Sunnuntai 19.11.2017

Suomesta löytyi ongelma: heillä on liikaa valtaa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.2.2011 10:32
Päivitetty: 
16.2.2011 10:36
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Suomalaisen äänestäjän voi käännyttää uurnalta, eikä hänellä ole kenelle valittaa.

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö ETYJ tulee tarkkailemaan Suomen vaaleja huhtikuussa.

ETYJ:n vaalijärjestö tapasi tammikuun lopussa suomalaisia viranomaisia, puolueita ja mediaa. Tapaamisten perusteella järjestö päätti lähettää tarkkailijansa ensimmäistä kertaa historiansa aikana Suomeen.

Tärkein syy tarkkailijoiden tuloon on se, ettei suomalaista vaalijärjestelmää ole toistaiseksi tarkkailtu paikan päältä. Tammikuussa ETYJ:n vaaliorganisaatio ODIHR tutustui vaalikampanjoinnin sujuvuuteen ja oli kokonaisuutena tyytyväinen.

ODIHR:n raportista käy kuitenkin ilmi, että Suomen vaalilaki rikkoo ETYJ:n kansanivälistä sopimusta vuodelta 1990: vaalivirkailija voi evätä kansalaiselta halutessaan äänioikeuden, eikä tästä päätöksestä voi valittaa.

ETYJ:n verkkosivuillaan julkaisemassa raportissa todetaan, että pääsy äänestämään on demokratian kulmakivi. Se, että vaalivirkailijan toiminnasta ei voi valittaa, rikkoo ODIHR:n mukaan selvästi niin kutsuttua Kööpenhaminan sopimusta.

- Tämä voi heikentää kansalaisten mahdollisuutta hakea pikaista ja tehokasta korjausta vaalitulokseen, raportti toteaa.

Pahimmillaan tilanne voi johtaa siihen, että vaalivirkailija voi hylätä kansalaisen äänestyskelpoisuuden mielivaltaisesta syystä. Suomessa on ollut tapana, ettei esimerkiksi päihtyneitä päästetä äänestyskoppiin.

Toinen epäkohta eduskuntavaaleissa on se, että pienet eduskunnan ulkopuoliset puolueet eivät saa riittävästi näkyvyyttä julkisuudessa. ODIHR totesi eduskuntapuolueiden saavan valtionavustuksia ja runsaasti julkisuutta muun muassa valtiollisen yleisradioyhtiön vaalitenteissä.

Asiaa on pitänyt esillä muiden pienpuolueiden muassa Itsenäisyyspuolue, joka pitää nykyistä käytäntöä laittomana.

- Yle on lain nojalla velvoitettu kohtelemaan kaikkia puolueita tasaveroisesti, eikä se sitä tee, puolueen puoluesihteeri Saku Mättö kommentoi raporttia keskiviikkona.

Kolmas suuri ongelma suomalaisessa vaalijärjestelmässä on ETYJ:n mukaan joidenkin vaalipiirien piilevä äänikynnys. ODIHR toteaa raportissaan, että suomalaisten äänet eivät ole tasa-arvoisia keskenään todellisen äänikynnyksen vaihdellessa 3:n ja 14:n prosentin välillä.

ETYJ:n vaaliorganisaatio pitää Suomen vaalitapaa ja vaaleja kuitenkin pääosin luotettavina, demokraattisina sekä tasapuolisina. Järjestö päätti kuitenkin lähettää tavanomaisen lähetystön tarkkailemaan suomalaisia vaaleja.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

IsoKimppuLimppuja

Hyvä, että tulevat tarkkailemaan paikanpäälle.

Eduskunnan penkkeihin juurtuneet isot puolueet ovat rasite demokratialle itsesuojelun vuoksi kehittämiensä epäreilujen sääntöjen vuoksi. Kun otetaan vielä huomioon, että juurtuneet puolueet eivät ole demokraattisia sisäisestikkään, niin itsenäinen perustuslakiin nojautuva kansanedustaja on tuntematon käsite. Politbyroon ytimet sanelevat kenen taustavaikuttajan pillin mukaan nappeja painellaan.

Vielä kun saataisiin Sveitsin mallinen suora demokratia ja itsenäisyys takaisin.

paulastrand

Olen aina kuvitellut, että meillä Suomessa pidettävät
vaalit ovat todella tarkkaan valvottuja omasta takaa, jottei
virheitä tai kepulikonsteja voi syntyä.
MOT kuitenkin paljasti "ylimääräisten" äänten mysteerin olemassaolon.
Tähän täytyy kertoa että Hgissä kantakaupungissa,viime eduskutnavaaleissa, sai nuori mies, äänestyslipun itselleen, jossa oli jo valmiiksi merkitty numero. Vaalivirkailijat hämmästyneenä veivät äänestyslipukkeen takahuoneeseen ja antoivat uuden tyhjän lipukkeen. Numero oli Jan Vapaavuoren numero. Kummallista.

Jouko Heyno

totuus, vaan oikea asenne".

"Libyan sisällissodan kohdalla on muistettava, että pakkoruotsi on kamala asia"". Jarmo Krydda (suom. "ryyti")

Portugalin pankkikriisin kohdalla on musitettava, että pakkoruotsi on kamala asia" Jarmo Krydda (suom. "ryyti")

"Norsunluurannikon sisällissodan kohdalla on muistettava, että pakkoruotsi on kamala asia"". Jarmo Krydda (suom. "ryyti")

"Japanin tsunamikatasrofin kohdalla on muistettava, että pakkoruotsi on kamala asia"". Jarmo Krydda (suom. "ryyti")

"Poliittisen vallan saamiseksi täytyy toistaa omaa iskulausettaan tosiasioista välittämättä." A. Hitler, Mein Kampf

"Kuubaa vaivaavan kuivuuden kohdalla on muistettava, että pakkoruotsi on kamala asia"". Jarmo Krydda (suom. "ryyti")

Hannu Mikael

mm. RKP:n maahanmuuttomonopolina, jota toteuttavat maahanmuuttoministeri Astrid Thors, RKP, tasa-arvoministeri Stefan Wallin, RKP, Sisäasiainministeriön maahanmuutto-osaston maahanmuuttojohtaja Kristina Stenman, RKP, ja vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet, RKP.

Appi

Viime kunnallisvaaleissa en ollut uskoa silmiäni ja korviani, kun erään henkilön henkilöllisyystodistukseksi hyväksyttiin suuren kauppaketjun bonuskortti. Kortti ei ollut kuvallinen, eikä siinä ollut pankkiominaisuutta. Vaalitarkkailija kysyi moneen kertaan, että eikö henkilöllä ollut mitään muuta henkilöllisyystodistusta, mutta tälläista ei löytynyt. Loppujen lopuksi bonuskortti hyväksytiin ja henkilölle selostettiin moneen kertaan, että seuraavissa vaaleissa täytyy olla joku virallinen henkilöllisyystodistus. Vaalitulos tuosta tuskin muuksi muuttui, mutta jo periaatteellisella tasolla on käsittämätöntä, että bonuskortti hyväksyttiin. Vaalihuoneessa ei myöskään ollut ketään virkailijaa, joka olisi henkilön muutoin tunnistanut. Jos joku tällaista minulle kertoisi, en uskoisi, mutta kun omin silmin näki, on pakko uskoa.

ristoi

Toinen vaihtoehtohan olisi ollut estää kyseistä henkilöä äänestämästä, ja sekin on demokratian vastaista.

Jos tuollaiset kaupan kortilla tunnistettavat saisivat äänestää vasta parilla viimeisellä tunnilla, niin se vähentäisi vilpin mahdollisuuksia. Ei kerkiäisi äänestämään useammalla paikalla eikä voisi äänestää jo äänestäneen nimellä ja kortilla jne.

joonathan

Jos oletetaan että kyseinen bonuskortti ei ollut hänen omansa. se myös olisi paljastunut sillä, ettei hänen nimeään olisi löytynynyt sen vaalialueen äänestyskelpoisten henkilöiden nimistä Eli bonuskortin omistajan pitää Löytyä em. paikassa äänestävien joukosta. Tai kyseinen oike henlilö olisi jo aiemmin käynyt äänestämässä, Tai myöhemmin jos kyseinen oikea henkilö olisi tullut äänestämään. Virhe voi tapahtua ainoastaan silloin jos kyseinen henkilö kuuluu nukkuvien puolueeseen, Joka tapauuksessa virheen mahdollisuus on aika pieni.

arvimallikas

Uudellamaalla vaalivirkailijoina toimivat aina useat ehdokkaat itse, sekä heidän perheenjäsenensä. Kun olen kysynyt asiasta, siis kuinka tällainen voi olla mahdollista, eikös sitä jääviyttä vaaliasioissa tarvitse noudattaa on vastaus joka kerta sama: "Näin täällä on aina tehty, kyllä heihin voi luottaa." Tällainen maantapa on täällä käytössä kunnallis- ja kirkollisvaaleissa. Eduskuntavaaleissa tilanne voi olla toinen ainakin pienten kuntien kohdalla, koska paikallisia ehdokkaita ei paljon ole, mutta vaalivirkailijat ovat kuitenkin nuo samat henkilöt näissäkin vaaleissa. Jonkun pitäisi käydä tarkastamassa tämäkin tilanne.

Ei siis ihme, että tarkastuslaskennan jälkeen tilanne saattaa yllättävästikin muuttua.

peweste

Tottakai suomalaista vaalijärjestelmää täytyy myös tarkkailla.Lisäksi olisi hyvä selvittä mistä johtuu seuraava.Istuvia päättäjiä mollataan ja haukutaan kuka vain pahiten keksii.Mutta kun tulee vaalit niin kansa valitsee samat törpöt sinne uudestaan.Milenkiintoinen tutkimuksen kohde.Tämä on todella omaperäinen suomalainen käyttäytymismalli.

maurijo8

On kummaa, että "vapaan" Suomen maan kansalaisilta on nykyoloissa puuttunut vapaa puhe-, mielipiteen ja vaikuttamisen oikeus! Jos ei muuten, niin Lipponen jyrisee.

MUUTOKSEN AIKAKAUSI AVAUTUKOON. Vaikuttamisen oikeus ja avoimen keskustelun herättäminen on usein tyssätty. Puolueet usein kavahtaneet avointa kansalaiskeskustelun ilmapiiriä. On kuitenkin arvioitava, että vastoin nykykäytäntöä, valtapuolueidenkin on toimittava kansansa etujen mukaisesti. Käytäntö on päälaelleen, kansalainen on puoluetta varten, ei päinvastoin.

Pallilla olevan ministerin suusta on päässyt arvovaltaisessa tilaisuudessa pilkanomaista naurua sisältävä puhe/kommentti, että Suomessa ei ole mahdollisuuksia säätää lakia valheellisten asiantuntijalausuntojen sanktioimiseksi.

Todellakin, on ministerillä kaukonäköisyyttä, eikä halua suojattejaan tai itseään ko. sanktion kouriin. Vahinkoa on monin tavoin tuoneet ns. "tilatut" asiantuntijalausunnot. Monet on viranomais-asiantuntijoidenkin lausuntojen kirjo, mistä uupuu olennaisia osioita parempien päätösten pohjaksi. Niinpä katastrofijatkumot ovat jatkaneet kulkuaan. Ei liene vähäisimpänä kansalaistemme "myynti" ja aivopesu vilpilliseen rokoteohjelmaan, tarvittiinhan ihmiskoeystävällisiä ihmisiä. Suomi lienee viimeisiä maita, jotka ovat suostuneet koekaniineiksi...

Meissä piilee suomalainen "omatunto", rehellisyys ja SISU. Käyttäkäämme niitä. Annetaan demonien mennä sinne minne ne kuuluukin.

maurijo8

Kaikki rötöskansanedustajiksi lukeutuvat ja puolueet kurituskuurille.

Tätäkö toistetaan "maan-tapa"-teemaan vedoten? Kun kansanedustaja- ja ministerivalojen lupaukset on allekirjoitettu, niin on lupa valehdella. Tästäkö taas alkaa on lupa ensimmäiset rikkeet rikkoa kansalaisille annetut lupaukset?

Kansa on kyllästynyt harhaanjohtamiseen ja puolueiden väärinkäytöksiin (petoksiin).

ksr

Etyjin vaalitarkkailijoille ilmainen vihje: Niin kauan kun 3-4% vaalikannatusta nauttiva rkp/sfp on keskeytyksettä maan hallituksessa ja 95% kansasta pakkosyötetään heille vierasta kieltä, todennäköisyys että kyseisessä maassa on toimiva demokratia, on minimaalisen pieni.

ristoi

Mielestäni on ihan hyvä, että ETYJ-vaalitarkkailijat ovat valvomassa vaaleja. Kun niitä on Suomessa, jossa suurempaa vilppiä ei ole tullut ilmikään, niin ehkäpä noita sitten lasketaan helpommin tarkkailemaan sinnekin, missä vilppi on maantapa.

Vaalitapauudistushan on tulollaan, jolla ehkä korjaan tuota äänikynnystä tasaisemmaksi eri puolilla maata.

Vierte Mann

Lässyttäkää, ja ennenkaikkea ihmetelkää - miksi he tulevat tänne?
Minä kun olen luullut että Suomi, toistaiseksi kotimaani, olisi sen 45 vuoden ajan kun jotain konkreettista elämän menosta olen jotain tajunnut, olisi kuitenkin perustuksiltaan vankka länsimainen demokratia. Ja jota kutakuinkin itsestään selvästi, automaattisesti, sellaisen kirjoissa myös ETYJ järjestön kirjoissa pidettäisiin.
Tämä ei ole maan kannalta mikään hyvä uutinen. Se on hävettävin mahdollinen sellainen, yhdelle päivälle. Olemmeko siis yhteisrintamassa jossain Kirgistanin, Slovakian ja Unkarin kanssa - jamassa että parlamenttivaalien oikeudellisuus tutkitaan ETYJ toimesta? Ovatko asiat menneet jo näin pitkälle? Koska EWTYJ on viimeksi vieraillut jossain toisessa pohjoismaissa?
Yhdessä Wikileaks-informaation kanssa - vuodoista en enää suostu puhumaan koska jokaikinen paljastunut asia on ollut totta, eivät viimeisimpien vuosien tapahtumat uudessa, totuuden valossa hääviä kuvaa demokratiastamme todellakaan anna.

Turtunut

Olen samaa mieltä.

Suomi on ajautunut todella noloon tilanteeseen, kun ETYJ on edes harkinnut tulla tänne. Kolme suurinta puoluetta on niin läpipuhki korruptoituneita ja ajavat vain puolueen etua eikä demokratiaa saatika kansan etua.

On tosiaan aika puhdistaa pöytä ja äänestää eduskuntaan täysin uudet puolueet.

Tuolla joku mainitsikin että uusi vaalilaki on tulossa, mutta tämä hallitus ei taatusti sitä tule ajamaan. Se taas siirretään sille jo kuuluisalle "seuraavalle hallitukselle".

M Strandén

Huomasin pienen paikkakunnan ongelman, että ennakkoäänestäessä vaalivirkailijat ei sulkenut vaalikirjekuortani toiseen läsnäollessani vaan jätti sen eteensä pöydälle?
Näin kertoi myös ennen minua äänestämässä käynyt?

Nykyiset kirjekuoret saa avattua heti suljettua, jälkiä jättämättä!
Kerrottua kunnan viranomaiselle, hän suuttui, hyvä ettei losauttanut päin pläsiä, ja huusi, ettei meillä täällä ainakaan tehdä niin?
Kukaan ei lotkauta korvaansa vaikka tästä kerroin monille, väittivät vaan että sinä luulet?????

Sikstus

Joskus selviäkin äänestyslippuja hylätään äänestyspäätöksellä KESKUSVAALILAUTAKUNNISSA. Samoin VAALIPIIRIN LAUTAKUNNASSA joilla on kunnissa ja vaalipiireissä oikeus lopulliseen äänen hylkäämiseen. Joskus pienen puolueen edustaja joutuu tyytymään isojen puolueiden äänestyspäätökseen ja sekin vielä että porukka joka niistä tekee päätöksen jaetaan pieniin ryhmiin ja pienen puolueen edustajaa ei jokaiseen ryhmään ole laittaa. Siellä hylätään surutta ilman koko keskusvaalilautakunnan kannanottoa tai vaalipiirilautakunnan kannanottoa ääniä epäselvinä. Kun tämä tapahtuu esim: 342 kunnan osalta se voi olla useita tuhansia ääniä valtakunnassa jolla on jo vaikutusta. Olen ollut kummassakin tehtävässä VAALIPIIRIN lautakunta hyväksyy eduskuntavaalien tulokset ja Helsingin mm presidentinvaalin ja EU-vaalin tuloksetr koko Suomen oslata.

Penttijuhani

olisi tarpeen, jos vaalivirkailija voi noin vain evätä kansalaiselta oikeuden äänestää. Missä se on? Tai kuka sen päällä istuu. Jos sitä ei ole, asia on tosi vakava, joskin se selittäisi hyvin "äänten vakautta" yhden puoleen kontrolloimissa piireissä.

Mutta tuo Suomen Etyj-kelpoisuus on muutenkin harhausko. Helsingin 1975 päätösasiakirjan tulkinnassa Suomi seurasi pitkään linjaa, joka noudatti NL:n ihmisoikeustulkintoja. Samalla Kepu ja kommarit hilautuivat kontrolliin jopa Lehtimiesliittojen arvioista, journalismin etiikasta. Karmeaahan se oli ja pitkään se jatkui. Jatkuu yhä Ylessä.

Lisäksi äänestyksiä kontrolloitiin laittomasti, siis sitä ketä kukin äänesti. Jatkuuko tämäkin homma yhä?