Lauantai 23.3.2019

Guzenina-Richardson turhautui: ”Lainrikkojat”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.10.2011 18:52
Päivitetty: 
26.10.2011 19:00
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Maria Guzenina-Richardson.

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.) soimaa Uuden Suomen haastattelussa kuntia päihde- ja mielenterveyspotilaiden heitteillejätöstä. Tuoreen ministerin mukaan on selvää, ettei päihdehuoltolain mukainen kuntoutus toteudu monissa kunnissa.

Guzenina-Richardson yhtyy näin ollen ylilääkäri Antti Holopaisen arvosteluun, jonka mukaan päihdehuoltolakia on rikottu Suomessa vuodesta 1987. Lain mukaan hoitoon haluaville päihdeongelmaisille tulee järjestää kuntoutuspalveluja ”tarvetta vastaavasti”, mutta käytännössä moni saa kieltävän vastauksen.

– Meillä on lakeja, jossa on selkeät pykälät siitä, että homma pitää hoitaa kunnolla, eikä se kyllä toteudu, myöntää Guzenina-Richardson ja luettelee tukun muita säädöksiä, joissa annetaan samansuuntainen määräys.

– Tilanne on kestämätön.

Ministerin mukaan vastuu laiminlyönneistä, rahan väärästä kohdistamisesta, on kuntien. Hänen mielestään pahempaan suuntaan ollaan menty sen jälkeen, kun kuntien saamien valtionosuuksien korvamerkitseminen tiettyihin tarkoituksiin lopetettiin 1990-luvulla.

– Ilmeisesti monessa kunnassa ajatellaan, että tästä voidaan laistaa ja mennä sieltä, missä aita on matalin, ministeri sanoo.

”Se on vähän kuin jättäisi yhden seinän talosta rakentamatta.”

– Kunnissa ei näytetä ymmärtävän, että näistä asioista säästäminen maksaa näille samoille kunnille myöhemmin moninkertaisesti. Se on vähän kuin jättäisi yhden seinän talosta rakentamatta.

Hänen mielestään eduskunnan eli lainsäätäjien on hankala ohjata kuntakentän rahankäyttöä, kun kunnille on itsemääräämisoikeus annettu. Tämä ei ministerin mielestä ole ainakaan parantanut sosiaali- ja terveyspalveluita.

–On vain tietty määrä toimenpiteitä, mitä lainsäätäjät voivat tehdä, hän toteaa.

Näistä mahdollisista toimenpiteistä hän mainitsee lakien säätämisen lisäksi KASTE-kehittämisrahan, hallitusohjelman kunta- ja palvelurakenteen uudistuksen sekä hankintalain muutoksen. Hallitusohjelmassa linjataan, että terveydenhuollon tulee painottaa ennalta ehkäisevää toimintaa ”tulipalojen sammuttamisen” sijaan.

Tämä apu tulee kuitenkin viiveellä, jos tulee. Miten autetaan niitä suomalaisia, jotka nyt odottavat pääsyä päihde- tai mielenterveyskuntoutukseen?
–No, nopein toimenpide on se, että kun kunnissa nyt tehdään budjetteja, niin niiden pitäisi katsoa, mihin rahaa on syytä satsata, jotta lasku olisi myöhemmin pienempi, vastaa Guzenina-Richardson.

Ministerin mielestä kuntauudistus tulee todella tarpeeseen, ja hän ihmetteleekin kuntakentän kritiikkiä uudistusta kohtaan.

–Kun kunnat eivät pysty hoitamaan lakisääteisiä tehtäviään, eikö muutos silloin ole tarpeen? hän kysyy.

Hankintalain uudistus puolestaan antaa mahdollisuuden tarttua ilmiöön, joka Guzenina-Richardsonin mielestä heikentää terveyspalveluita: palvelujen ulkoistamisesta johtuvaan jatkuvaan kilpailutukseen. Ministeri muistuttaa, että nykyiselläänkin kunnat voivat painottaa laatua kilpailuttaessaan palveluita.

–Ja pitäisi myös muistaa, että on olemassa sellainen vaihtoehto, että kunta tuottaa palvelun itse.

Jaa artikkeli:

Kommentit

SIMO PERTTULA

Kaikki on valtionavuista kiinni! Enemmän "korvamerkittyä" rahaa kunnille. Kyllä kunnissakin on vikaa. Se tärkeysjärjestys on väärä. Hyvinvointipalvaluihin ei käytetä läheskään tarvittavaa rahamäärää. Rahasta se siis on kiinni!

jaakkookojo

Läheskään kaikki alkoholin väärinkäyttö ei tule esille. On paljon sellaisia tapauksia, joissa viinaa litkitään salassa. Jos humalassa tapahtuu vahinko, esimerkiksi kaatuminen ja jokin vakava tapaturma, ei potilas anna lupaa viedä ensiapuun, ennen kuin alkoholi on haihtunut. Pahimmillaan potilas tukeutuu ystäviinsä ja kotihoitoon peittääkseen alkoholin aiheuttaman tapaturman. Eläkeläisillä on aikaa ryypätä, ja alkoholistillahan on varaa ryypätä vaikka ystävien rahoilla. Kuntien palvelu on vain jäävuoren huippu.

Jarko Häkkinen

Kunnissa ei enää aikoihin ole mietitty, että hoidetaanko kaikki lakisääteiset tehtävät, vaan että mitkä jätetään hoitamatta. Ovatko rahat oikeasti niin lopussa, vaikea sanoa, mutta selvää on, ettei lain asettama rima ylity joka alueella kuin kenties Kauniaisissa. Jos rahat todella ovat lopussa, niin tilanne ei parane vararikkoisia kuntia yhdistämällä, vaan pääsääntöisesti pahenee.

Markku-Lahtinen

Seuraava "tyrmäävä" uutinen!!!
Hihat heilumaan ja teoksi, niin jotain saattaisi tapahtua.

Se on nyt vain sillä lailla, että päihdeaddiksti käyttää päihteitä, nettiaddikti nettiä, peliaddikti pelaa, syömishäiriöinen syö tai on anorektikko jne.

Päihteiden käyttö ei ole itse aiheutettu ongelma, vaan sairaus. Jokainen tietenkin ottaa ensimmäisen hörpyn tai huumeannoksen itse mutta kuka sen tarjoaa? Nuorelle, varsinkin alaikäisille, kaveriporukan kingi tai yleensä porukan paine ottaa on suuri, "kiva" kauppamies koulun nurkilla, isosisko/veli ja liian usein vanhemmat.

Yllä kuvatun jälkeen addiktilla homma on sitä myöten selvä - ei heti mutta hyvin nopeasti. Huumekoukkuun jouduttuaan nuori on todella suurissa vaikeuksissa, sillä käytön havaitseminen on vaikeaa havaita, jollei ole asiaan perehtynyt. Usein havahdutaan liian myöhään, valitettavasti.

Alkoholin vaikutuksen näkee ja "haistaa" huomattavasti helpommin, joten siihen on siinä mielessä helpompi havaita - ja siihen pitää puuttua heti.

Päihteiden käyttäjää ei saa sääliä, syyttää eikä sortaa (kolme kovaa S - kirjainta), vaan auttaa.

Sinä päihteidenkäyttäjä olet yhtä hyvä ihminen kuin me kaikki muut - päätös jättää päihteet on vain ja ainoastaan sinun omasi. Sen jälkeen voimme tukea sinua, siis vertaiset (AA, NA), ammattiauttajat, perhe, kaverit, työyhteisö.

Jokaisen, jonka mielestä päihteiden käyttö on "vain itse aiheutettu" ongelma, kannattaa perehtyä addiktiokäyttäytymiseen ennen kuin kirjoittaa yhtään mitään.

Esimerkiksi mielenterveysongelma johtaa usein päihdekierteeseen ja toisin päin. Kumpi oli ensin, onkin vaikea asia - tämän selvittäminen vaatii aina päihdeongelman selättämistä, siis ratkaisukeskeisesti ja kognitiivista terapiaa käyttäen. Lääkkeet tekevät ihmisestä lääkeriippuvaisen tai "laillisesti" huumetta käyttävän (Subutex, Metadoni, Subuxone) moniongelmaisen.

Itse olen toipuva päihdeoneglmainen, jolla on 7 v onnellista päihteetöntä elämää.

Tässäpä pohdittavaa!

Markku Lahtinen
Päihdetyöntekijä/lähihoitajaopiskelija - Espoo/Kirkkojärvi

puutarhamies

Olisiko ennemminkin valtion asia hoitaa rapajuopot. Muut päihteet ovat pieni marginaali sen ja alkoholituhojen hinnan rinnalla.

Valtion virallisen huumeen uhreja on velvollisuus auttaa. Alkoholi on yksi kovimmista aineista maailmassa.

Valtion toimesta alkoholin tuhoisia vaikutuksia laajennetaan tehokkaasti kriminalisoimalla ihmiselle melko harmiton kannabis, joka pitäisi monet erossa alkoholin tuhoisasta turmiosta.

Mitä sanovat puolueiden valtion apuja saavat raittiusjärjestöt haamujäsenistöineen?

"...Työttömyys, viina, kirves ja perhe..."

Eräs isä

Jos kannabis olisi tyrkyllä lähikaupassa, ottaisin silti sen patterin keskaria, kuten nytkin. Pidän oluesta paljon enemmän. Eikä keskiolut minua kriminalisoi. Tuskin ketään muutakaan. Kyllä siihen tarvitaan kovempia aineita, kuten kossu.

Ja se on panettelua, että keskiolut muka johtaisi vääjäämättä kovempiin aineisiin (kossu, whisky jne.).

puutarhamies

rikollisissa teoissa tilastollisesti. Enemmistöön vankilaan johtaneissa tuomioissa liittyy alkoholi. Mainittakoon vain suhteellisuudentajun vuoksi huumekeskustelua varten.

http://www.optula.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&S...

Asiat menevät silti aivan eri tavalla, kuin meille opetettiin koulussa 50 v sitten.

Silloin koulussa meidän kaikkien pienten lasten oli pakko osallistua kerran vuodessa valtakunnalliseen Raittiuskilpakirjoitukseen.

Siinä piti sepittää meille annetun mallin mukainen tarina isästä, joka otti ensimmäisen huikan ja se oli sitten menoa. Toinen isä oli raitis. Sillä perheellä oli omakotitalo kaupungissa ja kaikilla hyvä olla.

Eräs isä

Sitä monet kunnat tarvitsevat lisää. Ja jotkin paljon. Muuten ne eivät vain yksinkertaisesti kykene selviytymään sosiaalihuollosta, kun pakolaisetkin lykätään kuntien harteille... Jostakin täytyy leikata. Mutta jos leikataan jääkiekkohallista, ei parin vuoden päästä kunnassa ole enää veronmaksajia... Siis kunnat tarvitsevat lisää rahaa jostakin! Alahan Maria kaivella lompakkoasi.

suopa

Pankaa se rahahana Etelä-€urooppaan kiinni jo viimmein,
niin riittää sitten myös omille kansalaisille ja kunnille
enemmän.
Tällä menolla mielenterveys-ja päihdeongelmat vain lisääntyvät. Avohoito on lähinnä vitsi tänäpäivänä.
Ihmisistä ei välitetä,kun €uro toimii konsulttina.

Eikö eduskunnassa voi enää kukaan vaikuttaa asioihin ?
Kaikki menee kuin unessa muiden maiden pillin mukaan.
Mistä tässä pakkorahastuksessa on kyse ?

järkevästi ajatellen

siten että ne riitävät joka tilantessa kaikkeen.
On yhteiskunnan etu että kaikki hoidetaan heti vivytelemättä.
Siksi terveyskeskuksistakin pitää ajan vartaus poistaa ja laitaa tuokin henkilö tuotavaan työhön.
Kaikki potilaat pitää hoitaa mahdollisiman nopeaan.
Jos näyttää että jono kulkee liian hitaasti tilataan lisää henkilökuntaa tai lähetetään osa potilaista eteenpäin paikaan jossa henkilökuntaa on riitävästi.
Ja kaikki joilla todetaan vaiva tai vamma joka vaatii leikkausta tai muuta hoitoa lähetetään heti eteenpäin näin mahdolinen sairas loma jää mahdollisimmanlyhyeksi.
Lisäksi työikäisen kohdalla työ aikaa ei mene hukaan niin paljoa eikä eläke ikää tarvi nostaa niin paljon.

Salon Petri

Hyvä vain, että Guzenina-Richardson nostaa esille tärkeäksi katsomiaan epäkohtia ja sen hyvä.

Toivottavasti tahti tiukkenee myös työssään pysyvästi vammautuneiden ja sairastuneiden suuntaan?

Monelle tulee aikamoisena yllätyksenä se, että työtapaturmavakuutus on paperilta luettuna vahva. Todellisuus on sitten aivan toinen.

Otsikon aiheesta. Mitä tehdään Suomessa perustuslailla, jos sen vastaisesti toimitaan koko vahinkovakuutus- ja työeläkejärjestelmän piirissä?

"Harmaa hallinto ja Suomen ihmisoikeustilanne 2011"
http://suomi2017.wordpress.com/2011/07/17/harmaa-hallinto-ja-suomen-ihmi...
Lähetetty heinäkuu 17, 2011 kirjoittanut Suomi 2017 - Suomi 2.0

- Suomi jatkaa läntisten YK-maiden johtavana ihmisoikeusrikosvaltiona. Kova väite heti tämän artikkelin alkuun. Perustelen väitteeni saman tien.

- Hallitus ja eduskunta saattoivat vuosina 2003 – 2007 voimaan ”kahden lääkärin loukku” – lakipaketin nimellä tunnetun potilaiden niittokoneiston. Nostaen samalla vakuutuslääketieteen täysin ylivertaiseen asemaan.

Jouko Heyno

G on täydellinen typerys, poliittisen broiskun perusmalli: Kunnilla ei ole varaa "mihikään", koska eduskunta on poistanut niiltä mahdollisuuden rahoittaa eduskunnan määräämät velvoitteet.

Yritysten kunnallisveron ja kasvuun perustuvan metsäveron palauttaminen - molemmat poistettu sössöjen suosiollisella tuella - korjaisi tilanteen kertaheitolla.

Mutta sittenhän Gkään ei voisi enää syyttää muita omista ja puolueensa hölmöilyistä.

kai45

Kuntien toimeenpanovelvoite on kieltämättä joskus haastavaa kun rahoitus ei ole yksinomaan niiden omissa käsissä vaan riippuvainen valtiovallasta ja kulloisistakin voimassaolevista kuntien rahoitusta säätävistä laista. Näin ei ole kaikissa tapauksissa, mutta niissäkin jossa rahoitus olisi riittävää ei velvoite toimi. Kunnille tulisikin jo lainsäädännössä osoittaa sanktioita, jos se luistaa velvoitteistaan ja osoittaa tie (ei oikeuslaitos) jossa asia voidaan päättää. Ilman sanktioita (sekä kuntiin kohdistuvia ja kunnan päättäviä elimien henkilöitä)kasvava osa lainsäädännön toimeenpanosta jää hoitamatta ellei niitä keskitetä valtiolle suoraan, jolloin sanktiot tulisi osoittaa vastaavasti valtiolle.
Ministeri Guzeninalle loistava mahdollisuus tarttua tilaisuuteen ja tehdä jotain!

foringmar

Ennen kuin ruvetaan moittimaan muita, ministeri voisi sitä ennen lakaista omien rappusestensa edestä.
Valtio mahdollisti vuonna 2004 laittomien puhelinmaksujen perimistä kaikilta työvoimatoimistoihin soittavilta.

Perustuslain 118 §:
Jokaisella, joka on kärsinyt oikeudenloukkauksen tai vahinkoa virkamiehen tai muun julkista tehtävää hoitavan henkilön lainvastaisen toimenpiteen tai laiminlyönnin vuoksi, on oikeus vaatia tämän tuomitsemista rangaistukseen sekä vahingonkorvausta julkisyhteisöltä taikka virkamieheltä tai muulta julkista tehtävää hoitavalta sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

Näitä maksuja peritään edelleen. 16,9 centtiä minuutilta.

Ministeri voisi huolehtia siitä että näiden laittomien maksujen periminen lopetetaan, ja että vahinkoa kärsineet saavat lain määräämää vahingonkorvausta.