Tiistai 24.10.2017

Jari Tervolta suorat sanat tv:ssä: ”Suomesta voi tulla ihan siedettävä maa, kun täällä rasisteja siedätetään”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
4.9.2015 20:37
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    - Uskon pakkosiedätykseen, Jari Tervo kertoi lääkkeensä rasististen asenteiden muuttamiseen.
|

Kirjailija Jari Tervo otti tänään voimakkaasti kantaa Euroopan pakolais- ja siirtolaiskriisiin Ylen Pressiklubi-ohjelmassa. Kriisistä olivat ohjelmassa keskustelemassa myös vasemmistolainen kansanedustaja Silvia Modig sekä toimittaja ja mediapersoona Tuomas Enbuske.

Tervon Yle Uutisten blogi ”Seitsemänsataatuhatta rasistia” on levinnyt laajalle sosiaalisessa mediassa.

Tervo sanoi tänään Pressiklubissa, ettei usko faktojen tai tiedon auttavan tilannetta.

- Uskon pakkosiedätykseen, Tervo sanoi ja totesi maailman puhaltaneen ohi joka suunnalta niistä, jotka haluavat rajoittaa maahantuloa. 

- Nyt meille niitä [turvapaikanhakijoita, maahanmuuttajia] tulee, ja iso osa jää. Sen jälkeen voi olla mahdollista, että Suomesta tulee ihan siedettävä maa, kun täällä rasisteja maahanmuuttovastaisia siedätetään ihmisillä, jotka tulevat muualta, Tervo sanoi.

- Meidän pitäisi päättää se lopultakin, kuulummeko Länsi-Eurooppaan vai Itä-Eurooppaan, Tervo sanoi ja lisäsi, että Länsi-Euroopan linja on ihmisoikeuksia puolustava.

Tuomas Enbuske puolestaan totesi aiheesta tehdyn tutkimuksen osoittaneen, että Suomessa otetaan henkilökohtaisesti se, että keskustelukumppani on eri mieltä. Rasismi ei Enbusken mielestä ole kuitenkaan kasvanut. Myös Tervo oli näillä linjoilla.

Modigin mielestä keskustelussa oli aiemmin suodatin, joka on nyt poistettu.

- On useita poliitikkoja, jotka flirttailevat sillä [rasismin] rajalla, Modig sanoi.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Aalto

Pidätkö sinä ja pitääkö Tervo Itä-Eurooppaa jotenkin vähempiarvoisten ihmisten alueena? Vai olisivatko ne vain oppineet, Kremlin sanelun alla oltuaan, varomaan myös Brysselistä tulevaa sanelua? Ja olisiko tuo alentuva asennoituminen hiukan sukua rasismille?

Lauri Furtato
Vastaus kommenttiin #29

Hienosti sanottu. Suomessa on rasismia harjoitettu mm. saamelaisia kohtaan ja myös kantasuomalaisia kohtaan ns. suomenruotsalaisten taholta. Onko kantasuomalaiset taas se vähäarvoisin joukko riippuen pankkitilin saldosta? Ne joilla ei ole huolta huomisesta ovat innokkaimpina maailmaa pelastamassa, vaikka omankin maan kanssa on todellisia ongelmia. Nykyisin vielä pieniä, mutta aina vain kasvamassa päin. Sosiaalisia ongelmia, kuten syrjäytymistä ja sitten henkilökohtaisia konkursseja.

Eräs asioista jotain tietävä professori sanoikin että asian kanssa työskenneltyään kummastelee miksei pakolaisia pyritä auttamaan leireissä enempää? Se tulisi halvemmaksi ja auttaisi myös maita pääsemään jaloilleen tilanteen rauhoituttua. Nyt siirretään pieni osa veneillä ja ties millä konsteilla tänne matkanneita eurooppaan ja luodaan tänne uusia ongelmia. Myös "väärämielisten hallitusten" pommittamisen voisi lopettaa näin alkajaisiksi. Sotakoneisto on suurin syypää näihin kriiseihin.

Matti Mötti
Vastaus kommenttiin #29

Kyllä, Itä-Eurooppaa pidetään vähempiarvoisena.

Kaikkialla maailmassa on vain suvaitsevaisia, koulutettuja ja kielitaitoisia ihmisiä, paitsi Suomessa ja idässä, johon Suomi kuuluu. Myös pakolaisten suvaitsevaisuutta ja kielitaitoisuutta korostetaan koko ajan.

Siksi suomalainen rahvas tarvitsee kaitsentaa.

Iso kysymys on, miten turvataan ne arvot, jotka tekivät Euroopan - hyvässä ja pahassa. Libraalius, avoimuus, vapaus. Jakavatko tulijat nämä arvot ja hyväksyvät ne?
Hukataanko valistuksen hedelmät? Syöstäänkö maanosa totaliratismiin?
Tunteeko Tervo sitten olonsa kotoisaksi?

Kauko Aalto
Vastaus kommenttiin #29

Siinähän se tuli kaiman suusta. Minä en ole pitänyt Tervoa koskaan humoristina tai mitenkään erityisen suvaitsevaisena. Se raamatun heittäminen uutisvuodossa oli typerä temppu. Olisi heittänyt perään myös koraanin, niin voitaisiin puhua miehekkäästä kannanotosta.

Petri Jalo

Vai Herra Tervo ei osaa erottaa kunpaan leiriin Suomi kuuluu. Ei siitä vuosisatoja ole kun koko suomea ei ollut olemassakaan. Aika lyhyt muisti.
Järjestetään kansanäänestys Euroopan Unioniin kuulumiseen ja tämä järjetön pakolaisvyöry saadaan ratkaistua samalla kertaa. Jos vastaus on ei niin monta ongelmaa saadan ratkottua. Ei kielteinen vaihtoehto enää voi ainakaan huonompi vaihtoehto olla kun katsoo mihin jamaan tämä maa on ajettu. Tervokin kuuluu idealisti-stanilisti porukkaan jolla on se unelma. Pitkän aikaa miettinyt jo koska suomalaisilla tulee mitta täyteen ja alkaa kapinointi tätä yhteiskuntaa vastaan. Ajan kysymys ja silloin ei asialla ole mitkään natsit vaan tavalliset suomalaiset. Sitä saa mitä tilaa.

Markku Ahtiainen

Länsi hyvä itä paha, usa kiva venäjä paha. Ruotsi kiva isäntä nl paha isäntä, suomi on itsenäinen valtio vaikka sitä ei uskoisi, aina itketään kun eeei pärjätä. Eu kiva isäntä liha pata poliitikoille. Oman vallan ja usan perseen nuolijoita kaikki tyynni vai?

Sepetius Kangas
Vastaus kommenttiin #22

Jari Tervo sanoi kivasti ihmisten uskomuksista . Kun vertasi sitä uskontoon ja uskomukseiin jolloin totuus vääristyy. Kiihkouskovaiset ovat samanlaisia vaikka ne näkevät totuuden sillä ei ole merkitystä vaan itsepäisesti jankuttavaa omaa kertomusta. On teitä Suomessa vaikka kuinka, yksi ei usko maapallon läpenemiseen tai öljyn loppumiseen. Tai kerrotte raamatusta vaikka minkälaisisa asioista. Kun se oma pää tietäää paremmin kuin Raamtun kirjoitus..

Matti Mötti

Tapio on oikeassa. Realismia on myöntää suuri maahanmuuttajamäärä.

Realismia on myös kysyä, ratkaiseeko se ongelmat lähtömaissa. Ja mitä syntyy Eurooppaan. Monikulttuurisuus kuitenkin tarkoittaa ja edellyttää tulijoiden arvojen hyväksymistä.

Pekka Juhani

Tervo saattaa olla oikeassa tai väärässä. Sitä emme vielä tiedä.

Ruotsissa on pakkosiedätetty rasisteja ja Ruotsidemokraatit ovat suurin puolue. Kaikki keskustelu on kielletty ja tulos on tämä. Ruotsissa on siis rasisteja vielä enemmän kuin Suomessa vaikka länsinaapurimme on ainakin antanut ymmärtää olevansa suvaitsevainen. Pitäisikö siis tehdä kuten Ruotsissa ja synnyttää Suomeen SVLn kaltainen ääriliike? Ääripäät ruokkivat toisiaan ja kohta on sokka irti.

Tervon olisi nyt syytä ottaa pari olutta ja miettiä asiaa vielä uudelleen.

Tuure Väisänen

Ruotsidemokraatit ei ole suurin puolue. Ei kansanedustajien määrässä eikä edes luotettavissa mielipidemitauksissa. Yksi maaliin osunut tarkoitushakuinen harhalaukaus löytyy mittauslaitokselta, jonka tutkimusmetodeissa havaittiin isoja virheitä.

Tervon on syytä ottaa pari olutta, koska fiksu ihminen on ne ansainnut jaksaessaan kommentoida kasvavaa typeryyttä vastaan.

Pekka Juhani

Oli se suurin tai ei, Ruotsidemokraattien suosio on varoitus siitä mihin pakkosiedättäminen ja keskustelun kieltäminen johtaa. Ruotsissa on nyt enemmän rasisteja kuin Suomessa. Sieltä ei pidä ottaa mallia. En oikeasti ymmärrä miksi on tarpeellista nostaa ääriryhmien kannatusta kun asiat voidaan hoitaa rakentavastikin. Ruotsin vastarintaliike on paljon organisoidumpi kuin suomalainen aateveljensä. Pitääkö Suomeen synnyttää suuri ja väkivaltainen SVL ja ajaa ääripäät tappelemaan keskenään?

Toni Rauhala

Tämä teissä on isosti vialla. Kun joku asia ei mene mielen mukaan, se kiistetään väännetään ja yritetään tuhota. Ainoastaan uskonnolliset fanaatikot ovat täysin hurmoksessa ideologiansa kanssa ja pyrkii vaientamaan, piilottelemaan ja tuhoamaan kaikki esteet tieltään.

Ruotsidemokraattien kannatus taitaa olla nousussa. Sitä voi yrittää mutkutella vaikka minkä virhemarginaalin sisään jos haluaa. Ehkä pitää tehdä hienosäätöä ja ottaa ruotsidemokraateilta 10% kannatuksesta pois, että saadaan "oikea" tulos. Normaalisti tällainen kuulostaisi kauhealta demokratian pilkalta, mutta monikulturismifanaatikoille se ei olisi ollenkaan mahdoton ajatus. Sillä on vain yksi totuus ja yksi päämäärä. :)

Kari Ahlava

- Uskon pakkosiedätykseen, Tervo sanoi ja totesi maailman puhaltaneen ohi joka suunnalta niistä, jotka haluavat rajoittaa maahantuloa. 

Tervon maailma on nyt kyllä ihan muuta kuin mitä maailmanlaajuiset mediat näyttävät.

Suomessa tulkitaan asiallinen puhe myöntymiseksi, vaikka jutussa esitettäisiin faktatodisteet Tervoa vastaisesti.

Täällä meillä pitää räyhätä tai näyttää puukkoa, ennenkuin aletaan ymmärtää, että asoilla on vaaransa. Ja se vaara on radikaali islamismi.

Read my lips: Radikaali islamismi on tehnyt jo paljon hyökkäyksiä Euroopassa. Ei ole turvallista ottaa vastaan tuntemattomia ihmisiä, jotka ovat heittäneet paperinsa Väimereen.

Näitä tuntemattomia ihmisiä on jo tuhatmäärin rähjäämässä Euroopassa. Internetti on täynnä videoita näistä todisteeksi.

Arto Luukkainen

"Tuomas Enbuske puolestaan totesi aiheesta tehdyn tutkimuksen osoittaneen, että Suomessa otetaan henkilökohtaisesti se, että keskustelukumppani on eri mieltä."

Olisipa Tuomas Enbuske saanut sanotuksi vielä sen faktan, että nimenomaan vihervasemmistolaiset eivät pysty sietämään sitä, että joku on eri mieltä. Hyvänä esimerkkinä vasemmistotoimittajien jo kuudettä viikkoa käymä massiivinen valhekampanja Olli Immosta ja Perussuomalaisia vastaan.

Markku Ahtiainen

Vih vas on ikävä kyllä osoittanut sopeutumattomuutensa, Jos on omia mielipiteitä pidä turpa kiinni. Toiset tekee tai ovat tehneet töitä, toiset kitisee valtion elätteinä isolla palkalla . Jotkut ne vaan luulee että ovat korvaamattomia. Koulutettujen jutut ovat olleet viime aikoina Ylellä varsinkin, tyhmäkin tajuaa missä mennään. Turhaan nekin rahat on käytetty.

Teijo Killström

Tervo selitti pokkana miten vastaanotto keskukset eivät maksa kunnille mitää, ei centtiäkään koska valtio maksaa kulut.
Vastaanottokeskuksista voidaan olla montaakin mieltä kuin myös niiden tarpeellisuudesta mutta kuinka vaikeaa on tämän kirjailijan ymmärtää ja hahmottaa että valtio olemme me kansalaiset, jokainen kansalainen maksaa sekä ottaa velkaa näitä keskuksia varten....
En ole uskovainen mutta tässä kohden jo on pakko todeta että Herra varjele meitä älymystön matematiikalta ja taloustietämykseltä.

Tuomas Paasiala

Samaa mantraa hokee niin maahanmuuttovirasto kuin monet toimittajatkin, eihän ne vastaanottokeskukset maksa mitään, kunta voittaa jne... Mutta ei kuitenkaan kerrota mistä ne eurot tulevat, tippuvat taivaalta? Vahingossa(?) jätetään kertomatta että valtio ne eurot maksaa loppujen lopuksi, meidän maksamista veroista. Välillä tosiaan tulee tunne että pitääkö toimittajat meitä ihan tyhminä että voi kirjoittaa mitä vaan, kyllä ne uskoo...

Teijo Killström

Tervo selitti pokkana miten vastaanottokeskukset eivät maksa kunnille mitään, ei centtiäkään koska valtio maksaa kulut.
Vastaanottokeskuksista voidaan olla montaakin mieltä kuin myös niiden tarpeellisuudesta mutta kuinka vaikeaa on tämän kirjailijan ymmärtää ja hahmottaa että valtio olemme me kansalaiset, jokainen kansalainen maksaa sekä ottaa velkaa näitä keskuksia varten....
En ole uskovainen mutta tässä kohden jo on pakko todeta että Herra varjele meitä älymystön matematiikalta ja taloustietämykseltä.

Hannele Hietala-Spaskos

En nähnyt ohjelmaa, mutta näköjään Jari on onnistunut jälleen! Osuva vertaus siedätushoidosta suomalaiselle valonaralle albiinoiholle saa ansaitsemansa huomion. Ehkäpä pakolaisten tuomassa uudessa kulttuurissa on jotakin suomipojallekin opittavaa. Ainakin Sallan-tautiin vieraat geenit tuovat elinvoimaa, onhan tämä veritauti syntyisin liian läheisten sukulaisten pariutumisesta. Hyvää syksyä!

Teijo Killström

Meinaat sitten että tiukasti serkkujensa ja sukunsa sisällä pariutuvista kulttuureista löytyy apuja?
Mitä tulee monista näistä kulttuureista oppimiseen niin taidan omalta kohdaltani jättää väliin, ei oikein kiehdo tyttölasten silppominen ja naisten alistaminen synnytyskoneiksi, saati älämölön nostaminen jokaisesta jumalan pikkuasiasta.
On se vaan ihme miten tämän pienen kansan, joka on sentään rakentanut jonkin sortin demokraattisen hyvinvointivaltion, pitäsikin nyt oppia jotain kulttuureilta jotka eivät tunnu saavan aikaan muuta kuin diktatuureja,sekasortoa,tuhoa ja sotaa...Eli mitä pitäisi oppia?

Juha Merisaari

Tervo on nyt osallistunut keskusteluun omien kykyjensä mukaisella tavalla. Siihen kuuluu nokkela sanojen käyttö ja tässä yhteydessä väärin uskovien ajatusten naurettavaksi leimaaminen. Siinä Tervo on oikein hyvä ja se onnistui kyllä hienosti.

Olen kuitenkin havainnut, että aivan skarppina ei Tervo nyt kuitenkaan kyennyt olemaan, pientä harhailua argumentoinissa havaittavissa, eli asiat eivät kuitenkaan taida tulla aivan sydämestä. Ehkä asiat korjaantuvat Uutisvuotoon mennessä. Ettei vaan olisi YLE:lla tekemistä asian kanssa, edes vähän. Tai sitten on kyseessä kuitenkin jonkinlainen puute käsityskyvässä, johon en oikein usko siihen itsekään.

Pressiklubissa ei kaiketi puhuttu rahasta mitään, se lieneekin tässä yhteydessä vihapuhetta tai rasismia, inhimillisyydellä ei voi olla hintalappua? Hädänalaisia tulee auttaa, se on ihan ok ja ymmärrettävää. Mutta missä on raja jolloin siedätyshoitoa on saatu tarpeeksi? Onko se 30 000 - 50 000 pakolaista vuodessa seuraavat 10, 20, tai 30 vuotta? Afrikasta muuten riittää väkeä pitkään. Pakolaisongelma jää vaikka Suomalaiset häviäisivät kokonaan. Tuleeko meistä kantasuomalaisista, tai voisiko sanoa isäntäyhteisön jäsenistä, jossakin vaiheessa uhreja? Muuttuuko siedätys sietämättömäksi ja kummalle, siedättäjille vai siedätettäville? Vajavaisen käsitykseni mukaan joku sen hintalapun tähänkin jostakin etsii. Ehkä EKP järjestää rahoituksen. Nyt ei kuitenkaan olla tekemisissä huvittavien asioiden kanssa.

Tuli mieleeni että, Kirjoittiko Tervo Leilansa ihan vaan huumori mielellä, piruuttaan, vai meinasiko siitä tulla "Rushdiet"? Eihän siinä kai ollut mitään totuutta mistään asiasta, vai oliko?

Toivottavasti pilkut ovat oikeissa kohdissa. Tai mitä sillä yhden pilkun paikalla on väliä jos kommentista joku saa on muuten jotain tolkkua.

Juhani Karlsson

Suurimmalla pakolaiskriisillä toisen maailmansodan jälkeen aika surullinen ja pitkä historia, aika pitkälle länsimaiden itsensä luoma.
"Avun tarve suurimmillaan sitten toisen maailmansodan" "Euroopassa pakolaisongelmasta nähdään vain jäävuoren huippu." http://yle.fi/uutiset/avun_tarve_suurimmillaan_sitten_toisen_maailmansod...
Alkaen tuolta:
"Soviet–Afghan War" 1979 - 1989
"Another result of the war was the training and indoctrination of thousands of so-called Afghan Arabs, foreign Islamists who came to wage jihad against the atheist communists. While their military impact in Afghanistan was negligible, notable among them was a young Saudi named Osama bin Laden, whose Arab group eventually evolved into al-Qaeda."
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet%E2%80%93Afghan_War
"Al-Qaeda's origins and links"
"Al-Qaeda, meaning "the base", was created in 1989 as Soviet forces withdrew from Afghanistan and Osama Bin Laden and his colleagues began looking for new jihads.
The organisation grew out of the network of Arab volunteers who had gone to Afghanistan in the 1980s to fight under the banner of Islam against Soviet Communism.
During the anti-Soviet jihad Bin Laden and his fighters received American and Saudi funding. Some analysts believe Bin Laden himself had security training from the CIA."
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/1670089.stm
"Terror 'blowback' burns CIA"
"America's spies paid and trained their nation's worst enemies, reveals Andrew Marshall in Washington"
http://www.independent.co.uk/news/terror-blowback-burns-cia-1182087.html
Sitten kun Saddam oli vielä kaveri luotiin pohja ensimmäiselle Irakin sodalle eli Persianlahden sodalle 1990
( "Iran–Iraq War" 1980 - 1988 " The United States, alongside regional and international powers, supported Iraq with loans, military equipment and satellite imagery during Iraqi attacks against Iranian targets." https://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93Iraq_War )
Ja yksi syy Kuwaitiin hyökkäykkseen oli velkaantuminen Iran ja Irak sodassa jossa Yhdysvallat oli Saddamin kaveri, tuettiin aseistamalla ja antamalla tiedustelutietoja (satelliittikuvia jne.) "Irak ei kyennyt maksamaan Irakin-Iranin sotaan saamaansa 80 miljardin dollarin lainaa takaisin, jolloin maa väitti käyneensä sotaa Kuwaitin ja Saudi-Arabian etujen vuoksi."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Persianlahden_sota#Sodan_syyt
Sitten tämä viimeisin Irakin sota 2003 - 2011 on aivan oma lukunsa:
"Irakin öljystä vaietaan yhä" "Sodan oikeista syistä ei saa puhua." "Öljystä ja Irakin sodasta ei kuitenkaan sovi puhua samana päivänä. Niin likaistahan brittipolitiikka ei ole. Ei edes silloin, kun sotaan on lähdetty öljy-yhtiöiden rahoittaman yhdysvaltalaispresidentin puudelina." http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2010/07/23/irakin-oljysta-vaietaan-... "Irakin sodan laillisuus on kuuma peruna Suomelle" http://www.kaleva.fi/mielipide/kolumnit/irakin-sodan-laillisuus-on-kuuma... ) (yhtään joukkotuhoasetta ei löydetty, joka oli veruke jolla koitettiin saada YK:n turvallisuusneuvostolta lupa toimille jota ei tippunut, joten Yhdysvallat liittolaisineen vain hyökkäsi "edistämään demokratiaa" (siis tarkoitus olisi että Irakiin saataisin istutettua länsimielinen demokratia ja se leviäisi myös muualle, Iraniin, Afganistaniin, koko alueelle ja luonnollisesti kiinnostivat Irakin maailman toiseksi suurimmat öljyvarat) ja nyt kun katsoo tuloksia 12 vuotta myöhemmin, sen piti olla kuukausien mittainen operaatio alettuaan 2003 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Mission_Accomplished_speech ) alunperin koitettin käyttää verukkeena sitä että Saddam olisi 911-terrori iskujen takana mutta oma tiedustelu ei sitä suostunut allekirjoittamaan). Uhrien lukumääristä vain arvioita mutta ollaan sellaisissa lukemissa että saa pistää Ukrainan lukuihin luultavasti pari nollaa perään. "Iraq war was illegal and breached UN charter, says Annan" http://www.theguardian.com/world/2004/sep/16/iraq.iraq "There were serious legal questions surrounding the launching of the war against Iraq and the Bush Doctrine of preemptive war in general. On 16 September 2004, Kofi Annan, the Secretary General of the United Nations, said of the invasion, "I have indicated it was not in conformity with the UN Charter. From our point of view, from the Charter point of view, it was illegal."" https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War#Opposition_to_invasion "Jeremy Corbyn: Tony Blair could face war crimes trial over 'illegal Iraq invasion'"
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/jeremy-corbyn-tony-blair-c...
Kannattaa katsoa:
Yli kymmenen vuotta sitten länsimaat hyökkäsivät Irakiin Yhdysvaltain johdolla. Miten Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Tanska houkuttelivat kansainvälisen yhteisön sotaan, jolle nyt on vaikea löytää perusteita. http://areena.yle.fi/1-2173406
2011 vetäytymisen ("The war was over. We were out. Let the chips fall where they may." http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/iraq-war-on-terror/losing-iraq/t... http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/10/ulkolinja-menetetty-irak ) jälkeen alkoi mennä todella huonoksi Irakissa https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War#Aftermath_.E2.80.93_post_U.S._wit... http://blogs.reuters.com/great-debate/2015/06/02/dude-wheres-my-humvee-i...
Irakin sodan seurauksena muodostui ISIS, al-Qaida 6.0 kuten tuon http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/10/ulkolinja-menetetty-irak lopussa sanotaan
("RYAN CROCKER: This is analogous to Afghanistan, August 2001. This time, it is al Qaeda version 6.0. They make bin Laden’s al Qaeda look like Boy Scouts. They are far stronger. They are far more numerous. They have thousands who hold foreign passports and require no visas to get into the United States or other Western countries. They are well funded. They are battle-hardened and they are well armed. And they now control far more territory exclusively than bin Laden ever did." http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/iraq-war-on-terror/losing-iraq/t... )
2014 oli pakko palata takaisin terrorismin vastaiseen sotaan ISIS:tä vastaan (eikun öljybisnekset sun muut uhattuna todellisuudessa Erbilissä) tai vaikka demokratian edistamiseen joilla sota kaupataan kansalle ja maailmalle vaikka todelliset syyt ovat jotain aivan muuta http://www.newyorker.com/news/daily-comment/oil-erbil
Syyria kanssa oma lukunsa, toivottavasti tämä pitää paikkaansa:
"Isis tulee katoamaan aika nopeasti"
– Historiankirjoissa Isis tulee katoamaan aika nopeasti, sillä sen kohtalo sijoittuu laajemmalti Irakin ja Syyrian konflikteihin, jotka jossain kohtaa saavat päätöksensä. Tätä myöten myös Isis poliittisena toimijana saa päätöksensä – ehkä nopeammin kuin osaamme ajatellakaan asiaa.
http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_pitaa_isisin_tulevaisuutta_synkkana_e...
"U.S. secretly backed Syrian opposition groups, cables released by WikiLeaks show"
"................Classified U.S. diplomatic cables show that the State Department has funneled as much as $6 million to the group since 2006 to operate the satellite channel and finance other activities inside Syria....................The U.S. money for Syrian opposition figures began flowing under President George W. Bush after he effectively froze political ties with Damascus in 2005. The financial backing has continued under President Obama, even as his administration sought to rebuild relations with Assad. In January, the White House posted an ambassador to Damascus for the first time in six years.
The cables, provided by the anti-secrecy Web site WikiLeaks, show that U.S. Embassy officials in Damascus became worried in 2009 when they learned that Syrian intelligence agents were raising questions about U.S. programs. .....................Syrian authorities “would undoubtedly view any U.S. funds going to illegal political groups as tantamount to supporting regime change...............The State Department declined to comment on the authenticity of the cables or answer questions about its funding of Barada TV.................The State Department often funds programs around the world that promote democratic ideals and human rights, but it usually draws the line at giving money to political opposition groups...................................It is unclear when the group began to receive U.S. funds, but cables show U.S. officials in 2007 raised the idea of helping to start an anti-Assad satellite channel. People involved with the group and with Barada TV, however, would not acknowledge taking money from the U.S. government................................Although Barada TV broadcasts 24 hours a day, many of its programs are reruns. Some of the mainstay shows are “Towards Change,” a panel discussion about current events, and “First Step,” a program produced by a Syrian dissident group based in the United States..........................The cable cited evidence that the Syrian intelligence service was aware of the connection between the London exile group and the Democracy Council in Los Angeles. As a result, embassy officials fretted that the entire Syria assistance program had been compromised.
“Reporting in other channels suggest the Syrian [Mukhabarat] may already have penetrated the MJD and is using the MJD contacts to track U.S. democracy programming,” the cable stated. “If the [Syrian government] does know, but has chosen not to intervene openly, it raises the possibility that the [government] may be mounting a campaign to entrap democracy activists.”
https://www.washingtonpost.com/world/us-secretly-backed-syrian-oppositio...
"U.S. secretly backed Syrian opposition: report"
http://www.reuters.com/article/2011/04/18/us-usa-syria-wikileaks-idUSTRE...
"U.S. Secretly Backed Syrian Opposition Groups, Cables Released By WikiLeaks Show"
http://www.huffingtonpost.com/2011/04/17/us-syria-opposition_n_850302.html
"U.S. secretly backed Syrian opposition groups, WikiLeaks reveals"
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1377999/U-S-secretly-backed-Syri...
Syyriassa alkoi sisällissota niin ISIS oli valmis ( Yhdysvallat ja muut liittolaiset oli tukeneet Syyrian oppositiota jotta saataisiin Arabikevät vauhtiin siellä ja Bashar Al-Assad vallasta mutta tämäpä ei vallasta luopunut vapaaehtoisesti, tästä oli juttua mm. Ylen hetki sitten näyttämässä dokkarissa http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/07/08/ulkolinja-obaman-oma-sota https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Civil_War#Foreign_involvement https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Spring#Syria ).
"Syria crisis: Where key countries stand"
"Russia is one of Mr Assad's most important international backers and has warned the US and its allies against taking one-sided action against Syria.
President Vladimir Putin wrote that "a strike would increase violence and unleash a new wave of terrorism".
Russia was key to Syria agreeing to give up chemical weapons, and backs the Geneva Communique. But it has repeatedly said Syria's future should be decided by Syrians and blocked anti-Assad resolutions at the UN Security Council. It continues to supply Syria with arms, including missile systems and aircraft."
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-23849587

Lumira Lumus

Jos Suomi on sietämätön valtiona, niin pakolaiset pystyvät tekemään Suomestä siedettävän. Ihmisten kokema sietämttömyys on yhteiskunna sosialisteksi tehdyissä rakenteissa. Hallitus ja julkinen valta sitä ylläpitää, se on heidän valinta.
Ei johdu kansalaisista tai maahanmuuttajista.
Pakkosiedätys johtaa ihmissuhderiitoihin, väkivaltaan. Se nähdään pakkoavioliitoissa, joissa oireet ovat väkivalta, perheenjäseniä tapetaan ja tehdään itsemurhia. Jokainen mentetty elämä tuo säästöä valtion kassaan.
Järkyttää lukea, että sivistyt kirjailija ehdottaa mitään ihmiseen kohdistuvaa pakottamista.
ihmiselle kuuluu YK:n ihmisoikeusjulistuksen mukainen oikeus aina vapaasti valita suhteensa ja seuransa.
On kansainvälinen yleinen sivistynyt tapa kysyä ihmisen lupa seuraan liittymiselle. Lupa pitää aina kysyä ja hyväksyä kieltäväkin vastaus. Ihmsen koskemattomuuden loukkaaminen, millään tavalla on tuomittavaa ja rikollista.
Ihmiset voivat vapaaehtoiseti kasvaa ja kehittää taitoa kohdata vieraita ihmisiä, kaikilla ei sitä kykyä ole. Ihmisen pakottaminen suhteisiin, voi johtaa siihen, että kyky ihmissuhteisiin menetetään lopullisesti. Jos perhosen kotilon rikkoo auttaakseen kotilon sisällä kehittyvän perhosen lentoon, niin ennen aikainen rikkominen, johtaa perhosen kuolemaan. Vasta kun toukka on niin vahva, että murtaa oman kotilonsa, se silloin kykenee lentoon ja elämään.
Pakottaminen, julma henkisen väkivallan muoto ja teemme siinä väkivaltaa elämää kohtaan.
Vaikka tänne tulee tuutin täydeltä maahanmuuttajia, niin ei siitä seuraa, että aitosuomalaiset tulevat heidän ystävikseen. Eikä kaikki maahanmuuttajat myös halua suomalaisten seuraa.

Lumira Lumus

Olen keskustellut muutamien maahanmuuttajien kanssa ja heitä pelottaa tämä Suomen sosialismi ja ovat pettyneitä, kun Suomi on kurja taloulamassa oleva sosialistivaltio.
Monet heistä tajuaa tilanteen. On turha mainostaa mitään. He ovat kaikki niin viisaita, etteivät koskaan julkiseti kerro, mitä todellisuudessa ajattelevat ja kokevat Suomessa.
He ymmärtävät paljon paremmin sen kulttuurien välisen eron ja kohtaamisvaikeudet.
Suomen valtiovalta halveksii ja sortaa oman maan kansalaisten oikeuksia ja samaa kokemusta on pakolaisilla halveksunnasta.
Uskon , että todellisuudessa rasismi tulee sieltä ylemmältä tasolta. Vaikka hurkaasti puhutaa rasismin kitkemisestä, niin eivät kitke sitä sieltä missä se on ja missä sitä koko ajan synnytetään lisää.
Kansalaisten valtitus vääryydestä ja huoli selviämisestä, ei ole rasismia.

Toni Saari

Vai että pakkosiedätystä. Mulla on siitä kokemusta, pakkosiedätettiin aikanaan koulussa pinaattikeittoa ja Jeesusta. Pinaattikeittoa en vieläkään syö ja olen ateisti.

Pakko aiheuttaa vastustusta, jos valtiovaltaa ei pysty vastustamaan, pakolaiset käyvät syntipukeiksi. No, voihan sitten Tervo tuntea sitä moraalista ylemmyydentuntoa. Sehän on se tärkein juttu.

Sepetius Kangas

Palasin katsomaa tuon Pressiklubin. Yllätys oli suuri yleensä olen Jarin ajtuksista eri mieltä. Tällä kerralla hyväsyin niitä paljon. Mutta, että Tuomaskin vaikutti jo pikkasen älykötä mikä on ollut nänen hartain toiveensa Ja Silvia Modigin vaikutti siedettävältä. Minut on varmaan aivopesty. Tosin täällä olevien rasistien ja vailla humanitäärisä tunteita olevin kanssa se tapahtuu nopeasti aina ei jaksa aivottomien idio... antaa olla kypsyy heihin. täysin

Ari-Vesa Parviainen

Tervo ei nähdäkseni ole ottanut mitään vakavasti tähänasti. Kaiken voi lyödä leikiksi tai "vitsiksi". Kai voikin, kunnes alkaa koskea itseään.
Tuo lie tulossa, jos mitään raameja ei saada sovituksi.

Ei Suomen valtion ole pakko hyväksyä mitätahansa itseään vahingoitavaa.
Islamin tunku tontille on sitä, viis siitä mitä jotkut luulevat.

Hädässä olevien auttaminen on eri asia, jospa vain siitä olisi kyse.
Hätä pitäisi poistaa sieltä missä se on. Ei täällä.

Lauri Kiiski

Tervo on väärässä. Suomalaiset eivät ole rasisteja, vaan varautuneita ja varovaisia, mitä tulee ulkomaisiin ihmisiin, sekä Suomessa, että ulkomailla.

Suurella osalla suomalaisista ei ole juurikaan tarvittavia kokemuksia tai kielitaitoa, jotka kävisivät työkaluina varautuneisuuteen ja ennakkoluuloisuuteen, jotka asenteina perustuvat tietämättömyyteen.

Eivätkä suomalaiset ole tässä asiassa yksin, vaan ilmiö on täysin luonnollinen ja yleismaailmallinen. Muutama vuosi ulkomailla terästäisi myös Tervon lausumaa ko. asiassa ja sinänsä myös sitä, että ihmisillä on oikeus mielipiteisiin kokemusmaailmastaan riippumatta.

PS. Eräs maailman johtavista pakolaisasiantuntijoista Oxfordin Yliopiston professori totesi viikolla, että EU on tyrinyt täysin pakolaispolitiikassaan. Hänen mukaansa mm. kaikki Syyrian pakolaiset pitäisi palauttaa pakolaisleireille, mutta järjestää leireille paremmat, inhimilliset ja ihmisyyttä kunnioittavat olosuhteet siksi ajaksi, kunnes tilanne Syyriassa rauhoituu. Ulkovaltojen tulisi myös ottaa aktiivisemmin osaa Syyrian tilanteen rauhoittamiseen tavalla, tai toisella.

Esko Jantunen

Tervon linja kuulostaa fasismilta ja sen serkulta kommunismilta. Hän ei juuri kunnioita muita kun hakee omaa klooria. Raamatun paiskominen lattialle tv lähetyksessä osoitti miten moukkamainen hän on sivistystasoltaan. Tätäkö on suvaitsevaisuus? Leimakirves heiluu näillä kiihko suvaitsevaisille joka asiassa. Tervo voisi pakkosiedättää itsensä näin koekaniinina vaikka Saudi Arabiassa ja kirjottaa siitä kokemuksesta bestsellerin. Osallistun matkakustannuksiin.

Lauri Wirén

Jarille tiedoksi, että perustuslain 7 § suojaa ihmisiä kaikenlaiselta, valtiovallan tai muiden, pakkotoimenpiteiltä:

"Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen."

Lauri Wirén

Nämä pakkosiedätysjutut kertovat paljon kasvatusmetodeista Tervojen perheessä. Remmi on varmaan heilunut ja pikku-Jari on istunut tuntikausia keittiössä tökkimässä lusikalla kylmää kaurapuuroa, kunnes viimeinenkin murena on syöty. Jokainenhan meistä kantaa taakkanaan lapsuuden traumoja, mutta viisaampi ihminen ei ole lykkäämässä niitä muiden kärsittäväksi. Tervon verbaalinen masokismi voisi pysyä siellä kotiseinien sisällä.

Hannu Taskinen

Vai rasisteja suomalaiset ovat? Voi niitäkin olla, aiemmin on todettu että suomalaiset ovat varautuneita ja varovaisia. Minusta suuri tekijä on katkeruus. Alle 1000 euron tuloilla elävät eivät voi sulattaa että tänne tulee porukkaa joka nostetaan heti erikoisasemaan. Ei tarvi panna tikkua ristiin ja valtio maksaa kaiken ja jää käyttörahaakin jota ei monelle suomalaiselle jää.
En jaksa kirjoitaa kaikea, mutta laitan tähän linkin ja toivon että myös Tervo "sivistää" itseään ja lukee sen huolella.
http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2015/09/04/kansainvaellukset-tu...

Sepetius Kangas

Ovat kirjoittaneet Jopa Venäjäkin on vaikka harrastaa valikoivaa auttamista. Pakolaisia koskevät sopimukset kyllä aika hyvin on kansainvlälisiä. No Pohjoiskorea taitaa olla noista poissa samoin Kiina Toki noidenkin joukkoon Suomi sopis hyvin.

Jukka Laine

Itä-Euroopan maat eivät ole allekirjoittaneet samoja kansainvälisiä sopimuksia jotka Suomi allekirjoitti aikoinaan. Ne kun olivat Varsovan liitossa joka katsoi ulkomaalaisten olevan mahdollisia vakoilijoita. Vietnamilaiset, kuubalaiset ja tietyt afrikkalaiset päästettiin sosialistisiin maihin opiskelemaan ja töihin, seulonnan jälkeen.

Tästä ajatusmallista ei ole vielä päästy eroon entisissä sosialistisissa maissa, mutta tilanne tulee muuttumaan.

Lumira Lumus

Omaa pakkosiedätyslääkettä hänelle ja varmaan käyttää itsekin, kun lähetetään pakolaiset tutustumiskäynnille katsomaan , miten moni saa yösijan Terven tiloissa.
Näin suvaitsevainen ottaa mielellään vastaan, kenet tahansa. Ei tarvitse edes hänen lupaa, se on hänen oma ohjeensa, tehdään kuten hän toivoo.

Samuli Kivistö

En mä ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Muslimien sopeutuminen on epäonnistunut muualla euroopassa. Yksi pahimmista esimerkeistä naapurimaa ruotsi. Islam uskontona typerin ja väkivaltaisin. Muinaisjäänne. Kehityksen ja suvaitsevuuden tukahduttaja. Tässä on nyt jarilla ja muilla naisilla empatian tuntemukset niin pinnassa et järki ja realiteetit ovat unohtuneet. Ei näin vakavia ja kauaskantoisia asioita tuntemuksien pohjalta ratkaista vaan järjen ja kokemuksen myötä. Maahanmuutolle kyllä. Ei kiitos islamille.

Matti Hemmi

Paavo Haavikon sanoin:
"Suomi on korkeasti koulutettu, hyvin sivistymätön maa".
Mm. tämä ao. Tervo on hyvä esimerkki maan kansalaisesta.
Ei maksa vaivaa edes pakkosiedättää miestä tavoille.
Kyllä jämpti on niin ;-)

Veikko Nironen

Harvinaisen tyhmiäkin möläytyksiä osaa Jari Tervo päästellä...Lienee saanu innoituksen, kun muukin maailmanhalaaja porukka on aivan hurmoksissa kun luvassa on jopa 30 000 tulijaa tänä vuonna...

Nyt ei olla köyhiä eikä kipeitä kun saadaan suomeen uutta väkeä, vaikka taitaa omiakin asunnotomia suomalaista olla n. 7000 ja velaksi eletään kokoajan, mutta kun se kotimaisten ihmisten huomioiminen ei ole niin mediasexsikästä...

Suomen pitäis tehdä niinkuin englannissa on aikomus...Eli ottaa suoraan pakolaisleireiltä väkeä, jotka ovat todettu pakolaisiksi, eikä vastaanottaa omin- / salakuljettajien avustamia tulijoita, joiden motiiveja ei kukaan ole tarkistanu...

Onkin esiintynyt eri yhteyksissä, että mukana hyvinkin saattaa olla ISIS:n tai jonkun muun yhteisön terroristeiksi luokiteltua väkeä... Ja kun rajat on auki niin on hyvin mahdollista että on toivoteltu hyväuskoisesti tervetulleeksi nykymaailman julminta terroristi porukkaa...

Maailman halaajat tietenkin väittävät, että ei ole mahdollista mitkään islamin maailman valloitus aikomukset ja kun heidän puheidensakin mukaanhan islam on rauhan uskonto...

Kannattaa muistaa, että islamisteille on oikein koraanin mukaan luvallista valehdella vääräuskoisille, varsinkin kun se edistää islamin maailman valloitusta, samoin raiskaaminenkin on monien heikäläisten mielestä oikein, jos ei nainen ole peitetty kaapuun...

Mutta täytyy olla sekä sokea ja kuuro, jos ei ota todesta sitä että lähes kaikkialla islamistit ovat sotimassa muiden eriuskontoja edustavien esim. kristittyjen ja monen muun uskontokunnan kanssa tai sitten toisten muslimien kanssa esim. sunnit vastaan shiat...

Kun vielä huomiodaan esim. kuinka ruotsissakin ammuskellaan lähes päivittäin, kranaatit paukkuu ,poliiseja kivitellään ja kaikissa muissakin maissa missä islamin uskoisia asuu, niin autot palaa, pelastuslaitoksen ja kaikenlaiset toimet ja kuljetukset joudutaan turvaamaan poliisien avulla...

Suomen mediahan on vältelly kovasti kaikenlaista "ikävää" uutisointia naapurimaistakin, mutta aina niitä
jostain kautta tietoon on tullu...

Että tälläistä on odotettavissa täälläkin, kun tolkku menee maahanmuuton määrissä ja sitten kun raja on ylitetty sitä ei enää pysty korjaamaan...

Markku Ahtiainen

Pressi klubi rupee oleen tiensä päässä, Rubenin kohdalla, ainoa asia on enää kiinnostava mitä nuori mies sanoo. Putkonen sentään on töitä tekemällä tienannut olut manit, Tervo paskan jauhamisella. Mielen kiintoista on myös joidenkin paperi kullien luulo boheemista statuksesta (eläkkeellä). Eli älä nosta itseäsi muiden ylä puolelle, mutta me tehtiin suomi sotilaat sen teki ja kansa ei paska eliitti.

Jukka Kangas

Jarilta taas "pikkujuttu" putkahti tosta vaan,jos kirjailijat alkaa politiikkaan tai arkirealismiin niin mielikuvituksella ei ole rajoja.He haluaa Rokan Antin presidentiksi,muumit vois olla eduskunnassa.. Kirjailijoiden elämä kuin "siunattu hulluus".

Jussi Keskinen

Pidin joskus Jari Tervosta, mutta nyt hänestä on tullut vanha äijä, joka ei jaksa kiinnostaa yhtään.

Jari Tervo toivottavasti lähtee sinne missä hänen on hyvä hengittää .. mikä se paikka on ..voitte vain avistaa ... neljä seinää jne.

Tiina Bellet

Tuntuu niin oudolta kun katselee suomalaisten mielipiteitä keskieuroopan puolelta. Nuoruuteni Suomessa eläneenä olen aina ollut ylpeä kun kotimaassa ei ole ollut sen suurempaa rasistisuutta. Enkä ole rasisti. Kaveripiirini koostuu musulmanesta, portigalilaisista, ranskalaisista, juutaleista, maahanmuuttajista, vanhoista, nuorista, puolalaisista, turkkilaisista, rikkaista, köyhistä, äideistâ, iseistä, israelilaisista, jenkeistä, belgialaisista, englantilaisista, italialaisista, brasiallaisista, marokkolaisista, saksalaisista, algeerialaisista, ateista, lapsista, serkuista, katolilaisista, etc., etc. Jokaisella on oma sanansa sanottavana, asioista keskustellaan välillâ mielipide on tiukempaakin, toinen toistamme koitetaan auttaa, jokaista koitetaan ottaa huomioon, joka päivâ emme tapaa mutta harvempikin uudelleennäkeminen on kuin koskaan emme olisi olleet erossa. Tänäpäivänä ahdistaa kotikansalaisteni (ei kaikkien) rasistinen mielipide ja liikaa omaan napaan katselu. En sano etteikö välillä ota nappiin täälläkin mutta ehkäpâ on aika jokaisen avata ovensa maailmalle tavalla tai toisella. Se ei voi kuin kuljettaa 21:lle vuosituhannelle ja laajentaa katsetta ja rikastuttaa elämää. Ja ehkäpä taata enemmän mahdollisuuksia tulevalle sukupolvellekin. Kiitos Jari Tervo.

Markku Savikivi

Kyllä ne kilinät muuttuvat Tervonkin kellossa, jos joku persujen johtama Ylen hallintoneuvosto järjestää asiat niin, että "potiivisen syrjinnän" merkeissä joku syrjättää hänet tuosta hieman pölhöilevästä uutisten vuotamisestaan.

Markku Savikivi

"Positiivista syrjintää" ei ole Ylessä vielä näemmä otettu käyttöön haloslaisten edellyttämällä tavalla. Kalpeanaamoja vilisee kuin vilkkilässä kissoja. Vapaaehtoisesti (?) väistyvän Tervon tilalle Uutisvuotoon tullee kuitenkin joku suomalaisia paaaaaljon suuremman kansakunnan edustaja. Tämähän näyttää olevan haloslaisen syrjäyttämispolitiikan keskeinen trendi. Ruotsalaisen nationalismin potentiaalisia edustajiahan, ainakin potentiaalisia äänestäjiä, onkin jo kaksi. Husu Hussein saattaa olla tulossa, onhan hänenkin kansansa riittävästi suomalaisia suurempi haloslaisten mielestä.