Torstai 18.10.2018

Bonuskorttien mullistus käynnissä jo – kassalta tulevaisuudessa eri hinta asiakkaan ja kellonajan mukaan?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
13.4.2016 11:21
Päivitetty: 
13.4.2016 12:11
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kauppojen hinnoittelu tullee tulevaisuudessa eriytymään sekä asiakasryhmien että ostoshetken mukaan. Arkistokuva.
|

Kauppojen kanta-asiakasjärjestelmät bonuskortteineen siirtyvät varmasti mobiiliin pikapuoliin ja kohdentavat tarjouksia sekä hinnoittelua yksittäiseen kuluttajaan entistä eriytyvämmin – ja kuluttajat ovat tähän jo valmiita sekä halukkaita. Näin uskoo OP-pankkiryhmän ekonomisti Maarit Lindström.

Lindström pohtii muovikorttien siirtymistä historiaan finanssiryhmän verkkosivujen kirjoituksessaan. Hänen mielestään kirjavaa kokoelmaa muoviläpysköjä ”ei millään enää vuonna 2016 jaksaisi kantaa mukanaan”, kun parempiakin vaihtoehtoja olisi.

– Älypuhelinsovellukset mahdollistavat asiakasviestinnän ja tarjousten entistä tarkemman, henkilökohtaisen kohdennuksen aiemman massamarkkinoinnin sijaan, Lindström kirjoittaa.

– Juuri tätä monet meistä odottavat; itselle paremmin sopivia etuja. Esimerkiksi sijainti- ja profiilitietojen perusteella on mahdollista kohdentaa vaikkapa latte-tarjous kahvinautiskelijalle juuri silloin kun hän kulkee trendikahvilan ohitse, hän jatkaa.

Lindström kertoo Uudelle Suomelle muun muassa OP:n tekemien selvitysten osoittavan, että kuluttajat toivoisivat jo nyt tarjousten ja muun viestinnän kohdistuvan paremmin itseensä.

– Verkko- ja someaikakausi on muuttanut ihmisten odotuksia sen tyyppisiksi, että itselle paremmin sopivia tarjouksia ja palveluita tulee, kun sitä dataa ja tietoa kustakin kuluttajasta on eri toimijoilla aika paljon, Lindström sanoo.

Sekä S-ryhmä että Kesko ovat kertoneet valmistelevansa kanta-asiakkuusjärjestelmiensä digitalisointia ja siirtämistä mobiiliin. Osin mobiilijärjestelmät ovat jo ketjuissa käytössäkin tarjoten muun muassa kulutustottumusten mukaisia tarjouksia.

Lue myös: M&M: Hyvästit Plussa- ja S-korteille?

– Esimerkkinä sinkkuperheelle, jossa ei ole lapsia, ei tulisi vaippamainoksia, Lindström kommentoi kohdentamisen tarkoitusta.

Tekninen valmius tähän, kuten myös esimerkiksi kuluttajan sijaintitietojen reaaliaikaiseen seurantaan, löytyy jo. Nyt kyse on enää ”liiketoiminnallisen ja markkinoinnillisen asemoinnin muuttamisesta yrityksissä”, Lindström sanoo.

Kaupan kassalta tulevaisuudessa eri hinta asiakkaan ja myös kellonajan mukaan?

Esimerkiksi Keskon Plussa-järjestelmän uudistuksen osana valmistellaan ”hienotunteista” kassatoimintoa, joka tarjoaisi samasta tuotteesta erilaisia alennuksia ja siten eri hintaa eri asiakasryhmille.

Lindström uskoo, että hinnoittelun muutokset eivät välttämättä pääty tähän.

– Jos katsoo maailmalla käytävää keskustelua, niin tällainen dynaaminen hinnoittelu on myös jollakin aikavälillä tulossa. Sitä Suomessa ei ole kauheasti harjoitettu vielä, hän sanoo.

Dynaaminen hinnoittelu voi tarkoittaa vaikkapa sitä, että tuotteiden hinnat muuttuvat ruuhka-aikoina.

– Tai jos käyt ostamassa jotain tiettyä tuotetta kellonaikaan, jolloin on vähemmän muita asiakkaita, niin sen saman tuotteen hinta saattaa olla edullisempi kuin aikana, jolloin käy paljon asiakkaita, Lindström jatkaa.

Ohjaamalla kuluttajaa ajoitetulla hinnoittelulla pystytään tasoittamaan ja sääntelemään tuotteiden kysyntää, Lindström selittää. Viitteitä tällaisestä hinnoittelusta on pääkaupunkiseudun Prisma-marketeissa, joissa punalaputetuista alennuselintarvikkeista saa nykyisin kello 21:n jälkeen kassalla 30 prosentin alennuksen tuplana eli -60 prosenttia.

Lindström toteaa kirjoituksessaan, että kanta-asiakkuusjärjestelmät itsessään eivät ole mennyttä maailmaa, sillä ”ehkä hieman yllättäen erityisesti nuoret aikuiset ovat kiinnostuneimpia asiakaseduista”.

Lue myös: Uusi käytäntö pääkaupunkiseudun Prismoissa: Punaisilla lapuilla -60% kello 21:n jälkeen

Lue myös: Yksi bonuskortti, Pins, katoaa Suomen ruokakaupoista

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: