Keskiviikko 19.6.2019

Varo näitä verkkokauppoja

Luotu: 
10.8.2011 09:06

Kuluttajavirastoon ja kuluttajaneuvontaan on tullut runsaasti yhteydenottoja koskien kahta verkkokauppaa, Elektroni.fiä ja Sadkitten.comia.

- Elektroniikkaa myyvän Elektroni.fi:n ja vaatteita myyvän Sadkitten.com:in asiakkaat eivät ole saaneet etukäteen maksamiaan tilauksia luvatussa toimitusajassa.  Yritykset eivät myöskään ole vastanneet asiakkaiden puheluihin ja sähköposteihin, Kuluttajavirasto kertoo.

Kuluttajavirasto on vaatinut kaupoilta selvityksiä, mutta ei ole niitä saanut.

- Jos kuluttaja on maksanut tilauksensa luottokortilla, hän voi kääntyä luottokorttiyhtiönsä puoleen ja vaatia siltä rahojensa palautusta. Laskulla tai verkkopankissa ostoksensa maksaneiden kannattaa ottaa yhteyttä poliisiin, virasto neuvoo.

Virasto myös muistuttaa, että kuluttajien kannattaa jo verkkokauppatilausta tehdessään kiinnittää huomiota verkkokaupan tarjoamiin maksuehtoihin.

- Maksaessaan tilauksen etukäteen laskulla tai verkkopankissa kuluttaja ottaa aina riskin siitä, että rahoja ei ehkä saa takaisin.

Jaa artikkeli:

Kommentit

hanari

On joukko ihmisiä, jotka tilaavat nettikaupoista tavaraa ilman aikomustakaan maksaa. Tämän toiminnan vahingot ovat jo miljoonaluokkaa. "Ahkera" tilaaja saa hankittua helposti tuhansien kuukausitulot tilaamalla halpoja tavaroita, mitkä lähetetään laskun kera. Jos joku ihmettellee, mistä tavarat kirppareille tulevat...

Laki kieltää pitämästä näistä petkuttajista listaa. Puhumattakaan, että saisi julkaista nimen tai ilman pelkoa syrjintäsyytteestä olla myymättä.

En tällä halua mitenkään puolustaa petollisia kauppiaita. Koko nettikauppa vain tarvitsee ihan uudet pelisäännöt. Se on yksi kasvava kaupan ala. Onhan esimerkiksi typerää, että kaupan "kotipaikaksi" pitää valita verotuksellisesti edullisin maa. Tavara sensijaan kulkee omia teitään. Lainsäätäjät eivät tiedosta netin olemusta ja virtuaaliyritysten luonnetta.

Satunnainen suomalainen

Joudun hieman oikaisemaan, laki ei suoraan kaipaamaasi listausta kiellä pitämästä. Eri toimialoilla tällaisia käytäntöjä on, ja tietyllä tavalla esim. luottohäiriölista on yksi näistä. Asia pitää hoitaa sääntöjen puitteissa mm. niin, että molempien osapuolien oikeudet tulevat huomioiduksi mutta mahdollista se siis on.

hanari

Jos joku kirjaston väestä ei saa tilaamaansa tavaraa ja naapurin asukas saa, voi tupsahtaa haaste käräjille syrjinnästä. Pääasia sivuutetaan kun etniset yms. ominaisuudet tulevat kuvaan mukaan. En tietenkään kannata syrjintää minkään ominaisuuden mukaan. Niitä vain on opittu käyttämään väärin.

Uskoakseni esim. porttikieltolistat ovat laittomia rekisterejä? Samoin lienee laita rekisteristä, missä on osoitteet mihin tavaraa ei toimiteta. Näistä on ollut oikeusjuttuja, mutta lopputulosta en muista. Nykyään ei ole varaa joutua oikeuteen edes syyttömänä. Kallista leikkiä ja kestää vuosikausia.

hanari

Alle 20 euron tavaraa ei kannata lähettää postiennakolla, joten se usein lähetetään laskun kera ja toivotaan asiakkaan maksavan. Nettikaupan yksi idea on nopeus. Jos lähetetään ensin paperilasku ja odotetaan maksua, asiakas kyllästyy ja unohtaa koko homman. 98% asiakkaista maksaa laskun. Mutta...

Pienet DVD kaupat ovat hävinneet netistä. Liian paljon luottotappioita? Myös tavaran palautusoikeus ilman mitään syytä on vähän kyseenalainen juttu. DVD:n voi kopioida ja palauttaa. Vaatteita voi käyttää kerran ja palauttaa jne..

Rokj

Älä koskaan maksa, ennen kuin olet varmistanut tavaran oikeellisuuden, tämä oli ohje kauppa- ja tavaraopin tunnilla. Enkä ole koskaan maksanut tuotetta, ellen ole täysin varma sen saatavuudesta.

Postimyynti, nyk. verkkokauppa perustuu juuri etukäteismaksuun, ja on hyvä syrjäseudun asukkaille, mutta ei kaikissa verkkokaupoissa rahaa tarvitse lähettää ennen toimitusta. Kyllä jokaisen pitää itse pitää huoli rahoistaan, tavaraa on tarjolla monessa eri kauppamuodossa, ja laiskuus on verkko- /postikaupan ainoa hyve.

karivan

Minulla on kokemuksia Verkkokauppa.com -liikkeen törkeän huonosta asiakaspalvelusta, jos on kyse myydyistä epäkunnossa olevista laitteista tai takuuhuollosta.

Digiboksin takuuhuolto on viimeisin esimerkki: mitään ei kuulu, kukaan ei vastaa, reklamaatio ei toimi. Samalla arvioitu huoltoaika on ylittynyt, mutta kukaan ei vastaa mistään.

Oscari

Jostain kumman syystä minulla on juuri verrokauppa.com'in toiminnsasta aivan toisenlainen käsitys. En tiedä mistä se johtuu, mutta tavarat ovat olleet tilatun oloisia ja tapaisia ja kaikki on pelannut nopeasti ja hyvin. Mutta olen ehkä yksittäistapaus!