Maanantai 17.6.2019

Mari Kiviniemi ”repii Virkkusen listan omin käsin”

Luotu: 
26.11.2011 11:06
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva

Keskustan puheenjohtaja Mari Kiviniemi lupaa ”repiä omin käsin” kuntaministeri Henna Virkkusen (kok.) kuntakartan, jos se ”perustuu ylhäältä saneluun, kävelee kuntalaisten ja kunnallisen itsehallinnon yli ja halveksii kansanvaltaa”.

Kiviniemi lyttäsi jälleen kerran kokoomusjohtoisen hallituksen kuntanäkemyksen puheessaan keskustan puoluevaltuuston syyskokouksessa lauantaina.

–Pääministeri Katainen sanoi viikko sitten, että kunnilla ei ole mitään muuta arvoa kuin se, että ne järjestävät palveluja. Olen jyrkästi eri mieltä Kataisen kanssa, sanoi Kiviniemi.

Kiviniemen mielestä kunnat ovat suomalaisen kansanvallan ydintä. Hän kritisoi puheessaan kuntien valtionosuuksien leikkaamista ja pelättyjä pakkoliitoksia.

–Leikkaamalla kuntien valtionosuuksista hallitus pakottaa kiristämään kunnallisverotusta. Katainen vastusti veronkiristyksiä, mutta nyt tulemme näkemään korotuksia yli 90 kunnassa. Näissä kunnissa asuu miljoona suomalaista. Tämä, jos mikä, on tasaverokehitystä jokaiselle heistä, sanoi Kiviniemi.

–Kuntauudistus on nousemassa Kataisen hallituksen keskittämispolitiikan vertauskuvaksi. Kun hallitus on talous- ja veropolitiikassa päätöksentekokyvytön, kuntauudistusta tarvitaan hallitusta koossa pitäväksi liimaksi.

Kiviniemen mukaan keskusta ei hyväksy ”hallituksen sanelua ja keskittämistä, vaikka se miten ovelasti perusteltaisiin”.

–Me keskustassa tiedämme, että hyvinvointipalveluja on uudistettava, jotta laadukkaita palveluita riittää kaikille. Harva kunta pystyy tuottamaan palvelut yksin. Yhteistyötä ja kumppanuutta tarvitaan, Kiviniemi myönsi.

–Mutta toisin kuin sinipunahallitus tekee, keskusta antaa arvon kunnissa, kuntayhtymissä, järjestöissä ja yrityksissä olevalle paikalliselle osaamiselle. Nyt ei tosiaankaan ole aika lisätä valtion määräys- ja pakkovaltaa, vaan kannustaa paikallisia toimijoita palvelujen ja toimintatapojen uudistamiseen ja yhteistyöhön.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Matti O Koskela

Hyvä Mari!
Kannatan täysin Kiviniemen esiinnostamaa asiaa. Kokoomuksella on nousemassa yhä härskimmin hattuun oma fantastisuus-harhansa. Pitäisi pystyä pitämään mainostoimistojen tarinat ja realismi erillään.

Parasta Suomelle olisi alkaa järjestämään mepin paikkaa muutamalle kokoomuksen nuorisojengiläiselle Brysseliin. Voisivat alkaa pätemään siellä ja kiipeämään liittovaltionsa, johon Suomi ei tule kuulumaan, vihreitä oksia onneen.

kpyora

Suomen kuntarakenne vaatii täysremontin. Tehottomista yksiköistä on päästävä eroon. Meillä ei ole varaa niihin. Kun tiedetään 10 000 - 40 000 asukkaan kunnan olevan tehokkaimmillaan, on lähiaikojen tärkein tehtävä kyetä hallitusti purkamaan liian suuret yksiköt.

Radiohaastattelussa muutama viikko sitten tuli selvästi esille, että mm. Vantaan päättäjät ovat ymmärtäneet asian. Enää ei haikailla Helsingin kainaloon, vaan mietitään Vantaan jakoa vakavasti otettavana vaihtoehtona.

twentyone

Sen rinnalla, että kokkarien nappulaliiga myy koko maan itsenäisyyden pikkurahasta eurodiktaattoreille. Kansa ei voi asialle mitään muuta kuin seurata neuvottomana sivusta kuinka elintasomme katoaa eteläiseen Eurooppaan Kataisen yksipuolisella ilmoituksella.

Granu

Kepulaiset kuvittelevat muun Suomen elättävän heidän turhat virkamiehet kunnissa,Sata kuntaa suomessa riittää hyvin.Elämme täysin eri aikakautta verrattuna siihen jolloin nykyinen kuntarakenne syntyi.Kepulaisille ei suinkaan ole tärkeää kuntalaisten palvelujen saanti vaan omien virka-ja luottamusmiesten etujen suojaaminen.Ilmeisesti persut haluavat osinkolle,muut maksakoon.

JAK

Kuntalaisuus on osa identiteettiä. Jos et usko, niin käyppä pyytämässä Stadilaisia muuttamaan itsensa Espoolaisiksi tai päinvastoin.

Sveitsissä homma toimii vaikka kuntia on tuhansilla, miksi ei täälläkin jos laitetaan systeemi uusiksi.

JAK

Kuntalaisuus on osa identiteettiä. Jos et usko, niin käyppä pyytämässä Stadilaisia muuttamaan itsensa Espoolaisiksi tai päinvastoin.

Sveitsissä homma toimii vaikka kuntia on tuhansilla, miksi ei täälläkin jos laitetaan systeemi uusiksi.

Hesekiel

vastustaessaan kuntien pakkoliitoksia. Kuten jo moneen kertaan olen täälläkin todennut, kokoomusministeri pakottaa muutaman ison kasvukeskuksen ympäristökunnat liittymään keskuskuntaan. Keskuskunnan palvelut ovat paljon huonommat kuin kehyskuntien ja pakkoliitoksella kehyskuntienkin palvelutaso pakotetaan keskuskunnan heikommalle tasolle. Helsingin metropoli, Lahti ja Tampere sekä muutama pienempi kasvukeskus ovat tulilinjalla.
Koulut, päiväkodit, kaupat ja kulkuyhteydet katoavat kehyskunnista.
Kuntaministeri Virkkunen oli jo opetusministerinä yksi kokoomuksen heikoimpia ministereitä. Heikompi oli vain asuntoministeri Vapaavuori. Virkkusta ei pelasta todelliselta töppäilyltä edes tamperelainen entinen apulaispormestari Anna-Kaisa Ikonen.

Pera Reika

Kepukat hei, kun sitä nyt ollaan niin kuntalaisten asialla, voisitteko välittää terveiset Vanhaselle, täältä Sipoosta käsin?

Sipoon raiskaus oli tietysti ihan kaikesta muusta irrallaan eikä mitenkään rinnastettavissa mihinkään olemassa olevaan.

Hyvä että saatte nyt kuunnella omia juttujanne, perustelunne käynevät myös näihin nähtävien liitoksien perusteluiksi sellaisenaan, sanaakaan muuttamatta.

miinve-3

Mari puolustaa pieniä kuntia koska keskustapuolueella
on niissä monessa yksinkertainen enemmistö ja kunnan virka-
miehet ovat suurin osa keskustalaisia.Mari ei ajattele koko
kansan etua vaan oman puolueen etua.Normaalijärkisenä kun-
talaisena minulle on ihan sama mihin kuntaan kuuluu kun vaan
palvelut pelaa ja ne tuotetaan edullisesti.En näe mitään
järkeä vastustaa kuntaliitoksia kun täällä lapissakin on
1000 asukkaan kuntia. Mari elä revi Virkkusen listan paperia
sillä kuntaliitokset koituu meidän kaikkien normaalikuntalais-
ten parhaaksi.

Matti O Koskela

Marin ja Suomen kuntien realismi on kansan kannalta paljon lähempänä oikeaa ratkaisua kuin tämä Nato-metropolistien pakkoliitos-manifesti. Tällä manifestilla yritetään lopullisesti halvaannutta koko Suomi.

Suosittelenkin, että Marin arvostelijat printtaavat tämän uutisen tekstin, kävelevät peiliensä eteen, lukevat hitaasti tekstin ääneen ja postivat todellakin kuka teistä höpöttää.

Edelleenkin suosittelen Kepua ja Persuja yhdistymään ja lopettamaan tämä isänmaamme alasajo.

Matti O Koskela

Marin aikaansaama edellinen kuntaremonnti yhdisti eniten kuntia koskaan. Se tehtiin ainoalla oikealla tavalla, eli vapaaehtoisen keskinäisten neuvottelujen perusteella.

Eikä ymmärtääkseni Kepu edelleenkään vastusta järkevää kehittämistä kuntasektorilla.

Seuraavssa useissa vaaleissa rajapyykit asettunevat edelleen uusiin asemiin. Siksi tällä kuntien tappolinjalla näyttääkin olevan häkellyttävä kiire.

Solar

Tuossapa tutkimus tulos ja sen loppu kommenteja

Kuntaliitosten jälkeen kuntien asukaskohtaiset menot ovat pikemminkin kasvaneet kuin pienentyneet.Kuntarakenteen muutokset eivät ole säästäneet kuntien menoja.
Lähde: http://www.intermin.fi/intermin/biblio.nsf/1E52DE3F31803A93C2256DB1004AE...$file/kuntienyhdistyminen.pdf
Kuntien hallintomenot on noin 3% ja yhteensä noin 1 miljaardin ja siittä suurin osa on 20- 30 suurimman kunnan menoja.
Vois ottaa kokeiluksi Helsingin jossa on yli 40 000 kaupungin työntekijää, vähennetään niistä vaikka puolet nyt alkuun, niin katsotaan mitä seuraa?

Granu

Otan esimerkiksi Turun.Ympäristökaupungien asukkaat,kuten Raision,Naantalin,Kaarinan,Paimion sekä kuntntien kuten Liedon,maskun ja monen muun,nauttivat erilaisista palveluista joita Turun veronmaksajat pitävät yllä.Kaupunginteatteri,konserttisali,jäähallit,maauimalat,Ruissalon luonnonpuisto,muutamia mainitakseni.Itse en ole Turkulainen,mutta ymmärrän heidän halunsa kuntaliitoksiin.Sama asetelma on myös Tampereella,Oulussa,ym.Kepu ei ole vuosikymmeniin ollut alkiolainen puolue vaan oman ahneen kannattajakuntansa edunvalvoja.Persut on taas Soinille rahantekoväline,siksi ei ota vastuuta mistään.

Granu

Oletko sitä mieltä että kaikki kunnalliset palvelujen,kuten uimahallien, pitäisi olla tuottavia?Tai että muilla kuin Turkulaisilla pitäisi olla eri teatterilipun hinta.Varmasti Turku,Tampere,kuin Hesalaisille sopisi että tasausrahasto lopetetaan ja jokainen kunta tulkoon omillaan toimeen.Kuinkahan kepulaiset kunnat tässä pärjäisi.

Ajatushautomo

Mitä järkeä Turun ympäristökuntalaisten on liittyä Turkuun kun lopputuloksena siitä saat ylivoimaisesti seutukunnan huonoimmat terveydenhoitopalvelut. Tämä on käytännössä nähty kun on asuttu Turussa sekä Turun ympäristökunnissa. Jos terveyspalvelut siirtyisivät valtion kontolle ja olisivat kaikille suomalaisille tasavertaisia asuinpaikasta riippumatta, silloin kuntaliitoksissa olisi paljon enemmän järkeä.

Granu

Asuin aikoinaan Kaarinassa 30v,minulla on myös,tosin vähäsesti,sormeni pelissä Kaarinan erittäin hyvästä terveydenhuollosta.Voivalassa sijaitseva Kaarinakoti on oiva esimerkki hyvästä vanhusten hoidosta.Kysymys on politiikkojen arvomaailmasta,puolueesta riipumatta.Yksi lapsistani asuu nykyisin myös Kaarinassa.Yhdyn käsitykseesi,terveyspalvelut pitää olla kaikkien saatavilla,tasavertaisesti.

TAITO TURTIAINEN

Kunnallinen itsehallinto mahdollistaa kansalaisten eriarvoistamisen laillisesti.Kunnallisverotus ansiotuloissa mahdollistaa nyt noin 6-7 prosenttiyksikön veroeron samoissa tuloissa.Kunnallisvaltuusto päättää veroprosentin.Kunnallisesti eriarvoistetaan samasta työstä omaishoitajat eri puolella Suomea.Omaishoitajien palkkioissa on suuret erot.Kiinteistöverot vaihtelevat kunnittain.Räikeimmin perustuslain turvaamaa kansalaisten yhdenvertaisuutta rikotaan yhdistyvien kuntien työntekijöille tarjottava viiden vuoden irtisanomissuoja.Kunnan työntekijöistä luotu uusi etujoukko , jonka saama irtisanomissuoja ei ole tätä päivää millään muulla alalla työelämässä.Kyllä kunnallinen itsehallinto tulee kalliiksi.Kunnissa eletään kuin Kreikassa .Kuntien velkamäärä on myös huomattava.

miinve-3

Väitteet että kuntaliitokset ei tuo säästöä on höpötystä
kun kuntaministeri Kiviniemi teki kuntaliitosasioissa työn-
tekijöillä 5 vuoden irtisanomisajan niin ei ne säästöt näy
heti. Järjetön tuo 5 vuoden irtisamisaika kun kaikilla muil-
la jopa valtionkin viroissa se on korkeintaan puoli vuotta.
Nyt monissa kuntaliitos kunnissa on kaksoismiehitys,joten
tähänkin on tehtävä korjaus ja irtisamisaika korkeintaan 6 kk.

Bonetos

Nykyiset 5 vuoden eläkeputkeen siirtyneet yhtyneet kunnat eivät kehitä mitään, koska investointeja ei voi perustella säästöillä, jotka suurelta osin kunnassa ovat palkkasidonnaisia. Kokemusta tästä on monilla itseni mukaanlukien: kuntapäättäjät eivät suostu sitoutumaan esitettyihin investointilaskelmiin, kun työntekijöillä on 5 vuoden "suoja".

Samaan aikaan kuntataloudella ei ole pohjaa, kun veropohjarapautuu huoltosuhteen muuttuessa. Huhhuh, mitä kepulia! On kuin MTK kertoisi viljelijöille, mikä niille on parasta... (oma lukunsa).

jaska-jokunen

Kiviniemi puhuu demokratiasta pikkukunnissa.
Mitä demokratiaa se on että pari keskustalaista kuntapäättäjää sopii tupaillassa mitä päätetään.
Raahat on saatu vielä muiden menestyvien demokratialla toimivien kuntien kukkarosta
Karhukopla toimmii kaikissa Kepujohtoisissa kunnissa, onko se demokratiaa ? Tästä on selvää näyttöä Pohjanmaalta.
Tästä kultamunasta Kiviniemi ei haluaisi luopua.

Solar

Eiköhän se näytä olevan isojen kaupunkien, sekä SDP:n, RKP:n ja Kokoomuksen puuhastelua, esimerkiksi;
Turun entinen apulaiskaupunginjohtaja Tero Hirvilammi (sd) vietti ravintolakuittien mukaan kosteita iltoja Turun veronmaksajien piikkiin muun muassa Akavan nykyisen puheenjohtajan Sture Fjäderin (kok) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen erityisavustajan Tage Lindbergin (sd) kanssa.
http://www.hs.fi/kotimaa/Hirvilammin+kestitett%C3%A4v%C3%A4t+eiv%C3%A4t+...

Reino Alho

Lieneekin vakiintunut nurkkapatriotismin ja aluepolitiikan epäpyhänä allianssina. Aluepolitiikka on käytännössä ollut melkoista tulonsiirtoa suuremmissa keskuksissa asuvilta veroa maksavilta kansalaisilta takamaiden asukkaiden hyväksi. Kielipolitiikka on vielä sekoitettu mukaan vähemmistökielen status quon säilymisen takia. On vaikea olla näkemättä, että näissä kaikissa on mukana ripaus suvaitsemattomuuttakin.
Tykkänään erillinen ongelma on kunnallispamppujen liian monilukuinen lauma, heidän saavuttama kohtuuttoman korkea ansiotaso muuhun virkakuntaan nähden ja heidän ympärilleen vähin erin luotu lukemattomien eri yhteistoimintaelinten verkosto. Liian iso ja saavutuksiltaan melko vaatimaton hallintoverkosto siis. Mukana on vielä maantapana ilmennyt korruptio, jonka tulokset jokainen voi heti nähdä useimpien pienten taajamien rakennuskannastakin. Suurten kaupunkien ympäristökuntien status on selvää siivellä elämistä, mutta toisaalta osoitus siitä, että kaupunkien hallinnoissakin on paljon vikoja.

Stonewall

"–Pääministeri Katainen sanoi viikko sitten, että kunnilla ei ole mitään muuta arvoa kuin se, että ne järjestävät palveluja. Olen jyrkästi eri mieltä Kataisen kanssa, sanoi Kiviniemi."

Katsoin äsken MTV3:n uutiset, ja Kiviniemi lausui siellä, että on täysin päinvastaista mieltä Kataisen kanssa. Täysin päinvastaista.

jorpuu

ei vastustane kukaan, eivät kepulaisetkaan. Mutta se kaavamaisuus asian hoitamisessa, mitä Virkkunen ajaa, ei tuo hyvää tulosta. Miten voi syntyä "rikas kunta", jos vaikka kymmenen köyhää naitettaisiin? Änkyryydessä Virkkusen voittaa vain edellisen hallituksen Vapaavuori!

Keijopöö

Yli 300 kuntaa. Näillä sitten täytyisi jokaisella olla joku suvereniteetti. Kuin pikkukakarat hiekkalaatikolla huutamassa "tämä kulma on minun!"

Ihan itse ovat hommansa sössineet, jos ovat kilpailuttaneet ja yksityistäneet väärin. Kyllä se varmaan monellekin poliitikonretkulle ym. turhakkeelle olisi taivaallista jos tilanne vain jatkuisi ikuisesti. Tuollaiseen määrään kuntia mahtuu aina loputon määrä vatipäitä joilta voi tilaisuuden tullen kusettaa.

Kiviniemi on nyt harvinaisen ärjynä, heti kun ei ole itse hallituksessa. Se on nyt oppinut keräilemään irtopisteitä tältä pohjoisen tuhisijalaumalta, jotka huitaistiin sotien jälkeen vääntämään sellua tai viljelemään jotain savista peltotilkkua keskelle ei mitään.

Voi kun oltaiskin Norja, joka löysi 70-luvulla öljyä. Ellei yksi arabi olisi niillekin nenänkaivajille mennyt kädestäpitäen opettamaan miten asiat on, Norja olisi tänäkin päivänä pelkkä turskanhajuinen, köyhä, tilasto -ja muuttotappion ikuisesti vaivaama erämaa josta norskit vaeltelisi kuin mustalaiset pitkin muuta pohjolaa kauppaamassa silakanhajuisia villapaitojaan.
Nyt kun sitten löysivät sitä kuraa myytäväksi asti, on sitten varaa jaella kehitysapua joihinkin parin ruohokattoisen alkuasukaskylän loputtomiin elvytysprojekteihin ja kustantaa jollekin paikalliselle takkutukkaiselle kylähullulle vaikka dreija jolla se voi vääntää ylihintaisia savikippoja niille kaikille kahdelle turistille jotka eksyvät jonnekin vuonon kylkeen ihmettelemään maailman kalleinta idylliä.

Kiikunsuora

Pakkoliitoksia ei tarvita. Raha on paras konsultti: kun valtionosuudet pienenee, elinkelvottomat kunnat poistuvat kartalta ilman mitään pakkoakin. Kunnallista demokratiaa täytyy kunnioittaa. Kuntalaisten valitsema valtuusto tekee liitospäätöksen jos siihen on tarvetta.

Kuntakoko ei korreloi kunnan taloudellisen tilanteen kanssa läheskään aina. On monia pienehköjä, hyvin pärjääviä kuntia. Turha niitä on pakottaa liittymään mihinkään. Se on sosialismia! Herätys kokoomus! Toiminnassanne alkaa olla huolestuttavasti reaalisosialistisia piirteitä.

Uudelle demokraattiselle isänmaalliselle kansanliikkeelle on tlausta...

olavinieminen

Kepun pitää luopua politiikkansa ajaminen tässä asiassa.
Lama ajaa kuntaverot pilviin jos ei remonttia tehdä ja siihen on mentävä.
Kepun kuntaremontti kaatui ja sekin on hyväksyttävä.
Antaa nykyhallituksen tutkia ja toteuttaa paras ratkaisu. Kuntapoliitikkojenkin on tunnustettava tosiasiat ja annettava tilaa kehitykselle.

Solar

Nyky hallitushan ei tutki vaan pakotta ja sanelee ehdot. On järjen köyhyyttä jos vaikkapa kaksi persaukista kuntaa lyödään yhteen ei tule yhtä rikasta. Edellisellä vaalikaudella 2007-2011 aikana kunnat väheni yhteensä 95:llä eli neljänneksellä. Kuntia oli 431 kuntaa ja nyt vaalikauden lopussa kuntia on 336. Eniten kuntaliitoksia tapahtui vuoden 2009 alussa, jolloin kuntien määrä väheni 67:llä. Nykyisellä kuntapolitiikalla tuskin päästään tuohon tulokseen! Kehityksen kokeilu voitas aloitta sieltä etelä suomesta, koska siellä on etäisyydet lyhyitä ja julkinen liikenne on käytössä. Sovitaan vaikka, että "terveysasemaien" minimi etäisyys on vaikka 10 kilometria, täällä pohjoisempana se keskiarvo lienee tulolla 20-30 km huiteilla ja ei julkisia yhteyksiä. Kelan toimistot vois olla 30 km etöisyydellä toisistaan, samoin poliisiasemat. Säästöjä syntyisi varmaan kun tiheimmiltä terveys-, poliisi-, ja Kela verkosta voitas vähentää väkeä ja heidät voisi sijoittaa muualle suomeen! Nykyisen hallitus saa säätöjä vain leikkaamalla palveluja, ei säästöjä tule kuntia yhdistämällä ja lakkauttamalla!

jaska-jokunen

Kannattaa tehdä kuntaliitokset (fuusiot) ennenkuin ajaudutaan konkurssiin. Kuka sellaista kuntaa haluaa kaverikseen. Ei yritysmaailmassakaan konkurssiin mennyt voi jatkaa samalla nimellä ja identetiitillä. Konkurssifirmasta jää vähän jäljelle jos joku toinen ottaa sen jämät.
Fuusiossa = vapaassa liittymisessä neuvotellaan järkevästä kokonaisuudesta. Kuntapäättäjät, lusikka kauniiseen käteen ja neuvottelemaan yhteistyöstä naapurien kanssa, ennenkuin rumakäsi tulee ja sanoo mitä tehdään. Silloin on vitsit vähissä.Kepunkin kannataisi ajatella vähän kauemmas kuin seuraavia presidentin- ja kuntavaaleja.

muuan

...pitääkin repiä rikki. Silti noin voimakas sanankäyttö repii sinänsä rikki suhteita, jotka ovat aina tarpeen.

Mutta kuntakartassa on kyllä korjaamista, eikä se tahdo vapaaehtoisuudella onnistua. Onhan valtiovallalla kyllä taloudellisia kiristyskeinoja, jotka eivät suoranaisesti sanele yhdistämisiä. Mutta tietysti olisi parasta rakentaa uusi kuntakartta järjestelmällisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Sata kuntaa riittäisi hyvin, jopa 60-70. Vanhoja identiteettejä voistaisiin säilyttää ainakin jokin aika kunnanosahallinnolla, joka hoitaisi joitakin lähitehtäviä kunnan osoittamien resurssien turvin.

Joka tapauksessa voivat halukkaat pitää yllä vanhaa identiteettiään käyttämällä entisestä kunta-alueesta mahdollisimman laajasti poistunutta nimeä. Esimerkiksi malliin "Olen X:n pitäjästä/äksäläinen Y:n kunnasta."

Kotiseutuyhdistyksiäkin voidaan perustaa ja pitäjä- ja kaupunkikirjoja laatia. Pian kuitenkin sopeudutaan uuteen tilanteeseen, nuorista ikäluokista lähtien, ja vanhaan tottuneet poistuvat aikanaan kuvioista.

tepido

minkälaista keskustalla olisi meininki jos ei vaaleissa olisi tullutkaan niin pahasti takkiin ja istuisi hallituksessa edelleen? kiviniemi varmasti allekirjoittaisi virkkusen listan ihan vapaaehtoisesti.

pata kattilaa soimaa ja mieli muuttunut öppösitiossa..

jaska-jokunen

Ei kunnan identetiitin ja nimen tarvitse liitoksessa muuttua mihinkään. Kauhavaan liittyi Alahärmä,Kortesjärvi ja Ylihärmä. Liitoksen vastustajat pelottelivat kaikella mahdollisella. Ylihärmällä otti lujimmalle mutta kuulopuheiden mukaan siellä on esim. lääkäripalvelut parantuneet. Kaupunkilaisilta ei kuuluu mitään kielteistä palautetta. Lehdistössä käytetään nimeä Kauhavan Ylihärmä,Kortesjärvi ja Alahärmä. Päivittäisessä toiminnassa ei huomaa mitään eroa entiseen.
Alahärmästä tuli kaupungin johtaja eikä kukaan ole ollut tyytymätön.