Torstai 27.6.2019

Erikoinen ongelma Suomessa? ”Ei pitäisi olla mitään ydinfysiikkaa”

Luotu: 
27.12.2015 19:25
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Liberan tutkimusjohtaja Heikki Pursiainen arvioi, että Uberin tuoman kilpailun hyödyt näkyvät jo nyt taksimarkkinoilla, vaikka sääntelyä ei olla vielä purettu. Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi.
Yrittäjä, vihreiden puoluevaltuuskunnan jäsen Kaisa Hernberg nostaa Puheenvuoron blogissaan esiin Suomea vaivaavan erikoisen ongelman. 
 
-On paljon yrityksiä, joilla olisi tarvetta teettää jonkin verran töitä, ja on paljon ihmisiä, joilla olisi halua tehdä jonkin verran töitä - esimerkiksi opintojen ohella, vajaakuntoisena tai vauvanhoidon lomassa. Nykyisellään nämä tarpeet valitettavan harvoin kohtaavat, hän kirjoittaa.
 
Hernberg mainitsee esimerkkeinä taksipalveluyhtiö Uberin ja loma-asuntopalvelu Airbnb:n.
 
-Airbnb:tä ja Uberia voisi - ja kannattaisi - tarkastella myös siitä näkökulmasta, että ne tarjoavat ihmisille uudenlaisia mahdollisuuksia a) ansaita rahaa ja b) käyttää tehokkaammin omistamiaan resursseja. Ei ole kansantalouden kannalta järkevää pitää autoja seisomassa 90 prosenttia ajasta tai asuntoja tyhjillään, Hernberg kommentoi.
 
Hänen mukaansa Suomessa on nyt ”pystyttävä päästämään irti” ajatuksesta, että kokopäiväinen, vakituinen työsuhde on ainoa oikea tapa ansaita elanto. 
 
-Sen sijaan, että kauhistellaan Uber-kuskien ja Airbnb-isäntien verottomia ansioita, pitäisi kiireen vilkkaa miettiä tapoja, joilla nämä tienestit saadaan mahdollisimman helposti ja kätevästi osaksi virallista taloutta. Kun yksi tarjoaa ja toinen ostaa tai vuokraa tiloja, tavaroita tai palveluja mobiilisovelluksessa, ei pitäisi olla mitään ydinfysiikkaa tarjota näille osapuolille helppoa tapaa hoitaa viralliset maksut, Hernberg toteaa.
 
”Asiat ovat jo nyt paremmin kilpailun vuoksi”
 
Uber-taksipalvelua puolustaa myös ajatuspaja Liberan tutkimusjohtaja Heikki Pursinainen, jonka mukaan taksilupien määrän rajoittaminen hyödyttää taksiyrittäjiä ja haittaa kuluttajia.
 
-Mikään näyttö ei koskaan ole tukenut nykyisenkaltaista lupajärjestelmää. Taksiliikenteen jonkinasteiselle sääntelylle on perinteisesti voitu esittää perusteluja. Näitä ovat olleet esimerkiksi etsintäkustannukset, informaatio-ongelmat, turvallisuusriskit ja laadunvarmistus. Digitalisaatio on poistanut kaikki nämä perustelut. Uber ja vastaavat hyvämaineiset maailmanlaajuiset palvelut ovat osoittaneet, että etsintäkustannusten ongelma voidaan ratkaista markkinaehtoisesti. Menitpä minne tahansa, voit valita tunnetun välittäjän, Pursiainen kommentoi Liberan blogissa
 
Hän arvioi, että Uberin tuoman kilpailun hyödyt näkyvät jo nyt taksimarkkinoilla, vaikka sääntelyä ei olla vielä purettu. 
 
-Perinteiset taksikeskukset ovat joutuneet parantamaan aiemmin täysin luokatonta asiakaspalveluaan. Taksikeskushan saattaa vieläkin todeta, että jos taksia ei näy 10 minuutin päästä, soita uudestaan. Siis ellei keskus ole sateen vuoksi varattu. Nyt taksi on joutunut kehittämään onnettoman keskuksen lisäksi omia verkkotilauspalveluitaan. Nämä ovat vielä nyt huonompia kuin Uberilla, mutta paranevat koko ajan. Asiat ovat siis jo nyt paremmin kilpailun vuoksi, vaikka kilpailijan laillisuus on vielä kyseenalainen. Mitä hyötyjä voitaisikaan saada, jos markkinat avattaisiin, Pursiainen kysyy.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ji Ris

Ei ole kansantalouden kannalta myöskään järkevää pitää miljoonia toimitilaneliöitä, siis tuotanto-, liike-, varasto- ja toimistotilaa tyhjillään.

Ei ole kansantalouden kannalta myöskään järkevää pitää 100 000 työtöntä ammattilaista, joilla on koulutus ja motivaatio kohdallaan, vailla työyhteisöä, tiloja ja resursseja.

Wikimploi on työn organisoinnin Uber, joka yhdistää edellä mainitut tyhjät tilat, ammattilaiset ja organisoi heidät yhteen.

- https://wikimploisuomi.wordpress.com/perustaminen-1

Juhani Risku, Trondheim

Antti Kettunen

Koska työntekijän pitää aina olla valmis hyppäämään kun joku joka on valmis maksamaan huutaa HYPPÄÄ! Naiivi ajatus siitä että tekee työtä silloin kun sopii muuttuu nopeasti siihen että teet työtä silloin kun muille sopii. Se on tietysti ihan ok niin kauan kun olet lapseton sinkku. Ja jos et ole, noh omapa oli valintasi.

Miten vieraantunut pitää olla työntekijän arjesta että tälläistä itsestäänselvää saissea pitää ihan internettiin asti kirjoittaa?

Hannu Riikonen

Ei sinua Antti kukaan pakota hyppäämään. Elä sinä vain omaa elämääsi, mutta älä myöskään puutu muiden elämään sekä kykyyn ja haluun muuttaa vanhoja sinulle tuttuja ja turvallisia ja äärimmäisen pahasti ajasta jälkeenjääneitä toimintatapoja.

Arttu Puukko

Asiaan on helppo ratkaisu jolla on lakiin perustuva jokamiehen oikeus tietyillä edellytyksillä!Siis menkää lisäansioita haluavat ihmiset taksikurssille ja hankkikaa taksisuharin ajolupa. Tai menkää hotellille töihin.
Niin kauan kuin esim. taksitoiminta ei ole paikallisella tasolla kenenkään hallinnassa, ei voi uskoa että asiat olisivat kaikkien "yrittäjien" kohdalta kunnossa verojen, vakuutusten varusteiden tai palvelun laadun osalta. Aina joukossa on niitä joille on samantekevää kaikki ja tärkeintä vain minä itse. Vanhan kenties iäkkään auton kunnosta ei niinikään ole kukaan kiinnostunut.
On sanottu että systeemi karsii ne joilla on huonot tiedot ja taidot. Fakta on se että tiettyjä ihmisiä ei pitäisi edes päästää tienpäälle, kaikille ei pitäisi edes ikinä ajokorttia tai autoa antaa. Toinen asia on se että saattaisin huonolla tuurilla joutua loppuillasta matkustajaksi tällaisen tyypin kyytiin.
Tämä kaikki esipuheen sille että uberin ja Airbnb:n kaltaiset sosiaaliset verkostot on hyvä asia koska ne lisäävät tarjontaa. Rehellisen työn tarjontaa ne lisäävät vain jos ne toimivat paikallisen elinkeinoelämän ja verottajan säännöillä ja hoitavat muutkin velvoitteensa.

Teemu Terava

Suomi on (jälki)sosialistinen yhteiskunta, jossa virkakoneistolla ja erilaisilla korporaatioilla on oikeudet päättää, mitä saa tehdä ja miten toimia. Kaikkinainen yksilöllinen yrittäminen ja (liike)toiminta on paheksuttavaa, koska sitä ei voida säännellä tai tehdä luvan varaiseksi.
Jatkuvasti nämä samat toimijat todistavat, miten yhteiskunta romahtaa, työntekijöitä kohtaa köyhyys ja harmaa talous riistäytyy hallitsemattomaksi, jos tämä tai tuo toimiala vapautettaisiin sääntelystä.
Meissä suomalaisissa asuu edelleen hämmästyttävä määrä samankaltaista uskoa yhteiskunnalle välttämättömään valtion ja hallinnon kaikkivoipaisuuteen kuin venäläisillä.
Olemme tottuneet elämään markkinasosialismissa, jota meille on uskoteltu avoimeksi markkinataloudeksi. Suomessa kulunee vielä ainakin sukupolvi, ennen kuin täällä ymmärretään, mitä markkinatalous tarkoittaa ja miten se toimii.
Suomen sääntelytalous on ajautunut umpisolmuun, mutta solmua ei osata avata, koska sääntelyn ylläpitäjät eivät halua luopua päätösvallastaan.

Henri Järvi

Eikö Uberia voi verrata siihen poliisin jahtaamaan alle kuuden euron harmaan talouden pizzaan? Kapitalismissa on kyse siitä että se imee yhteiskunnista kaiken irtirevittävän tuoton ja tulouttaa ne veroparatiiseihin ja jättää taakseen pelkkää autiutta. Se ei tarjoa edes osakkeen omistajille mitään syvämpää merkitystä. Eli veikkaan että edessämme on kriisejä en romahdusta.

Risto Nikander

Suurin pulma Suomessa on, että hallitus toimii EK:n agenttina eli suuryritysten ja sijoittajien etuijärjestönä. Hehän vain vievät työpaikat ja sijoitusrahan ulos Suomesta.
Ja muunkin rahan veroparatiiseihin.
alkavat yrittäjät, pien- ja keskisuuret yrittäjät, jotka luovat talouskasvua ja työpaikkoja jätetään tuetta ja puille paljaille mm. konkurssitilanteissa. Katsokaas vaan mm. sitä, että pienyrittäjä ei saa edes vähentää tappioitaan edes palkkatulosta. Sijoittajat saavat vähentää ne tulevaisuudessa jopa pääomatuloista, (ei siis "vain" pääoman myyntivoitoista).
En vaivautunut tarkastamaan mikä "yrittäjä" kirjoittaja on, mutta epäilen, että kuuluu tavallaan samaan leiriin kuin sijoittajat ja EK eli "keplottelijoihin".

Ulla-Kristiina Salmi

Taksitilanne on maaseudulla ihan surkee. Moni taksi saa palkkansa jo koulukyydeistä ja ei viitsi enää varsinkaan illalla ajaa. Mun on käynyt niin, että olen joutunut painavien kassien kanssa käveleen bussilta kotiin kuus kilometriä, ku en oo taksia saanu. Tähän ei kyllä auta Uberkaan.