Maanantai 17.6.2019

Iso kännykkälasku yllätyksenä? – Uusi tekstari auttaa

Luotu: 
15.3.2011 09:22
  • Kuva: Creative Commons / volliem
    Kuva

Kuluttajavirasto, Maksullisten puhelinpalveluiden eettinen lautakunta (MAPEL), DNA, Elisa, TeliaSonera ja Viestintävirasto ovat löytäneet apukeinon mobiilipalveluiden tilaamiseen liittyvissä ongelmissa.

Kuluttajat ovat osallistuneet matkapuhelimella erilaisiin kilpailuihin tai testeihin ja tulleet samalla huomaamattaan sidotuksi mobiilipalveluiden kestotilaukseen. Epäkohta on työllistänyt viranomaisia pitkään.

Nyt mobiilipalveluiden tilaajat saavat puhelimeensa vahvistusviestin, jonka tarkoitus on ilmoittaa tilatusta palvelusta. Tilaus ei ala, ennen kuin kuluttaja vahvistaa sen OK-viestillä. Tekstarien tarkoitus on vähentää vahingossa tehtyjä palvelutilauksia.

Kestotilaus ei tule voimaan, jos kuluttaja ei vastaa vahvistusviestiin.

Maksullisen palvelun tilaamiseen liittyvät viestit on hyvä säilyttää, koska ne sisältävät tietoa palveluntarjoajasta ja tarvittaessa ohjeet palvelun lopettamiseksi, Kuluttajavirasto neuvoo. Palvelun voi aina katkaista lähettämällä sanan STOP numeroon, josta viestit tulevat.

Jaa artikkeli:

Kommentit