Sunnuntai 24.6.2018

VR myöntää insinöörin paljastuksen: näin uudistus myöhästyi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.9.2011 13:09
Päivitetty: 
27.9.2011 13:12
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    VR:n lippuautomaatit olivat alhaalla uudistuksen jälkeen.
  • Kuva: Ruutukaappaus
    Kuva
    Ruutukaappaus intialaisen insinöörin ansioluettelosta.

VR on lykännyt kahden viikon takaista lippu-uudistusta jo kaksi kertaa tämän vuoden aikana järjestelmän puutteiden vuoksi. Alun perin uuden lipunmyyntijärjestelmän piti olla käytössä jo alkuvuodesta.

Ylen löytämä verkkokauppaongelma on VR:n mukaan nyt korjattu ja vain "joitakin kymmeniä" asiakkaita ehti menettää rahansa ostaessaan junalippua netistä.

Uuden Suomen eilen käsiinsä saama intialaisen insinöörin ansioluettelo paljasti, että VR:n lippu-uudistus oli alun perin tarkoitus julkaista jo tammikuussa 2011.

VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen tarkentaa lippuprojektin aikatauluksi "alkuvuoden".

- Se ei ollut tammikuu. Uudistusta on lykätty kaksi kertaa, sillä halusimme, että järjestelmä on riittävän valmis ja toimiva, Jaatinen sanoo Uudelle Suomelle.

Pantagnarin yliopistosta vuonna 2003 valmistunut insinööri kertoo ansioluettelossaan toimineensa projektinjohtajana VR:n lippu-uudistuksen testiryhmässä.

Toimeksiantajakseen insinööri kertoo Accenturen. VR:n junakaaokseen johtaneen lippu-uudistuksen ovat toteuttaneet Tieto ja Accenture. Uudistus katkaisi lähes kahdeksi päiväksi lipunmyynnin muualla kuin junissa.

- Mitään kaaosta ja katastrofia ei tässä ole ollut niitä paria ensimmäistä päivää lukuun ottamatta, jolloin oli jonoja ja hämmennystä, Jaatinen sanoo.

- 90 prosenttia lipuista myydään muuta kautta [kuin automaateista]. Meillä on mennyt tosi hyvin. Junatkin ovat 91-prosenttisesti ajallaan.

"Huhu ja ennakkoluulo"

Intialainen insinööri kertoo päävastuunaan olleen testausprojektin suunnittelun, testiryhmän kokoamisen ja testausvaiheen siirtämisen Suomesta ulkomaille.

- Kyllä he ovat sen [järjestelmän testauksen ulkomailla] meille kertoneet. Se ei tullut yllätyksenä, Jaatinen sanoo.

Jaatinen kiistää sen, että Accenturen ulkomaisen työvoiman käyttö olisi syynä tapahtuneeseen järjestelmän epävakauteen. VR:n asemien lippuautomaatit ovat olleet poissa käytöstä kohta kaksi viikkoa.

- Tämä on huhu ja ennakkoluulo, että ulkomailla tehty työ olisi jotenkin huonompaa. Intian työn virheellisyydestä en ole nähnyt mitään faktoja. Testauksesta ylivoimainen enemmistö on tehty Suomessa, Jaatinen sanoo.

Verkkokauppakin tökkii

Yleisradio uutisoi tänään VR:n verkkokaupassa ilmenneestä ongelmasta. VR:n Jaatinen kertoo Uudelle Suomelle, että verkkokaupasta lippua ostaneet tulevat saamaan automaattisesti rahansa takaisin.

- Eilispäivänä oli joitakin kymmeniä tällaisia tapauksia.

VR asensi viime keväänä uudet lippuautomaatit matkustajien käyttöön juna-asemille. Jo asennusvaiheessa automaateissa huomattiin ongelmia maksukorttien kanssa. Nyt automaatit ovat jälleen suljettuina myyntiongelmien vuoksi.

Kuka automaatit on toimittanut, VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen?

- Asia ei ole näin yksinkertainen. Järjestämme tällä viikolla tiedotustilaisuuden, ja palataan asiaan silloin.

Onko vika siis rajattu automaatteihin?

- Palataan asiaan tiedotustilaisuudessa.

Uusi Suomi tutki lippujärjestelmän Intia-kytköstä eilen, muttei ole tavoittanut projektinjohtajana toiminutta insinööriä sähköpostilla tai puhelimitse. Insinöörin ansioluettelosta kertoi ensimmäisenä Aamulehti.

Insinööri poisti verkkosivunsa julkisesta jaosta eilen Suomen aikaa puolen päivän tienoilla. Hän on työskennellyt Accenturelle myös yhdysvaltalaisen Bank of American järjestelmätestauksissa.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jonathan

Minusta tämä Uuden Suomen nuori toimittajakaarti vaikuttaa aika hyvältä. Edustasivatko he sellaista uutta toimittajasukupolvea, jota on kauan kaivattu. Sellaista, jotka ottavat asioista selvää ja tekevät muutakin, kuin irroittelevat poliitikkojen blogeista ja FB-päivityksistä yksittäisiä lauseita tai lauseenpätkiä nostaen ne nyrpeä ilme naamallaan etusivuilleen. Parina viime päivänä Aamulehtikin on yllättättänyt muutamalla uutisellaan, jopa YLE eilen Jugneria hiillostaessan.

"Älkäämme kuitenkaan ryhtykö vielä imemään toistemme munia, homma ei ole vielä lähellekään valmis", tjsp sanoi joku hauska elokuvahahmo jossain hauskassa elokuvassa.

Samanlaista, puolueetonta ja asenteista vapaata politiikan uutisten toimittamista, niin hyvä tulee ja asiakeskustelu lähtee käyntiin.

VirpiHuhtasaari

IT-ala on keskittänyt vuosia erilaisia toimintojaan ns. halvan työvoiman maihin, ohjelmistokehitys niistä yhtenä. Erikoista tuossa uutisessa oli vain se, että toimittajalle tämä tuntui olevan peräti aivan uusia asia, vaikkeivat IT-talot ole mitenkään erityisesti pyrkineet asiaa peittelemään.

Vm1952

Mitenkähän tuota Accenturea voidaan tulevaisuudessa käyttää enään näihin matkustajapainotteisiin sovelluksiin? Muistanette vuotta 2008 syksyä TallinkSiljalla, ja kaikkia ongelmia jota heidän uusi varausjärjestelmä aiheutti lööpeissä?
Siinäkin oli takaalalla Accenture asiantuntemuksineen.....

Jarzan

Noh, projekti on myöhässä vain 9kk, noin 24kk suunnitellusta ikkunasta. Sitähän sattuu.

Toimitettu ratkaisu ei toimi. No sitähän sattuu.

Intiassa asiat tehdään halvemmala. No sehän on totuus.

Suuri toimittaja tietää miten asiat on. No sehän vaan on totuus.

Iso asiakas tietää mitä ja keneltä ostaa. No sehän vaan on totuus.

Pakko kyllä olla samaa mieltä ensimmäisen kirjoittajan kanssa siitä, että ehkä Suomeen on vihdoin palaamassa toimittajasukuplovi, joka ei kumarra kuvia, vaan ottaa asioista oikeasti selvää. Tästä jutusta on kuitenkin vieläkin pohjamudat penkomatta ;-)

joonathan

Yksinkertaista on Että lähes kaikki julkisen sektorin IT-järjestelmät on menneet päin pehvaa. Syy on toimittajien osaamattomuudessa Ja siinä että näitä jotka ovat saaneet tarjouksen on vähän. Se ei ole syy niitä pitäisi olla vain yksi mutta sen pitäisi olla osoittanut osaamisensa näin suurissa projekteissa. Valvonnalla sen olisi nähnyt varsin pian. Kaikenlisäksi tilaaja eivät tiedä mitä tilaavat. Olettavat,että toimittajat tietävät mitä järjestelmältä vaaditaan. Tällaisissa isoissa projekteissa tuo alkusuunnittelu on jo mennyt pieleen senkin pitää testata, että kaikki tarvittava on tiedossa ja miten eri asiat siinä liittyy yhteen,<P>

Että osien rajapinnat olisivat keskenään yhteensopivia. Koaka eri yksiköiden tarpeet ovat erilaiset mutta niiden on toimittava silti toistensa kanssa. Eli nämä saiat olisi ensin ratkaistava . Eli homma lähtee ylhäältä ja siitä edetään alaspäin. Kun tämä homma saadaan testattua voidaan alkaa koodia vääntää. Tämän osaa jo peruskoululaisetkin. VR:n sekoilua en tunne mutta terveydenhuollon jonkin verran jos esim. sairaalasta toiseen ei saada tietoa liikkumaan silloin olisi parasta vaihtaa koko porukka mikä on sitä ollut tekemässä. Ja antaa lääkärien ja hoitajien tehdä tehtäväänsä kynä paperin japuhelimen kanssa Tietokoneen voi heille kyllä antaa omien paperimääriensä selvittämiseen. Voisi olle että toimittajat rupeasivat ottamaan selvää miksi systeemi ei toimi hehän kyllä kaivavat paljon pienempiäkin asioita selville.Ei systeemi ainakaan huonommaksi menisi.