Tiistai 25.6.2019

Kova väite: yli kymmenen epäilyttävää lentoa Suomesta

Luotu: 
10.10.2011 14:13
Päivitetty: 
10.10.2011 18:41

Faktakulma

Amnestyn väittämät CIA:n lennot

•        N227SV Gulfstream IV, (Assembly Point Aviation / Richmor Aviation), 18.6.2001, tuntematon reitti
•        N8213G Lockheed L-382 muunneltu C-130 HERCULES (Prescott Support), 16.5.2003, reitti: Kabul - Athens - Tel Aviv - Yerevan - Frankfurt - Helsinki - Stockholm - Frankfurt - Alger - Ponta                 Delgada
•        N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd), 20-21.9.2004, reitti: Guantanamo - Bagram - Helsinki - Washington DC - Miami
•        N482EV6 Boeing-747 (Evergreen I.A.), kuusi kertaa vuosina 2001-2003, reitti tuntematon        
•        N510MG Gulfstream IV (Wachovia Financial Services), useita kertoja vuosina 2002-2006, reitti: Cleveland - Pori/ Turku/ Helsinki/ Kruunupyy
•        N733MA Boeing 737 (Miami Air), 17.12.2002, reitti: Keflavik - Helsinki/Vantaa - Bishkek        
•        N521DB Boeing 727-243 (Falcon Air Express), 12-13.8.2004, reitti tuntematon        
•        N960BW CASA C-212-CC Aviocar 200 (Aviation World Services), 3.10.2004, reitti tuntematon        
•        N1HC Gulfstream V (United States Aviation Co.), 9.7.2005, reitti Kabul - Helsinki - Tulsa        
•        N787WH Boeing 737 (Victory Aviation?), 29.4.-1.5.2006, reitti tuntematon        
•        N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd/Principal Air Services), 3.7.2006, reitti: Banjul - Helsinki - Tokio
•        N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd/Principal Air Services), 15.9.2006, reitti tuntematon

Oletko löytänyt vahvistuksen näiden koneiden reitille tai onko sinulla tietoa näiden koneiden kuljettamasta rahdista tai henkilöistä?

Ota yhteyttä Uuden Suomen toimitukseen!

Amnesty International on löytänyt uusia viitteitä CIA:n vankilennoista Suomen kautta. Järjestö väittää löytäneensä todisteet yli kymmenestä lennosta, jolla olisi kuljetettu CIA:n vangitsemia terrorismin vastaisen sodan taistelijoita.

Aiemmin järjestön tiedossa on ollut kolme mahdollista vankilentoa, jotka kulkivat Suomen kautta vuosina 2001-2006.

Tänään Amnesty julkaisi yhdeksän uutta lentokonetta, joiden epäillään kuljettaneen CIA:n toimeksiannosta rahtia tai ihmisiä.

Koneiden lentotiedot on parhaillaan ulkoministeriön selvityksessä. UM:n ylitarkastaja Aleksi Pursiainen vahvisti tänään Uudelle Suomelle, että ministeriö selvittää Amnestyn lentoväitteitä suomalaisilta lentoviranomaisilta. Lue Pursiaisen haastattelu täältä.

Amnestyn Suomen osaston oikeudellinen asiantuntija Susanna Mehtonen kertoo Uudelle Suomelle, että järjestö on käyttänyt selvitystyöhönsä julkisia lähteitä.

Järjestön lähteinä ovat olleen muun muassa Euroopan parlamentin ja Eurooppa-neuvoston julkaisemat listat CIA:han yhdistetyistä koneista.

- Lisäksi ihan googlettamalla ja lentokoneharrastajien keskustelufoorumeilta, joilla he ovat ilmoittaneet nähneensä näitä koneita, Mehtonen kertoo järjestön metodeista.

Onko teillä todisteita siitä, että joillakin näistä lennoista olisi kuljetettu terrorismin vastaisen sodan operaatioissa kiinni otettuja henkilöitä?

- Sitä ei voi varmasti sanoa. Nämä koneet ja lennot on yhdistetty CIA:han tai sen peiteyrityksiin. Siksi lentojen reitit ja kuljetukset on selvitettävä, Mehtonen vastaa.

Oikeusministeriö on luvannut selvittää "muutaman viikon sisällä" Suomen kautta mahdollisesti kulkeneet CIA:n lennot.

- Vangittuja henkilöit on siirretty Quantanamoon tai Euroopassa oleviin salaisiin pidätyskeskuksiin, joissa CIA on kiduttanut heitä.

Mehtonen viittaa ruotsalaisiin lehtitietoihin, joiden mukaan Ruotsin kautta olisi kulkenut viime vuosikymmenellä vankilentoja.

Amnesty Internationalin kanta on, että Afganistanissa, Irakissa ja Pakistanissa pidätetyt ja Kuuban Quantanamoon siirretyt vangit on pidätetty oikeudettomasti.

- He eivät ole saaneet vangitsemisoikeudenkäyntiä. Heidät on siepattu, pidätetty ja viety pois, Mehtonen sanoo.

Amnesty International on arvostellut laajasti CIA:n vankilentoja ja Quantanamon sotilasvankilan olosuhteita. Yhdysvaltain presidentti Barack Obama lupasi kolme vuotta sitten vaalikampanjassaan sulkea Kuuban saarella sijaitsevan sotilastukikohdan yhteydessä olevan pidätyskeskuksen.

Faktakulma

Amnestyn väittämät CIA:n lennot

•        N227SV Gulfstream IV, (Assembly Point Aviation / Richmor Aviation), 18.6.2001, tuntematon reitti
•        N8213G Lockheed L-382 muunneltu C-130 HERCULES (Prescott Support), 16.5.2003, reitti: Kabul - Athens - Tel Aviv - Yerevan - Frankfurt - Helsinki - Stockholm - Frankfurt - Alger - Ponta                 Delgada
•        N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd), 20-21.9.2004, reitti: Guantanamo - Bagram - Helsinki - Washington DC - Miami
•        N482EV6 Boeing-747 (Evergreen I.A.), kuusi kertaa vuosina 2001-2003, reitti tuntematon        
•        N510MG Gulfstream IV (Wachovia Financial Services), useita kertoja vuosina 2002-2006, reitti: Cleveland - Pori/ Turku/ Helsinki/ Kruunupyy
•        N733MA Boeing 737 (Miami Air), 17.12.2002, reitti: Keflavik - Helsinki/Vantaa - Bishkek        
•        N521DB Boeing 727-243 (Falcon Air Express), 12-13.8.2004, reitti tuntematon        
•        N960BW CASA C-212-CC Aviocar 200 (Aviation World Services), 3.10.2004, reitti tuntematon        
•        N1HC Gulfstream V (United States Aviation Co.), 9.7.2005, reitti Kabul - Helsinki - Tulsa        
•        N787WH Boeing 737 (Victory Aviation?), 29.4.-1.5.2006, reitti tuntematon        
•        N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd/Principal Air Services), 3.7.2006, reitti: Banjul - Helsinki - Tokio
•        N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd/Principal Air Services), 15.9.2006, reitti tuntematon

Oletko löytänyt vahvistuksen näiden koneiden reitille tai onko sinulla tietoa näiden koneiden kuljettamasta rahdista tai henkilöistä?

Ota yhteyttä Uuden Suomen toimitukseen!

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

svantex

Eihän Suomen itsenäisenä valtiona tarvitse tietää, millaisia lasteja jenkkipellet Suomen ilmatilassa kuljettavat. Mitä Suomi sellaisella tiedolla tekisi? Turha tieto vain lisää tuskaa - vähän samaan tapaan kuin CIA:n "tehostetut kuulustelumenetelmät".