Tiistai 23.7.2019

Viesti SAK:sta – ”Keskustalla ihmettelemistä”

Luotu: 
25.1.2016 20:48
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen patistaa hallitusta liikenneinvestointeihin.
|

Uudessa VTT:n tekemässä tutkimuksessa Suomen asuntotuotantotarpeesta on ”pääministeripuolue keskustalla ihmettelemistä”, arvioi SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen.

Maanantaina julkaistun tutkimuksen mukaan Helsingin seudulla on tällä hetkellä 20 000 asunnon asuntovaje. Lisäksi kaupungistumiskehitys tulee kiihtymään niin, että tutkimuksen mukaan kaupunkiseutujen asuntokantaa on kasvatettava 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä.

– VTT:n tutkimuksessa on pääministeripuolue keskustalla ihmettelemistä: jatkaako tupailtojen pauhupuhetta koko maan asuttuna pitämisestä vai ryhtyäkö ihan rehellisiin töihin kaupungistumisen haltuunottamiseksi? Hievanen toteaa blogissaan.

Samalla hän hämmästelee, miksi valtio ei tue kasvukeskuksiin suunnattuja liikenneinvestointeja vaikka valtionlainojen korotkin menivät tammikuussa miinukselle.

– Esimerkiksi Tampereen pikaraitotie toisi valmiiden palvelujen äärelle 36 000 uutta asuntoa vuoteen 2040 mennessä. Pikaraitiotie palauttaisi siihen sijoitetut eurot asuntorakentamisen verotuloina 12-kertaisesti. Pääkaupunkiseudun Raidejokerin luvut ovat 80 000 asuntoa ja verotulopalautuma yli 20-kertainen, Hievanen kertoo.

– Nykyhallitus on päättänyt yhdestä 60 miljoonan euron investointihankkeesta eli Helsingin ratapihasta. Tätä ennen hallituksilla on ollut tapana investoida liikenteeseen 1,2–2,2 miljardia euroa.

Tänään julkaistun VTT:n tutkimuksen olivat tilanneet ympäristöministeriö, Rakennusteollisuus RT, Suunnittelu- ja konsultointiryitykset SKOL, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Kuntarahoitus ja Suomen Hypoteekkiyhdistys. Hievanen toimi SAK:n edustajana tutkimusta seuranneessa ohjausryhmässä.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Raimo Laakso

Tuota kehitystä väestön keskittymisestä kaupunkien läheisyyteen ajaa jo vallitseva taloustilanteemmekin. Tällä hetkellä tilanne on juuri sellainen, ettei työ ja työntekijä kohtaa pitkän välimatkan takia. Oma arvioni on, että tulevaisuudessa teollisuuden työpaikat keskittyvät yhä enemmän rannikoiden läheisyyteen jo logistiikankin takia. Poikkeuksena Tampereen talousalue ja ehkä Jyväskylä ja muutama muu Sisä-Suomen talousalue.

Tuo muuttoliike on tärkeä jo Suomen kilpailukyvynkin kannalta ja korjaa vuosien päästä julkisen sektorin vääristymääkin, kun ei jokaisessa pikkukylässä tarvitse ylläpitää omaa byrokratia järjestelmää. Silloin kun idänkauppa muodosti tukevan selkärangan taloudelle, niin tuo koko Suomen asuttaminen olikin vielä mahdollista. Nyt tuo globaali talous ympäristö huomioon ottaen sijaintimme on hyvinkin syrjäinen ja sen lisäksi puuttuu maantieyhteys manner Eurooppaan. Kaiken lisäksi Vihreät ampuivat vielä omaan jalkaan ajamalla rikkidirektiiviä Itämerelle, joka haittaa pelkästään Suomea. Edellä mainituista syistä sisäiset logistiikka kustannukset täytyykin pitää kurissa, koska niillä on suora vaikutus kilpailukykyyn.

Tuo työpaikkojen keskittyminen tietyille alueille tuo muuttoliikkeen perässä, joka taas luo lisää työtä alueelle, joten ei sitä kehityskulkua pysty edes keinotekoisesti estämään ilman, ettei julkinen sektori velkaantuisi entistä pahemmin ja teollisuudelle muodostuisi lisää esteitä.

Rauno Ruusunen

20% työttömistä on jo Helsingin seudulla,joten tarvetta ei ole rakentaa lisää,huippu kalliita asunoja,ainakaan valtion tukemina.Eilinen Mot-ohjelma kertoi siitä tarkemmin.
Tuotanto kannattaa ohjata alueille,joissa on tilaa yrityksille ja niiden myötä asunnoille.