Torstai 15.11.2018

Kansanedustaja: Suomen turvapaikkajärjestelmä vaarassa murtua – ”Jos Twitter laulaa Bagdadissa…”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
14.12.2015 15:26
Päivitetty: 
14.12.2015 16:02
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Kansanedustaja Kai Mykkänen (kok.) kertoo pestautuvansa eduskunnan tammikuun istuntovapaalla vastaanottokeskukseen vapaaehtoistöihin, jotta pääsee perehtymään aiheeseen. Arkistokuva: Petteri Paalasmaa, Uusi Suomi
|

Hylkäävän päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden palautukset täytyy toteuttaa nopeasti päätöksen jälkeen, kirjoittaa kansanedustaja Kai Mykkänen (kok.) blogissaan.

– Se maksaa, mutta paljon vähemmän kuin tekemättä jättäminen. Suuri joukko vailla toimeentuloa olevia, epätoivoisia ja pettyneitä, viranomaisia pakoilevia ihmisiä on varma tie rikoksiin. Myös turvapaikkakriteerit menettävät merkityksensä, jos twitter laulaa Bagdadissa, että Suomeen voi käytännössä jäädä vaikka saa hylyn, Mykkänen kirjoittaa.

– Pakkopalautukset ovat tietenkin traagisia, mutta järjestyksen kannalta välttämättömiä. On oikein vapauttaa tilaa sellaisille, jotka ovat varmasti hädässä.

Mykkänen painottaakin, että hän ei hyväksy sitä, ”että sulkisimme rajat sellaisilta ihmisiltä ja perheiltä, jotka ovat hengenvaarassa”.

Hylättyjen hakijoiden palautukset ovat kuitenkin ensi vuoden suuri asia, Mykkänen kirjoittaa, sillä tämän vuoden yli 30 000 tulijan päätöksiä alkaa tuolloin valmistua. Mykkänen laskee, että kun tänä vuonna tulleista turvapaikanhakijoista hylkäävän päätöksen saa arviolta kaksi kolmasosaa, on hylkäävän päätöksen saajia yli 20 000 henkeä.

Entä kuinka palautukset onnistuvat, kun Suomella ei ole tulijoiden merkittävimmän lähtömaan eli Irakin kanssa palautussopimusta, Kai Mykkänen? Ilman sopimusta kielteisen päätöksen saaneita ei kyetä palauttamaan, jos nämä itse vastustavat asiaa.

- Tämän takia nostinkin ensi vuoden kohtalonkysymykseksi sen, että palautusten toimeenpaneminen ja toteutuminen ei ole itsestäänselvää, vaikka se virallinen linja onkin, Mykkänen vastaa Uudelle Suomelle.

Hän kertoo tavanneensa äskettäin ulkoministeri Timo Soinia (ps.), jonka ministeriössä lähtökohtana pidetään Mykkäsen mukaan sitä, että palautusasia saadaan kuntoon. Soini tiedotti tänään maanantaina, että Suomi etsii asiassa yhteisiä toimintatapoja myös muiden pohjoismaiden kanssa. Mykkänen arvioi, että Euroopasta voi löytyä myös yhteinen ratkaisu, jossa Irakia houkutellaan palautuksiin esimerkiksi käyttämällä kehitysyhteistyötä kannustimena.

”Jos näitä palautuksia ei pystytä panemaan toimeen, silloin meidän täytyy arvioida uudelleen koko tämä oleskeluluvan saamisen järjestelmä”

- Jos näitä palautuksia ei pystytä panemaan toimeen, silloin meidän täytyy arvioida uudelleen koko tämä oleskeluluvan saamisen järjestelmä. Sitä tämä yhteiskunta ei missään nimessä kestä, että meillä on kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka ovat laittomina Suomessa, Mykkänen sanoo.

Tätä tilannetta varten Mykkänen pitää hyvänä sisäministeriön hanketta niin kutsuttujen palautuskeskusten perustamisesta. Keskuksissa kyetään ainakin kontrolloimaan sitä, ketkä kielteisen päätöksen saaneista "ovat paikalla ja ketkä mahdollisesti kadonneet".

Vielä tärkeämpää: työllistäminen vaikka poikkeustoimin

Mykkänen nostaa blogissaan palautuksiakin tärkeämmäksi yhden seikan: maahan jäävien tulijoiden työllistämisen ja vastaanottokeskuksissa odottavien hakijoiden aktivoinnin. Töihin mieluummin poikkeustoimin kuin ei ollenkaan, hän toteaa otsikossaan.

– Turvapaikanhakijoihin liittyvät kulut nousevat ensi vuonna yli 500 miljoonaan euroon, mutta se on sittenkin Suomen taloudelle pieni asia verrattuna siihen, onko tänne jäävistä tulijoista 10 vuoden päästä töissä 60 prosenttia vai 20 prosenttia. Nykymetodeilla jälkimmäinen on valitettavasti todennäköisempi luku, Mykkänen kirjoittaa.

Jotta näin ei käy, on hänen mukaansa uskallettava tehdä radikaaleja muutoksia. Hänen mielestään maahanmuuttajien työreformi edellyttää ainakin kolmea asiaa:

– Ensinnäkin tulijat täytyy aktivoida jo turvapaikan hakemisen aikana. Vastaanottorahan saamiseen on liitettävä oikeus ja velvollisuus työharjoitteluun. Se voi olla vaikka lumenluontia, julkisten tilojen siivoamista, risusavottaa tai marjanpoimintaa. Oleellista ei ole tuottavuus, vaan tekemisen meininki. Kaikki kokemus sanoo, että toimettomuus passivoi. - - - Tällä viikolla hyväksytyssä hallituksen turvapaikkapoliittisessa ohjelmassa luvataankin järjestää työikäisille työtehtäviä vastaanottokeskuksessa tai sen sijaintikunnassa. Lupaus on syytä lunastaa.

– Toiseksi suomen kielen valmennukset pitää saada käyntiin jo vastaanottokeskuksissa. Valtio ei pysty sitä yksin tekemään vaan tässä suomalaisen kansalaisyhteiskunnan on näytettävä kyntensä.

Kolmas kohta on normaalista poikkeavien työehtojen ja sosiaalitukien mahdollistaminen. Mykkänen vaatii realismia.

– Onko realistista, että työmarkkinat imisivät normaaleilla keinoilla kymmeniä tuhansia maahanmuuttajia muutamassa vuodessa? Mykkänen kysyy.

– Oleskeluluvan saaneita maahanmuuttajia on voitava työllistää tarvittaessa myös normaaleja työehtoja matalammilla kustannuksilla. Vähintäänkin tarvitaan palkattomia työkokeiluja koskevan lainsäädännön laajentamista ensimmäistä kertaa Suomen työmarkkinoille tuleviin ja maahanmuuttajille räätälöityä oppisopimuksen muotoa.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Korpilampi

Tuo velvollisuus työharjoitteluun on loistava keino kannustaa ihmisiä hakemaan turvapaikkaa muualta. Vaikka käytännössä se olisi jotain kevyttä lähes nimellistä tekemistä, se kuulostaa karuimmista oloista tulevan korviin orjuudelta.

Tuosta pitää tehdä isompi numero, saada jokainen täysikäinen sen piiriin ja mainostaa asiaa vielä al-Jazeeralle (joka asiasta onkin jo kertaalleen uutisoinut).

Ilkka Korkalainen

Suomen viranomaiset ja hallitus tekivät suuren virheen tämän pakolaisvirran alkuvaiheessa salliessan sen ja seurasivat vain katseella mitä tapahtuu. Suomi kuten moni muukin EU maa ei noudattanut EU:ssa sovittuja sopimuksia mamujen käsittelystä. Oikea tapa olisi ollut evätä kaikilta jo jonkin toisen EU maan kautta tulleilta pääsy Suomeen. Tätä ei noudateta vieläkään vaikka siihen on olemassa perusteet.

Seppo Tossavainen

Kansanedustaja Kai Mykkäsen blogi on pitkästä aikaa harvinaisen selvää tekstiä ja myönteinen kannanotto. Tarvitaan realismia. Tarvitaan toimenpiteitä, jotka tehoavat. Kaikki on tehtävä lakien mukaisesti, mutta on myönnettävä, että pakolaisaseman selvittäminen aukottomasti jokaiselta erikseen johtaa mahdottomuuksiin kun tulijoita on liikaa.

Suomen oikeusjärjestelmä ja prosessit ovat kerta kaikkiaan liian perusteellisia, jotta voitaisiin käsitellä yhtäkkiä suuri määrä asioita.

Armeijan kutsunnoissa on käytetty menettelya, joka voisi olla käyttökelpoinen myös turvapaikanhakojoiden haastattelussa. Tämä vaikuttaa tylyltä, mutta se voisi toimia aivan yhtä hyvin turvapaikkakäsittelyssa kuin armeijan kutsunnoissakin: Eli yksilöllinen käsittely ja haastattelut, mutta haastateltavat ovat samassa tilassa jonossa ja haastatteluun tullaan siirtymällä lautakunnan eteen, joka esittää kysymykset. Samalla voidaan tehdä päätös joko ei oleskelulupaa tai päätös jatkokäsittelystä ja tarkemmasta haastattelusta. Jos päätös on kielteinen, niin sitten alkaa henkilön palautus. Tällä tavalla jokaisen asia käsitellään henkilökohtaisesti, laillisesti ja asianmukaisesti. Aikaa saisi kulua esimerkiksi enintään muutama minuutti haastateltavaa kohti. Jos tulijoiden määrä kasvaa, niin haastatteluaikaa lyhennetään vastaavasti, jotta jokaisen asia ehditään käsitellä. Tässähän on sekin erikoisuus, että kaikki tulijat eivät edes hae turvapaikkaa. Silti heitä kohdellaan aivan kuin he olisivat jo hakeneet turvaa.

Vastaavasti ei voida pitää lain mukaisena, että turvapaikanhakija joutuu odottamaan käsittelyä jopa kuukaisia. Kumpi on lain mukaan oikeudenmukaisempi tapa: nopea vai hidas käsittely? Nyt on koko ajan lähdetty siitä, että asian perusteellinen käsittely parantaa hakijan oikeusturvaa. Todellisuudessa, kun hakijoita on paljon, niin käsittelyajan lyhentäminen on jopa oikeusturvan kannalta välttämätöntä.

Asiaan liittyy tietysti keskeisesti Suomen itsenäinen asema. Suomi ei ole pitkään itsenäinen eikä hyvinvointivaltio, jos tänne voi tulla kuka tahansa, mistä tahansa.

Jos Schengen ei toimi, niin se ei toimi. Siinä tilanteessa, heti ensi keväänä, olisi tehtävä vielä se kipeä päätös, että koko Suomen länsirajaa valvotaan. Ruotsille tulisi esittää valtiotason nootti, jossa vaaditaan, että Ruotsi noudattaa Schengen -sopimusta eikä päästä enää yhtään Schengen alueen ulkopuolisia henkilöitä matkustamaan Ruotin läpi Suomeen ilman Schengen sopimuksen mukaisia viisumeja.

Kalevi Ripatti

Taas törmätään yhteen hemmetilliseen ongelmaan josta kukaan ei puhu halaistua sanaakaan, ei edes kansanedustaja, mihin nuo häädetään? Jos Ruotsi, jolla on palautussopimus Irakin kanssa ei saa palautettua ihmisiä Irakiin, maan haluttomuuden takia, niin kuinka suomalaiset kuvittelevat sen onnistuvan. Vaarana on Suomeen muodostuvan iso joukko paperittomia ihmisiä jotka eivät kelpaa mihinkään. Heille ei tarjota työtä eikä mahdollisuutta integroitua, siitä tulee silloin taloudelliset ja inhimilliset ongelmat moninkertaiseksi.

Mika Uusitalo

Vähän kuin normaalit teinien kotibileet, kun vanhemmat ovat lähteneet pois kotoa. Ensin on otettu tuttuja kavereita viettämään iltaa, sen jälkeen sana on levinnyt ja on tullut tuntematonta porukkaa. Hetken aikaa on ollut kivaa, kunnes homma karkaa lapasesta. On tapeltu ja paikkoja on paskottu. Bileitä ei saada ystävällisesti pyytäen loppumaan, asukkaille jopa haistatellaan ja uhataan piestä jos ajavat porukan ulos. Soitetaan poliisit, jotka tyhjentävät talon vieraista, talon asukkaat saavat huokaista hetken helpotuksesta, kunnes alkavat seuraavana päivänä siivoamaan paikkoja ja korjaamaan tuhoja. Vanhemmille luvataan ettei ikinä enää.

Taisto Pihlajamaa

Ongelma on ongelma jos siitä ongelma tehdään.

Mikä ongelma se on, jos rajalla paperittomalle/viisumittomalle sanotaan, että älä tule. Kun ei sisään päästetä, ei ole tarvetta häätää.

Miksi meillä on vaikka Puolustusvoimat, ja niiden säännöt, vai onko niitä! Että onko niiden sääntöjen mukaan maan miehittäminen luvallista jos tulee ase piilossa ja ruikuttaen, sen sijaan että tulisi torrakko edellä.

RUK 107

Jaakko Savolainen

Kannatan Taisto pihlajamaan näkemystä.

Kansanedustajan (kokoomus) käsitys työpaikan välttämättömyydestä kuulostaa hienolta. Ja sen toteuttamiseen on myös mahdollisuuksia.

Säädetään uusi pakkolaki, jolla estetään työnantajia palkkaamasta suomalaisia vapauttuviin tai perustettaviin työpaikkoihin. Ainoastaan maahanmuuttajia saa ottaa töihin. Kyllä hallitus varmasti ymmärtää tälläisen pakkolain tarpeellisuuden