellakin kasvoi silloin rajusti. Tietenkin täytyy muistaa, että demarien velkapolitiikan kannattajina olivat mukana Vihreät ja Vasemmistoliitto. Niinkuin nytkin ovat.

Timo Virtanen
Vastaus kommenttiin #25

Velka saatiin kuriin viime hallituksen aikana. Joka vuosi lisävelkaantuminen väheni entisestään. Siis kokoomuslaisen valtiovarainministerin aikana. Viimeisenä vuotena ei juurikaan enää tullut lisävelks. Ei se nyt siitä mihinkään muutu. Demariministerien aikana se lisääntyi joka ainut vuosi 8-9 miljardia. Ja tuolloin hallituksessa olivat velkapolitiikan aisankannattajina vihervassarit.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #42

Eikösn Lipponen/Sdp ollut pääminister ja SDP pääministeripuolue 1990- luvun loppuvuosina Pääministerin vältä on jakamaton.
Lisäksi on se hyvä, että oikeiston aikana olemme pärjännyt näin hyvin.
Mitä nytb Koiviston presidentin monetaristinen kokeilu taisi mennä pieleen 1990-luvun alussa.

Jaakko Hakala
Vastaus kommenttiin #44

Voi Pasi parka, kyllä Lipponen oli pääministeri, mutta hallituksessa ja eduskunnassa olk porvarienemistö. Sun ja Virtasen kommentit ovat mielenkiintoisia. Kun kokoomuksen edustaja on rahaministeri ja hallituskausi on mennyt suhteellisen hyvin se on kokoomuksen ansiota ei hallituksen, kun pääministeri on kokoomuslainen ja talous ei ole mennyt hyvin, niin syyllinen on rahaministeri ei hallitus. Toisinsanoen aina löytyy joku muu kuin kokoomus jos menee huonosti, vaikka puolue on hallituksessa, kuten nyt Sipilän. Sote, taxi, raideuudistus, kiky, aktiivimalli kaikki olivat kepun syytä, eihän kokoomus ollut hallituksessa kun teidän kommenttejä lukee. Eli vanha sanonta kuuluu "kokoomus ajaa kaksilla rattahilla" pitää hyvin paikkansa.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #42

Eikösn Lipponen/Sdp ollut pääminister ja SDP pääministeripuolue 1990- luvun loppuvuosina Pääministerin vältä on jakamaton.
Lisäksi on se hyvä, että oikeiston aikana olemme pärjännyt näin hyvin.
Mitä nytb Koiviston presidentin monetaristinen kokeilu taisi mennä pieleen 1990-luvun alussa.

Alli Huovinen

Opetusministerillä on valtiosihteeri ja viisi erityisavustajaa. Onko heistä yksikään erikoistunut matematiikkaan?

Uusi opetussuunnitelma (itseohjautuvuuden korostaminen) ja koulujen digihöyry eriarvoistavat ja syrjäyttävät, koska kaikilla lapsilla ei ole tukea kotona.

Yle voisi tehdä uutisia Suuresta koulukyselystä ja yliopstojen ja korkeakoulujen opiskelijavalinnoista. Miksi tietoa pihistetään nettisivuilla?

Matemaattisten aineiden opiskelija- ja opettajapula on syytä ottaa vakavasti. Pohjoiseen on vaikea löytää matemaattisten aineiden opettajia. Muun muassa Taivalkoskelle etsitään yhä matematiikan ja kemian opettajaa.

Alli Huovinen

Antti Rinteen hallituksella tuntuu olevan rahaa - ei leikkaa ministereiltäkään toisin kuin Sipilän hallitus. Rinne tietää, mistä rahaa löytyy.

Sipilän hallitus leikkasi ministereiltään: "Tasavallan presidentti vahvisti joulukuussa 2015 väliaikaisen lakimuutoksen, jolla kaikkien Sipilän hallituksen ministereiden palkkioita alennettiin viidellä prosentilla.

Lisäksi Sipilän hallituksen ministerit sitoutuivat tekemään vuodessa viikon ajan töitä ilman palkkaa koko hallituskauden ajan, mikä tarkoitti seitsemän prosentin leikkausta palkkioihin."

Sipilä teki myös virkamatkoja omalla kustannuksellaan ja mukana oli muitakin, joiden matka ei maksanut valtiolle.

Rinteen hallituksen nimittämisen myötä leikkaukset poistuivat ja sen lisäksi pääministerin ja ministereiden palkkiot nousivat. Korotukset ovat 10 prosenttia ja kolme prosenttia.

Alli Huovinen

Hallituksessa ja julkisuudessa keskustellaan ruotsin kielen pakollisuudesta yo-kirjoituksissa. Näin myös aamun haastattelussa. Opetusministeri ei tunnu ymmärtävän matematiikan merkitystä.

Matematiikka, sen historia ja sovellukset kuuluvat myös yleissivistykseen. Pitäisi alkaa huolestua ja tehdä matematiikka, lyhyenä tai pitkänä, pakolliseksi ylioppilaskirjoituksissa, sillä:

"Lukiolaiset, jotka eivät kirjoita matematiikkaa ylioppilaskokeessa, ovat opintojen lopulla keskimäärin peruskoulun 9. luokan tasolla matematiikan taidoissaan. Ammatillisessa koulutuksessa osaamisen taso taantui perusopetuksen 6. luokan tai jopa 3. luokan tasolle.

Ammatillisessa koulutuksessa joidenkin tutkintojen myötä matematiikan osaaminen kehittyy, kun taas toisia tutkintoja opiskelevien osaaminen taantuu jopa perusopetuksen 3. luokan tasolle." (Verkkouutiset.fi 1.3.2017)

"Lukiolaisista selvästi heikoimmin matematiikkaa osasivat ne 13 prosenttia opiskelijoista, jotka eivät kirjoittaneet matematiikan ylioppilaskoetta ja valitsivat matematiikan kursseja vain pakollisen minimimäärän. Heidän osaamisensa ei lisääntynyt lukioaikana keskimäärin lainkaan vaan pysyi 9. luokalla saavutetulla tasolla." (Talouselämä 1.3.2017)

Siispä matematiikka, lyhyenä tai pitkänä, on saatava pakolliseksi ylioppilaskirjoituksiin.

Jari-Jukka Annala

Suomessa matematiikan opetuksen taso on sen verran korkealla tasolla, että peruskoulun yhdeksänteen luokkaan mennessä saavutettu taso riittää elämässä varsin pitkälle. Suurin osa ihmisistä ei tarvitse kuin yhteen- ja vähennyslaskua, kerto- ja jakolaskua sekä prosenttien laskemista. Lukekoot matematiikkaa ne, joilla on siihen motivaatio. Pitkä matematiikka lukiossa on laiskalle painajainen, vaikka olisi kuinka lahjakas.

Jouni Särkijärvi

Sote-uudistuksen lainvalmistelun kriittinen kohta oli, että ministerit eivät ymmärtäneet, mitä ja miten asioista voidaan säätää. Näin ollen sovittiin ratkaisuista, jotka eivät olleet toteutettavissa. Korjaus tähän saataisiin sillä, että prosessissa olisi koko ajan mukana henkilöitä, joilla on riittävä asiantuntemus sekä substanssista että erityisesti lakien säätämisestä ja valtiosääntöoikeudesta. On vapaasti arvioitavissa, miten hyvin ministerien avustajat pystyvät täyttämään tämän puutteen.

Raili Sergejeff

Aika tietämätön kommentti minun mielestäni.

Onhan ministereillä todella paljon eri asioita, joissa heillä ei ole täyttä asiantuntijuutta. Ei ministeri voi jokaisessa eteen tulevassa asiassa olla asiantuntija. Sitä varten ovat avustajat ja valtiosihteerit, he ottavat selvää ja tarkistavat eri vaihtoehtoja ja mahdollisten päätösten laillisuutta.

Sipilän hallitus ei laillisuudesta välittänyt, ja tulos on satojen miljoonien vahinko, kansan köyhtyminen ja hirveä homma uudelle hallitukselle korjata asioita. Vain pahimmat ehtii korjaamaan yhden hallituskauden aikana.

Ei nykyisin ole montakaan ministeriä, jotka juopottelevat, ennen oli ehkä toisin. Erään puolueen kansanedustajilla on kyllä kokemusta juopottelusta yms. muidenkin kansanedustajien edestä.