Sunnuntai 19.8.2018

Tyly avautuminen Suomen tilanteesta: ”Jatkamme samalla systeemillä kuin hölmöläiset”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.10.2015 09:22
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Onko meillä huono hallitus vai surkea eduskunta, strategiakonsultti Minna Isoaho kysyy.
|
Näyttää siltä, että vuosikymmenien aikana rakennetusta hyvinvoinnista on tullut meille rasite. Näin kommentoi Suomen talousongelmia strategiakonsultti ja hallitusammattilainen Minna Isoaho.
 
-Ajattelumme on nyrjähtänyt, kun olemme ulkoistaneet oman ja perheen pärjäämisen valtion huoleksi ja pidämme “saavutettuja etuja” henkilökohtaisesti koskemattomina. Totuus on, että joka ikinen saavutettu etu – on se sitten palkkaa, lomarahaa, tulonsiirtoja, tasa-arvoa, valtaa tai mitä tahansa tukea – on ansaittava joka päivä uudelleen. Ilmaisia lounaita ei ole, hän kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan
 
-Vuosikausia on ollut tiedossa, että tukiviidakosta, tuhansista turhista säännöksistä, työmarkkinoiden jäykkyydestä ja tolkuttoman pitkistä julkisen palvelun prosesseista on tullut uudistumisen este. Vastikkeettoman rahan antamisen tuloksena ei ole ollut parempi yhteiskunta, päin vastoin. Kuin hölmöläiset ikään, jatkamme samalla systeemillä vaikka tulokset eivät siihen kannusta, hän jatkaa.
 
Isoaho arvioi, että hallittu rakennemuutos tilanteen korjaamiseksi ei onnistu Suomessa. Hän kysyykin, onko meillä huono hallitus vai surkea eduskunta.
 
-Suomen kriisiytyneiden talous-, työttömyys- ja velkaongelmien keskellä Sipilän hallitus on aikaisemmista hallituksista poiketen edes yrittänyt tehdä muutokseen johtavia päätöksiä. Oppositio ja sen lobbausorganisaatiot ovat kuitenkin onnistuneet vesittämään jokaisen ehdotuksen antamatta tilalle parempia suunnitelmia, hän sanoo.
 
 Isoahon mukaan vastuutonta on myös sen mielikuvan ylläpito, että hallitusohjelma olisi jotenkin velvoittava. 
 
-Ei se ole. Hallitusohjelma sen enempää kuin vaalilupauksetkaan eivät ole edustajia sitovia. Maailman muutosnopeus osoittaa yhä selvemmin, että hallitusohjelmien tekemisestä on ehkä viisasta luopua kokonaan ja perustaa hallituskumppaneiden yhteistyö luottamukseen ja muutettavissa oleviin  aiesopimuksiin. 
 
Isoaho huomauttaa, että Suomen kilpailukykyei parane sillä, että tekemällä tehdään vastakkainasettelua maan sisälle. 
 
-Rajojemme ulkopuolella ei juuri ketään kiinnosta, onko meillä yleissitovat työmarkkinaratkaisut tai onko vaalilupaukset pidetty. Kansana kilpailemme kansainvälisillä markkinoilla ja voi olla, että näin pienen kansan kannattaisi edustaa tätä maata yhteisenä rintamana ja samaan maaliin juosten, hän päättää.
   
 

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jari Tupanen

Mielenkiintoista, että "globaalin vastuun" kantamiseen on varaa käyttää tuosta vain miljardeja turvapaikanhakijoiden vastaanottamisen ja elättämisen muodossa. Se on ikään kuin itsestään selvyys, että muille pitää jakaa rahaa eikä sitä kyseenalaisteta.

Sitten kun kyse on suomalaisten koulutuksesta ja hyvinvoinnista, siitä pitääkin surutta leikata ja sen olemassaolo kyseenalaistaa. Tämä siitäkin huolimatta, että mitä tehokkaammin pystymme hyödykkeitä tuottamaan ja mitä korkeampaa osaamista meillä on, sitä suurempi on se BKT, josta yrityksetkin voittonsa ammentavat ja kaikille jää enemmän. Nyt kokoomuksen agenda tuntuu olevan pikemminkin tehdä Suomesta kilpailukykyinen kehitysmaiden kanssa halpatuotannossa ja matalan osaamisen teknologiassa. Tästä seurauksena on BKT:n pienentyminen ja voiton kasaantuminen vain muutamille erittäin suurille yrityksille. Kaikki muut häviävät.

Harri Pehrsson

Täyttä asiaa koko juttu.

Tosin itse en näe "hallittujen rakennemuutosten" onnistumista mitenkään mahdollisina. Sitä "hallintaa" on yritetty -80 luvun lopulta asti, se oli hieno muotijargonia silloin. Sopikin hyvin suunnitelmatalouteen.

Niin ja suunnitelmataloudessa ollaan edelleen, julkinen valta näes tietää parhaiten, mihin keskiluokan rahat pannaan. Niillä ostetaan virkamiesvaltaa ja ääniä keskiluokan pitämiseksi vero-orjaloukossaan.

Suomella ei ole tilanteesta muuta ulospääsyä, kuin antamalla kansalaisten itse pitää omat ansionsa, jolloin talousdiversiteetti pääsee kehittämään taloutta suunnitelmien sijaan.

Koska em. tarkoittaisi julkisen vallan SUURTA karsintaa, sellaista ei ole odotettavissa. Odotettavissa on loputon jargoninsuoltaminen, määryksien tiukentaminen, tukien jakaminen ja vallan kahvassa velkaantumalla jatkaminen.

Jos Suomella olisi edelleen oma valuutta, tällaista julkista velkaorgiaa ei olisi ikinä nähty.

Tervemenoa alas Suomi, harmi - mutta hölmöt saavat sen mitä tilaavat.

Veikko Virta

Pitkän kirjoituksen ydin on, että palkansaajan tuloista on nipistettävä palkanmaksajan eduksi.
Mikä on kirjoittajan moraali tilanteessa missä pörssiyhtiöt takovat historiansa suurinta tulosta ja veroparatiisit pullistelevat suomalaista rahaa?
Kirjoittaja täytyy olla myös tietoinen Eurostatin tilastoista, joissa Suomen palkkakustannukset ovat kilpailijamaita pienemmät.

Hannu Riikonen

Alihankinta-Suomen todellisia kilpailijamaita ovat Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Slovakia, Unkari, Romania ja Bulgaria. Eivät Ruotsi tai Saksa, jotka ovat päähankkija- ja jälleenmyyjämaita ja arvostavat tuottavaa omistajuutta.

Esko Kokko

Tässä on yksi mielipide, siitä miten kansantulo tulee jakaa. 5 miljardin yritystuet eivät kirjoittajan mukaan ole mikään rasite! Ei myöskään alati kasvavat puolustusmenot ! jos olisin rutiköyhä, niin sanoisin. Minulla ei ole mitään puolustettavaa. Hoitakaa rikkaat omaisuutenne puolustus! Jos kaikki tuet, jotka ovat pääasiassa tukea omistajille ja keinottelijoille poistettaisi, niin valtion talous olisi vähintään tasapainossa. Jos yritys kapitalismin sääntöjen mukaan ole kannattava ilman tukia, niin saa kaatua. Ei sen jälkeen vääristä kilpailua.

Markku Nieminen

Olen samaa mieltä monen kommentoijan kanssa siitä, että tuet menevät pahimmassa tapauksessa suoraan omistajien taskuihin (Fortum, Neste, Silja, Viiking, Nokia, jne, jne osinkoina ja optioina.
Työntekijän turvaksi!!?? En usko enää joulupukkiin!

Harri Kota-aho

Ei palkat mikään ongelma ole,jos tuottaa enemmän,kuin saa palkkaa. Surkea hallitus tai eduskunta sieltä se sylttytehdas löytyy kytkentöineen,poliittiset virat ym.hyvä veli kytkennät. Juuret ovat syvällä Sipiläkin varmasti haluaa maamme parasta, mutta lyö päätään seinään,koska virkamiehet tosiasiassa johtavat maatamme. Kasvoton raha on joillekin itsestään selvä ,joka kuuluu heille sen kummemmin miettimättä mistä raha tulee.

Reijo Siipola

"Jatkamme samalla tyylillä kuin hölmöläiset" ei mielestäni aivan tarkasti pidä paikkaansa. Kun hälmöläiset jatkoivat peittoa ottaen jatkopalan peiton toisesta päästä, peitto pysyi saman pituisena. Me taas onnistumme jatkamaan peittoa niin, että se tosiasiassa lyhenee. Yksi esimerkki on, kun tuulienergian tuotannon tukemiseen käytetään kaksinkertainen määrä energiaa.

Kaarlo Kunnari

Kommentoijista suurin osa ei halua ymmärtää kirjoittajaa. Olen kuitenkin samaa mieltä hänen kanssaan ja esitän palaamista 1970-80 lukujen sännöstöön ja tukipolitiikkaan niin kansalaisten kuin yritystenkin tukemisessa. Palataan siis niihin aikoihin kun palkansaajalla meni parhaiten minun elinaikanani. 1980 luvun lopun jälkeen voi niitä aikoja vain muistella. Ehkä arkistoista löytyy vielä mitä kansalaisten tukia silloin jaettiin lapsilisien lisäksi ja mitä säännöstöjä oli yritysten toimintaa rajoittamassa tai tukemassa ja mitä tukea yrityselämälle silloin jaettiin sekä millainen oli hallinto-organisaatio.i Henkilökohtaisesti silloista tukipolitiikkaa en tunne, koska kuuluin silloinkin vain niihin tukien maksajiin ja ainoa tuki mitä perheeni sai oli lapsilisät ja lapset saivat käydä koulua. Koulumatkojakaan ei tuettu. Silloin pääsi myös kunnanlääkärin vastaanotolle vaikeuksitta. Nyt ei terveyskeskuksiin pääse muutoin kuin ambulanssilla. Ovatko nämä nykyisen tilanteen ihailijat erikoisluokassa palvelujen saajina, vai mistä johtuu nykytilanteen jatkumisen puoltaminen? Me rahvas ollaan täysin ulkona palveluista, eliitillehän kaikki on aina ollut mahdollista suhteiden avulla. Joillakin vain ei ole suhteita, esim. puolueettomuudesta johtuen ja paikkakunnilta toiseen työn perässä siirtymisen takia.

Ilkka Tähtinen

Viikonlopun iltasanomissa oli juttu v.1975 lehdestä. Työttömyyden pelättiin nousevan peräti 2%:iin ja ensi vuonna (1976) jo 2,8%:iin. Hirveä kriisi päällä, eläkkeitä laskettava veroja nostettava ja palkankorotutksista pidättäydyttävä. Olen sen verran nuori, etten noista ajoista tiedä kun lukemalla ja vanhemmilta, mutta oliko aika niin hirveän huonompi kuin nykyään?

Muistan, kun ostin 80-luvun lopussa ensimmäisen CD-radionauhurini, se taisi maksaa vajaa 2000 markkaa, ensimmäisiä malleja ja siihen aikaan kallis, mutta kesätyörahoista.

Olihan ajat ja haasteet toki toiset 70-80 luvulla ja elintasokin varmaan huonompi kuin nykyään ja varsinkin tuontitavara oli kalliimpaa, vastapainona oli myös "kotimaisia" telkkareita, Salora yms joita ei enää ole. En voi olla miettimättä, voisiko meillä olla myös enemmän elektroniikkatuotantoa omassa maassa, jos palaisimme markkaan, ja mikä sen estäisi jos markan ulkoinen arvo olisi heikompi? Raaka-aineet ja komponenttien hinnat?

Pirjo Hokkanen

Harvinaisen hyvä juttu. Kaikki sanottu ytimekkäästi. Hallitus on ollut kasassa vain neljä kuukautta ja raakkuminen ja haukkuminen erityisesti oppositiosta alkoi ennen kuin kunnon varsinaisia oli edes esitetty. Soten lisäksi rakenneuudistuksista pitäisi kuntauudistus saada mitä pikimmin aikaan. Pikkiriikkiset kunnat joissa lain mukaan pitää kuitenkin olla tietyt virkamiehet kuten kunnanjohtaja, kunnansihteeri, rakennustarkastaja ym ym sekä hallitukset ja valtuustot ym lautakunnat pitäisi yhdistää isompiin kokonaisuuksiin. Kyllä esim 10 000 asukkaan yksikkö pystyy tuottamaan 1500 asukkaan palvelut veikkaan että paremmin kuin nykyisellään. Virkamiehiä on aivan liikaa sekä valtion että kuntien leivissä. Virkamieskoneisto paisui esim valtiolla parissa vuosikymmennessä moninkertaisesti. Tosin EU toi lisää noudatettavia direktiivejä ym....mutta vähemmälläkin selvitään.

Carolus Linden

---"Sipilän hallitus on aikaisemmista hallituksista poiketen edes yrittänyt tehdä muutokseen johtavia päätöksiä. Oppositio ja sen lobbausorganisaatiot ovat kuitenkin onnistuneet vesittämään jokaisen ehdotuksen antamatta tilalle parempia suunnitelmia"...Näin on ollut tähän asti halllituksen esitysten kohdalla. Kuitenkaan ei tietääkseni ole yhtäkään täman hallituksen antamaa lakiesitystä, joka olisi kaatunut tai ratkaisevasti vesittynyt eduskuntakäsittelyssä. Näinollen lienee hiukka aikaista todeta hallitus ja eduskunta huonoiksi tai kykenemättömiksi. Tätä käsitystä nähdäkseni tukee Sipilän päättäväinen asenne, jonka mukaan muutoksia voidaan tehdä viimekädessä vaikka "pakkolaki"-menettelyä käyttäen.

Tapio Angervuori

Poliitikkojen, kuten myös yritysjohtajien, makrotalouden tiedot ontuvat!
"Jatkamme samalla systeemillä kuin hölmöläiset": hölmöläisten matonkudontaahan tämä on ollut jo monta vuotta. Julkinenkin sektori irtisanoo työntekijöitä säästösyistä. Työnteon sijaan kansalaiset saavat 500 päivän ansiosidonnaisen sapattiloman. Olisi kai parempi pitää heidät työn syrjässä kiinni vaikka valtion työvoimatuella (SDP:n työseteli on muuten vanha jo käytössä oleva innovaatio). No niin, ja sitten halutaan lyhentää ansiosidonnaista. Seuraava askel on varmasti sitten leipäjonojen pidentäminen.

Talouskasvu ja velkaantuneisuuden kasvu kulkevat käsikädessä:
Nykytilanteessa talouskasvua voidaan saada aikaiseksi ainoastaan kutistamalla taloutta ensin! -Säästämällä. Kakkihan Euroopan maat säästävät! Siis kuka ostaa suomalaisia tuotteita, jos muutkin maat säästävät? Tämän takia vientituotteiden hinnat laskevat sitä mukaa, kun kustannuksia lasketaan. Nettovaikutus on +- nolla, eli vientihinnat laskevat, kuten myös tuontihinnat. Suomi ei ole sen sairaampi maa, kuin mikään muukaan maa Euroopassa. Suomi vain kasvoi silloin, kun Olli Rehn kierteli ympäri ongelmamaita käskyttäen niitä säästämään. Nyt on Suomen vuoro odotella muita talouskasvussa.

Nollasummapeliä:
Euroopan maiden välinen talouspeli on nollasummaista; kaikki maat eivät voi koskaan omata positiivista vaihtotasetta yhtäaikaisesti. Positiivisten ja negatiivisten vaihtotaseiden summa on vakio. Eli yhden voitto on toisen tappio. Tähän sairauteen voidaan vaikuttaa ainoastaan Euroopan tasolla. - EKP rahapolitiikallaan yhdessä euromaiden finanssipolitiikan kanssa.

Mitä ratkaisuksi Suomelle? Voisiko nollakasvuvaihtoehto olla Suomelle oikea ratkaisu? Fiskaalinen devalvaatio:
1) Bruttokansantulo (BKTL) on 2014: 205 miljardia euroa.
2) Valtion rahantarve olisi 4 miljardia.
3) Siis veroja olisi korotettava 4/205x100% = 2% kaikille tahoille.

Tapio Angervuori

Yksinkertaisesti siihen, että jos velanottoa ja alueen vientiä ei oteta huomioon, taseiden summa on nolla. Olisi pitänyt mainita tietysti! Jos alueen vientiä ei oteta huomioon euroalueen taloudet voivat kasvaa velkaantumalla: julkiset sektorit, yritykset tai yksityiset EU -kansalaiset ottavat velkaa lisää. Raha ei kasva puussa, vaan EKP antaa velkaa ohjauskorolla pankeille, jotka välittävät sitä eteenpäin valtioille ja muille sekä ottavat välistä provikat! Pankkien bisnes on välittää rahaa.

Veikko Virta

Kuntien yhdistymisestä on turha kirjoittaa nyt kun kepu on hallituksessa. Turvatakseen hegemoniansa kepu joutuu pitämään kiinni elinkelvottomista kunnista, joita muut kunnat elättävät.
On vastenmielistä, että sama hegemonian tavoittelu näyttää ylettyvän myös sote-uudistukseen. Toivon, että kokoomus pitää sotealueiden luvun järjellisissä rajoissa.

Lumira Lumus

Kirjoitus on todellakin totta. Nykyisten julkisten palvelujen, Julkinen hoito, TE-toimisto. kuntien sossut ja osittain myös Kela.
TE-toimiston ja Kelan toiminnan focus on työttömyyden pitkittäminen ja tuen tarvitsijoiden määrän kasvattaminen. Täällä mennään jopa henkilökohtaiselle tasolle. Tämä on syy.

Maksetaan näiden mitääntekemätöntä byrokratiaa se on ollut samaa jo 20 v ja mitä enemmän sinne on porukkaa ja resurseja lisätty, samassa suhteessa palvelut ovat muuttuneet yhä räikeämmin juuri niitä ongelmia lisääväksi, joiden ratkaisemista ja korjaamista varten nämä alat saavat yhteiskunnan tukea.
Onhan sekin yksi ratkaisu, että Kela ja Te-toimsto estää työttömän työllisttymistä ja sitten taas vaativat lisää valtion tukea ja heidän ainut ratkaisu on juuri työttömyyden pitkittäminen ja lisääminen.Se on jo nyt liian suuri kuluerä, ei näin selvitä enää.

Julkinen terveydenhoito keskittyy myymään yhä lisää diagnooseja ja lääkehuumeita, mitä enemmän ihmiset ostavat sitä enemmän kasvaa krooniset sairaudet, ja syntyy loppuelämän kestävä hoito- ja lääkeriippuvuus , sen sivuoiresairaudet, lihavuusleikkaukset,yms valtion laskuun . Valtion tuki tänne on ongelman paisuttamista hallitsemattomiin mittasuhteisiin.
Julkiset palvelut, valtion palkkaamien viranhaltioiden keinottelusta valtion tukivaroilla on kysymys ja tuhoisia kansalaisen fyysiselle ja henkiselle ja taloudelliselle terveydelle, myös kunnille annetut tehtävät ovat muodostuneet keinotteluksi valtion varoilla.
Näillä kunnissa olevilla palveluilla sossu terveyskeskus, työkkäri ym. on tarkoituksena pitää ihmiset tuen varassa, edistää pitkäaikasityöttömyyttä, valtion ja veronmaksajien varoilla, Ovat siis itse syyllisiä tilanteeseen.
Ihmisillä, jotka ovat yksityisten palvelujen käyttäjiä, on vähemmän varaa ostaa hoitoa, syy ei ole Kelan tuen väheneminen.Normaali yksityisen käyttäjä ei mene julkisen asiakkaaksi, vaikka olisi miten köyhä tahansa.
Halltuksen tehtävä on lopettaa tämä keinottelu joka kasvattaa työttömyyttä, sairautta ja pahoinvointia ja aiheuttaa menetyksiä ykstyiyrittäjyydelle monella tasolla.
Nämä julkiset alat eivät vapaaehtoisesti suostu talkoisiin yhteiskunnan talouden turvaamiseksija vaan pitävät kiinni saadusta irka-asemasta ja valtion rahastuseduista ja lisäputiikkeja perusteaan valtion maksettavaiksi kansalaisten hoidon lisääntymisen verukkeella. Focus on lisätä hoidettavan hoitotarvetta ja synnyttää pysyvää ja kasvavaa hoito- ja lääkeriippuvuutta eli lisätä sairauksia.

Valvirasta joskus kyselin asiaa, vastaus oli jokainen, joka käyttää julkista palvelua on suuri kulu yhteiskunnalle ja ihminen on aina syyllinen hoidossa aiheutuneisiin vahingoihin, jos suostuu ostamaan sen, mitä joku alan asiantuntija myy ja rehellisesti sanottuna yhteiskunnan taloudelle tuhoisaa, kun ihminen käyttää verovaroilla rahoitettavia palveluita.

Ihmetten, miksi toimintaa ei siirretä yksiyiseksi, koska valtio on jo nyt sijoittanut huiman määrän vero- ja muita varoja julkiselle ja tällä sektorilla on todella helppo muuttaa kaikki yksityiseksi. Vain päivystys ja ennalta ehkäisevää hoitotoimintaa ja muuta pientä yhteiskunnan varoilla.
Yksityinen ja ihmisen itsensä valitsema hoito on oikea tapa päättäjien puolelta taata se perustuslakiin kirjoitettu hoito yhteiskunnassa.
Nyt on paljon parempia vaihtoehtoja työllistymiselle, kuin mitä TE-byrokratia koskaan pystyy tarjoamaan.

Rauno Ruusunen

Onkohan tullut aika,että tarttis tehrä jotain.No ei se käy.Lait ei ole valmiina,eduskunta on taas lähdössä jollekin lomalle.Asiantuntia lausunnot on myöhässä.Unohdetaan koko asiat.Hakeudutaan vaikka Norjaan pakolaisina,siellä on komeat maisemat.

Kaarlo Erjala

Hyvä kirjoitus meistä hölmöläisistä. Vaikeita päätöksiä oli tehtävä 1990-luvullakin, vaikka monet joutuivat kärsimään. Itse menetin silloin asuntokaupassa vain 250 000 silloista markkaa. Kannustan silti Sipilän hallitusta estämään päätöksillään maamme edelleen velkaantumisen niin, ettemme joudu EU:n holhoukseen. Etsikkoaikaamme ei ole paljon jäljellä.

Hannu Rissanen

Meillä on nyt noin 70 000 maatilaa ja meille riittäisi hyvin jo 20 000 tilaa. Maksamme turhaan tukia noin 50 000 tilalle. Tälläkin rahalla saisi synnytettyä jo oikeitakin työpaikkoja. Lisäksi olemme nyt yhä vaan lisäämässä maataloustukiaisia uudella nimellä biotalous. Näihin talikonkärkihankkeisiin on varattu muutama satamiljoonaa Euroa.

Ensimmäistäkään puhetta, tekoa tai aloiteta ei ole tehty talouttamme kurjistavasta asuntopolitiikasta. Manhattanin hinnat ja Suomen tason palkat veroineen kurjistavat kaupunkejamme. Mitään ei ole tapahtunut asuntopolitiikassa.

Maamme on täynnä monopoleja, hyvävelikerhoja ja muutakin toimimatonta markkinataloutta. Tyydymme pelkästään ruikuttamaan kun monopoliyhtiöt kuppaavat rahamme, vaikka meillä on yhä kansallinen lainsäädäntöelin käytettävissämme. Jos emme muuta keksi niin valtio ostakoon yhtiöt pois tai ne vaan kansallistetaan. Jo pelkkä K ja S-ryhmän hajoittamien Jenkkien antitrustlainsäädännön avulla tervehdyttäisi elinkeinojamme. Tämänkään suhteen ei ole tapahtunut mitään. Ensimmäistäkään puhetta tai aloitetta ei ole tehty. Ollaan kuin kilpailun synnyttäminen päivittäistavarakauppaan olisi mahdotonta.

Eläkevakuutusyhtiömme johtaminen maksaa mansikoita kun pidetään yllä useaa lakisääteistä yhtiötä. Esimerkiksi KEVA on viimeisen viiden vuoden aikana vaihtanut johtajaa 5 kertaa ja aina on vielä maksettu korvauksia pois potkaistulle. On vähintääkin arveluttavaa mitä yhtiöiden hallitusten jäsenet ovat tehneet ja mitä etuisuuksia he ovat itselleen ottaneet kun ei saada enää mieleistä johtajaa. Uskon meneillään olevan eläkevarojemme väärin käyttö, jota peitellään johtajaa vaihtamalla. Vakuutusyhtiöihin tulee asettaa valtakunnallinen tarkastus ja tarkastaa erityisesti hallitusten jänenten yhtiöiltä saamat edut. Myös muut yhtiölle tappiolliset toiminnat pitää tutkia.

Myös ammattiliittojen toiminnoissa olisi tarkastettavaa. En usko, että tapaus Hilkka Ahde on ainut. Myös sieltä tulee tutkiä mahdolliset välistä vetäjät. Oman edun ajaminen yhtiön edun edelle kun näyttää olevan maan tapa.

Markku Nieminen

Juuri näin on tehty jo kauan eikä korjausta asioihin saada ilman perusteellista hallintoremonttia, sen karsimista! Kuka tai mitkä puolueet sen tekevät, viimeistään silloin kun lainoittajat pakottavat, saamme varmasti nähdä piakkoin.

Tukipolitiikka on jo kauan ollut tukea omistajille. Sillä ei ole ollut mitään tekemistä tuottavuuden tai työllistävyyden kanssa, paitsi ehkä "kirottu" maataloustuki.

Kirjoitit, että meillä on 70 000 tilaa ja että, 20 000 riittäisi. Niin varmasti riittäisikin, mutta nyt nuo 50 000 hävitettävää tilaa työllistää saman verran ihmisiä ja saa tuista muutamia satasia tai tuhansia vuodessa per tila! Loput 20 000 suurta saavat miljoonat, ja leijonanosan vetävät välistä vetäjät, kauppa, tukkuliikkeet, ym. keinottelijat. Sen näkee tilastoista.

Olavi A Honka

Kyllä täytyy olla blogistin kanssa pitkälti samaa mieltä. Osassa kommentteja jatkuu narina "sen jonkun muun" etuja pitää karsia.

Yksinkertaisuudessaan on karsittava säännöksiä -> tarvitaan vähemmän virkamiehiä eli tulee luonnollinen poistuma.
Suomeen ei kannata investoida = ei synny työpaikkoja -> luotava ympäristö jossa kannattaa.

Muutaman prosentin etujen alentaminen ei ole mikään todellinen ongelma 90%:lle työssäkävijöistä.
Ammattiliitot eivät tingi mistää, oppositio poliitikot pitävät melua eli keräävät ääniä seuraaviin vaaleihin. Kansa seuraa perässä. Eli totaalista hölmöläisten hommaa. Tulee uudet vaalit, uusi hallitus ja ongelmat seuraavat perässä, ei ne sieltä mihinkään häviä.

Muutos on omissa käsissämme mutta olemmeko vain "hölmöläisiä" jotka eivät tätä vaan ymmärrä.

markku palonen

Sotien jälkeen alkoi suomea rakentaa vanhukset, väsyneet kotiutetut sotilaat ja hermorauniot ,nuoret sekä naiset.
Perusteena Turvallisuus,omakoti,terveyden hoito,koulutus ,ruuantuotanto jne.
Suomi maksoi velkansa.
Samaan aikaan alkoi poliittiset puolueet valtaamaan kuntien ja valtion virkapaikkoja, sekä keksimään uusia lisää.
Kun tultiin 90 luvulle,tuli toimistoihin tietokoneet ja puolet sai sen asian johdosta toimistoista lähteä ,kun ei oppinut käyttämään tietokonetta työssään..Samaan aikaan eduskunta lisäsiä poliittisia avustajia 200 hengellä, eikä valtion virastot toimi vieläkää yhteen.
Kaikki tämä on rakennettu yksityisissä insinööritoimistoissa jo yli 20 vuotta sitten ja käyvät tietojen vaihtoa vierasmaalaisten toimistojen kanssa, vaikka niillä useilla on eri ohjelmistoja.

Osmo Marttila

Täyttä totta.

Suomessa tehdyt rahat heitetään hukkaan ja annetaan lahjaksi väärille tahoille. Eikä se ole virghe tai vahoinko vaan täysin tahallinen toiminta. Sillä luodaan väkisin uutta yhteiskuntamallia, joka ei ole hyvinvointivaltio vaan jyrkästi eriarvoinen kuten mm. Iso-Britannia ja Yhdysvallat ovat. Suomi on edelleen erittäin vahvasti 'kreikantiellä' - rikkaat rikastuu ja köyhät köyhyy sekä heitä tulee hirvittävällä vauhdilla massoittain lisää koko ajan.

Osmo Marttila

Jos Suomi olisi todellinen länsimainen demokratia - eli sosiaalisesti oikeudenmukaista markkinataloutta harjoittava oikeus- ja sivistysvaltio niin täällä tehtäisiin samantapaisia päätöksiä ja varsinkin toimepiteitä kuin Islannissa on tehty - erinomaisin tuloksin.

Harri Koo

Minna on tietysti oikeassa. Enkä halua ottaa hänen mielipiteestään mitään pois mutta tämä hölmöläisten homma on tässä vaiheessa jo niin ilmiselvää ja ruokonta että puheiden ja kirjoitusten aika on ohi. Jokainen tunti, jokainen päivä tätä samaa saamattomuuden aaltoa vie tätä yhteiskuntaa aina vain syvemmälle. Nämä sääntöjä ja määräyksiä tehtailevat kukkahatut on saatava kuriin eli poistettava järjestelmästä. Polku voimakkaalle kaupalliselle yrittämiselle on avattava ja heti.

Ari-Vesa Parviainen

Tuokin on alunperin vain ehdotus tai tarjous. Ei sillä mihinkään pääse ilman vapaaehtoisia maksajia. Korkotuoton perässä juoksevat lähes kaikki, joilla mitään ylimääräistä on.

Kun rahalla tehdään rahaa, on aina tuon takana maksaja. Asuntovelallisella lie vähiten vaihtoehtoja, joten kantaa kortensa pakolla kekoon.

Loput lie lähinnä spekulantteja, joista jokunen hyötyy, loput häviää. Nollasummapeli, raha vaihtaa taskua, mitän uutta ei tuossa synny.

Ari-Vesa Parviainen

Kaikki ylläkirjoitettu on osin turhaa. Jos kansasta riittävä enemmistö uskoo pärjäävänsä, ilmiselvästi kohta pakolla tulevaa paremmin, vain pitäytymällä saavuttamaansa poteroon, ei mikään kohene vapaaehtoisesti.

Hallituksen korjausyritysten vastustaminen ei ole rakentavaa, vain jarruttavaa vanhaan pitäytymistä. Siitä ei uutta tarvittavaa voi syntyä.

Mutta ei oppositiota (kumma kyllä) Suomen tulevaisuus näytä kiinnostavan lainkaan, ainoastaan ounastelemansa äänisaalis jatkossa.

Ansaitsemme paremman eduskunnan, se on vain tekemistä vaille valmis.
Nykyinen on yritys oikeaan suuntaan, mutta ei tarpeeksi.