Keskiviikko 19.6.2019

Pieni apu vanhukselle – 29€:n maksu ”järjetön”

Luotu: 
6.7.2011 10:16

Taksimatkojen enimmäishinnat nousivat tämän kuun alusta hallituksen päätöksellä. Sen lisäksi uutena maksuna tuotiin käyttöön ”porrasvetokorvaus”, millä tarkoitetaan esimerkiksi iäkkään ihmisen auttamista portaikossa. Tämä lisämaksu on 29 euroa.

Helsinkiläinen lähihoitaja Patrick Wikblad pitää uutta maksua järjettömänä. Hän kirjoittaa asiasta kaupunkilehti Vartin mielipideosastolla.

– Esimerkkinä vanhempi nainen, joka joutuu Helsingin Roihuvuoresta kulkemaan taksilla Herttoniemen terveysasemalle. Matkaa meno–paluu tulee 4 kilometriä. Tästä matkasta nainen maksaa 16,16 euroa sekä yhteensä 58 euroa siitä, että taksikuski auttaa portaissa.

– Mihin on kadonnut tavallinen ”goodwill”, Wikblad hämmästelee.

Samalla hän epäilee, onko uuden maksun tuomat kustannukset Kelalle ja kunnille tarkoitus sysätä eläkkeensaajien kontolle.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrotaan Uudelle Suomelle, että maksusta käytiin neuvotteluja Kelan ja kuntien kanssa. Porrasvetokorvauksesta tehtyjen laskelmien perusteella maksu kuitenkin hyväksyttiin. LVM tulkitsee, ettei maksu näin ollen ollut liikaa kunnille tai kansaneläkelaitokselle.

Jaa artikkeli:

Kommentit

RnR

Saahan arvoisa Patrick Wikbladkin oikein kk-palkkaa siitä, että auttaa mummoja, miksi noin kova into ja puhku kieltää muilta palkan saaminen siitä? Ilmaiseksiko heitä pitäisi rapussa talutella varttitolkulla? Nythän sen lystin maksaa kaikki muut asiakkaat, onko se sitten parempi? Goodwill ei paljoa leivän päällä lämmitä.

Jos Patrick ei tarpeeksi saa mummojen jeesaamisesta töissään, varmasti taksiyhtiöt ottavat avokätisesti ilmaisen mummojhälp(TM) miehen töihinsä.

Ainoa toivo tässä on, että ko. uudistus näkyisi hinnoissa meille muille. Mutta, kiitos lainsäätäjien ja kilpailun lähes täydellisen estämisen, se tuskin tapahtuu.

TMN

Eu kyse ole mistään vanhuksen taluttamismaksusta, vaan porrasveto on aivan virallinen termi joka tarkoittaa pyörätuolissa istuvan asiakkaan vetämistä hissittömän talon kerroksiin tähän toimintaan tarkoitetulla laitteella.

Kuten arvata saattaa homma ei ole kovin nopeaa eikä helppoa, ja vaatii koulutusta laitteen käyttöön. Myös asiakkaan kantaminen portaissa kahden kuljettajan toimesta oikeuttaa tämän korvauksen perimiseen.

Jutun lähihoitajalla ja toimittajalla on ollut aika vähän halua perehtyä asiaan ennen julkaisua.

kallekaski

"oven jos aukaisisitte"
tottakai, olkaa hyvä 5 ekee.
"ulko-oven jos"
tottakai, olkaa hyvä 5 ekee.
"meillä ei ole hissiä, jos"
tottakai, olkaa hyvä 29 ekee.
"pankkikortilla maksaisin jos"
tottakai, olkaa hyvä. Tästä menee
tuplat kun joudutaan palaamaan
pirssille.

B.J

Normaali ihminen tuskin maksaa tätä maksua yhtä kertaa useammin. Vaikka siinä on laki takana niin huijaustahan se on.

Normaali ihminen soittaa lapsilleen ja kyyti järjestyy jatkossa vaikka naapurin opiskelijan kanssa tehdyllä sopimuksella.

Valitettavasti lakia ei ole tehty normaaleja ihmisiä ajatellen vaan kuntia, kelaa ja valtiota. Ne maksavat mukisematta tälläisiä tuhannen euron tuntipalkkoja.

Taksit, kuten me ne tunnemme, tulisi lakkauttaa.

Appi

Maksua pohdittaessa tulisi erottaa ainakin kaksi eri asiaa jos ei jopa useampia. Ensinnäkin matkustajan kuljettaminen on eri asia kuin matkustajan avustaminen normaalia matkatavaroiden käsittelyä tai autoon avustamista lukuunottamatta. On siis hyvinkin perusteltua erottaa nuo palvelutehtävät toisistaan. Uskoisin, että nytkin mittari käy, kun tullaan noutopaikalle ja lähdetään hakemaan jotain henkilöä sisältä. Varma en tosin ole, kun en tunne taksien taksapolitiikkaa. Nyt tuolle mittarin ennakkoon pyörittämiselle kai tulee katto, kun sille on määritelty selkeä maksu. Sama tietysti toiseen suuntaan eli kun viedään kotiin päin ja joudutaan avustamaan portaissa, hississä jne.. Monesti olen nähnyt taksinkuljettajan avustavan henkilöä terveyskeskukseen, KELAan ym.. kohteisiin. On siis mielestäni hyvä erottaa henkilön kuljettaminen ja avustaminen asioina toisistaan. On sensijaan eri asia pohtia, kuinka paljon tuosta palvelusta on syytä veloittaa. Mikään palvelu ei ole ilmaista. Kysymys on siitä millä tavalla siitä maksetaan. Palvelun hinnan tasosta voi tietysti aina keskustella, mutta se ei muuta sitä faktaa, että kysymys on oikeastaan kahdesta eri palvelusta tai ainakin selvästä alkuperäisen palvelutuotteen laajennuksesta.

kallekaski

Hinnat määrää L ja VM:ö ja kättä taskuun. Pulinat pois.
Alkuperäinen palvelutuote on tuotaa asiakkaan toivoma matka.
Palvelun tarjoaja on toteuttanut toiveen parhaalla kyvyllään
ja liki poikkeuksetta saanut tästä kiitosta.(poikkeamat puolin ja toisin marginaalisia) Mutta kun yhteiskunta maksaa
n. 38% matkoista mikään ei riitä.

TMN

taksien lisämaksuissa kuin ihmisten pahantahtoiset hatusta vedetyt tulkinnat. Monikaan asia tässä maassa ei ole niin tarkkaan määritelty kuin taksien taksat ja lisämaksut.

Uudessa asetuksessa taksitaksasta lukee näin:

"Kuljetuksesta saadaan periä seuraavat lisämaksut:
3) avustamislisä:
a) enintään 14,50 euron suuruisena, jos asiakas tarvitsee avustamista noutokohteesta
autoon tai kuljetuksen päätepisteessä autosta
sisätilaan ja kuljettaminen edellyttää autoa,
joka täyttää kaluston esteettömyyttä koskevat,
taksiliikennelain (217/2007) 2 §:n 6
kohdan mukaiset vaatimukset tai
b) enintään 29,00 euron suuruisena, jos
asiakasta avustetaan siten kuin a- kohdassa
on mainittu sekä kantamalla hänet käsivoimin
tai erityisen CE-merkityn porraskiipijän
avulla rakennuksen portaikossa"

Kumpaakaan lisää ei siis saa periä ellei ajo ole vaatinut invataksin käyttöä, eli jos asiakas pystyy itse kävelemään. Piste.

Vanha pappa

Toverit hallituksessa muistivat jälleen eläkeläistä, kuten Jutta lupasi eläkeläistä erityisesti muistaa ennen vaaleja, ja Juttahan ei ole takinkääntäjä. Taksihinnat nousivat, lisäksi tuli portaissa avustuksen hinta 29 €. Ennen se kuului taksimaksuun, siis vanhaan alempaan. Kuljen huonosti ja käytän/käytin taxia. Aina ne ovat pitäneet huolen, että pääsen kotiovesta sisälle, ilman eri hintaa. Jutalle ja koko toveritoimikunnalle "kiitokset" tästä uudistuksesta.

jj.annala

ja sitä sai taksissakin. Itse kuljen kepin kanssa ja pystyn toki itse kävelemään. Silloin harvoin kun olen taksia käyttänyt on kuljettajan takapuoli pysynyt tiiviisti penkissä kiinni. Ei aukea ovi kuljettajan toimesta. Siis tämä pääkaupunkiseudulla. Poikkeuksena sairaalasta kotiin kuljetukset, jolloin kuljettaja on tullut hakemaan osastolta. Tämä tiettyjen sopimustaksien kanssa yhdessä sovittu käytäntö oli mielyttävä kokemus. Kävin taannoin Kuopiossa ja kuljin useamman kerra tällä reissulla taksilla. Kertaakaan ei tarvinnut itse ovea aukaista. Ei hullua hosumista ja turhaa kiirettä. Mistä lienee johtunut.

jussi vaarala

eettisesti likakaivoon

kertoo taksikuskien pohjattomasta ahneudesta että edes ajatuksena sallivat tuollaisen saatikka että antavat hallituksen tuollaista viedä läpi

nimittäin saletti on että taksikuskit tuosta sikamaisuudesta ovat jo valmisteluvaiheessa tienneet

jussi vaarala

Taksimatkojen enimmäishinnat nousivat tämän kuun alusta hallituksen päätöksellä. Sen lisäksi uutena maksuna tuotiin käyttöön ”porrasvetokorvaus”, millä tarkoitetaan esimerkiksi iäkkään ihmisen auttamista portaikossa. Tämä lisämaksu on 29 euroa.

Hallitus kulkee aivan väärään monopolistisen hintakiristysajattelun suuntaan taksipolitiikassaan. Taksimonopoli on alettava lopultakin murtamaan. On päästettävä tavalliset autonomistajat keikkaluontoiseen taksitoimintaan.

Jussi Vaarala
eettis-realistisen kehittäjä
Somerniemi

anterotoni

Onko kaimaaneilla, jussivaaraloilla ja muilla valittajilla lukutaitoa laisinkaan. Aivan selkeästi täällä on selitetty, ettei kysymys ole mistään mummojen vähäisestä avustamisesta. Ja taksiliitto ei ole osallistunut tähän hintaneuvotteluun lainkaan. Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää, että invataksien avulla omin jaloin kulkemaan kykenemättömien ihmisten alämänlaatu paranee huikeasti invataksien avulla. Samoin suurin osa tavallisista kulkijoista osaa arvostaa sitä, että he voivat huoletta lähteä illanviettoon, koska taksit vievät heidät luotettavasti koteihinsa. Ymmärrän, että varattomasta tai työttömästä taksien taksat tuntuvat suurilta, mutta samalla ihmettelen, miten heillä on varaa kuluttaa rahojaan kapakoissa. Ja koska joku taas ottaa esiin vapaan kilpailun, se sopisi erittäin mainiosti taksinkuljettajille. Voisipa sitten ruuhka-aikana kiristää moninkertaisen hinnan kyydistä. Hiljaisena aikana ei tarvitsisi käydä lainkaan töissä: kävelkööt ihmiset koteihinsa, menkööt lentokentille omilla autoillaan ja niin edelleen.