Maanantai 19.11.2018

Kokoomuslainen kävi risteilyllä ja äimistyi: ”Luulisi että tämä bisnes olisi kielletty”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.3.2016 14:18
Päivitetty: 
15.3.2016 16:15
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Valtiontalouden säästöistä huolimatta viinaralli on jatkossakin yksi yhteiskunnan tuetuimmista urheilulajeista, ihmettelee kokoomusnuori.
|

Faktakulma

Liikennevirasto myöntää valtion talousarvioon vuosittain varatuista määrärahoista tukea ”meriliikenteessä Suomen lipun alla purjehtivien alusten miehistökustannusten kilpailukyvyn parantamiseksi”.

Vuoden 2016 talousarvioesityksessä matkustaja- tai lastialusten kilpailukyvyn parantamiselle myönnetään 100 miljoonan euron määräraha. Vuoden 2015 määräraha oli 86 miljoonaa euroa. Korotusta perustellaan merimieseläkejärjestelmän uudistuksella.

Helsingin Kokoomusnuorten puheenjohtaja Eemil Nuuttila kertoo käyneensä risteilyllä ja päätyneensä pohtimaan koko risteilyilmiön mielekkyyttä.

– Laiva poltti tonnikaupalla polttoainetta, jotta me risteilyvieraina voimme juoda laivabaarissa itsellemme pahan olon, ja potea sitä oloa muutaman neliön kokoisessa hytissä. Kotona olisi mukavampaa. Onneksi risteilyvieras saa sentään ostaa laivasta verovapaata alkoholia, sekä Ruotsin aluevesillä nuuskaa, jota Suomen oma lainsäädäntö ei meille salli, Nuuttila kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Verovapaa tai alemman alkoholiverotuksen maista tuotu alkoholi on risteilybisneksessä iso tekijä, joka samalla syö Suomen verotuloja. ”Mielettömimmässä viinarallin muodossa maissa ei käydä edes kääntymässä, vaan koko 36 000 tonnia painava alus on vain vesillä liikkuva viinakauppa, jossa asiakkaan on pakko viettää vähintään kuusi tuntia”, Nuuttila summaa.

– Luulisi, että ympäristölle ja kansanterveydelle näinkin turmiollinen bisnes olisi kielletty tai vähintäänkin rankasti verotettu. Itse putosin tuolilta kun kuulin, että päinvastoin! Risteilyvarustamot ovat suomen suurimpia yritystukien nostajia. Vuonna 2014 matkustaja-alustukea jaettiin 53 miljoonaa euroa. Tästä reilu 24 miljoonaa kuittasi Viking Line ja Tallink Silja sai 14 miljoonaa, kokoomusnuori kirjoittaa.

”Luulisi, että ympäristölle ja kansanterveydelle näin turmiollinen bisnes olisi kielletty tai vähintään rankasti verotettu. Putosin tuolilta kun kuulin, että päinvastoin!”

– Siis 53 miljoonaa euroa bisnekselle, jota ei olisi olemassakaan jos Suomen alkoholivero olisi kohtuullisempi ja jos Suomessa saisi myydä nuuskaa, Nuuttila kärjistää.

Hän viittaa Yleisradion selvitykseen, jonka mukaan yli puolet valtion maksamista merenkulun tuista todella kohdistuu viihdemerenkulkuun. Vuonna 2014 risteilyalukset saivat yli 50 miljoonaa euroa kaikkiaan 88 miljoonan euron kauppa-alustuista.

– Vuoden 2015 tarkkoja lukuja ei ole vielä pöydässä, mutta valtion talousarviossa ne pyörivät samassa luokassa vuoden 2014 kanssa. Vuoden 2016 talousarvioon Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen varattu budjettikohta, josta matkustaja-alustuki jaetaan, on kasvanut 16%! Nuuttila kummastelee.

Hallitusohjelman ehdollisessa lisäsäästöpaketissa matkustaja-alustukea olisi leikattu 20 miljoonalla eurolla. Tämä säästötoimi kuitenkin peruttiin muiden ehdollisten leikkausten mukana, kun työmarkkinajärjestöt pääsivät alustavaan sopuun kilpailukykysopimuksesta.

– Tästä seuraa että tulevaisuudessakin viinaralli on yksi yhteiskunnan tuetuimmista urheilulajeista, Nuuttila kirjoittaa.

Faktakulma

Liikennevirasto myöntää valtion talousarvioon vuosittain varatuista määrärahoista tukea ”meriliikenteessä Suomen lipun alla purjehtivien alusten miehistökustannusten kilpailukyvyn parantamiseksi”.

Vuoden 2016 talousarvioesityksessä matkustaja- tai lastialusten kilpailukyvyn parantamiselle myönnetään 100 miljoonan euron määräraha. Vuoden 2015 määräraha oli 86 miljoonaa euroa. Korotusta perustellaan merimieseläkejärjestelmän uudistuksella.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Antti Kostet

Eihän tossa hommassa olekkaan mitään tolkkua eikä tolkkua haluta edes saada Suomessa alkoholiin ja sitä koskevaan verotukseen. Tämä tolkku onkin ankkuroitu niin tukevasti että se on niin ja pysyy.
Joten ainoaksi viisaudeksi jää Sulo Vilenin tokaisu: Kannattaa ostaa, kun halvalla saa vakkei tarvikkaan.

Eeva Vallius

-- Eikö siis olisi pitänyt päästä "alustavaan sopuun" ja eikö siis ole enää mitään muka tehtävissä tällaisille älyttömille yritystuille? --- kun "ehdollisessa lisäsäästöpaketissa matkustaja-alustukea olisi leikattu 20 miljoonalla eurolla. Tämä säästötoimi kuitenkin peruttiin muiden ehdollisten leikkausten mukana, kun työmarkkinajärjestöt pääsivät alustavaan sopuun kilpailukykysopimuksesta." ---- ettei vaan olisi ay-väen vika taas tämäkin risteilybisnestukihulluus?

Jukka Mattsson

Aika yksinkertaista ajattelua.

Ei AY-liike määrää mikä liiketoiminta on kannattavaa... pitäisikö ruotsinlaivojen tai Finnlines rahtiliikenne laivojen tuet lopettaa? Siihen voi olla EK:llakin sanottavansa.

Jos tällä tavalla ajatellaan niin onko vastaanottobisneskin AY liikkeen vika?

Minun mielestäni se menee siten että hyvä veli antaa ja kaveri saa.

Mika Tukiainen

Taitaa olla toisinpäin että EK määrää. Jos oot yhtään perehtyny yhteiskuntasopumukseen niin kyllä siinä leikataan juuri työntekijöiltä. En oikein ymmärrä hallituksen linjaa että miten se nostaa Suomen vientiä jos esim. lähihoitajan työaikaa pidennetään? Tuossa on varmaan taustalla se että suurilta laivayhtiöiltä ei nyt tarvitse leikata tukia koska hallitus(EK) ja porvarit saivat niin hyvän sopimuksen aikaan, että kaikki otetaankin työntekijöiden selkänahasta. Teidän kokooomuslaisten olisi syytä mennä itseenne ja miettiä näitä asioita ihan järjen kanssa joskus... Ehkä te sitten myönnätte virheenne kun firmanne myynnit laskee, johtuen siitä että ihmisiltä on leikattu niin paljon ostovoimaa.

Carolus Linden

Viinarallin mielekkyyttä voi tietenkin kyseenalaistaa. Kuitenkin nämä risteisyalukset myös väititävät hyödyllistäkin liikennettä, jota viinarallista saatvat tulot tukevat. Tässäkin tapauksessa, kuten kaikkien tukien kohdalla, voidaan mielekkyyttä ja aiheellisuutta tutkailla eri näkökannoin. Varmaankin olisi myös varustamoidenkin kannalta hyvästä, jos keksittäisiin ja toteutettaisiin parempia käytäntöjä.

Risto Nikander

Koskee myös vientiä, jolla Suomen pitäisi elää. Silti maksut pitäisi mennä aiheuttamisperiaatteen mukaan.
Veronmaksajien piikkiin pitäisi mennä vain sosiaalikustannukset, koulutus, maanpuolustus, poliisi ja oikeuslaitos.
EUn pitäisi pystyä poistamaan maitten välinen verokilpailu esim. näissä laattojen tukipolitiikassa ja järjetön rahankierrätys mm. maataloustukien muodossa Englannin kuninkaallisille, Herlinille, Wahlroosille jne. Mutta turha toivo. Entiset maapolitiikot tarvitsevat aina vain lisää suurempia kuvioita ja tuloja ja etuja
Voivat sitten tehdä suurempia tyhmyykäsiä kinkku kuten on nähty.

Jorma Moll

#5
>.....voidaan mielekkyyttä ja aiheellisuutta tutkailla eri näkökannoin....

ooo

Kyllä, kyllä..... olisipa kiva kerran tutkia laivalastillisen rekkojen kuormat. Kuinka paljon siellä kulkee hyödykkeitä ja kuinka paljon turhakkeita ja kerskakulutustarvikkeita.

Pertti Jokela

Nyt on valtakunnan vallankahvassa muita kuin sosialismin kannattajia, joille kaikenlainen holhoaminen ja verorahojen jako ties minne on geeneissä. Sipilän hallituksella on valta ja voima muuttaa tämäkin järjettömyys mutta eipä vaan ole ainakaan julkisuudessa ollut puhettakaan siihen suuntaan. Kuitenkin pitää muistaa siinäkin tapauksessa ettei hallitus järkevöitä tätä viinarallia ja eurojen kantamista ulkomaille, että sellaiset päättäjät kuin ovat äänestäjätkin.

Jouko Repo

Sellainen hallitus meillä... Tätäkin hulluutta tuetaan ja samaan hengenvetoon ollaan siirtämässä keskari alkoon. Mistähän sellainenkin takapajuinen aivopieru on pölähtänyt ? Vaikea arvata, minkä puolueen pähkäilystä oli kysymys.

Heikki Toikkanen

55-60 miljoonaa vuodessa, yli 200 miljoonaa vaalikausi, lähemmäs 10% valtiontalouden tasapainoitus tarpeesta.... "kaikki kivet käännetty säästöjä etsiessä..."

Kaikki puolueet hyväksyy ilman kritiikkiä tämän järjettömyyden koska laivayhtiöt sponssaa kivat risteilyt kun on tarvis kokoontua "keskustelemaan politiikkaa"...

Jan Stenvall

Suomi elää ulkomaankaupasta. Olemme pieni etäinen maa. Hyvät kulkuyhteydet ovat elinehto. Tärkein asia on se että rahti matkustajat kulkee.
Tämäkään politikonalku pikkupoika ei tajua perusasioita. Eli on siis joskus Suomi nimisen konkurssipesän johdossa. Laivalla ryyppääminen on sivuseikka. Valtakunnalle tärkeät kuljetukset on autokannella.

Lumira Lumus

Nämä rahtikuljetukset ovat erittäin tärkeät ja se mitä siitä samalla joku muu hyötyy tai käyttää aikansa laivalla huvitteluun on pikkujuttu, sen verran rentoutusta ja piristystä tähän jatkuvaan lamaan tarvitaankin.
Nyt jotakin harmittaa, että ei soisi kansalaiselle tätäkään piristystä ankeuteen!
Kyllä on julmaa kansalaisen elämän halveksuntaa.

Tapio Mäkeläinen

Jo on murheet kokoomusnuorilla. Mikä teekutsuliike meitä vielä odottaa. Entisenä kokoomuksen nuorten paikallisyhd puheenjohtajana muostan että 70- ja 80-luvuilla keskityimme juomaan laivaa kevyemmäksi ja pitämään kaikkea hauskaa muutenkin. Turhan ryppyotsaista nykyään. Nauttikaa nuoruudesta älkää niuhottako. Elämä on pitkä.

Hannele Tuomi Os Mattila

-Hallitusohjelman ehdollisessa lisäsäästöpaketissa matkustaja-alustukea olisi leikattu 20 miljoonalla eurolla. Tämä säästötoimi kuitenkin peruttiin muiden ehdollisten leikkausten mukana, kun työmarkkinajärjestöt pääsivät alustavaan sopuun kilpailukykysopimuksesta.-
Eihän tässä ollut tarkoitus sortaa hauskanpitäjiä, vaan suomia Suomen hallitusta isoista yritystuista, alkoholiverotuksesta ja nuuskan myyntikiellosta.

Ilkka Ali-Melkkilä

Kyllä siinä kulkee jokunen rekka ja ruotsalainenkin. Monille peräpohjolan eläkeläiselle ja asukille laivaristeilyt on oiva tapa päästä hetkeksi arjesta juhlaan, hyvän ruoan pariin ja pois kotimökistä. Ei se viina siellä niin halpaa ole että sen vuoksi kannattaisi mennä " ruottin" laivalle. Ehkä kuitenkin parempi tukea laivaliikennettä kuin tuulimyllyjä kansantalouden kannalta.

Taito Mikkonen

Autolautta rakennetaan valtion telakkatuella. Ajetaan verottomalla polttoaineella. Onneksi rikkidirektiivi vähentää päästöjä. Ohra kasvatetaan maataloustukiaisilla. Siitä tehty olut saa (kai) maataloustuotteen vientitukea. Olut ostetaan Tallinnasta ja tuodaan verotta Suomeen.
Olen jo kauan sitten ehdottanut ympäristöystävällisempää vaihtoehtoa. Aidataan alue, jossa on ravintoloita, hyttejä ja kauppoja. Sisäänpääsy maksaa ja saapumisaika merkitään passiin. Kun on ollut vaaditun ajan, joskus se oli 24 h, niin sitten saa tulla ulos samanlaisten verovapaiden ostosten kanssa ulos.

Markku Lehto

Tuo matkustaja-alusliikenteen reilun 50 miljoonan vuosittainen tuki on 1/3 tuulisähköfirmojen toiminnan kannattavuuden takaamiseen käytettävästä syöttötariffista. Tänä vuonna siihen on budjetoitu 157 miljoonaa euroa, tulevina vuosina 200 - 300 miljoonaa. Voi kysyä, kummasta jää yhteiskunnalle enemmän käteen ottaen huomioon mm. työmatka-, henkilö-, pakettiauto- ja rekkaliikenteen, joita näillä aluksilla hoidetaan. Tuulisähköfirmojen kansantaloudellista "hyötyä" voi arvioida esimerkiksi seuraamalla oheisen linkin taulukon tietoja:
http://www.fingrid.fi/fi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman-tila/Sivut/Poh...

Todettakoon , että tällä hetkellä tuulisähkön nimellisteh on n. 1 000 MW. Keskimäärin tuosta saadaan irti tuulen nopeudesta riippuen 200 - 400 MW. Tuulisähkön tuotantoa kannattaa myös vertailla valtakunnan sähkön kokonaistuotantoon ja tuontiin. Tämän jälkeen voi miettiä kummasta on enemmän hyötyä yhteiskunnalle, matkustaja-alusliikenteelle vai tuulisähköfirmoille maksettavasta tuesta.

Simo Taivalkoski

Vai silviisiin.

”Onneksi risteilyvieras saa sentään ostaa laivasta *verovapaata* alkoholia” – tuota noin, nykyinen veropolitiikka ei vain toimi, jos kukaan ei ole sitä tähän mennessä huomannut :)

Valtio menettää 360 miljoonan euron edestä verotuloja pelkästään Viron-tuonnin takia. Jos päättäjillä on aito halu siirtää ihmisten alkoholin ostoja takaisin kotimaahan niin tähänhän on erittäin simppeli ratkaisu: ei muuta kuin laskemaan nykyistä alkoholin korkeaa verotusta reilusti alaspäin. Jos tähän ei ole halukkuutta, tai sitä ei muka voi tehdä, niin turha sitten valittaakaan; täysin luonnollista, että ihmiset ostavat alkoholia(kin) sieltä, mistä sitä saa edullisemmin. Virosta ja Internetin kautta Saksan & Ranskan verkkokaupoista. Se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa.

Eero Isotalo

Tässä on kysymys sellaisista rahoista jotka ovat olemassa, jos on laiva. Tässä ei käydä ollenkaan tavallisen veronmaksajan kukkarolla. Tämä ns. Yritys tuki tulee siksi, että varustamolle palautetaan, merenkulkioiden verot ja muut maksut. Nämä rahat tilitetään valtion budjettiin, jonka jälkeen ne palautetaan varustamoille. Tämä mahdollistaa ,sen että laivoille voidaan palkata suomalaisia työntekiöitä ja saadaan pidettyä alukset Suomen lipun alla. Se, että laiva on Suomen lipun alla on myös osa huoltovarmuutta. Ellei tälläistä järjestelyä olisi, niin ei Suomella olisi omaa kauppalaivastoa enää, vaan samat tavarat ja ihmiset kulkisivat muiden lippujen alla seilaavissa laivoissa.
Tavallinen veronmaksaja ei osallistu mitenkään tähän ns. Yritystukeen.