Maanantai 17.6.2019

Uusi vääntö junalipuista alkoi

Luotu: 
18.1.2011 16:35
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Lähiliikenne on takkuillut pääkaupunkiseudulla tänäkin talvena.

Kuluttajavirasto ja VR ovat käynnistäneet keskustelut VR:n asiakaspalvelusta sekä kausilipulla matkustavien asemasta lähiliikenteessä.

Osapuolet tapasivat tiistaina, mutta Kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer oli niukkasanainen keskusteluiden varsinaisesta sisällöstä ja siitä, mitä Kuluttajavirasto VR:ltä toivoo.

- Keskustelu siitä, mitä tapahtuu toistuvissa lähiliikenteen häiriötapauksissa, jatkuu, Toepher kertoi Uudelle Suomelle.

Kuluttajavirastosta erillinen kuluttajariitalautakunta antoi viime vuoden joulukuussa suosituksen siitä, että VR:n tulisi korvata kausilipulla matkustaneelle asiakkaalleen 20 prosenttia kausilipun hinnasta, kun taajamaliikenteen junavuorot olivat toistuvasti myöhästelleet kuukauden aikana. VR on tähän asti kieltäytynyt maksamasta myöhästymiskorvauksia lähiliikenteen junalipuista.

Toepherin mukaan Kuluttajavirastolle on talven aikana tullut vain muutamia valituksia VR:n toiminnasta. Hän huomauttaa, että valitukset ohjautuvat kuitenkin ensisijaisesti VR:lle.

Seuraava tapaaminen Kuluttajaviraston ja VR:n kesken on tarkoitus järjestää helmikuun puoliväliin mennessä.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

K-Veikko

Pitäisi tietää mihin junaan matkustaja aikoi, jotta tiedettäisiin oliko hänen junansa myöhässä. Toisaalta matkustajan seuraaminen on yksityisyyden nojalla kielletty.

Ratkaisu:

Kuukausilipulla voi ostaa automaatista veloituksetta matkalipun seuraavaan junaan. Kuukausilipun käyttäminen ei kuitenkaan edellytä tuon lipun hankkimista. Veloitukseton lippu tulostetaan vain siinä tapauksessa, jos aiotaan vaatia korvausta myöhästymisestä.