Lauantai 19.1.2019

Lehti: Handsfree-pakko unohtui – kaksi syytä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
6.11.2010 09:03
  • Kuva: Creative Commons / tsmall
    Kuva
    Handsfree-pakon rikkomisesta jää harvoin kiinni, pohtii Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin.

Kännykkä korvalla autoileminen on nelinkertaistunut vuoden 2003 jälkeen, kertoo Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalainen.

Vuoden 2003 alkaessa tuli voimaan laki, joka sallii autoilijalle puhelut vain, jos hän käyttää handsfree-laitetta. Tuolloin lakia rikkoi Liikenneturvan tienvarsitarkkailun mukaan kolme prosenttia autoilijoista. Tänä vuonna tienvarsitarkkailijat saivat lain rikkomisesta kiinni vajaat 13 prosenttia autoilijoista.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin arvelee kahden syyn vaikuttaneen muutokseen: Ensinnäkin ihmiset ovat huomanneet, ettei lain rikkomisesta yleensä jää kiinni. Toisekseen moni turhautui varhaisiin handsfree-laitteisiin, jotka olivat epäkäytännöllisiä.

Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kertik

Mielestäni kännykkään puhuminen ajon aikana tulisi rinnastaa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen. Eli siitä seuraisi aina jonkin pituinen ajokielto.

Itse asiassa lievä päihtymystila vaikuttaa ajamisen tarkkuuteen vähemmän, kuin liikenteestä huomiota poisvievä puhelimeen puhuminen. Itse olen kokenut tämän useita kertoja, kun olen joutunut väistelemään muuta liikennettä huomioimattomia kännykkäänpuhujia. Ja oletteko koskaan nähnyt kännykkäänpuhuvaa, joka käyttää vilkkua? Aivan oikein, en minäkään.

Käpälämäen tarkkailija

Ylivoimaisesti vaarallisimmat kännykkään liittyvät liikennetilanteet minulle on tapahtunut hands free -laitteen vuoksi. Lain säätämisen jälkeen minulla on ollut niitä käytössä neljä erilaista ja yksikään ei ole ollut hyvä, paraskin enintään välttävä. Surkeita kapistuksia ja olen aivan varma, että niiden vuoksi on tapahtunut useita onnettomuuksia. Näyttöä minulla ei siitä ole mutta onko jossain näyttöä onnettomuuksista ilman hands free -laitteita?

Kulakki

Ajelin vuosikaudet känny korvalla juuri siksi, koska tiedän ettei puhelimen korvalla pitäminen ole se häiriötekijä vaan itse puhelu, ja koska kaikki korvanapit ovat huonoja.

Vähän aikaa sitten ostin kuitenkin bluetoothilla toimivan aurinkolippaan kiinnitettävän handsfree-mokkulan. Se on hyvä, eikä ollut edes kallis.

Ollison

Autossa tupakointi on sallittua vaikka tiedetään että tupakointi hidastaa reagointikykyä ja tuskin tupakan sytyttäminenkään edistää muun liikenteen seuraamista. Lisäksi navigaattoreiden on todettu olleen syyllinen useisiin peräänajoihin ja äkkinäisiin kaistanvaihtoihin joista on tullut kylkikolareita.

Kiellettään siis tupakointi ja navigaattorin käyttö.

JAK

Tupakointi ei vie pois keskittymistä liikenteestä toisin kuin nynnykkä tai muut keskittymistä häiritsevät laitteet. Navigaattorit voivat aiheuttaa ongelmia kuten kännykkä, mutta silloin syy on tasan tarkkaan kuljettajan. Ei sitä laitetta saa ropata ajon aikana.

Ollison

Tupakat keskikonsolissa tai rintataskussa askissa. Sieltä tupakan kaivaminen ajaessa ei vaikuta siis mihinkään, eikä se että etsii sytytintä? Olet sitä mieltä varmaankin myös
että tupakointi ei sitten vaikuta reagointikykyyn mitenkään?

Ja se polttaminen ajaessahan on helppoa kun ravistelee nortin tuhkat pieneen rasiaan jolloin katse ainakin hetkellisesti irtoaa tiestä.

No, olet varmasti itse tupakoitsija, joten ymmärrän kyllä näkemyksesi.

JATK

Onkohan kukaan tutkinut kuinka monta onnettomuutta on johtunut siitä, että auton sisällä keskustellaan, vitsaillaan tai piereskellään. Kaikki tuo vähentää merkittävästi kuskin keskittymistä liikenteen seuraamiseen. Tätä on syytä tutkia ja tehdä tarvittava KIELTO!