Sunnuntai 20.1.2019

VR-kaaos ihmetyttää ammattilaisia – 2 vinkkiä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.9.2011 13:01
Päivitetty: 
22.9.2011 13:05
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    VR:n uudet lippuautomaatit aukeavat viikonloppuna - jos hyvin käy.

Miksi VR:n lipunmyyntijärjestelmää ei testattu kunnolla ennen käyttöönottoa, ihmettelee it-alan asiantuntija ja konsultti Petteri Järvinen Puheenvuoro-blogissaan.

Järvisen mukaan monimutkaisen lippujärjestelmän toimittaneet Tieto ja Accenture saavat katsoa peiliin. Hänen mukaansa testin olisi voinut vaikka avata asiakkaille, jos riittävän realistisen ympäristön järjestäminen ei onnistu simuloimalla.

–VR olisi voinut luoda testiympäristön, josta käyttäjät olisivat varanneet leikisti lippuja. Joka 1000. tilaus olisi palkittu lahjakortilla ja jokaisesta löydetystä bugista olisi maksettu vaikka 100... tai no, sanotaan 20 euroa, ehdottaa Järvinen jälkiviisaasti.

–Järjestelmä olisi otettu tuotantokäyttöön vasta sitten, kun kaikki toimii – olisi varmasti tullut halvemmaksi kuin nykyinen härdelli.

”Ei lipunmyynnin olisi pakko olla arkkitehtuuriltaan hyvin monimutkainen”

Järvisen mukaan tietojärjestelmien tilaaminen ja toimittaminen on usein melkoinen sotku. Ensinnäkään ostaja ja myyjä eivät ymmärrä toisiaan. Toiseksi myyjä pyrkii kuluttamaan mahdollisimman paljon työtunteja, kun taas ostaja haluaa päästä mahdollisimman halvalla.

Tiedon ja Accenturen toimittaman järjestelmän ongelmia käsittelee myös ohjelmistoarkkitehti Otso Kivekäs pitämässään Muukalaisia vesirajassa -blogissa. Kivekäs ihmettelee, miksi lipunmyyntijärjestelmän täytyy olla ”arkkitehtuuriltaan hyvin monimutkainen järjestelmäkokonaisuus”, kuten Tiedon Ari Järvelä sitä kuvasi It-viikon jutussa.

–Asian ydin on tässä Ari Järvelän lausumassa. --- Ei VR:n lipunmyynnin olisi mikään pakko olla arkkitehtuuriltaan hyvin monimutkainen. Näin alan ammattilaisena voin sanoa, että jos haluaa toimivaa, systeemistä kannattaa sen sijaan tehdä melko yksinkertainen, ja hyväksyä monimutkaisuutta vain se minimimäärä, joka on ihan pakko. Ei tässä olla mitään ydinvoimalaa tekemässä, vaan ihan tavallista lipunmyyntijärjestelmää, kirjoittaa Kivekäs.

Blogin kirjoittaja huomauttaa olevansa "töissä yrityksessä, joka hyötyisi merkittävästi, jos Tiedolta ja Accenturelta ostettaisiin vähemmän softahankkeita".

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

salakankee

Ymmärrän asian näin:
1) on helppoa tehdä ohjelma jossa periaatteessa aina samanhintaisia (esim x-euroa/km) myydään eri reiteille hamaan maailman loppuun saakka.
2) tai helppoa myydä samalle reitille erihintaisia lippuja vaikkapa tietylle viikolle.
3) mutta aivan mahdoton myydä kaikille reiteille eri aikoina muuttuvien hintojen mukaan ennakkoon lippuja

Tumpelo

En väitä olevani asiantuntija näissä asioissa, mutta tuskinpa se monimutkaisuus on tietokoneelle mikään ongelma. Sitä voisi vaikka ajatella leikkijunana joka kulkee niitä raiteita pitkin mitä sen eteen on rakennettu. Jos ne raiteet ohjaavat junan umpikujaan, matka tyssää siihen.

Petri Hoikkala

Ei tosiaan tietokoneelle olekaan mikään ongelma.

Ihmisille jotka noita järjestelmiä koodailevat, se monimutkaisuus saattaa muodostua pahaksikin ongelmaksi.

Tästä tulee jotenkin mieleen parin vuoden takainen Sampo-pankin ongelmavyyhti.
Silloin tosin ihmiset pystyivät vaihtamaan pankkia, nyt tilanne on hieman toinen.

sensurointiavastaan

3)
Lipunmyynti aivan kuten ennenkin, ainoastaan lipun hinta pitäää hakea algoritmilta joka laskee hinnan samaan junaan jo aiemmin myytyjen paikkojen perusteella.

Geelitukat asialla. Mitä kalliimpi asiakas, sitä huonomman järjestelmän saa. Tuntipalkalla sitten korjaillaan.

salakankee

"Ei VR:n lipunmyynnin olisi mikään pakko olla arkkitehtuuriltaan hyvin monimutkainen."

Se vain ajaa alas koko laitoksen kun sille virtaa sellaista dataa josta se polo ei ota selvää edes geiger-mittarilla.

Toisin on VR:llä, sen tietokoneella ei ole oikeuta pysäyttää junaliikennettä koko maassa, kun se ei enää ymmärrä minne sen asiakkaat ovat matkalla!

Tapani Vaulasto

It-alan asiantuntija ja konsultti Petteri Järvinen,
VRrällä on tietysti ollut asiantuntijana it-alan huippuasiantuntija Tuija Brax.

Hänen totetuttamansa projekti oikeusministeriössähän piti suunnitelman mukaan viedä loppuun, mutta projektin vaatimuksissa ei tainnut olla, että sen pitäisi myös toimia.

Tieto-yhtiö on tietysti omaksunut Braxin käytännön standardiksi. Varsinkin kun huomasivat, että VRrän hommista vastaavana ministerinä on toinen Vihreä Heidi Hautala.

Oscari

Muistakaamme vain kunnaallisvaalien äänestyskonehässäkkä. Sama Tieto oli senkin tekijänä ja testaamtta otettiin käyttään. Taitaa olla Tiedolla tapana moinen hösselöinti? Miksi mmuuten Virossa toimii äänestys netissä ja koneillä? Niillä ei ole kait sitä Tieto Oy:tä.

TV-pappa

oppilaitoksella erillistä sivustoa, jossa olisi ainoastaan niiden junien aikataulut, eikä heti ruutuja, joissa kysytään matkustajien määrää ja matkustusaikaa. Kun vain haluaisi nopeasti suunnitella matkaansa ennakolta, ja nähdä kuinka usein menee junia johonkin haluamaansa paikkaan. Ennen tämä toimi hienosti, ja nythän mennään heti myös tukkimaan sitä lippujen verkkokauppaa. Ainakaan minä en ole enää onnistunut löytämään tällaista pelkkää aikataulusivustoa. Äly hoi!

perttiikonen

"
Miksi VR:n lipunmyyntijärjestelmää ei testattu kunnolla ennen käyttöönottoa, ihmettelee it-alan asiantuntija ja konsultti Petteri Järvinen
"

No sen takia kun Suomessa ei ole kilpailevia yrityksiä kiistelemässä saman alan töistä keskenään. Että ihan hyvin testaus voidaan tehdä "luonnossa" ja "lennossa" asiakkaiden ongelmista välittämättä.

Ja onhan Nokiallakin (ainakin oli) Saksassa sopimuskaupunki, missä testattiin tuotekehityksen alla olevia puhelinkeskuksia siten, että kaupunkilaiset saivat oliko ilmaiseksi - tai suurella alennuksella puhelinkeskustelunsa ko. kaupungissa testauksen aikana. Näin se on, kun ei ole kilpailua sitten missään teollisuuden alalla Suomessa, että hölmöt kaksijalkaiset maksavat myös tuotekehityksen alla olevien laitteiden testaukset täydellä hinnalla.