Keskiviikko 21.11.2018

Puhelinmyynti kypsyttää: ”Muuttakaa lakia”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.11.2011 11:45
  • Kuva: Creative Commons / volliem
    Kuva

Kuluttajavirasto on kypsynyt pahasti puhelinmyynnin ongelmiin ja vaatii nyt lakimuutosta ratkaisuksi tilanteeseen.

Kuluttajavirasto kertoo tehneensä työ- ja elinkeinoministeriölle sekä oikeusministeriölle aloitteen puhelinmyynnin rajoittamisesta lainsäädännön keinoin. Aloitteen mukaan saisi soittaa kuluttajalle vain, jos kuluttaja olisi antanut siihen ennakkoon suostumuksensa.

Kuluttaja voisi silloin itse päättää, miltä yrityksiltä hän haluaa vastaanottaa puhelinmyyntiä ja varautua markkinointiin etukäteen.

Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu luonnos lakiesitykseksi, jonka mukaan matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointi kiellettäisiin. Kuluttajaviranomaisten mukaan puhelinmyynnin ongelmat ovat kuitenkin niin laajoja ja levittäytyneet niin monille aloille, että niitä ei ratkaista pelkkää telealaa koskevilla säännöksillä.

Kuluttajaviranomaiset ovat viime vuosina runsaasti yhteydenottoja puhelinmyynnin ongelmista. Kuluttajat eivät ole ymmärtäneet sitoutuneensa puhelinkeskustelun aikana sopimukseen tai ovat saaneet sopimuksesta harhaanjohtavia tietoja.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Ola

Puhelin soi yleensä illalla noin klo 20.30 - 21.00 tai lauantaiaamuna klo 10.00-11.00. Ääni alkaa totisena tarjota lehtiä, puhelinliittymää, edullisia tarjouksia tai mitä ihmeellisimpiä vempaimia "todella edullisesti", todeten miten tyhmä olen ellen osta heiltä juuri nyt.

Nämä tyrkyttäjät on satava pysäytettyä. Yleensä vastaan olevani ulkomailla esim Afrikassa tai Venäjällä, jonne puhelut maksavat soittajalle maltaita. Puhelu päättyy hyvin nopeasti. En rupea keskustelemaan näiden pakkomyyjien kanssa. Haluan ostaa tuotteen jonka näen ja tiedän mikä se on.

vvpp

Ei ehkä kannata sanoa puhelinmyyjälle olevansa ulkomailla; sehän on viesti putsata asunto. Monet soittajat puhuvat suomea vieraalla korostuksella ja olen kyllä sen suhteen epäluuloinen. Toiseksi, vaikka olisitkin poissa suomesta, niin kännykkään soittaminen maksaa soittajalle normaalihinnan - ulkomailla olija (puhelimeen vastaaja) maksaa vastaanottomaksun ulkomaan taksan mukaan.

Ola

Kiitos vinkistä.

Lakialoite on hyvä. Pakkomyynti on tavalla tai toisella saatava loppumaan. Iäkkäät ihmiset ovat näille pakkomyyjille helppoja saaliita. Puhelinmyyntifirmojen takana olevat saalistajat ovat häikäilemättömiä vanhojen ihmisten hyväksikäyttäjiä.

vvpp

Itselläni on suoramarkkinointikielto ja siitä huolimatta saan jatkuvasti soittoja puhelinmyyjiltä. Osa myyjistä on todella hyökkääviä ja nykyään olen itsekin vähemmän kohtelias vastatessani. Pystyn kyllä puolustautumaan (vielä), mutta esim. nyt jo kuolleelle äidilleni saatiin myytyä puhelimitse aika monta lehteä, vaikka olin laittanut hänellekin suoramarkkinointieston. Laki tulisi todella tarpeeseen.

MattiMeikäläinen

on se että puhelinmyynnissä yrityksillä ei ole minkäänlaista kuluttajansuojaa. Suurimmat huijaukset tapahtuvat siellä. (Direcat, yritysrekisterit yms.)

Kuluttaja voi aina perua tilauksensa. Yritys ei!

TapioTTT

Varokaa Suomen Yritys ja Luottotietojärjestelmän YLJ Oy Os PL 72 00701 Helsinki puhelinmyyntiä.
Katkaiskaa puhelu välittömästi mikäli ette halua itsellenne ongelmia.

Mutta jos todella haluatte ongelmia ja aiheettoman laskun niin pitäkää luuri auki ja vaikka kieltäydytte tilaamasta palvelu saatte erittäen todennäköisesti kahden viikon sisällä laskun sekä perintötoimistosta perintälaskun.

Jos halutaan aidosti keskustella...

Asia ei ehkä ole aivan niin yksinkertainen.

Rajanveto asiakaspalvelun ja myynnin välillä ei todellakaan ole helppoa. Toisinaan hyvä asiakaspalvelukin voi edellyttää jonkin kuluttajalle paremmin sopivan palvelun suosittelua, siis myyntiä.

Jos halutaan siis kieltää puhelinmyynti kokonaan, on lopetettava käytännössä myös asiakaspalvelu puhelimitse. Luulen, ettei kovin moni pidä sitäkään aidosti hyvänä ratkaisuna, mikäli asiaa yhtään sen pidemmälle ajattelee.

Mitä tulee iäkkäille ihmisille markkinointiin, siitä on alalle annettu omat suosituksensa, jotka voisi mielestäni viedä lainsäädäntöön asti. Ongelmana (tässäkin kohtaa) ovat telemarkkinointiyritykset, jotka toteuttavat vain muiden ulkoistamia toimeksiantoja. Näissä asiakastyytyväisyys ei yritystä kiinnosta, mutta myyntimäärät tuovat rahaa. Neljän euron tuntipalkalla tai kokonaan ilman takuupalkkaa kierrätetään nuoria ja huono-onnisia sen aikaa kunnes löytävät paremman työn. Halvalla ei saa hyvää.

Voisi olla hyvä ratkaisu, jos laki velvottaisi lähettämään kirjallisen tilausvahvistuksen aina kun puhelimessa tehdään sopimus. Kuluttajalla kuitenkin on etämyynnissä aina 14 vrk vaihto ja palautusoikeus. Hyvää myyntitapaa noudattavat yritykset lähettävätkin jo tilausvahvistukset automaattisesti.

Ammattimaisempi toiminta, jossa myyjät oikeasti koulutetaan työhön, työn jälkeä ja asiakastyytyväisyyttä valvotaan ja lakia, suosituksia ja asiakkaiden toiveita kunnioitetaan (yhteydenpito puhelimitse lopetetaan asiakkaan näin toivoessa) on mielestäni sallittava. Näissä yrityksissä myyjät eivät myöskään joudu työskentelemään kroonisessa alennustilassa sen lisäksi, että suoriutuvat omista tavoitteistaan ja selviävät työn epävarmuudesta ja sen tuomasta stressistä. Alalla kaikissa yrityksissä kuitenkin pätee sääntö: TULOS TAI ULOS.

Puhelinmyynnin kieltämisen sijaan toivoisin laadukkaampaa puhelinmyyntiä.